Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1215
Det har seg slik at jeg har jobbet mer overtid enn de 25 timene som er begrenset i arbeidsmiljøloven over 4 uker. Etter misforståelser og dårlig informajson fra arbeidsgiver. Derfor lurer jeg på om det er noe hold i denne uttalesen:

"Har du utført overtidsarbeid skal du ha betalt for det selv om det har blitt utført overtidsarbeid i strid med lovens vilkår og timemessige begrensninger."


Kilde: https://www.sykepleierforbundet.no/v...agt-arbeidstid

Slik at jeg dermed kan kreve å få utbetalt de timene jeg har over som overtid også?

På forhånd takk.
Har du snakket med arbeidsgiveren din om å få utbetalt pengene da?
Du skal uansett ha overtidsbetalt.
Alle i helsevesenet har en viss % de kan jobbe overtid før det bryter med lover og regler, men dette går ikke utover deg om du jobber over.

Du skal få det du har krav på av overtidsbetaling uansett hvor mye overtid du arbeider. Arbeidsgiver har ikke lov til å kreve at du skal jobbe over de % overtid som du har lov til og dermed nekte deg overtidsbetaling over dette.
Trådstarter
14 0
Arbeidsgiver vil at jeg skal ta dette som time mot time og få 50% altså ca 100,- per time jeg avspasserer, men da går jeg jo glipp av dagslønnen pluss overtiden hvis jeg gjør dette.

Problemer er at jeg ikke jobber i helsevesenet. Selv om det er under staten jeg er ansatt.

Nei, hvis jeg forstår det riktig så kan jeg kreve å få utbetalt det jeg har jobbet over som overtid, selv om det er i strid med arbeidsmiljøloven. Jeg kan ikke vel ikke lide for at arbeidsgiver har gitt dårlig informasjon og gitt meg aksept om å jobbe overtid utover de %.
Regner med du jobbet som sykepleier siden du refererte til sykepleierforbundet.

Men uansett. Det endrer jo ikke saken. Du skal uansett ha betalt for de timene du har jobbet overtid. Når arbeidsgiver ikke har sagt noe ang. dette før du jobbet overtid, så skal du ha betalt. Så lenge det ikke står i arbeidskontrakten din at du kan BARE jobbe så og så mange % overtid og hvis du jobber over dette så må du ha avspassering.
Trådstarter
14 0
Okei, tusen takk for svar. Så da står jeg bare på mitt og krever å få utbetalt alle timene med overtid som overtid. Pga det har vært gitt dårlig informasjon om dette og det. Det som står i kontrakten er at : Arbeidsforholder er regulert av den til enhver tid gjeldende hovedtariffavtale , hivedavtale og ander sentrale tariffavtaler i staten. Har dette noen innvirkning på at jeg kan kreve dette utbetalt og at jeg ikke godtar at dette skal avspasseres time mot time? Det er ingenting som er spesifisert i kontrakten gjeldende overtid. Det som er sagt er at det er gitt tillatelse til å arbeide inntil 10 timer per uke, aldri noe om at det ikke kan overstige 25 timer på 4 uker. Det står jo i arbeidsmiljøloven, men jeg kan ikke den på rams og har arbeidet mer enn dette. Det må nesten arbeidsgiver ta på sin kappe og stå for. Igjen, takk for svar.
Er du organisert? I så fall spør dem.
Hvis du ikke er organisert, så meld deg inn.
I slike situasjoner det er veldig greit.
Det er så vidt jeg vet arbeidsgiver sitt ansvar å følge med slik at du ikke jobber mer overtid en du skal. Du skal ha betalt for alt du har jobbet uanset (med mindre du har vært på jobb å jobbet overtid uten at noen faktisk har bedt deg om å komme ;P =) )
Annet spørsmål i forhold til overtid. Kan arbeidsgiver skrive ned på turnusen din at " turnus gjennomsnitts beregnes " og så kreve underskrift siden de da kan la deg jobbe 40-50 timer en uke, og så 15-20 timer en annen uke? Uten å utbetale overtid men kun normal lønn? If not ringer jeg Arbeidstilsynet, fått nok av en firkant født sjef...
Sitat av RESpekt Vis innlegg
Annet spørsmål i forhold til overtid. Kan arbeidsgiver skrive ned på turnusen din at " turnus gjennomsnitts beregnes " og så kreve underskrift siden de da kan la deg jobbe 40-50 timer en uke, og så 15-20 timer en annen uke? Uten å utbetale overtid men kun normal lønn? If not ringer jeg Arbeidstilsynet, fått nok av en firkant født sjef...
Vis hele sitatet...
Så lenge du ikke jobber mer enn 48 timer i uka er dette lov, ja.
Og da menes en hel, uavbrutt uke eller? Tenker på månedsskiftet hver måned