Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 23456
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Satt og så igjennom spillbunken jeg har liggende fra gammelt av, og fant en del spill som jeg mener er laget i Norge/Sverige på midten av 90 tallet eller deromkring. Dette er da PC spill.

Blant annet

Skattejakten (Du skal klatre et fjell og svare på mattespørsmål)
Timmy (Bildene på soverommet til Timmy er en annen verden)
Gilbert (drage som krasjer på en øy, og må komme seg bort derifra)
Mysteriet på Greveholm (Du skal komme deg bort fra greven?)

Samt noen flere som jeg ikke helt husker navnet på (Bokstavjakten tror jeg et het)
De diskene jeg har er desverre ødelagt, enkelte er bare coveret igjen (ble mye brukt!), men fikk veldig lyst til å spille disse igjen, for nostalgiens skyld.

Men jeg finner så veldig lite info på nettet om disse spillene.
Tror Bonnier eller Compedia laget noen av disse..

Noen som vet hvor jeg kan få tak i slike gamle, nordiske spill?
Noen som har flere å komme med, som jeg kanskje har glemt? Er til PC.
Sist endret av Lovegame; 4. juli 2012 kl. 10:16.
funcom har jo noen eldre spill, anarchy online blant annet, sci-fi mmorpg, gode minner fra det
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Trådstarter
Anarchy online spilte jeg aldri, dog spilte jeg The longest journey ganske mye.

Kom på et spill til, som jeg ikke vet hva heter. Du var liksom i et hus, der du skulle gjemme deg for et viskelær. Ordentlig barnslig spill, men var jævlig artig som barn :P
Flåklypa Grand Prix hele veien =D
Hugo (som i det samme som gikk på tv som "konkurranse" over telefonen, dresin som kan gå til høyre/venstre).
Backpacker (1 og 2).
I barneskolen hadde vi et spill på en skikkelig dritt av en pc. Starta i et hus, kunne gå rundt der, ut og i en skævv, mye rart en kunne gjøre. Man måtte finne mat, ellers døde man kjapt. Husker vi møtte noen troll i den skævven som spiste oss elns, lenger kom vi aldri.

Husker aldri hva det spillet heter.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Daikatana er bl.a utviklet av Sverre Kvernmo (barndomskompis av søskenebarnet mitt fant jeg ut i ettertid) og har en egen middelalderdel fra norge (hvor dverger prater nordnorsk visstnok).

http://en.wikipedia.org/wiki/Daikatana

Sverre Kvernmo har jo forøvrig også vært med på å utvikle Doom expansions og endel andre ting.
Freddy the Fish, Freddy fisk på norsk(?) spilte jeg ihvertfall mye av

Edit: Freddi fish & Freddi fisk
Project I.G.I er utviklet av Norske Innerloop studios, som ble utgitt i 2000. Det kom også en oppfølger i 2003. Kan ikke huske om de snakket noe Norsk i spillet da.

Siden du har spilt Den lengste reisen, så burde du også teste ut Drømmefall
Jeg spilte et spill som het Sofies verden. Var et filosofispill eller lignende. Noen andre som kan huske dette?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Lovegame Vis innlegg
Gilbert (drage som krasjer på en øy, og må komme seg bort derifra)
Vis hele sitatet...
JESUS, NOSTALGI, MEN FANKEN DET SPILLET VAR VANSKELIG.

Uansett, sjøl tok jeg turen til bukta og google da jeg lette etter gamle mulle mekk spill.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
JESUS, NOSTALGI, MEN FANKEN DET SPILLET VAR VANSKELIG.

Uansett, sjøl tok jeg turen til bukta og google da jeg lette etter gamle mulle mekk spill.
Vis hele sitatet...
Holy shit man, Mulle Mekk!!! Beste spillet noensinne!
Happy Buddha
Sitat av Andeby Vis innlegg
Holy shit man, Mulle Mekk!!! Beste spillet noensinne!
Vis hele sitatet...
Skriver meg på Mulle Mekk!

Men trenger også litt hjelp; er det noen som husker sitatet til Mulle Mekk? Han sa et eller annet når man åpnet spillet. Det var noe om at det ikke fantes problemer uten en løsning eller noe sånt! Har googla både i øst og i vest, men fant ingenting...
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Trådstarter
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
JESUS, NOSTALGI, MEN FANKEN DET SPILLET VAR VANSKELIG.

Uansett, sjøl tok jeg turen til bukta og google da jeg lette etter gamle mulle mekk spill.
Vis hele sitatet...
Det var faktisk djevelsk vanskelig Husker du hvem som lagde dette spillet?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Lovegame Vis innlegg
Det var faktisk djevelsk vanskelig Husker du hvem som lagde dette spillet?
Vis hele sitatet...
Nope, men tror jeg fortsatt har Cden nede ett sted.

Om du har lyst kan jeg jo "låne" den bort
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Trådstarter
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Nope, men tror jeg fortsatt har Cden nede ett sted.

Om du har lyst kan jeg jo "låne" den bort
Vis hele sitatet...
Det hadde faktisk vært jævlig artig!
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Lovegame Vis innlegg
Det hadde faktisk vært jævlig artig!
Vis hele sitatet...
Hehe, kan sjekke om jeg finner det imorra, kan sende deg en PM med nedlastningslink.
Husker de som er nevnt ovenfor, samt disse:

- "Min Opplevelsesreise Jorden Rundt" (Lærerikt!)
- "Kaptein Sabeltann - *******" (Ikke det 3D spillet, men det eldre som var 2D.)
- "Ronja Røverdatter" spillet.
- "Mulle mekk" serien, da altså fly, hus, bil og båt.
- "Hugo" (Trollet. Dansk.)
- Et spill jeg ikke husker hvor du var en robot som måtte løse matteoppgaver i et slott som var bygd inn i fjellet. (Norsk tale.)

Hadde noen flere tror jeg, kan si ifra om jeg kommer på dem.
Sist endret av Bruskork1; 6. juli 2012 kl. 02:01.
Ønskefisken!
Backpacker Junior. All day every day!
Disse spillene spilte jeg som liten:
1. Backpacker Junior
2. Flåklypa grand Prix
3. Den hule eika
4. Mummitrollet spill

spilte flere andre spill, men jeg kommer ikke på noen flere i farten, og det er bare og spørre hvis du lurer på noe.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som vet om det går ann å få lastet ned disse spillene fra nettet?
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Trådstarter
Hadde opptil flere mummitrollet spill når jeg tenker meg om, haha!

Mange kan lastes ned, mange finner jeg rett og slett ikke. Så du hadde laget en topic om Ronja Røverdatter, er bare å laste ned og prøve. Kan hende du må kjøre det i Dosbox eller lignende.
Vikingbyen 2 er jo en norsk utviklet klassiker.
Sist endret av ThwiX; 17. juli 2012 kl. 16:04.
Husker et slikt oljespill vi fikk i cornflakes pakke eller om det var en bok klubb av noe rart, spilte det ganske mye, men husker ikke hva det heter. Noen som kan hjelpe meg? Tror også du dreiv på med redning av båter og rensa opp olje.
Hadde det mye gøy med Magnus og Myggen når jeg var yngre. Fra nettsiden deres:

"-NB: Inneholder interessante fakta om solsystemet, grunnstoffer og stjernebilder.
Det er stor risiko for at spillerne blir alvorlig opptatt av seriøse emner.

-ADVARSEL! Dette spillet inneholder vanskelige oppgaver på et uhyggelig slott."

Link
Hadde et spill hvor man var et jordbær og gikk rundt og gjorde forskjellige oppgaver... Noen som vet hva det heter? Prøvde å google det, men det å google jordbær og spill funker ikke så bra...
"Oppdrag Norden" og "Oppdrag Europa"... Noen som vet om/hvor disse kan lastes ned?
Sist endret av Vargas; 17. juli 2012 kl. 16:53.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
I barneskolen hadde vi et spill på en skikkelig dritt av en pc. Starta i et hus, kunne gå rundt der, ut og i en skævv, mye rart en kunne gjøre. Man måtte finne mat, ellers døde man kjapt. Husker vi møtte noen troll i den skævven som spiste oss elns, lenger kom vi aldri.

Husker aldri hva det spillet heter.
Vis hele sitatet...
y0! Høres ut som "Hugo's House of Horrors" : http://en.m.wikipedia.org/wiki/Hugo%...use_of_Horrors

Kule spill minner veldig om gamle sierraspill (larry, space quest etc).
Mener vi spilte et adventurespill i riktig gamle dager som het for "Gnomen Glimre" eller noe slikt. Mulig det var til C64 når jeg tenker meg om..
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
I barneskolen hadde vi et spill på en skikkelig dritt av en pc. Starta i et hus, kunne gå rundt der, ut og i en skævv, mye rart en kunne gjøre. Man måtte finne mat, ellers døde man kjapt. Husker vi møtte noen troll i den skævven som spiste oss elns, lenger kom vi aldri.

Husker aldri hva det spillet heter.
Vis hele sitatet...
Dette høres for meg ut som Kings Quest eller hva enn det var, mener det var dette.

Møtte man på en "Fairy Godmother" også?
[quote=RadioSlave;2641547]Hadde det mye gøy med Magnus og Myggen når jeg var yngre. Fra nettsiden deres:

"-NB: Inneholder interessante fakta om solsystemet, grunnstoffer og stjernebilder.
Det er stor risiko for at spillerne blir alvorlig opptatt av seriøse emner.

-ADVARSEL! Dette spillet inneholder vanskelige oppgaver på et uhyggelig slott."

Link[/QUOTEe

Elsket de spillene når jeg var liten.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Husker jeg spilte mye Ignition utviklet av svenske UDS, et bilspill som fulgte med Hjemmenett-CDen. Ellers har jo Levende Bøker et drøss med interessante, gamle spill. Er de som har utviklet Gilbert og Freddy Fisk som det var snakk om tidligere her.
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Trådstarter
Sitat av kmt94 Vis innlegg
Husker jeg spilte mye Ignition utviklet av svenske UDS, et bilspill som fulgte med Hjemmenett-CDen. Ellers har jo Levende Bøker et drøss med interessante, gamle spill. Er de som har utviklet Gilbert og Freddy Fisk som det var snakk om tidligere her.
Vis hele sitatet...
Det var på den samme Hjemmenett platen spillet med "viskelæret" var.
Ignition var jo helt fantastisk, bare at det var demoversjon Ville kjøre skolebuss!

Takker for info!


Edit# Er det noen som har denne platen liggende en plass? Er fra 1997.
Sist endret av Lovegame; 18. juli 2012 kl. 08:47.
Hadde Mulle mekk bil, båt og fly på CD, der er borte Husker Fly var et helvete å instalere, glitcha alltid. Men jo, Mulle Mekk er laget av Levende Bøker, var vel noe bok til spill opplegg. er vel mulig de finnes på noen biblioteker? jeg sliter med å finne downloads
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av iSatan Vis innlegg
Hadde Mulle mekk bil, båt og fly på CD, der er borte Husker Fly var et helvete å instalere, glitcha alltid. Men jo, Mulle Mekk er laget av Levende Bøker, var vel noe bok til spill opplegg. er vel mulig de finnes på noen biblioteker? jeg sliter med å finne downloads
Vis hele sitatet...
Her er jeg din redning min venn.

Jeg har nemlig alle tre spillene liggende rundt

Dog båt fungerer ikke, det må du fikse selv.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Lovegame Vis innlegg
Ignition var jo helt fantastisk, bare at det var demoversjon Ville kjøre skolebuss!
Vis hele sitatet...
Dette finner du veldig lett på abandonia.com, i sin fulle og lovlige(!) helhet.
Sist endret av Duckie; 18. juli 2012 kl. 13:12.
Viking Battle for aasgard :
A fierce struggle is taking place within Asgard, the realm of the Norse Gods. The battle has escalated, spilling over to the mortal world of Midgard and now a Champion must be found, a warrior that can sway this war, which threatens the fate of Asgard and the gods themselves.
The Goddess Hel – daughter of Loki, Norse god of mischief, has been banished from the heavenly kingdom of Asgard for defying Odin’s rule. Angry at her fate, she seeks to release the ancient wolf-god Fenrir, which legend tells will bring about Ragnarok - the apocalyptic battle that will destroy Asgard and the gods. With her army of resurrected Viking warriors, Hel marches on the unsuspecting mortal realm of Midgard.
Freya, Goddess of war, is appointed the task of stopping Hel and defending the future of mankind. For her champion she chooses Skarin, a great but troubled young warrior, ignorant of the true reason for his favour with the Gods and thrust into the midst of their bitter war.
As the player strikes down Hel she screams, "You have not freed Midgard!" The player then sees Skarin asking for his place in Valhalla but is refused by Freya, causing Skarin to release Fenrir and begin Ragnarok. A cutscene then states that, although the gods have been destroyed and men now make their own decisions, the essence of the gods is nevertheless still present...
(Er fra 2007 så er ikke så gammelt, men anbefaler det til det sterkeste .. hadde det på PS3.
Sist endret av ChipsyDipsy; 18. juli 2012 kl. 21:59.
Er vel ingen som vil låne vekk Ronja Røverdatter spillet om de har? (a)
Sitat av ChipsyDipsy Vis innlegg
Viking Battle for aasgard :
A fierce struggle is taking place within Asgard, the realm of the Norse Gods. The battle has escalated, spilling over to the mortal world of Midgard and now a Champion must be found, a warrior that can sway this war, which threatens the fate of Asgard and the gods themselves.
The Goddess Hel – daughter of Loki, Norse god of mischief, has been banished from the heavenly kingdom of Asgard for defying Odin’s rule. Angry at her fate, she seeks to release the ancient wolf-god Fenrir, which legend tells will bring about Ragnarok - the apocalyptic battle that will destroy Asgard and the gods. With her army of resurrected Viking warriors, Hel marches on the unsuspecting mortal realm of Midgard.
Freya, Goddess of war, is appointed the task of stopping Hel and defending the future of mankind. For her champion she chooses Skarin, a great but troubled young warrior, ignorant of the true reason for his favour with the Gods and thrust into the midst of their bitter war.
As the player strikes down Hel she screams, "You have not freed Midgard!" The player then sees Skarin asking for his place in Valhalla but is refused by Freya, causing Skarin to release Fenrir and begin Ragnarok. A cutscene then states that, although the gods have been destroyed and men now make their own decisions, the essence of the gods is nevertheless still present...
(Er fra 2007 så er ikke så gammelt, men anbefaler det til det sterkeste .. hadde det på PS3.
Vis hele sitatet...
Holy crap, det hørtes faen meg fantastisk ut. Er det bra?

Jeg har hatt tanker lenge om å lage et guild wars-lignende spill (med mye mer tanke på strategi) bare om bueskyting. For deretter å forenede det med norsk mytologi. Jeg tror det kunne blitt en verdenssensasjon innen gaming. Inkludere pilspisser, buestrenger, alt muling som kan forbedre ens egenskaper ned til minste detalj. Synd jeg ikke er flinkere med data.
Sist endret av Taurean; 21. juli 2012 kl. 23:40.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Holy crap, det hørtes faen meg fantastisk ut. Er det bra?

Jeg har hatt tanker lenge om å lage et guild wars-lignende spill (med mye mer tanke på strategi) bare om bueskyting. For deretter å forenede det med norsk mytologi. Jeg tror det kunne blitt en verdenssensasjon innen gaming. Inkludere pilspisser, buestrenger, alt muling som kan forbedre ens egenskaper ned til minste detalj. Synd jeg ikke er flinkere med data.
Vis hele sitatet...
Viking battle of aasgard er amazing! anbefaler sterkt at du kjøper det =D
Sitat av Taurean Vis innlegg
I barneskolen hadde vi et spill[..]
Vis hele sitatet...
Apropos på skolen.. Når jeg gikk på barne/ungdomsskolen for en god del år siden nå, så spilte jeg et slags tekstbasert økonomispill hvor man lærte seg, ja økonomi. Man kunne låne penger av banken og kjøpe seg biler (og hus tror jeg) og lignende. Sikkert ekstremt kjedelig om jeg skulle dra det frem nå, men for nostalgiens skyld, så hadde det vært gøy om noen vet hva jeg snakker om og navnet på dette "spillet" Det er vel fra den tiden bilspillet "Stunts" var moderende. (Noen som husker "Stunts" med glede her da?)
Sist endret av Fuzzybossen; 22. juli 2012 kl. 02:02.
Spilte et spill på rundt 2000-tallet (+-)

Det var norsk, du var en detektiv (tror det var 3 som jobbet sammen, altså detektiver i spillet), og du skulle reise rundt i Norge for å fange en tyv. Tok tog/fly ect til forskjellige byer, og snakket med vitner, og etterhvert fikk du hjelpemidler, så du kunne peile inn tyven. Og man hadde tid på seg.

Prøver iherdig å komme på navnet, men er helt blank. Så vidt jeg husker er coveret rødt.

Hadde blitt veldig takknemlig hvis noen husker dette spillet.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av freshaj Vis innlegg
Spilte et spill på rundt 2000-tallet (+-)

Det var norsk, du var en detektiv (tror det var 3 som jobbet sammen, altså detektiver i spillet), og du skulle reise rundt i Norge for å fange en tyv. Tok tog/fly ect til forskjellige byer, og snakket med vitner, og etterhvert fikk du hjelpemidler, så du kunne peile inn tyven. Og man hadde tid på seg.

Prøver iherdig å komme på navnet, men er helt blank. Så vidt jeg husker er coveret rødt.

Hadde blitt veldig takknemlig hvis noen husker dette spillet.
Vis hele sitatet...
Norgesjakten
▼ ... noen uker senere ... ▼
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Trådstarter
Sitat av Obsidi Vis innlegg
Vis hele sitatet...

Ja, det der det jeg pratet om tidligere i tråden. Men som du ser, så er det ikke til salgs..
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Trådstarter
Om noen får tak i dette, betaler jeg gjerne en slant ^__^

De forsvunne ordene:
http://194.19.56.14/Mikromarc3/detai...l&Browse=1&P=1
Jeg husker ikke
96 8
OLLO beste nordiske spillet (tror jeg ) jeg har spillet det var drit fun i min barndom.
vet det ikke er norske spill men, aner ikke hvor mange timer jeg har slått i hjel i Chips Challenge og SkiFree tilbake på barneskolen ;D

btw, er det noen som husker vikingbyen 2? tror jeg har det liggende å slenge på en gammel hardisk...
Parkettetterligning
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Husker de som er nevnt ovenfor, samt disse:

- "Min Opplevelsesreise Jorden Rundt" (Lærerikt!)
- "Kaptein Sabeltann - *******" (Ikke det 3D spillet, men det eldre som var 2D.)
- "Ronja Røverdatter" spillet.
- "Mulle mekk" serien, da altså fly, hus, bil og båt.
- "Hugo" (Trollet. Dansk.)
- Et spill jeg ikke husker hvor du var en robot som måtte løse matteoppgaver i et slott som var bygd inn i fjellet. (Norsk tale.)

Hadde noen flere tror jeg, kan si ifra om jeg kommer på dem.
Vis hele sitatet...
Tror ikke det er nordisk men er norsk tale ja. Det heter lek og lær tredje klasse. Min personlige barndommsfavoritt.