Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  98 31373
Er det noen som har prøvd dette ?
Leser mye om dette og det funker bra for mange. Og vurdere og starte med dette. Siden jeg sliter med ledd plager.
Jeg lurer også på hvordan og gjøre dette billigs mulig. Kjøtt er dyrt i Norge.😁
VOM i blokk koster 400 kr 20 kg.

Smaker sikkert høgg, men næring er det.
Jeg har prøvd dette over 2 perioder. Periode 1 varte i 4 uker. Periode 2 varte i 4 måneder. Generelt sett så følte jeg meg bra. Jeg har en kronisk leddsykdom som ble betydelig bedre av dietten. Jeg gikk på oppfølging hos lege, med blodprøver hver 14.dag. Alle verdier holdt seg innenfor de anbefalte.

Jeg kjøpte en hel levende sau og slaktet denne selv, det sparte jeg masse penger på. Men husk at dette krever veldig mye planlegging. Skal man spise >1 kg kjøtt i døgnet, som helst sitter inntil bein og har fett så ender det opp med ganske mange timer med matlaging og planlegging.

PSMF er for meg et mye bedre og enklere opplegg å følge, med enda bedre resultater når det kommer til min kropp.

Oppsummert av opplevelsen:
Samlet vektnedgang 26kg.
Følte meg etterhvert dummere
Flere topper og bunner (mer latter men også mer sinne)
vanskelig å konsentrere seg i jobb
Sterkere og større muskler


Sist men ikke minst: HOLD DEG UNNA KARDIO

Lykke til
Har prøvd det nå i ca 6 mnd. Trikset er å spise kjøtt med mye fett i seg, altså ikke indrefilet og ytrefilet akkurat. Høyrygg, bibringe, entrecote, kjøttdeig, lammelår, fårikålkjøtt, nakkekoteletter, bacon, ribbe, egg, makrell, sild, rogn er noen forslag til ting man kan spise jevnlig.
Viktigste er å finne noe med litt eller mye fett på seg. Heldigvis er dette ofte billigere enn magre stykker da redselen for fett lever i beste velgående. Har budsjett på 100-200 kr dagen ca.

Ellers er innmat også en god idé hvis du vil sikre deg for mange vitaminer/mineraler. Lammelever er den beste leveren jeg har funnet hittil, storfe kan være veldig bitter. Nyrer, hjerte o.l. kan finnes i slakteri butikker. Det samme gjelder rent fett fra storfe (talg). Ister (svinefett) kan finnes i frysedisken hos mange butikker og kan smeltes om til baconfett som kan brukes til steking.
Også skalldyr som østers, blåskjell og reker kan være greit å spise en gang i blant.

Blir det kjedelig i lengden? Både ja og nei. Av en eller annen merkelig grunn smaker det alltid godt med saftig kjøtt, men underholdningsverdien er ikke den samme som å spise pizza eller kake. Maten blir mer som drivstoff etter hvert når du vender deg til det.

Fordelen er at mettheten du får av denne type mat er ut av en annen verden. Å gå 8 timer uten mat er ikke noe problem så lenge du spiser store porsjoner (600 g - 800g).

Det er definitivt en relativt lang tilpasningsperiode (2-8 uker) før kroppen klarer å forbrenne fett effektivt. Da kan man føle seg slapp, irritabel, og ha mye løs mage. Fett innholdet i maten bør økes gradvis for å unngå mageproblemer. Salt kan hjelpe i denne perioden.

Er det sunt/usunt? Har nylig tatt blodprøver, så skal bli spennende og se hva resultatet blir. For diabetes pasienter er det hvertfall en mulig "kur" da glukosen kroppen trenger blir lagd av kroppen isteden for gjennom matinntak.
Det er nylig sluppet en stor, ny forskningsartikkel som undersøker dette med kjøttspising, low carb / hi fat etc. Konklusjonen er ganske entydig på at dette iKKE er bra for kroppen. Jeg har dessverre ikke linken til saken her.
Hvis du sliter med leddplager bør det SISTE du gjør være å spise mye kjøtt. Det er ganske opplest og vedtatt i all medisinsk forskning på inflammatoriske lidelser. Jeg har selv hat reumatiske plager siden tidlig ungdom, og har bestandig merket klar FORVERRING ved inntak av mye animalsk protein.
Denne "dietten" høres ærlig talt ut som vanvittig humbug. Jeg tror ikke du finner en lege i verden som vil anbefale deg dette.

Er det sunt/usunt? Har nylig tatt blodprøver, så skal bli spennende og se hva resultatet blir. For diabetes pasienter er det hvertfall en mulig "kur" da glukosen kroppen trenger blir lagd av kroppen isteden for gjennom matinntak.[/quote]

Ahem. Hæ? Du tror du kan se på EN blodprøve om dette er et sunt kosthold eller ikke? Og denne påstanden om at dette skal fungere for diabetespasienter må du ha tatt ut av løse lufta eller en av FB-gruppene som skryter av å representere "livets skole". Vet du i det hele tatt hva diabetes er?
Sist endret av SteadyEddie; 18. august 2018 kl. 00:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er da gjort mye forskning på blodsukkernivå og low carb og det viser at mange med diabetes kan kutte ut insulin når de er på low carb.

Ang den artikkelen du nevner så er det helt sikkert gjort noen studier som sier det totalt motsatte også. Det pleier ofte å være slik, så må du og jeg sitte å vurdere hvem vi skal tro på. Og da ender man fort opp med å høre på noen som har gjort egne erfaringer på området, selv om det isolert sett kun blir som en anekdote og ikke er noe solid bevis for en forsker.

Men akkurat når det gjelder kjøttinntak så er det vel ikke noen skader av å forsøke? Blir ting bare dritt så er det vel bare å droppe dietten og spise normal husmannskost så går sikkert ting tilbake til normalen? Nå bare synser jeg, men se på folk som feks har vært alkoholiserte, blir de sober så fikser kroppen opp i alkoskader for veldig mange. Og disse skadene har jo gjerne oppstått etter mange år med veldig høyt inntak og et veldig jevnt inntak. Når kroppen klarer å ta seg inn etter slike krafttak så fikser den sikkert også å reparere evt. skader etter noen måneder på kjøttdiett?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
LCHF skiller seg vesentlig fra denne greia ved at en kjøttdiett er ekstremt ensidig, det er ikke tilfelle for LCHF der man fortsatt kan (og bør) spise grønnsaker for å få i seg næringsstoffene man trenger.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Jeg har null peiling på dette og derfor jeg lurer. Jeg har bare blitt oppmerksom på dette pga JRE. her er 2 episoder der det blir nevn og av folk som jeg anser som glupe,

https://www.youtube.com/watch?v=KGikB-54Lwk --Jordan Peterson's Carnivore Diet Cured His Depression

https://www.youtube.com/watch?v=cbURzlv4NKg --Joe Rogan Talks To Doctor Who ONLY Eats Meat!
Sist endret av Sterol91; 18. august 2018 kl. 14:38.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Carnivore diett har jeg prøvd i 1 måned å har ikke merket noen problemer, tar multivitaminer som eneste tilskudd. Ingen alkohol eller noe annet. Skal man drikke alkohol bør man holde seg til vodka eller whiskey. Fungerer veldig bra for å gå ned i vekt men ser mer på maten som "fuel" enn mat. Kjedelig i lengden å veldig dyrt om man skal velge gressmata biff f. eks. Holder meg mye til kjøttdeig, karbonadedeig osv på tilbud. Kiloene raste bort, fikk mer energi og glede i hverdagen. Jordan Peterson snakket litt om dette på Skavlan hvis jeg ikke husker feil å intellektuelt følte han seg på sitt beste med denne dietten, men alle er forskjellige. Er til og med personer som mener forskjellig mat passer til de forskjellige blodtypene osv. Spiste jeg mye brød, pizza og lignende var forstoppelse en ukentlig utfordring. Ingen problemer med fordøyelsen med en ren carnivore diett.

Sakset fra Mikhaila Peterson's blog, der kan man også se blodprøver hun har tatt osv. Hun tar ingen vitamintilskudd:
"Meats:

turkey
beef
chicken
lamb
duck
wild game is fine too, elk, moose, etc.
wild salmon
tuna – check the ingredients! Get stuff that’s just tuna and water and perhaps salt.
organ meat – chicken liver tastes the best I find
wild herring – check the ingredients!
wild sardines – check the ingredients!
Veggies:

lettuce
arugula
arugula microgreens (arugula sprouts)
cucumber
swiss chard
seaweed –check the ingredients! this is hard to find without soy and other things. The brand I’ve linked to is safe and really tasty
cilantro
collard greens
broccoli
turnips
cauliflower
parsnips
sweet potatoes
spinach
Fruit:

olives – check the ingredients! see my olive post. be super careful about which brands you buy here too, many have preservatives and flavours and dyes.
Vinegars:

apple cider vinegar – try to get the organic stuff so there aren’t dyes and flavours added
Oils:

coconut oil – get unrefined. And try to avoid the Nutiva brand. It’s everywhere but it doesn’t taste as good, and I’ve had ones that have gone bad before.
olive oil – make sure your olive oil is pure olive oil. Sometimes it’s also soybean oil!
Spices/Seasonings

salt
pepper
marjoram
parsley
oregano
thyme
rosemary
peppermint
turmeric
basil
bay leaf
coriander
Other:

baking soda (probably won’t eat this but it’s good for toothpaste )
peppermint tea – check the ingredients. buy loose leaf (David’s sells an organic peppermint which is lovely) or organic. We want to make sure there aren’t preservatives or flavours added. White tea bags or coffee filters are often bleached with sulfites. If you’re super sensitive (dad and I), you’ll react to these. So make sure you get organic tea bags as well!
black tea- check the ingredients. buy loose leaf if possible
green tea- check the ingredients. buy loose leaf if possible
Alcohol – not for the first month. I can kinda handle it, but lots of people can’t.

vodka
bourbon and American Whiskey labeled “straight” whiskey"
Sist endret av bullshit..; 2. november 2018 kl. 10:31.
Jeg har selv revmatisk sykdom (bechterew) og har aldri hørt at en ren kjøttdiett kan hjelpe mot leddplager, snarere tvert imot! Revmatologer anbefaler faktisk å kutte ut all form for rødt kjøtt, men disse anbefalingene er kun basert på svak forskning og erfaringer fra andre med revmatisk sykdom.

Tarmkreft har også vist i nyere forskning at kan skyldes økt kjøttforbruk i kosten!

Aldri i verden om en ren kjøttdiet kan være sunt og en blodprøve kan heller ikke vise deg om alt er på stell, da kroppen er mye mere komplisert enn som så
Kan man spise egg på denne dietten? Finnes ikke carbs i egg og det et proppfult av shit man trenger
Noen velger å spise egg på denne dietten, jeg unngår det pga mageproblemer dersom jeg spiser det. Finnes så mye forskjellig kjøtt man kan spise så man kan få i seg mange næringsstoffer av å velge rett kjøtt. Blodprøver skal tas hos legen å ble gjort sist gang jeg prøvde også, alt var innenfor normal som man også kan se på Mikhaila Peterson's blodprøver på bloggen.

Vektnedgangen er ekstrem å det er så lett fordøyelig at jeg føler meg frisk å rask etter hvert måltid. Var på komlemiddag for 1 uke siden, følger det ikke helt slavisk når jeg blir invitert på middag. Aldri følt meg så dårlig etterpå etter en moderat porsjon komle, 2 komler pluss alt tilbehør.

Tror selv at rødt kjøtt ikke er den store synderen alle vil ha det til, det er mer kombinasjonen av alt sammen. Tror vegetar kan være bra for de som takler det. Dessuteb kan man spise mye hvitt kjøtt og om ønskelig.

Utenom det er det kun vann og vann med kullsyre som inntas, ikke noe annet i helger engang.
Sist endret av bullshit..; 2. november 2018 kl. 14:24.
Sitat av olsenjane Vis innlegg
Jeg har selv revmatisk sykdom (bechterew) og har aldri hørt at en ren kjøttdiett kan hjelpe mot leddplager, snarere tvert imot! Revmatologer anbefaler faktisk å kutte ut all form for rødt kjøtt, men disse anbefalingene er kun basert på svak forskning og erfaringer fra andre med revmatisk sykdom.

Tarmkreft har også vist i nyere forskning at kan skyldes økt kjøttforbruk i kosten!

Aldri i verden om en ren kjøttdiet kan være sunt og en blodprøve kan heller ikke vise deg om alt er på stell, da kroppen er mye mere komplisert enn som så
Vis hele sitatet...
En gang i tiden var jorden flat. Anbefaler deg å teste kjøttdiett. Man trenger ikke gå all in, men du føler deg nok mye bedre etter en dag på bare kjøtt kontra bare pasta
Sitat av olsenjane Vis innlegg
Jeg har selv revmatisk sykdom (bechterew) og har aldri hørt at en ren kjøttdiett kan hjelpe mot leddplager, snarere tvert imot! Revmatologer anbefaler faktisk å kutte ut all form for rødt kjøtt, men disse anbefalingene er kun basert på svak forskning og erfaringer fra andre med revmatisk sykdom.

Tarmkreft har også vist i nyere forskning at kan skyldes økt kjøttforbruk i kosten!

Aldri i verden om en ren kjøttdiet kan være sunt og en blodprøve kan heller ikke vise deg om alt er på stell, da kroppen er mye mere komplisert enn som så
Vis hele sitatet...
Forskning på diett og kosthold er i en rivende utvikling, og det kommer ny kunnskap hver dag. Rødt kjøtt har vist tendenser til å være karsinogenisk, men ikke i en veldig stor skala. Man får lavere LDH-kolesterol ved carnivore-dietten og dette senker sannsynligheten for blodpropp. Det er altså positive og negative sider ved enhver diett. Men det er definitivt interessant å se om kjøttdietten vil ha en positiv innvirkning på revmatiske og autoimmune sykdommer. Det vil tiden vise, men hittil har det vist gode resultater, men ikke nok til å dra en konklusjon.

Når det kommer til diett føler jeg at man bør være forsiktig med å si hva som er sunt/riktig/feil. Det forskes så utrolig mye på ernæring og diett, og vi lærer nye ting hele tiden. Dessuten er det veldig individuelt hva som fungerer.

Èn viktig ting som bør nevnes er at det er viktig at man tar blodprøver i ny og ne når man er på carnivore-dietten. Det er viktig at dietten gjøres riktig, og blodprøver kan være en fin indikator på dette. Sikkert lurt å hive i seg en pille med c-vitamin om dagen også.
De som promoterer denne dietten har liten til ingen kompetanse innen kosthold.

Joe Rogan - Dr. Rhonda Patrick on the Carnivore Diet
Det er mye fram å tilbake på alle dietter, dette er noe jeg bruker i perioder for å gå ned i vekt, i tilegg føler jeg meg bedre mentalt. Det er ikke snakk om noen livsvarig diett for meg.

Eksperter advarer mot intermittent fasting også som er veldig i vinden blant enkelte. Om jeg velger carnivore 1-2 måneder hvert år så tviler jeg sterkt på at det er mer skadelig enn når jeg spiser 2-3 grandiosaer daglig å bøtter ned på pepsi max.
Sist endret av bullshit..; 3. november 2018 kl. 00:32.
Sitat av bullshit.. Vis innlegg
Det er mye fram å tilbake på alle dietter, dette er noe jeg bruker i perioder for å gå ned i vekt, i tilegg føler jeg meg bedre mentalt. Det er ikke snakk om noen livsvarig diett for meg.

Eksperter advarer mot intermittent fasting også som er veldig i vinden blant enkelte. Om jeg velger carnivore 1-2 måneder hvert år så tviler jeg sterkt på at det er mer skadelig enn når jeg spiser 2-3 grandiosaer daglig å bøtter ned på pepsi max.
Vis hele sitatet...
Det er sansynligvis mindre skadelig å spise 2-3 grandiosaer daglig en å skyte seg selv i hodet men det er ikke et argument for at grandis er sunt.

Vi er konstruert for å spise 90-95 prosent vegetarmat og fylle på med animalsk protein. Å sammenligne diverse jalladietter som er på mote akkurat nå med søppelmat som alle burde vite er usunt er uredelig.

Alle dietter som inneholder mindre sukker og bedre fettbalanse vil føre til bedre helse og vektnedgang. Motedietter som carnivore, LCHF og vegan fører til nye helseproblemer.

Hvis dietten din medfører at du må stappe i deg en masse vitaminer fordi du ikke får den næringen du trenger spiser du feil.
Alle dietter som inneholder mindre sukker og bedre fettbalanse vil føre til bedre helse og vektnedgang. Motedietter som carnivore, LCHF og vegan fører til nye helseproblemer.

Hvis dietten din medfører at du må stappe i deg en masse vitaminer fordi du ikke får den næringen du trenger spiser du feil.
Vis hele sitatet...
LCHF utelukker ikke grønnsaker, den bare sier noe om hvilke grønnsaker du kan spise og fortsatt være innenfor LCHF konseptet. Det er dermed ganske greit å ha et relativt balansert kosthold på lchf slik at vitamintilskudd blir unødvendig. At en lchf diett skal gi problemer har jeg ikke særlig stor trod på. For de aller fleste så er jo dette dietter, det er ikke permanente livsstilsendringer. Når ønske resultat er oppnådd eller motivasjonen er fordampet så er det tilbake til gamle tralter, før nytt forsøk neste år. Men selv for de som velger lchf diett som noe permanent så ser jeg ikke at det skal by på problemer. De kan meske seg i sjømat, har grønnsaker til hvert måltid og får blodsukkerverdier gjør at de kan kvitte seg med evt. insulin. Kolesterolet går ned samt fettprosent. Hva er det konkret av helseproblemer du mener lchf gir som en normal diett ikke gir?

Vet ikke om jeg kjøper det du selger. Er veganere sykere enn de som ikke er veganere? Og HVA er en veganer? Er du veganer om du spiser sjømat? Om en veganer spiser fisk og sjømat evt. egg så er plutselig kostholdet temmelig balansert likevel. Veganerne er jo ikke selv hetl enig i hva som er en veganer så greit om du deler hva du mener er veganere slik at vi kan tenke i forhold til hva slags diett som er mulig.

For en ren kjøttdiett som dette har jeg ingen sterke meninger den ene eller andre veien for jeg har ikke noe kunnskap om den. Ikke har jeg lest om det før eller sett noe forskning. Rent generelt så vil jeg likevel si at brukt som en diett og ikke livsstil så tenker jeg nok det er minimale sjanser for skader eller problemer. Langsiktig kjøttdiett, vel jeg ville nok tatt endel ekstra blodprøver for å sjekke verdier og se at ting er innenfor. Også på kjøttdiett så vil kanskje kolesterol, blodsukker og behovet for insulin synke. Hørte noen nevnte redusert blodtrykk, vet ikke helt hva det skulle komme av? Mindre stress når det spise kun kjøtt fordi metthetsfølelsen varer lenge? Så det kan jo faktisk være endel grupper som får gevinst av en slik kjøttdiett.

Hvilke helseproblemer er det du tenker vil øke på en kjøttdiett?
Sitat av BAN Vis innlegg

Vi er konstruert for å spise 90-95 prosent vegetarmat og fylle på med animalsk protein.
Vis hele sitatet...
Hvis du tar dine forfedres diett siste 200.000 år og ser på dietten så er det ganske naturlig at mennesker er tilpasset naturen og maten dem har spist denne tiden.

Dine forfedres diett, spesielt for 10.000 år siden og bakover - kan hende inneholdt noe bær, frukt og røtter. Men det er nok heller i motsatt størrelse enn hva du påstår. Altså 90-95% animalsk næring og 5-10 prosent fra plantekost.

Menneske kan beviselig leve på mye forskjellig kost. Men om man fra naturens side var konstruert til å spise 90-95% plantekost er naturen særs ulogisk da dietten mennesker historisk sett har levd på er helt motsatt.

Det logiske er at man er konstruert til å spise det ens forfedre gjennom hundretusener av år tradisjonelt har spist, og at ens organisme er best tilpasset en slik diett.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Hvis du tar dine forfedres diett siste 200.000 år og ser på dietten så er det ganske naturlig at mennesker er tilpasset naturen og maten dem har spist denne tiden.

Dine forfedres diett, spesielt for 10.000 år siden og bakover - kan hende inneholdt noe bær, frukt og røtter. Men det er nok heller i motsatt størrelse enn hva du påstår. Altså 90-95% animalsk næring og 5-10 prosent fra plantekost.

Menneske kan beviselig leve på mye forskjellig kost. Men om man fra naturens side var konstruert til å spise 90-95% plantekost er naturen særs ulogisk da dietten mennesker historisk sett har levd på er helt motsatt.

Det logiske er at man er konstruert til å spise det ens forfedre gjennom hundretusener av år tradisjonelt har spist, og at ens organisme er best tilpasset en slik diett.
Vis hele sitatet...
For 200000 år siden var kostholdet vårt svær likt det en sjimpanse spiser i dag. Forskjellen var at vi var bedre en alle andre primater til å skaffe oss animalsk protein.
Vi mennesker er jo litt som en multi-fuel ovn eller motor. Vi fungerer på mange typer brensel. Historisk og geografisk så har vi hatt temmelig store variasjoner i kostholdet og bortsett fra "øy-krigerne" som eser ut på vestlig mat så går det jo greit for de fleste. Ikke bra, men greit. Det vi vet gjennom forskning er at feks diabetes kan reguleres gjennom kostholdet, lchf kan brukes til å stabilisere langtidsblodsukker og korttidsblodsukker.

At andre plager som reumatisme eller autoimmune sykdommer kan bedres eller holdes i sjakk gjennom kosten virker veldig plausibelt. Og dersom feks en kjøttdiett gir økt livskvalitet og mindre plager fra slike sykdommer er det da egentlig verdt å bruke tid på å tenke over hva som evt. kan komme på en kjøttdiett? Fisk og egg er nevnt. Vitamintilskudd også. Får folk bevegelige ledd, mindre smerter og blir kvitt allergier, astma etc på kjøttdiett så tenker jeg at da har de funnet noe som virker for dem. Og jeg ser faktisk ikke bort fra at hjernen vår produserer nok "godstoffer" som følge av et bedre liv med mindre slit, pes og smerter til at nettoen blir positiv. Selv med noe forhøyet risiko for senskader etc.
Sist endret av random67489; 3. november 2018 kl. 12:02.
Sitat av random67489 Vis innlegg
LCHF utelukker ikke grønnsaker, den bare sier noe om hvilke grønnsaker du kan spise og fortsatt være innenfor LCHF konseptet. Det er dermed ganske greit å ha et relativt balansert kosthold på lchf slik at vitamintilskudd blir unødvendig. At en lchf diett skal gi problemer har jeg ikke særlig stor trod på. For de aller fleste så er jo dette dietter, det er ikke permanente livsstilsendringer. Når ønske resultat er oppnådd eller motivasjonen er fordampet så er det tilbake til gamle tralter, før nytt forsøk neste år. Men selv for de som velger lchf diett som noe permanent så ser jeg ikke at det skal by på problemer. De kan meske seg i sjømat, har grønnsaker til hvert måltid og får blodsukkerverdier gjør at de kan kvitte seg med evt. insulin. Kolesterolet går ned samt fettprosent. Hva er det konkret av helseproblemer du mener lchf gir som en normal diett ikke gir?

Vet ikke om jeg kjøper det du selger. Er veganere sykere enn de som ikke er veganere? Og HVA er en veganer? Er du veganer om du spiser sjømat? Om en veganer spiser fisk og sjømat evt. egg så er plutselig kostholdet temmelig balansert likevel. Veganerne er jo ikke selv hetl enig i hva som er en veganer så greit om du deler hva du mener er veganere slik at vi kan tenke i forhold til hva slags diett som er mulig.

For en ren kjøttdiett som dette har jeg ingen sterke meninger den ene eller andre veien for jeg har ikke noe kunnskap om den. Ikke har jeg lest om det før eller sett noe forskning. Rent generelt så vil jeg likevel si at brukt som en diett og ikke livsstil så tenker jeg nok det er minimale sjanser for skader eller problemer. Langsiktig kjøttdiett, vel jeg ville nok tatt endel ekstra blodprøver for å sjekke verdier og se at ting er innenfor. Også på kjøttdiett så vil kanskje kolesterol, blodsukker og behovet for insulin synke. Hørte noen nevnte redusert blodtrykk, vet ikke helt hva det skulle komme av? Mindre stress når det spise kun kjøtt fordi metthetsfølelsen varer lenge? Så det kan jo faktisk være endel grupper som får gevinst av en slik kjøttdiett.

Hvilke helseproblemer er det du tenker vil øke på en kjøttdiett?
Vis hele sitatet...
En veganer kan ikke drikke melk, spise egg, fisk eller gå med skinnjakke.
En vegandiet + egg og fisk blir bare en ballansert diet så jeg vet ikke hva du argumenterer for.

Veganism is the practice of abstaining from the use of animal products, particularly in diet, and an associated philosophy that rejects the commodity status of animals. A follower of the diet or the philosophy is known as a vegan. Distinctions may be made between several categories of veganism. Wikipedia
Term coined by: Donald Watson, November 1944
Description: Elimination of the use of animal products, particularly in diet
Pronunciation: /ˈviːɡənɪzəm/ VEE-gə-niz-əm; Vegan /ˈviːɡən/ VEE-gən

LCHF testet jeg ut for noen år siden og fikk store problemer med å få i meg alle vitaminene jeg trenger da vi vanligvis får dem fra rotfrukter som er forbudt. Å bruke kalkulator for å regne ut hva man må spise for å ikke mangle ting blir feil for meg og jeg ga opp. Vektnedgangen jeg hadde var akkurat det samme som om jeg bare kutter ut karbohydrater uten å endre noe annet.

Alle som bare kutter sukkerinntaket går ned i vekt. Dette er ugjenndrivelig bevist. Det er også den absolutt enkleste måten å gå ned i vekt da man ikke trenger å endre noe annet for å oppnå effekt. En bonus er jo at dette er noe som ikke koster penger slik de fleste motediettene gjør.
LCHF ble jo ikke en fail pga selve dietten, den ble problematisk fordi ditt kosthold ikke var balansert nok. Det er enkelt å kutte rotfrukter, og det er også enkelt å spise andre grønnsaker enn rotfrukter. Så da gikk det mer på deg enn på lchf dietten.
Sitat av random67489 Vis innlegg
LCHF ble jo ikke en fail pga selve dietten, den ble problematisk fordi ditt kosthold ikke var balansert nok. Det er enkelt å kutte rotfrukter, og det er også enkelt å spise andre grønnsaker enn rotfrukter. Så da gikk det mer på deg enn på lchf dietten.
Vis hele sitatet...
Det var faktisk enda enklere å bare kutte karbohydrater og slippe bryderiet med å følge en diett. Kommer ikke ned på 15 carbs som er maks av det jeg kan innta for å opprettholde ketose men det bekymrer meg ikke da vekten er under kontroll og jeg er full av overskudd og aldri syk. Bare det enkle faktum at jeg ikke har hatt en eneste dag med sykefravær på over 10 år tar jeg som et tegn på at jeg gjør noe rett.
Sitat av BAN Vis innlegg
For 200000 år siden var kostholdet vårt svær likt det en sjimpanse spiser i dag. Forskjellen var at vi var bedre en alle andre primater til å skaffe oss animalsk protein.
Vis hele sitatet...
Hvor tar du dette fra? Vennligst host opp kilder.
Merk at jeg sier de siste 200.000 år, ikke hva som var diett for 200.000 år siden.
I mellomtiden kan du lese om hva mennesker spiste for 300.000 år siden. En diett som er milevis unna sjimpanse diett

https://www.sciencedaily.com/release...0607133246.htm
Sist endret av Bearass; 3. november 2018 kl. 12:57.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Hvor tar du dette fra? Vennligst host opp kilder.
Merk at jeg sier de siste 200.000 år, ikke hva som var diett for 200.000 år siden.
I mellomtiden kan du lese om hva mennesker spiste for 300.000 år siden. En diett som er milevis unna sjimpanse diett

https://www.sciencedaily.com/release...0607133246.htm
Vis hele sitatet...
Sjimpanser spiser også kjøtt. Problemet deres er at de ikke er like gode jegere og samlere som forfedrene våre. Hadde de hatt mulighet så hadde de spist mye mer kjøtt.

Kjøtt har alltid vært en viktig næringskilde til mennesker og er nok det som har gjort oss til det vi er i dag. Hjernen vår hadde ikke utviklet seg til det den er uten at vi hadde vært i stand til å skaffe oss animalsk protein og masse kalorier. At forfedrene våre dermed har jaktet på og spist omtrent alt som kaster skygge er ikke så veldig overraskende.

Inuittene har vel også bevisst at vi er i stand til å overleve på mye høyere andel kjøtt og fett en det som regnes som normalt i mesteparten av verden i dag men det betyr ikke at det er det vi er konstruert for.

Hvis vi sammenligner vårt fordøyelsessystem med neanderthalene så ser man fort at de var laget for å spise kjøtt og hadde en helt annen enzymproduksjon en oss. Vi er omnivore eller altetende og er ikke eksperter på hverken ren plantekost eller ren kjøttdiet. Dette er fordi vi utviklet oss fra å være rene plantespisere til å spise kjøtt for relativt kort tid siden og de forskjellige meneskeartene utviklet seg litt forskjellig.

Hvordan vi ble til det vi er i dag og om vi var jegere eller åtseletere er det så stor faglig uenighet om enda at vi ikke kan utelukke noe. Det eneste vi vet er at en gang mellom 200000 og 2000000 år siden endret vi oss fra ren plantkost til å bli altetere. Hvorfor og hvordan er ren gjetning.
Jeg lurer helst på hvordan du kan påstå at mennesker er konstruert for å leve på 90-95% plantekost når det i det store og hele er en omvendt diett som har vært naturlig for mennesker siste 200.000 år (og det vi vet om diett for 300.000 år siden er mye nærmere Carnivore diett enn sjimpanse diett). Dette er svært ulogisk.

Ser man på skjelett struktur der man sammenligner den tradisjonelle jeger og sanker (med for det meste Carnivore diett) sammenlignet med mennesker som levde på en diett der jordbruk var mer rådende, er vitaminmangel, dårligere tannhelse og svakere ben fasiten for sistnevnte. Dette må da unektelig gå imot ideen om at man er mer konstruert til å leve på sistnevnte diett?

Om du er av europeisk avstamming har du også endel neandertaler i deg.
Sist endret av Bearass; 3. november 2018 kl. 13:43.
Sitat av BAN Vis innlegg
En veganer kan ikke drikke melk, spise egg, fisk eller gå med skinnjakke.
En vegandiet + egg og fisk blir bare en ballansert diet så jeg vet ikke hva du argumenterer for.
Vis hele sitatet...
Sorry jeg blandet begrepene litt, du skreve veganer men jeg tenkte vegetarianer. Altså ikke like rigide som veganere, og mange av de spiser jo både fugl, fisk og sjømat. Grei påminnelse, veganere er altså "all-in" på plantekost og er de som kun kan velge faux-skinnsofa som ser ut som skinn men ikke er det, og gjør deg svett i pompen.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg lurer helst på hvordan du kan påstå at mennesker er konstruert for å leve på 90-95% plantekost når det i det store og hele er en omvendt diett som har vært naturlig for mennesker siste 200.000 år (og det vi vet om diett for 300.000 år siden er mye nærmere Carnivore diett enn sjimpanse diett). Dette er svært ulogisk.

Ser man på skjelett struktur der man sammenligner den tradisjonelle jeger og sanker (med for det meste Carnivore diett) sammenlignet med mennesker som levde på en diett der jordbruk var mer rådende, er vitaminmangel, dårligere tannhelse og svakere ben fasiten for sistnevnte. Dette må da unektelig gå imot ideen om at man er mer konstruert til å leve på sistnevnte diett?

Om du er av europeisk avstamming har du også endel neandertaler i deg.
Vis hele sitatet...
Samenligner du jordbruksdiett og jeger/sanker så er det ikke rart at jordbruksdietten taper da den er langt unna det naturlige. Det naturlige er å spise det som er tilgjenngelig og som gir oss det vi trenger. Det finnes fortsatt jeger/sankere rundt om i verden. Mye av kunnskapen vår om slike samfunn har vi fått ved å studere dem.

Har selv testet to uker ute i Norsk natur på bare det jeg samlet og fanget selv og samlet meg en del erfaringer. Norsk nartur har som kjent lite frukt og nøtter men mye fisk så det ble ørret til middag og kvelds hver dag. Døde ikke av det men kunne strukket meg langt for en potet...

Problemet med linken din er at fossilbeviser for kostholdet vårt alltid vil favorisere ting som er i stand til å lage fossiler.
Sitat av BAN Vis innlegg
Inuittene har vel også bevisst at vi er i stand til å overleve på mye høyere andel kjøtt og fett en det som regnes som normalt i mesteparten av verden i dag men det betyr ikke at det er det vi er konstruert for.

Hvis vi sammenligner vårt fordøyelsessystem med neanderthalene så ser man fort at de var laget for å spise kjøtt og hadde en helt annen enzymproduksjon en oss. Vi er omnivore eller altetende og er ikke eksperter på hverken ren plantekost eller ren kjøttdiet. Dette er fordi vi utviklet oss fra å være rene plantespisere til å spise kjøtt for relativt kort tid siden og de forskjellige meneskeartene utviklet seg litt forskjellig.

Hvordan vi ble til det vi er i dag og om vi var jegere eller åtseletere er det så stor faglig uenighet om enda at vi ikke kan utelukke noe. Det eneste vi vet er at en gang mellom 200000 og 2000000 år siden endret vi oss fra ren plantkost til å bli altetere. Hvorfor og hvordan er ren gjetning.
Vis hele sitatet...
Når du slenger ut slike påstander som fakta så må du legge ved kilder. Artikler, forskning, rapporter osv.
Ikke bare dra det ut av ræva. Og "konstruert"? Av hvem? Vi er et resultat av evolusjon.

Sitat av BAN Vis innlegg
Dette er fordi vi utviklet oss fra å være rene plantespisere til å spise kjøtt for relativt kort tid siden
Vis hele sitatet...
Det er vel heller omvendt.(?) Jordbruket er vel ikke så veldig gammelt. Typ 10 000 år.
Sist endret av A-tillah; 3. november 2018 kl. 15:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av BAN Vis innlegg
Det naturlige er å spise det som er tilgjenngelig og som gir oss det vi trenger. Det finnes fortsatt jeger/sankere rundt om i verden..
Vis hele sitatet...
Jau. Jeg hang meg opp i 90-95% plantekost som aldri har vært noen normal før jordbrukssamfunnet kom (som gjorde at mennesker fikk dårligere helse)

Det normale er nok et omvendt forhold. Og da tilsier all logikk at vi er konstruert og tilpasset en slik diett (tilnermet Carnivore), og ikke omvendt som du har ingen grunnlag for å hevde
Sist endret av Bearass; 3. november 2018 kl. 15:45.
Sitat av BAN Vis innlegg

Har selv testet to uker ute i Norsk natur på bare det jeg samlet og fanget selv og samlet meg en del erfaringer. Norsk nartur har som kjent lite frukt og nøtter men mye fisk så det ble ørret til middag og kvelds hver dag. Døde ikke av det men kunne strukket meg langt for en potet...

Problemet med linken din er at fossilbeviser for kostholdet vårt alltid vil favorisere ting som er i stand til å lage fossiler.
Vis hele sitatet...
Og vi som har så rik natur og flora. Er masse spiselig i norsk natur. Bær naturligvis, men også mange plantevekster, urter, sopp, karse og skudd. Sikkert masse greier jeg aldri har prøvd som kan spises. Men ja, om du hadde høstet litt forskjellig så kunne du spist rimelig variert kost de 2 ukene. Og hadde du beveget deg i sjøkanten så kunne du fått i deg både skalldyr, skjell og smaksrik tang og tare.
Sist endret av random67489; 3. november 2018 kl. 17:42.
Folk reagerer forskjellig på alt. Det er ikke noe fasit svar. Prøv deg frem
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av bullshit.. Vis innlegg
apple cider vinegar – try to get the organic stuff so there aren’t dyes and flavours added
Vis hele sitatet...
Her ringer alarmbjellene hos meg. Lukter svindel av typen "detox" og lignende.

Sitat av bullshit.. Vis innlegg
Eksperter advarer mot intermittent fasting også som er veldig i vinden blant enkelte.
Vis hele sitatet...
Hvilke eksperter da?
Sist endret av hemmeligegreier; 10. november 2018 kl. 22:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Bare se på tennene våres. Vi er ikke drøvtyggere. Vi har skarpe hjørne tenner som er evolusjonert til å fortære kjøtt. Enzymene i spyttet våres er også lagd for å bryte ned kjøtt-fiber.

Og flate fortenner for å "kutte" gjennom kjøtt. Og jeksler som kan fortære planter.
Sist endret av A-tillah; 21. november 2018 kl. 17:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
En stund siden denne tråden ble diskutert. Flere som har prøvd denne? Jeg vurderer av flere årsaker å forsøke ren kjøtt-diett. Men lurer på om det er safe, og vil kreve for mye. Jeg er i tillegg avhengig av nikotin, og allergimedisin for tiden. Vil dette ødelegge dietten?

Gode råd mottas med takk.
Det virker som mange mener at PSMF er enklere å følge enn en ren kjøtt diett. Kanskje den kan være verdt å følge om du tror det blir vanskelig å rent kjøtt. Tror nok ikke du skal avstå fra å prøve selv om du bruker nikotin og allergipiller.

Ser forresten flere har nevnt at symptomene av autoimmune sykdommer reduseres betraktelig ved kjøttdiett. Kanskje du kan spise vekk allergien?
Ja, jeg skal gi det et forsøk i 30 dager i alle fall. Har fått råd om dette fra en norsk lege, da han mener det kan være til hjelp for god mental helse og for å motvirke avhengighet. Han tør ikke gi slike råd til sine pasienter, da han mener fylkeslegen kan være kritisk. Han sier brokkoli er som gift for kroppen.
Brokkoli er gift? Det må vel ha vært sagt i en sammenheng, og når du nå gjengir det utenom kontekst så virker det som et tullete utsagn.

Om man isolert sett tenker på sprøytemidler og slikt så er det kanskje ikke ønskelig å bare slafse brokkoli. Men økologisk er jo en mulighet. Men selv økologiske grønnsaker sprøytes vel til en viss grad har jeg lest. Men det er visstnok færre godkjente sprøytemidler for økologiske grønnsaker.
Ja, det er visstnok en del grønnsaker som er spesielt giftige.

Blir interessant å se hvordan dette prosjektet går. Sist jeg prøvde LCHF sprakk jeg veldig fort. Får holde ut til sukkerabstinensene gir seg!
Broccoli er ikke giftig, det bare smaker sånn.
Angående det å sjekke vitaminer hos legen for å vite at man er får i seg alt man trenger, så er det langt i fra noen garanti.

Det er er mange mineralunderskudd som ikke vises på blodtester fordi nivåene er så strengt regulert av kroppen, som ikke kan eller er om feks kalsium (man trekker det fra skjelt for å opprettholde nivåene selv om man er lav - men det fører likevel til benskjørhet og oppbygging av kalsium på steder som det ikke burde.
Det er mange mineraler og vitaminer som ikke kan måles nøyaktig på en blodtester som feks jod.
Det er mange vitaminer og stoffer man trenger som det ikke en gang sjekkes for eller som vi ikke forstår enda.

Om man ikke har autoimmune sykdommer eller epilepsi så burde man veie opp risikoen mot det å spise en variert diett uten prosessert mat med rikelig grønsaker, frukt, nøtter, bær, fisk og kjøtt etc mot det å gamble på vi egentlig fungerer bedre på en ved å limiter seg på en veldig unaturlig måte til kun en kategori av mat. I tillegg burde man også prøve ut CRON (calorie restriction with optimal diet) da dette har en hav av forsking bak seg og er et tryggere valg der det fungerer. Keto diet en har vist noe effekt på epilepsi og autoimmune, men studiene er ikke like lange eller like lange.

Btw, jeg lurer på hvorfor folk som følger carnivore diet gir opp egg eller grønsaker med minimalt av karbohydrater? Mener de altså at det er en en "added benefit" til denne dietten som man ikke får gjennom en keto-diet rik på, men ikke limitert kun til, kjøtt?
Sist endret av Picard; 28. april 2019 kl. 16:30.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Broccoli er ikke giftig, det bare smaker sånn.
Vis hele sitatet...
Hehe har du forsøkt å smake med et åpent sinn? Veit om ei som hata blomkål helt inderlig, og hadde aldri likt blomkål. Så fikk hun servert en kremet blomkålsuppe som servitøren leverte på feil side av bordet. Hun ble kurert når hun faktisk turte å smake.

Tenker det legen sa må ha vært i sammenheng med planters "kjemiske forsvar". Men nå ble det jo ikke sagt noe mer så da lot jeg være å spekulere utover sprøytemidler.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av bendiks Vis innlegg
Sikkert lurt å hive i seg en pille med c-vitamin om dagen også.
Vis hele sitatet...

Når folk spiser kjøtt og avstår fra karbohydrater trenger de ikke særlig med C vitaminer, en som går over på kjøttdiett vil trenge mindre C vitaminer på kjøtt enn tidligere når det også ble spist karbohydrater.

Også på en slik diett går det faktisk an å spise variert. Kjøtt er jo ikke nødvendigvis bare kjøtt. Mange spiser fugl, fisk, skalldyr og egg i tillegg. Dessuten kan jo folk variere hva de spiser, feks sørge for å spise innmat, hjerte, lever osv. Få i seg fet fisk ofte nok.


Sitat av Opteryx Vis innlegg
De som promoterer denne dietten har liten til ingen kompetanse innen kosthold.

Joe Rogan - Dr. Rhonda Patrick on the Carnivore Diet
Vis hele sitatet...
Nå er det vel flere som promoterer denne dietten. Den er jo uansett ikke for alle. Men kan være verdt å prøve for folk med overvekt, diabetes, revmatiske plager eller andre autoimmune plager. Dette trenger jo ikke være noe som folk gjør resten av livet, det er mulig å teste en måned eller tre. Og gjøre det gjerne i samråd med lege el ernæringsfysiolog slik at nødvendige prøver kan taes regelmessig og dermed begrense problemer.

For de som faktisk får et bedre liv av kjøttdiett så er det vel bare å kjøre på? En revmatiker som sliter dag ut og dag inn med smerter og lite bevegelighet må jo nødvendigvis få et begrenset liv og begrenset rørlighet som nok for mange vil føre til redusert livskvalitet på toppen av smertene og stive ledd. Om de spiser vekk plagene og dermed får et enklere liv, med bedre bevegelighet og reduserte smerter eller kanskje også fravær av smerter så tenker jeg de har da fått et nytt liv.

Fcuk evt spekulasjoner om skadelige senvirkninger om du kan spise deg til et bra liv idag. Livskvalitet er litt som man sier om klingende mynt, at en krone idag er mer verdt enn en krone fram i tid.

Bra liv idag uten smerter er mer verdt enn potensiale for et litt lengre liv som er fylt av plager og smerter hele veien.

Endel bruker jo den kjøttdietten som et elimineringsverktøy. Der de spiser kun kjøtt feks en måned og kjenner på hvordan kroppen takler det. Så introduseres gradvis ett og ett nytt element tilbake i kostholdet. Dermed vil det være mulig å spore hva som faktisk er med på å skape problemer og unngå dette i fremtiden.
Sist endret av random67489; 11. mai 2019 kl. 09:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ble interessert i temaet og har aldri tidligere forsøkt å sette meg særlig inn i det, egentlig tenkt at det er jo et gøyalt eksperiment og kanskje virker det for noen. Men etter at jeg leste denne tråden og så mer på hva folk sier som har forsøkt som har blitt kvitt leddplager, eksem, astma etc. så tenkte jeg at jeg skulle forsøke å være mer åpen og lese meg opp på emnet.

Jeg skjønner at dette er nybråttsarbeid. Og at det blir en gjeng sammenflettede anekdoter fordi det ennå ikke er forsket på dette. Men deler av dette er jo kjent, ketose har vært forsket på til å fra i hundre år. Så jeg tenkte kanskje finner jeg troverdige kilder.

Etter en ukes tid med research kjenner jeg at hodet nesten smelter. Carnivore. Kanskje virker det. Kanskje ikke. Men for en gjeng med sirkelrunkere som promoterer dietten. Et emne som er så kontroversielt i de fleste fagpersoners øyne blir ikke mindre spekulativt og kontroversielt når det virker som det kun "misjoneres" av en stor runkering.

"Alle" har investert penger eller innsats som de håper skal bli til klingende mynt. Det er youtubere og bloggere som enten selger egne produkter "spesialtilpasset carnivore lifestyle", det er grottesalt, og aminosyrer, proteinpulver og kollagen og fett pulver. Hurtigdrinker og "bøker", som gjerne er pdf'er der ikke engang har forsøkt å legge innsats bak men kun ctrl+p fra et word dokument. Også er det alle konsulentene. Og alle bloggerne har vært på podcaster, som igjen besøker youtuberne og det linkes internt og krysslinkes til produkter, bøker, foredrag og seminarer. Og jeg har ikke engang orket å sjekke ut sosiale medier. Og etter at de har sagt noe spennende som man nesten får lyst til tro på, så kommer salgspitchen.

Det er nesten så jeg håper noen her får lyst til å teste ketose på rent kjøtt og fett i ren trass og at de velger å gjøre det uten støyen fra alle disse vendorene som egentlig forsøker å selge deg et produkt fremfor å være ærlig om hva som er bra og mindre bra. Et par hederlige unntak er det riktignok, few and far between dog. Så håper om noen starter på carnivore diett at de enten bruker denne tråden eller lager en egen tråd her.
Sist endret av random67489; 16. mai 2019 kl. 20:19.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Nå sliter jeg med en litt vrang mage så er ofte jeg må på dass etter jeg har spist ting, jeg har også ofte diaré. MEN har nå prøvd de siste dagene og spise mer ku kjøtt og magen er mye bedre, er på dass som en vanlig person.
Annet en ku kjøtt har jeg spist rød løk, sjampingjonger, egg, salt og papper. Bruker eldorado flytende smør (gult) til steking.
Jeg har på ingen måte startet med carnivore diett men det var en tilfeldighet. Skal prøve og fortsette noen dager til med samme stil og se hvordan det funker.
Ett problem er jo i uka da jeg er på jobb, er alltid vant til og spise grovbrød med ost og skinke.
Hvor lange har du spist kun kjøtt nå? Ser ut som en til to uker er det som skal til for at folk har fått full kontroll på magen dersom de har fått problemer i oppstarten. Har du noen måltall på fordeling av proteiner og fett eller spiser du bare til du er mett? Spør fordi jeg forsøkte å finne ut mer om denne kjøtt-dietten ble litt overveldet over hvor ny-religiøse enkelte av disse på kjøtt-diett var.

Men det ser jo virkelig ut som om mange har fått redusert betennelsetilstander i kroppen, blitt kvitt er i det minste redusert kraftig leddplager, flere har blitt kvitt eksemer, psoriasis etc.

Blir kanskje lenge til man evt. ser skikkelig forskning på området for dette kan jo ikke være en veldig bærekraftig livsstil. Eller for de som får lindring eller blir kvitt problemer, smerter etc så er det selvsagt bærekraftig. For de får jo et nytt liv. Men alle kan jo ikke spise kun kjøtt, nå er det kanskje ikke særlig stor fare for at det skjer heller. Vi er jo temmelig godt vant til karbohydrater i alle former og farger, grønnsaker, frukt og ikke minst søtsaker, kaker, is etc.

Når du skal spise lunsj så kan du vel bare ha med en liten plastcontainer med ferdig tilberedt kjøtt vel? Kanskje har dere mikro på jobb eller så er jo kjøtt også veldig godt kaldt. Da kan du jo lunche på restene av gårsdagens middag og det burde jo gjøre at det blir lite stress med å ordne lunsjen. Nesten raskere enn å smøre 4 skiver med skinke og ost.
Jeg sitter på gjerdet og følger med. Prøver å spise lavkarbo foreløpig. Et minus er jo det sosiale rundt mat. Blir særingen som kun spiser entrecôte. Men skulle gjerne gitt det er par måneders helhjerta forsøk. Interesssant.

Btw. First price entrecôte fra kiwi fra de afrikanske land eller billig entrecôte fra Namibia på REMA banker jo faktisk norsk entrecôte ned i støvlene. Mye mørere og smakfullt kjøtt. Langtidsmodna norsktil 4x prisen er ofte seig og kan ikke måle seg.. Litt drivhuseffekt da..
Sist endret av Bearass; 25. mai 2019 kl. 22:56.
Jeg har prøvd Blodtypedietten, og har i voksen alder alltid hatt arvelig høyt blodtrykk og høyt kolesterol.

Har blodtype 0+, dvs jeg skal følge steinalder kosthold(kjøtt,fisk og grønnsaker i all hovedsak) .

Etter 2-3 mnd hadde jeg gått ned 20-25 kg, og blodtrykk og kolesterol var normalt. Fulgte ikke dietten slavisk, men temmelig nøye..

Syklet en del i tillegg, så det har selvsagt hjulpet på, men jeg er overbevist om at denne dietten fungerer.

Helge Ingstad bodde blant indianarene i Canada, de ble kalt villreineterne. De spiste kun rein, men brukte alt på den, kjøtt, fett og mageinnhold. Han observerte ingen fedme eller hjerte sykdommer. Alle var friske, og ble gamle.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Skal begynne på dette selv nå.
Løpt i 1 år, styrke 6 mnd. Ganske sterk og rask men fortsatt over 93 kg (naturlig kraftig og fettprosent kun litt over 20%)

Skal se om jeg kommer meg under 20% fett vha csrnivore diett.

Leser mye om det nå, men kommer til å unne meg litt melkeprodukter.

Melk, kjøtt protei, kesam og muligvis en porsjon grønnsaker om dagen feks brokkoli, spinat.

Vet ikke nok om denne dietten så skal lese meg litt mer opp, men tenker at sol livsstil er det uaktuelt. Som 1-2mnd på og av i 1 mnd kak det funke en periode. Elsker jo kjøtt og innvoller så kan bli bra dette.

. Problemet blir jo på jobb osv når man må spise kaldt kjøtt, men kan jo prøve å lage seg noe beef jerky osv. Uaktuelt å betale 100kr for en liten pose hver dag. Trenger jo fort to tre sånne poser for å bli mett uansett.