Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4726
Hei! Har tatt urinprøver i 7 mnd nå for å bevise at jeg kan få tilbake førerretten min som jeg mistet i 2012 når jeg la meg inn på rusinstutisjon. Alle prøvene har vært rene. Å få lappen har vært min hovedmotivasjon til å bli nyktern, etter 10 år med konstant rus.

Jeg fikk helseattest fra legen om at prøvene var rene i over 6 mnd og sendte inn til trafikkstasjonen, og fikk beskjed om at helse var godkjent på vegvesen.no sine sider.

Men når jeg kom for å ta teoriprøven fikk jeg beskjed om at jeg må ha en egen lapp fra politiet hvor de bekrefter at jeg kan få tilbake mopedsertvikatet og få lov til å kjøre opp til bil. I ventetiden har jeg brukt tiden på å øvelseskjøre og ta det obligatoriske til oppkjøring. Har nå levert helseattesten til politiet, og fått beskjed om at det er 4 ukers behandlingstid.

Er nå livredd for at de kommer til å si nei til at jeg får kjøre opp.
Noen i samme situasjon som har fått lov / ikke lov til å kjøre opp? Jeg har ingen saker om dop, alkohol, ulovlig kjøring eller besittelse de siste fire årene.
Egen lapp fra politiet? Jeg fikk klar beskjed på trafikkstasjonen om at politiet hadde absolutt nada niks null med det å gjøre og det bekreftet politiet når jeg ringte dem..

Men nei, skal ikke være noe som helst grunn for at du får avslag/ikke får lov, jeg ble tatt i bruk/besittelse, mistet lappen å fikk den tilbake etter mindre enn 6 mnd utrolig nok :P
Trådstarter
Er det lenge siden du kjørte opp?
Politiets praksis om å ta lappen fra folk, er under stadig sterkere press. Nok en tapt sak i retten, som de ikke velger å anke videre.
Dette for å unngå høyesteretts dom.
Delt fra den eminente Bjørn Dahl sin side.
https://bjorndahlsite.files.wordpres...18_sladdet.pdf
hei, jeg oppe i ca akkurat samme situasjonen som deg for tiden. bare at
▼ ... noen måneder senere ... ▼
hei har det skjedd noe nytt i din sak? jeg er oppe i nesten akkurat samme suppa...leverte inn søknad sammen med lege erklæringen på rene urinprøver på mer enn 6 måneder osv inn til politi huset i stavanger i begynnelsen av februar. har alt av papirer på stell men fikk et brev noen dager senere, en bekreftelse på at søknaden er mottat men pga mye å gjøre så måtte jeg antagelig belage meg på 4-6 måneders ventetid før de kunne se på saken..nå har det gått rett over 6 måneder siden søknaden ble levert inn så jeg sendte de en mail tidligere ikveld.helt sykt at det skal kunne ta så lang behandlingstid når alt skal være på stell kan komme med en tilbakemelding om noen ønsker når jeg endelig får en bekreftelse på at søknaden er behandlet og utfallet
Sitat av erl1 Vis innlegg
en bekreftelse på at søknaden er mottat men pga mye å gjøre så måtte jeg antagelig belage meg på 4-6 måneders ventetid før de kunne se på saken..nå har det gått rett over 6 måneder siden søknaden ble levert inn
Vis hele sitatet...


Altså, dette er SYKT! 6 måneder på å behandle helseattesten/søknad?
de brukte ca 4 uker på å behandle første søknaden jeg fikk avslag på, og ca det samme når jeg søkte etter et år og fikk tilbake førerkortet nå i mars. Du kan jo ringe til førerkortkontoret og purre på saken din? si du prøver få deg jobb og trenger førerkortet.

Har du 300 kr kan du spørre denne advokaten www.førerkortbeslag.no om fristen politiet har på å behandle en sak? jeg trodde ikke de kunne bruke så lang tid

Jeg mistet førerkortet etter innleggelse på institusjon pga hovedsaklig kokainmissbruk, måtte vente et år på å få tilbake førerretten, søkte etter 6 mnd men fikk avslag, var helt fullstendig knust av det der. Mista jobben som yrkessjåfør jeg hadde hatt i 10 år.. herlig! aldri kjørt i rus. Har jeg noe annet enn alkohol innabords nå så venter jeg 5 dager med å kjøre i tilfelle kontroll og spyttprøver (det slår ut så lenge etterpå)
jeg var såvidt i kontakt med advokat igår og fikk epost adressen til Stavanger politi kammer så jeg fikk sendt en purring angående saken igår. forstår heller ikke logikken i hva de holder på med men jeg ble ikke overraska allikevel for å si det sånn..har hatt endel uenighet med politi distriktet tidligere men er noen år siden jeg hadde noe med politiet å gjør så jeg forventer at de må klare gi meg ett svar iløpet av uken ihvertfall
Er det dette med "Edruelig oppførsel" eller hva de kaller det? Synd det skal være så mye byråkrati rundt det, mange trenger jo sertifikatet for å få livet mer på stell. Sånn som jobb osv.
ja etter rundt 10år med amf og generelt mye rus så tok de førerkortet fra meg til slutt.men jeg kjørte aldri i ruset tilstand så det var ikke før det nye "lovverket" tredde i kraft at de fikk ta førerkort ifra meg pga manglende edruelighet..og det var ikke uventet da jeg har blitt tatt for bruk ved endel anledninger tidligere.fram til for 3 år siden ca..pga mye uenighet mellom meg og etaten tidligere (jeg kverulerte og ofte heller burde bare holdt kjeft) som jeg er redd noen av de kanskje enda bærer nag for.. men etter meg forstått så har de ingenting å argumentere for at jeg ikke skal få den tilbake da jeg ikke har blitt tatt på flere år og levert lege erklæring osv. vet at det er mange der ute som sitter i lignende situasjon selv så jeg skal oppdatere hva som skjer fremover i saken
▼ ... over en uke senere ... ▼
idag fikk jeg endelig brev fra politiet.sendte en epost for halv annen uke siden for å purre og fikk brev idag. søknaden ble levert i begynnelsen av februar sammen med lege erklæring og bekreftelse på mer enn 6 måneder med urinprøver. svaret jeg fikk er at i perioden 2008-2017 ble jeg ilagt 6 forelegg for bruk og i ett avhør i begynnelsen av 2015 hadde jeg visstnok nevnt at jeg så å si ikke ruste meg men at jeg røykte ei flis 3-4 ganger kanskje i måneden. På grunnlag av dette så må jeg fremlegge ny helse attest og at jeg har vert rusfri over en lengre periode itillegg til at de ber om at fastlegen min skal bekrefte at han er kjent med mitt tidligere misbruk. helt "fantastisk". blir ikke overraska over noen ting lengre når det kommer til hva politiet er istand til. skal kontakte fastlege snart og i beste fall så kan han skrive ny helse attest da, er jo enda under 3 år med stikkprøver iforhold til å få tilbake førerkort så forstår ikke helt logikken