Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 17817
Hei! Jeg lurte på om det er noen som kan fortelle meg litt om sin erfaring med Elvanse/Vyvanse mot adhd? Hvilke bivirkninger fikk du? Hjalp den deg? Hvordan opplevde du at du var/er i hverdagen, både i sosiale sammenhenger og alene osv? Hvis du har gått på andre ADHD medikamenter enn elvanse, setter jeg også stor pris på om du kommenterer likevel om dine erfaringer og hva du brukte <3

Jeg ble diagnosert for adhd nå for litt over ett halvt år siden, og begynte på elvanse for ett halvt år siden. Jeg går vg1 nå, så jeg ble diagnosert ganske så sent.
Jeg går på 60mg 1gang for dagen, men har en tendens til å skippe dem helgene.

De erfaringene/bivirkningene jeg har hatt er:
-hjertebank: da kjennes det ut som at jeg skjelver i hele brystet samtidig som hjertet dunker hardere og fortere enn normalt. Kjenner et stort ubehag i brystet og hele kroppen, men ingen smerter. Dette pleier vanligvis å skje en liten stund etter jeg har tatt pillene
-mistet appetitt og kjenner ikke følelsen av å være sulten. Noe som har ført til at jeg har gått mye ned i vekt og er nå på grensen til undervektig.
-kvalme og svimmelhet. Når jeg har sittet en stund og reiser meg, blir alt grått og det kan det ta opp til 20 sekunder før jeg får synet tilbake.
-tungpustet og føler at uansett hvor mye luft jeg gaper etter, får jeg ikke nok.
-skjelvinger i hele kroppen.
-tørrhet, er tørr både i munnen og nedtil. Svært irriterende ved samleie.
-mer aggressiv og lett irritabel. Jeg gråter også MYE lettere nå enn tidligere, klarer ikke holde tårene inne ved de minste ting.
-jeg har begynt å mumle og stamme mye! Jeg får nesten aldri ut ordene eller setningene jeg vil si fordi det bare krøller seg i munnen.
-sliter mer sosialt og klarer ikke å snakke med andre lengre. Jeg har blitt MYE mer sjenert. Det har utviklet seg til en sosial angst.
-Jeg er mye mer nedstemt og deprimert.
-Jeg føler at jeg klarer å konsentrere meg bedre, men samtidig så føler jeg at alle tankene mine oppi hodet surrer rundt og krøller seg, så jeg klarer ikke å tenke klart.

Dette er hva jeg kom på nå, men det er en del mer å si. Alt dette er hva jeg har opplevd mens jeg har gått på Elvanse. Er det noen som har opplevd noen av de samme tingene eller flere? Hva har forbedret og hva har forverret seg?

Beklager innlegget ble langt. Setter stor pris på svar!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tror du har for høy dosering.

Utenom munntørrhet som har vedvart hele tiden under medisineringen så opplevde jeg samtlige av de bivirkningene du nevner første gang jeg prøvde elvanse.
Anbefalt begynner-dose er 30 mg i en uke, for så å øke, jeg fikk i meg 50 mg på første dosen og opplevde det som en overdose.
Var jeg deg ville jeg tatt kontakt med ansvarlig behandler snarest og fått justert dosen eller byttet medisin.
Sist endret av eyecandy654; 6. januar 2017 kl. 01:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg hadde omtrent de samme bivirkningene av Ritalin og Strattera, er på dag to på Elvanse nå og det er langt mindre omfattende. Det er mye det samme da, hjertebank har jeg litt av men så langt ikke så mye at det plager meg.

Om du får angstlignende symptomer, som dette helt klart er, anbefaler jeg deg å slutte eller snakke med behandler om å bytte til annen type medisin. Ikke pådra deg langvarig angst, det er ikke gøy (men man kommer seg igjennom det også). Jeg tror det er litt vanskeligere å venne seg på medisin jo eldre man er, jeg er 30 og har hatt store problemer med både Strattera og Ritalin.

Håper det går bra med deg!
Bruk mindre.
Selv bekjente som har brukt amfetamin/meth fast i flere år syns at 60mg kan være mye.
Skal selv prøve å få elvanse, men vil da kun ta 30mg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
jeg skiftet fra ritalin til elevans for et år siden, skulle begynne på 30mg dose men synes det virket for mye så jeg deler 30mg kapslen i 2 og tar ene halve når jeg står opp og andre halve i 12 tiden.
får 2 x 30 mg pr dag men tar bare 30mg og ofte dager der jeg ikke tar de
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg buker 70mgx2 om dagen. En om morgenen og en i ca 13tiden. Jeg sliter ikke med noen bivirkninger. Eneste jeg har å utsette på medikamentet, er at det varer mye kortere en det som er oppgitt.
Hei, jeg bruker strattera 60mg og har brukt det i mange år. Jeg har ingen anelse om hvilket virkestoff som brukes i elevanse men antar at du har for høy dose. Når jeg prøvde 80mg strattera i en periode slet jeg med de samme symptomene som du beskriver. Snakk med legen din. Men hva er virkestoffet i elevane?
Hei, jeg bruker ritalin 90 mg altså 30 mg x 3 utover dagen og doserer kl. 08:00, dermed 12:00 og 17:00 siste dose. På den måten er virkestoffet i kroppen hele tiden. MERK: ADHD medikamenter har ingen påvirkning på innsovningsprosess. I starten hadde jeg et helvette med skjelvinger på parkinson nivå, svettetokter, gråt av ingenting, deprimert og var helt bananas. Men problemet til mange er at de ikke venter lenge nok med å la kroppen venne seg til dosen og stopper helt opp med medisinen. Jeg veier ikke mer enn 50kg og er 167 cm. Dosering med ritalin er egentlig 1 mg per kroppsvekt, men alle er forskjellige, har ulik grad av ADHD og ulik tolleranse for medikamenter.

Depresjon, dårlig appetitt, tørre slimhinner, økt hjerterytme m.m. er vanlige bivirkninger i oppstartsfasen og varer i ca. 3-5 mnd. Jeg anbefaler deg å dosere dosen din 3 ganger utover dagen (har hatt en konge av en overlege som er spesialist på ADHD). TA medisinen til PUNKT og PRIKKE hver dag og til hvert eneste klokkeslett. Om det er helg: stå opp klokka 08:00 - ta medisinen din og legg deg heller igjen til å sove. Det er helt pyton med disse bivirkningene, og jeg vet dette fordi jeg kun er i min andre mnd på ritalin. Kjenner meg selv veldig igjen i det du beskriver, men det vil ikke vare for alltid. Gi det tid! Overlegen fortalte meg at mange som begynner på ADHD medisiner blir lettere emosjonelt berørt i startfase, da minner og følelser fra tidligere kan dukke opp som en ellers kanskje ikke har tenkt noe særlig over. Legg merke til at søvn er ekstremt vktig og selv om du har dårlig appetitt: SPIS! Spiser man ikke blir man lettere sliten, emosjonell og medisinen vil ikke ha den samme effekten.

Håper dette kan være til hjelp.
Sitat av bemo Vis innlegg
ADHD medikamenter har ingen påvirkning på innsovningsprosess.
Vis hele sitatet...
Okai? Hva mener du med det?
Ritalin er en stimulant, klart det gjør det vanskelig å sove.
Når jeg gikk på den søppla der så sleit jeg skikkelig med å sove.

Tok noen litt forseint på kvelden noen ganger å da kunne jeg se lenge etter å få sove hele natta
Det var synd å høre for din del at du opplevde det slik.

Jeg referer nå kun også om egen erfaring og informasjon jeg har fått av overlege. Han informerte meg at adhd-medikamenter virker motsatt iforhold til de som ikke har ADHD. Altså medikamentene skal virke mer beroligende enn stimulerende. De reduserer adrenalin og gir det vi kaller "working memory" bedre konsentrasjon. Jeg var innlagt i 3 uker med observasjon for å få nøyaktig dosering og riktig medikament. Jeg merket også at det var stor forskjell på ritalin i pilleform og kapsel-form. Men har man eksempel PTSD i tillegg til ADHD vil søvn selvfølgelig i seg selv være et problem. Det har også litt med egen vilje å gjøre også. Har man forstyrrende elementer rundt seg (som meg selv nå som sitter på pc-en og trykker) så får jeg ikke sove.

Igjen, forteller bare det jeg har fått høre og egen erfaring. Men per dags dato har ritalin i kapsel form funka greit, men må alltids putte inn litt stesolid på dagen og quetapin og stilnoct om natta.
Da får du feil dosering.
Snakk med legen din om dette.