Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3941
Først og fremst må jeg bare vær ærlig og si at jeg ikke helt vet hva jeg vil med denne tråden her, da det ikke er noen konkrete spørsmål, men kanskje heller råd jeg vil ha.. Fra andre i lignende situasjon.

Min første debutering med noe annet enn alkohol var cannabis og rivotril januar 2012. Grunnen til dette var IKKE av rein nysgjerrighet, som mange andre, men fordi jeg var utrolig deprimert og lei av livet rett og slett.
Bare noen måneder etterpå gikk det over til sporadisk røyking av heroin, 4-7 ganger i mnd. Før jeg til slutt ble innlagt på akutten med en blanding av heroin, amfetamin, kokain og PMMA i systemet..... Alt satt I.V, utenom kokain.
Den døden-nær opplevelsen skremte meg så mye, at jeg ble clean fra alt i 8 mnd, foruten om en mnd sprekk på rivotril. Så på meg selv på den tid, som ikke avhengig eller rusmisbruker.

Ting gikk greit, jeg kom meg gjennom hverdagen, selvom jeg slet litt med depresjon, men klarte å takle den. Var på den tid ikke i jobb eller skolegang, noe som jeg ikke har vært siden heller. Gikk så på en smell igjen mars 2013, pga en familiehendelse. På heroin denne gangen, vel og merke. Og siden det har alt bare gått nedover.. Ruset meg så og si hver eneste dag, helt frem til jeg kom inn på avrusning i august, og videre opphold til behandling 6 mnd etterpå. Avrusning var veldig tungt, mest psykisk, men også fysisk. Var på nære nippe til å dra hjem ved flere anledninger, men holdt ut.

Etter en ukes tid, følte jeg meg fin og ble flyttet over til behandlingstedet. (Med negativ innstilling, vel og merke) Klarte meg der 1 time, før jeg fikk psykisk sammenbrudd, skrev meg ut i panikk og dro hjem. Angret 2 timer senere, men fikk ikke plassen min tilbake. Jeg mistet alt mot om fremtiden og gikk på en sprekk igjen. Og har nå kommet til det punktet hvor jeg egentlig har gitt opp.

Når jeg er rusa, vil jeg bli nykter. Nå jeg er nykter, vil jeg ruse meg. Er bare så lei av livet nå, at jeg ikke ser for meg hvordan jeg skal klare å komme meg ut av dette. Det er bare en eneste negativ spiral nedover. For å klare å bli kvitt depresjonen min, må jeg klare å slutte og ruse meg. For å klare å slutte å ruse meg, må jeg bli kvitt depresjonen min. Er forøyeblikket innlagt på akutt-psykiatrien, og holder ikke ut en time til her lenger... Selvom jeg vet jeg MÅ, klarer jeg det ikke. Jeg flyr på veggen av tanker, rastløsthet,kjedsomhet, selvhat og destruktive tanker. Og vet at med en gang jeg blir skrivd ut over helgen, blir det rett å jakte dragen igjen. Så hvorfor utsette meg for den psykiske smerten her, bare for å "komme meg gjennom helgen" liksom..

Er søkt inn til avrusning og behandling igjen, men kommer ikke inn før over nyttår, og jeg klarer ikke se så langt frem nå. Jeg klarer ikke gå en dag uten rus, uten å tenke jeg ikke orker å leve lenger. Samtidig som jeg hater meg selv enda mer, hver gang jeg ruser meg... For jeg spenner bare bein på meg selv. Så nå sitter jeg her da.. Med ønske om å bli rusfri, men ingen motivasjon, seldestruktive tanker, hater meg selv og det jeg ser i speilet. Vil bare dra å ruse meg.. Samtidig som med en gang jeg har fått rusa meg, angrer jeg som et helvete på at jeg dro og vil tilbake. Men når jeg først er her, vil jeg bare dra..

Noen i lignende situasjon, som har råd eller erfaringer å dele.. Har så og si gitt opp. Alle innspill mottas med stor takk!

og beklager om innlegget ble litt rotete, er helt knekt nå og orker ikke tenke på grammatikk, skrivefeil osv..

Mvh håpløs
Sist endret av delfi03; 28. september 2013 kl. 13:59.
Lykke til mann.
Er nok ikke en mann du, hehe.. men takk uansett
Flytt til ett nytt sted og få deg nye venner, jobb , hobby osv , pass på å ha ting og gjøre. evnt hopp falskjerm eller strikk få ett adrinalin kick istedefor rus.
Du trenger noe som kan forklare deg hvordan følelsene dine egentlig virker, og som forklarer hvilke krefter som bor i oss mennesker og hvordan vi kan styre oss dit vi egentlig vil! Jeg har en tro på at alle som ruser seg kraftig egentlig ikke vil leve et sånt liv. Det er noe annet med folk som lever produktive liv og som tar seg en øl for å få slappet av. Det er ikke for å slippe unna livet, men for å få slappet av i kroppen lettere. Men det er en annen historie.

Det er fordi du lar følelsene styre livet ditt. Det er fint at vi har følelser, det er svært viktig å lytte til dem. Men om man hele tiden baserer sine valg på følelsene, da vil det nesten alltid gå galt. Følelsene våre forandrer seg hele tiden, en tanke om en tidligere hendelse kan sende motet ditt rett i bakken, og da er det så lett å ty til rus for å glemme.

Da ligger nøkkelen i å basere sine valg på sin -kunnskapsbase-. Den forandrer seg aldri. Jo mer kunnskap du skaffer deg om dette emnet, jo bedre vil livet ditt bli. Håper du skjønner litt av hva jeg mener.

En annen ting som er svært interessant, er at den bevisstheten vi mennesker hele tiden har, er en liten topp av et isfjell av vår totale kapasitet. Underbevisstheten er der den resterende kraften i oss bor. Det er den vi må lære oss å gi positive inntrykk, enn hvor dumt det høres ut. Det er lett å frastøte positive inntrykk, vi føler oss skamfulle, og det stammer fra at vi mennesker er redde for å vise følelsene våre for andre, som igjen stammer fra at vi har blitt såret av andre tidligere. Det er fordi vi ikke har blitt lært opp til å bli bevisste på dette med å styre vår egen skjebne. Det lærte foreldrene våre aldri oss.

Selv om andre snakker til deg og sier til deg at "du er dum", så er det faktisk du som sier det til deg selv, om du velger å ta det til deg. Tenk litt på det. Du har kraften til å styre ditt liv dit du vil. Enhver situasjon utenfra, har du valget til å forandre eller styre, eller ikke ta til deg.

Det er bare du som trenger å tenke på deg selv. Det ligger en annen verden og venter på deg.

Kjøp boken "Beyond positive thinking" av Robert Anthony. Der står det om hvordan du kan styre underbevisstheten din.

Ønsker deg lykke til!! Jeg vil også rose deg stort og høyt for at du skrev det innlegget. At du søker utover til andre mennesker, er også nøkkelen til ditt nye liv.
Sist endret av Taurean; 28. september 2013 kl. 15:28.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Flytt til ett nytt sted og få deg nye venner, jobb , hobby osv , pass på å ha ting og gjøre. evnt hopp falskjerm eller strikk få ett adrinalin kick istedefor rus.
Vis hele sitatet...
Det har jeg prøvd. det funker en liten periode, til tankene og det psykiske tar overhånd og jeg ikke takler det mer.. og jeg rømmer fra det med rus, istedet for å faktisk ta taki i det og stå igjennom det.

Taurean;
Veldig mye klokt du sier der, og som faktisk gir mening. Det er følelsene som tar overhånd og styrer meg, og da klarer jeg ikke tenke rasjonelt eller langsiktig. Om jeg bare hadde lært meg å takle disse overveldende følelsene og tankene, og innse at følelser faktisk ikke har tid, tror jeg hadde gjort det lettere. Er bare det å faktisk ta taki i det, og ville seg selv godt! Forstå og innse at man fortjener å ha det bra. Uavhenig av hva man har gjort eller opplevd.
Den boken har jeg faktisk fått anbefalt før også, kanskje på tide og ta hintet.. Kanskje det kommer noe godt ut av det, hvem vet. Er verdt å lese gjennom ihvertfall. Hovednøkkelen ligger vel i å forandre tankemønsteret sitt, og bli glad i seg selv..
Jeg var også der du er nå, men ikke på grunn av rus. Jeg var på randen av å vende meg fullstendig til det kriminelle livet, fordi jeg så ingen muligheter i det "vanlige" arbeidslivet. Ingenting gav noe mening. Og jeg vet at mange tusener av oss har det på samme måte.

Det kom av at jeg har latt hele livet mitt gå på automatikken, som det kan sies. Det er fullstendig feil. Det er mange som tror at "skjebnen er lagt" for oss, men det er 100% feil. Du HAR faktisk kreftene i dine hender, til å styre livet ditt dit du vil. Det er så mange som har havnet ned i hullet. Men jeg gjorde jo bare det jeg har lært av mine foreldre: Få meg jobb, spare penger, jobbe hardt og alt det der. Altså, ingen lærdom om hvordan følelser virker eller noen ting. Det kommer igjen av at DE ikke har lært om det. Så jeg har ingen skyldfølelse til dem, er 100% glad i dem uansett. Jeg gikk til en psykolog og der fikk jeg anbefalt noen bøker, og så enkelt snudde alt seg.

Og det er svært viktig å huske på at ingen mennesker egentlig ønsker deg vondt. Det er mangelen på andres selvdisiplin, som igjen stammer av foreldres mangel på kunnskap av oppdragelse.

-Vi handler hele tiden utfra den kunnskapen vi har, om det gjelder kunnskap om våre følelser virker inn på oss, om økonomi og pengestyring, om relasjoner til andre mennesker, om alt mulig.-

Ingen kan dømmes for at vi ikke vet bedre. Det er mangel på kunnskap om selvutvikling som har rot i all elendighet.

Å holde fast på en "tro" vil aldri få deg ut av uføret. Man må hele tiden utvikle seg, akkurat som et tre som vokser og lager nye grener hele tiden, for at man skal få nye positive inntrykk. Jeg har en mening om at et menneske som har stagnert i livet sitt, er akkurat som et dødt tre! Det er da sykdommer oppstår, og særlig mentale sykdommer....

Du er heldig som fremdeles har dine kropp og helse i behold. Bygg livet videre på den sannheten.

Spør i enhver situasjon du syns er vanskelig: "Hva er sannheten i denne situasjonen?" Hvis du spør deg selv ærlig og oppriktig, så vil din underbevissthet alltid gi deg den fulle og hele sannheten.

Vi mennesker har lett for å basere en mening på -"hva vi tror"- er rett og sannhet, og ikke hva det rette og sannheten faktisk er! Den er verdt å ta innover seg. Sannheten er det vi alltid bør søke og stå fast på. Kanskje forskning kan gi et annet resultat over tid, men da har vi ingen å skylde på, for vi visste ikke bedre. Vi mennesker må alltid søke etter sannheten, "det rene", og ærlighet. Det er alltid mangel på kunnskap og tvil som hindrer oss.

Det er det som er mellom en ny tanke og målet vårt, som står i veiene for å realisere en drøm.
Sist endret av Taurean; 28. september 2013 kl. 16:00.
Bra svar, Taurean! KP

delfi03:
Skaff deg noe som oppholder tankene dine, en hobby, en hund, ett eller annet som kan få tankene bort.
Det blir bedre, lykke til
Jeg vil også legge til: Du *ER ALLTID* glad i deg selv. Alt du gjør handler utfra å få deg til å føle deg vel. Om det er et ønske om å komme deg ut av noe, eller om det er et ønske om å opprettholde en tilværelse av rus siden det får deg til å føle deg vel, så er det sånn. Men det som ligger på et dypere plan, det med verdier, planlegging, underbevissthet - det er noe som avgjør *hvordan* og *hvor mye* vi kan være glad i oss selv.

Rikdom kan ikke alltid måles i penger, men i verdiene vi viser ovenfor andre mennesker.

Tenk om alle mennesker i hele verden hele tiden støttet hverandre. Tenk hvor langt vi hadde kommet da! Og hvorfor er det ikke sånn? Hvorfor insisterer vi noen ganger på å dra andre ned?
Skaff deg litt selvtillit så blir det lettere å dra seg opp av det
Sitat av Mr.NicePrice Vis innlegg
Skaff deg litt selvtillit så blir det lettere å dra seg opp av det
Vis hele sitatet...
Anbefalinger?
Sitat av Mr.NicePrice Vis innlegg
Skaff deg litt selvtillit så blir det lettere å dra seg opp av det
Vis hele sitatet...
Å skaffe selvtillit er enklere sagt enn gjort, men ja rett nok.

Mer praktiske tips for selvtillit.

1. Ikke sammenlign deg med andre.
2. Omring deg med venner som vil det beste for deg
3. Lev i "nuet" - i går er historie, så feil som ble gjort i går, trenger ikke påvirke morgendagen


Lykke til!
Sitat av Taurean Vis innlegg
Anbefalinger?
Vis hele sitatet...
Anbefalninger for å få bedre selvtillit? Det er altfor personlig og individuelt så jeg kan ikke sitte å si hva som funker for h*n.

Det som funker for meg er trening, drite i hva andre syns om meg (så lenge venner, familie og jeg selv syns jeg er awesome er jeg fornøyd) og ikke redd med å snakke/trolle med folk jeg ikke kjenner.

Hva som kan funke for h*n kan ikke jeg sitte å peke på, men det som er klart er at h*n trenger å få en slags revolusjon i mentaliteten sin. H*n må prøve å løse gåten om å få en bedre selvtillit, det er det som er trikset. Så fort den gåten er løst er det ingenting som kan stoppe deg!
Vi sitter i dønn, samme båt. Skal komme med et lenger svar i morgen. Har en tråd ang. dette. Tenkte jeg skulle skrive litt der også. Hold ut så lenge. Vi kan om'rs hvis du vil.
Sitat av Cantstandya Vis innlegg
...
3. Lev i "nuet" - i går er historie, så feil som ble gjort i går, trenger ikke påvirke morgendagen
...
Vis hele sitatet...
Må bare legge til at etter at jeg sluttet å bruke facebook, og begynte å ringe folk av og til istedenfor å chatte med de så har selvtilliten min hvertfall blitt mye bedre. Har en samboer som sliter litt med selvtilliten. Merker at etter en tur på facebook er det som regel verst;
"Åh, hun har fått seg DEN jobben da", "Ntåå, de skal på sydenferie, det vil jeg og!" etc..
"Lediggang er roten til alt ondt" er det et ordtak som sier.

I ditt tilfelle vil jeg tørre å påstå at det er miljøet ditt som er utslagsgivende. Du må søke deg til andre miljøer der du møter mennesker som ikke oppfordrer til rusbruk, men som allikevel har det moro. Med det så mener jeg ikke nødvendigvis kristne miljøer, eller edruelige mennesker, men miljøer der de dyrker samhold og sunne verdier. I skolesammenheng kan det gjerne være studentorganisasjoner der du finner andre med samme interesse. Det bidrar til å stimulere hverdagen din uten bruk av dop.

Menneskesinnet er som skapt for rutiner. Med det så mener jeg at hvis du oppholder deg med mennesker som ikke lever i ytterkanten, som ikke er selvdestruktive, men optimistiske, spontane og snille, så vil det til slutt smitte over på deg og bli en del av deg og din oppførsel. Du ser sikkert hvilket poeng jeg vil frem til hvis vi skal snakke om de motsatte miljøene.

Men, miljø i seg selv trenger ikke være syndebukken, det kan også være mangel på nettopp et nettverk som gjør at man føler seg ensom, ubrukelig og deprimert. I lokalmiljøet finnes det MANGE interesseorganisasjoner (teatergrupper, filmklubber, sport, you name it), Google er din venn

Men, og det er et stort men, først og fremst må du komme deg gjennom de institusjonerte instansene våre, som f.eks. rusavvenningen. Det er en lang vei å gå, men hvert skritt er i riktig retning. I mellomtiden kan du ha bak i hodet, og øyne åpne for; hvor kan jeg finne de riktige menneskene og hva er det jeg brenner for?

Lykke til!
Rent konkret hva du kan gjøre er at du burde forandre dine omgivelser, f.eks. flytte eller slutt å heng med misbrukervenner (hvis du gjør det da).

Det virker som en fellesnevner for veldig mange misbrukere at de går på smell på smell etter å bli avruset, dette fordi de fortsatt befinner seg i samme livssituasjon. La oss si f.eks. at du har en kjæreste som slår deg, du blir avhengig av noe, du drar på avrusning, du er avruset og det går fint - men så kommer du tilbake til kjæresten som slår deg, du blir deprimert igjen, og så er det på samme kjøret igjen.

For de fleste kontinuerlig rusmisbrukere som går på smell på smell på smell, så er det ikke bare abstinensene som holder dem tilbake, men heller at dem generelt har det jævlig, det er jo også derfor du begynte å ruse deg. Typen smellpåsmellpåsmell avhengighet er ikke bare pga. abstinenser, men heller et sympton på at du er misfornøyd.

Så det burde du ha i bakhodet hvis du kommer på avrusning, at du ikke bare må ligge unna rusen, men at du må få deg et leveverdig liv. Jeg vet jo ikke helt hvordan du har det, men jeg antar at siden du ikke har jobb eller går på skole er livet ditt sikkert ganske apatisk, og det må du fikse etter du har blitt avruset igjen.

Som Einstein sa "Madness is doing something over and over again and expecting a different result"
Høres ut som du definitivt trenger profesjonell hjelp. Har du tatt en seriøs samtale med fastlegen din? Vet han alvorlighetsgraden i den knipa du befinner deg i?
Jøss, så mange tilbakemld på kort til hadde jeg ikke regnet med! Åpenbart mange gode folk her inne. Blir veldig mye om jeg skal svare hver av dere individuelt, men tar virkelig til meg alt dere skriver og råd dere kommer med. Tusen hjertelig takk. Hjelper å høre noen støtter deg og gir håp, når man har gitt opp håpet selv! Selvtillitt er definitivt noe jeg må jobbe med ja, alt dette tar jeg når jeg *ENDELIG* får plass. Er bare hardt å holde ut når det står på som værst, selvom jeg vet hjelpen kommer. Jeg har egentlig veldig god selvinnsikt, og vet i teori veldig godt akkurat HVA som må gjøres for å få det bra. Er bare det å få det til i praksis, klare å holde ut. Har hvertfall klart å holde ut dagen her jeg er nå, så får vi se hva morgendagen bringer. Takket være motivasjon fra dere, er jeg ved godt mot:-)

Sitat av ColdPac Vis innlegg
Vi sitter i dønn, samme båt. Skal komme med et lenger svar i morgen. Har en tråd ang. dette. Tenkte jeg skulle skrive litt der også. Hold ut så lenge. Vi kan om'rs hvis du vil.
Vis hele sitatet...
"Godt" å høre andre er i samme situasjon. Misforstå meg rett, jeg unner absolutt INGEN å være der jeg er nå, ikke engang min værste fiende. Men det hjelper på en måte å vite at en ikke er ensom og alene, om å føle seg mislykket og helt på bunn. Interessant om du kunne skrive litt om situasjonen din, ColdPac. Om du orker såklart. Hold ut du også, så lenge. Vi KAN klare. om vi VIL. Ha en fin kveld videre.

Sitat av belisarius Vis innlegg
Høres ut som du definitivt trenger profesjonell hjelp. Har du tatt en seriøs samtale med fastlegen din? Vet han alvorlighetsgraden i den knipa du befinner deg i?
Vis hele sitatet...
Ja, han vet om det. Han prøvde å få meg inn på akutt-psykiatrien, men de ville ikke ha ta meg imot, grunnet rusproblematikken min. Og tok visst ikke mine suicidale tanker på alvor, ettersom de trodde det hadde med rusen å gjøre. Legen sendte meg videre til rus-psykologen min, som fikk meg inn med engang. Begge to vet jeg har dystre tanker om det å leve, og prøver å få meg til behandling så fort som bare mulig.

Sitat av Paleofriendly Vis innlegg
Vis hele sitatet...
takk for rådet, men akkurat den videoen blir mer "komisk"/"humoristisk" for min del, enn til hjelp.
Prøv å skaff deg nye impulser, eller prøv å opplev noe nytt. Jeg var veldig deppa, og sleit mye med rus før (sier ikke at jeg er så mye bedre nå, men har en helt annen holdning til det nå enn før.) Sliter fortsatt en del med rus, men jeg føler meg som en helt annen person nå en før jeg var depressiv, før ruset jeg meg for å unngå å bli depressiv, men nå har jeg ikke det behovet, jeg har endelig funnet ut at jeg har denne egenskapen selv og at alt ligger i meg selv, ikke hva jeg faktisk tar av divserse substaner. Nå i de fleste situasjoner prøver jeg å gjøre alt annet for å faktisk unngå suget, og det er i seg selv en veldig deilig følelse.

Det tror jeg egentlig mange depressive trenger, bare å forandre livssituasjonen sin litt eller bare få en avkobling fra alt det hverdagen har å by på.

Jeg selv har fortsatt en lang vei og gå, men endelig har jeg funnet det jeg tror du og mange sliter med, og det er å ha en mening med livet, etter jeg fant det, så ble jeg mere positiv og fant lysten med å leve tilbake, og det var det mange rundt meg som også kunne se det, og tro det eller ei, det er faktisk jævla godt å leve!

Men jeg kan ikke fortelle hvordan du skal oppnå dette, det er noe du må finne ut selv.
Sist endret av kimmy9gga; 28. september 2013 kl. 22:53.
Glad på dine vegne kimmy9gga! Selvom du sier du ikke er helt i mål, er du hvertfall et skritt nærmere. Og ja, det er faktisk jævelig godt å leve. Noe jeg fikk kjenne på på avrusning. Alt du sier virker veldig riktig i forhold til rusproblematikk, er bare å få det til i praksis. Noe jeg skal klare etterhvert.

Noen som forresten vet hvor lenge man går før man blir "klar" i hodet igjen? Går rundt småforvirra, alt er på en måte tåkete og virkelighetsfjernt. Eller kanskje det er nettopp det det IKKE er.. kanskje det ER virkeligheten. Bare et jeg er så vant til å være rusa, at virkeligheten føles rar... i dont know..
Sitat av delfi03 Vis innlegg
Noen som forresten vet hvor lenge man går før man blir "klar" i hodet igjen? Går rundt småforvirra, alt er på en måte tåkete og virkelighetsfjernt. Eller kanskje det er nettopp det det IKKE er.. kanskje det ER virkeligheten. Bare et jeg er så vant til å være rusa, at virkeligheten føles rar... i dont know..
Vis hele sitatet...
Det går over etter noen dager. Hold ut!