Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1518
Hei!

Jeg er en jente på snart 18 år som går siste året på medier og kommuniksjon på VGS. Om under et halvt år er jeg nødt til å søke meg inn på videre utdanning og er veldig usikker på hva jeg egentlig har lyst til. Har noen av dere erfaringer som kan hjelpe meg på veien?

Det som føreløpig står øverst på lista er film- og videoproduksjonsbacheloren de har på NTNU i Trondheim. Synes dette virker veldig spennende, men er usikker på hvilke jobbmuligheter jeg isåfall har senere? Har stor interesse for film og synes det å jobbe med et team på større prosjekt virker utrolig utfordrende og gøy! Ville dette vært en mulighet for meg senere dersom jeg hadde gått dette studiet? Er det noen som har erfaringer?

Noe annet som jeg også har funnet ut faktisk interesserer meg og virker interessant er bacheloren de har på HIBU innen visuell kommunikasjon. Det jeg derimot er usikker på er om jeg er kreativ nok til å kunne fullføre et slikt studie. Hvor store krav settes det til deg?

Det siste jeg har vurdert såvidt er jus, hvilke muligheter har jeg der? Er glad i teori, lover og regler og trives både ute blant folk og med papirarbeid, kanskje dette kunne vært noe?


Tusen takk på forhånd for all hjelp!
Forslag: Hva med å ta et år på folkehøgskolen eller reise litt ut i verden før du søker deg inn på et studie du ikke blir å fullføre?

Det jeg derimot er usikker på er om jeg er kreativ nok til å kunne fullføre et slikt studie.
Vis hele sitatet...
Hva angår kreativ spørs det litt hvordan en velger å definere det, men først og fremst er vel det å være kreativ å være løsnings orientert, innovativ og nyskapende. Det handler om å tenke litt utenfor boksen og se ting fra forskjellige perspektiver. Mange misforstår nok ordet kreativ med det å være kunstnerisk, noe som slett ikke trenger å være tilfelle. De fleste er nok kreative uten at de helt vet å definere det slik selv.

Studier av eneggede tvillinger skilt ved fødselen viser at det å tenke kreativt kommer en tredjedel fra våre gener mens to tredjedeler av våre innovative ferdigheter kommer gjennom læring. Først må en forstå en spesiell ferdighet, så må en praktisere den, eksperimentere med den og til slutt vil en ha skapt nok selvtillit over ens egne evner til å kunne skape noe nytt.

5 punkter for et kreativt DNA:
#1: Assosiering
Knytt tilsynelatende utenkelige spørsmål, ideer eller problemer fra ulike felt opp mot hverandre. Ofte kalt "Medici-effekten" .
#2: Nysgjerrighet
Spør hvorfor, hvorfor ikke, hva om?
#3: Observer
Alt; mennesker, dyr, omgivelser, miljø, sosiale interaksjoner, etc. Innovatører er nøye med å observere andre, forsiktig, mens de hele tiden ser etter små detaljer i atferdsmønster.
#4: Eksperimenter
Experimentørene konstruerer interaktive opplevelser og prøver å fremkalle uortodokse responser for å se hva den nye innsikten kan bringe.
#5: Nettverksbygging
Innovatørene søker alltid en diversitet av sosiale grupper for å teste ut nye ideer og tanker til ulike individer. Noe som gir innovatørene et radikalt sett av ulike perspektiver.

Kjør på, vær kreativ!

(Fra artikkelen The Innovaters DNA)

For øvrig kan jeg anbefale mye forskjellig litteratur om kreativitet om ønskelig.
En bok jeg syns er veldig ok om jeg står litt fast er boken "Idébogen" av Dorte Nielsen. Fint som et slags oppslagsverk og med mange nyttige tips til å faktiske utføre kreativitet.
Sist endret av kn^tte; 12. september 2013 kl. 13:56.
Frankrikes Solkonge
Jeg gikk medier og kommunikasjon og valgte å gå bachelor i økonomi og administrasjon. Vet ikke om jeg angrer eller ikke, men valgmulighetene etterpå er sykt mye.
Du er ikke nødt til å søke videre utdanning. Mange innenfor medier/film har mer praksis enn utdanning. Og det kan hende du trenger litt tid på å finne ut hva du vil først (år med jobb/reise/folkehøyskole). Det er frustrerende å starte rett på et studie du misliker etter vgs.

Kjenner en som går film- og videoproduksjon på NTNU, han trives veldig. Han er også med i Student-TV der og virker nesten som om han får mer ut av det enn selve studiet. I den bransjen er det forøvrig erfaring og kontakter som teller mest.

Et tips hvis du ender på et universitet; meld deg på emner utenfor programmet du vil teste ut. Du kan feks starte på film og ta et jussemne på siden andre semester. Så kan du bytte til juss hvis det frister neste år.
Sitat av tuvaw Vis innlegg
Om under et halvt år er jeg nødt til å søke meg inn på videre utdanning og er veldig usikker på hva jeg egentlig har lyst til. Har noen av dere erfaringer som kan hjelpe meg på veien?
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Er jo mange andre muligheter. Jobbe et år eller fem, gå folkehøgskole, reise utenlands. Hvis du absolutt vil gå utdanning så er jo det mulig, men det er jo absolutt ikke et hastverk akkurat.
Rådene her er generelt gode. Ikke kast bort tid og studielån på en vei du ikke er sikker på at du vil gå. Om 1 år eller 2 er det mye, mye å enklere å vite hva du vil gjøre.

Personlig anbefaler jeg alle å jobbe et halvt år, bo billig hjemme hvis foreldrene dine tilatter det/er ålreite og deretter stikk ut på backpacking et halvt år. Det er massevis av folk her som kan komme med gode råd, og det er null problem å gjøre det aleine (er nesten egentlig anbefalt) om du ikke får med deg noen. Da lærer du virkelig å stå på egne bein.

Om dette er uaktuellt bør du vurdere folkehøyskole eller 1 års-studium i noe først. 1 år med økonomi passer inn i alle utdanningsløp for eksempel. Har du først kommet deg på universitet vil det være enklere å finne ut hva du vil, og uansett blir ikke året bortkastet da.

Ellers, husk at du skal jobbe store deler av livet ditt. Du bør enten finne et yrke som du brenner for, og er villig til å ofre mye for.. eller et yrke som er greit nok, men lar deg leve et liv utenfor jobben. En mellomting er en veldig, veldig dårlig ide. Film, TV og de fleste kreative yrker er høyt opp på lista her. Velg dem gjerne hvis du brenner for det og er villig til å gjøre det som trengs for å få et navn i en veldig trang bransje, men hold deg milevis unna hvis du har lyst til å dra hjem klokka 1600 eller misliker å jobbe overtid gratis.
Det beste tipset er å joine studentmediene ved skolen (avisa, tv, radio). Der treffer du folk på tvers av fag, men alle har en interesse for media. Det er også mulig å ta enkeltfag innenfor media.

Har man lyst på jobb innenfor media, så er det et must med erfaring, det fikser du med studentmediene, som igjen leder til sommerjobb osv.

Lykke til!
Du må nok ut i verden og snakke med folk som har drevet med det. Eller bare få deg jobb innen yrket på ett eller annet vis. Vikarbyråer kan være behjelpelige.

Hvilket mål innen det å skape verdier har du ved å jobbe med det?