Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 11457
Jeg ønsker med dette og høre om det er noen her som har pådratt seg senskader etter bruk av amfetamin.
Jeg selv har fått ødelagt nervebanene mine, og har utviklet polynevropati.
Må nå bruke sterke opiater for og ha kontroll på smertene.
Kan ikke si jeg har merket noe til det. Ikke det at jeg er hard på fortfort.
Hvor lenge har du drevet på? Drevet på hard style? osv.
Kjip deal, vet nada om polnynevropati men hørtes ikke mye hyggelig ut.
Er det noe man kan bli kvitt eller er uhelbredelig?
Trådstarter
5 0
Sitat av lockhead Vis innlegg
Kan ikke si jeg har merket noe til det. Ikke det at jeg er hard på fortfort.
Hvor lenge har du drevet på? Drevet på hard style? osv.
Kjip deal, vet nada om polnynevropati men hørtes ikke mye hyggelig ut.
Er det noe man kan bli kvitt eller er uhelbredelig?
Vis hele sitatet...
Har vel brukt det i ca 2 år. Siste året stort sett hver dag.
Polynevropati er uhelbredelig. Jeg har fått ødelagt nervebanene min. Vannvittige smerter i bena. Må bruke morfin for og dempe smertene. Life sucks!!! men jeg kan bare takke meg selv..
Hvor mye bruke du? Bruke du andre dop under samme tidsrom?

Trodde de som gikk rundt å klaget over beinsmerter gjorde det pga heroin? Men er kanskje to vidt forskjellige ting det er snakk om?
Trådstarter
5 0
Brukte kun amfetamin, men etter og ha lest ganske mye skjønner jeg at amfetamin brenner i stykker hjernen din. Har nok fått i meg så mye at jeg har fått ødelagt sensorene i nervebanene mine.
Hvordan er det inntatt?

Skutt?
Amfetamin i seg selv gir deg ikke slike skader, men skjer nok om du har vært uheldig med renheten (og hatt hardt bruk).
Jeg har også hatt en del smerter i bena og jeg tar det bare kanskje 1-2 ganger i måneden!Fikk meg en del cola i går og er støl i hele kroppen i dag.Noen som kjenner seg igjen i det?satt bare i en sofa hele kvelden, men er jævelig støl. RRøyka et par joint i dag og nå sitter jeg her å har problemer med å se på skjermen..haha..uff:-)
er vel ganske vanlig og bli støl i kroppen på speed.. rivotril er det eneste som funker syns jeg da.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Polynevropati kan klassifiseres på forskjellige vis:
Akutt vs. kronisk
histopatologiske trekk
axonal eller demyeliniserende sykdom
Nevrofysiologiske trekk
En etiologisk klassifikasjon er vanligvis den mest anvendbare i klinisk praksis:
Metabolske sykdommer
Diabetes mellitus
Uremi
Lever-cirrhose
Urinsyregikt
Hypotyreose
Feilernæring
Vitamin B12-malabsorpsjon
Dysproteinemi eller paraproteinemi
Polynevropati sekundært til malabsorpsjon
Arvelig polynevropati
Charcot-Marie-Tooths sykdom
Primær demyelinisering
Autoimmun sykdom
Guillain Barrés syndrom
Polynevropati sekundært til infeksjoner
Difteri (via toksinet)
Poliomyelitt
Polynevropati sekundært til arterielle sykdommer
Polynevropati sekundært til eksogene forgiftninger
Polynevropati andre årsaker
Serogene årsaker
Kreft-sykdommer
Sarkoidose
Vis hele sitatet...
Polynevropati kan være kronisk eller akutt.
Dette er noe du kan ha utviklet over flere år, uten at du selv har vært klar over det. Å skylde på amf. blir litt løst spør du meg.
Har du diabetes også?
Forstyrrelser i stemningleiet. Kan gå fra og ville ta livet mitt til og elske verden på sekunder. Om dette kommer fra bruk av amfetamin vet jeg ikke, men tror klart at amfetaminen har en innvirkning.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Forstyrrelser i stemningleiet. Kan gå fra og ville ta livet mitt til og elske verden på sekunder. Om dette kommer fra bruk av amfetamin vet jeg ikke, men tror klart at amfetaminen har en innvirkning.
Vis hele sitatet...
sakset fra lommelegen:

"Andre typer bipolar lidelse
”Mixed state”. Denne tilstanden preges av både depressive og maniske symptomer på én gang. I det ene øyeblikket er personen høyt oppe, snakker livlig og er full av energi og optimisme, for plutselig å bryte sammen i gråt, gi uttrykk for at alt er håpløst og at de har lyst til å gjøre slutt på livet."

.. ?
Ja kan ligne. Nå er det ikke så ille at jeg kan bryte sammen i gråt helt plutselig i alle fall ikke på jobb eller offentlig rom, men kan gjerne være at jeg feller en tåre i ny og ned.

Har snakket med lege om mulig bipolar lidelse, men jeg har ikke tid til timer hos psykolog.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Ja kan ligne. Nå er det ikke så ille at jeg kan bryte sammen i gråt helt plutselig i alle fall ikke på jobb eller offentlig rom, men kan gjerne være at jeg feller en tåre i ny og ned.

Har snakket med lege om mulig bipolar lidelse, men jeg har ikke tid til timer hos psykolog.
Vis hele sitatet...
Gutter har lov til å gråte. Er ikke en selvfølge at vi/du har bipolar lidelse selv om vi feller en tåre.

Nå stiller saken seg litt annerledes siden du har hatt et misbruk på amfetamin, men vil bare gi deg en klapp på skuldra da du har kommet så langt som du har gjort. Er du redd for en bipolar lidelse så tar du kontakt med fastlegen din.
▼ ... over et år senere ... ▼
Amfetamin som er blandet dårlig kan utvikle polynevropati. Som er et smertehelvete jeg ikke unner noen
Har vært blandingsmisbruker i mange år. Det med stemningsleiet er noe jeg lider med. Jeg kan smile og le å være glad, for så og begynne å gråte av noe så simpelt som ett emosjonelt øyeblikk i en random sitcom.
Dette var en liten øyeåpner for meg..etter en periode på 5-6 år med tiltagende og stadig oftere og hardere bruk så kjente jeg iblandt at jeg fikk vondt i føttene. Heldigvis slutta jeg med driten for noen år siden og har ikke hatt det samme problemet siden. Greit å få den innsikten nå. Kjipt å høre om din situasjon trådstarter, håper du finner en måte å lære deg å leve med smertene. Det er mange som må gå gjennom livet med store smerter.
Får du ikke medisiner for polynevropati? Neurotin eller Lyrica er vel vanligst? Jeg får Lyrica og det hjelper jo en del, men noen kur er det jo ikke. Har det stabilisert seg, eller blir det mer og mer smerter?
Nå er det litt over ett år siden jeg har brukt amfetamin.
Jeg har konstant kalde ben og generelt dårligere sirkulasjon (Også mulig pga. mange skudd satt i bena.)
I blir veldig fort stiv i kroppen, da spesielt kjeven og nakken, og har også fått akutt dystoni flere ganger.
Og de psykologiske problemene trenger jeg vel ikke snakke om.
Trådstarter
5 0
Etter og ha lagt alle kortene på bordet ovenfor min lege at jeg misbrukte amfetamin stort i ca 1,5 år. Brukte det regelmessig hver dag pga arbeidspress. I ny og ne måtte jeg ta ut en sykemelding og sove ut. Ble da en 3 dagers med konstant soving. Pga det store forbruket over så lang tid og jeg sannsynlig har fått i meg dårlig utblandet amfetamin har det faktisk ødelagt nervereseptorene mine i hjernen. Har prøvd alt mellom himmel og jord f.eks neurontin, lyrica, Sarotex, cymbalta, paralgin forte, til slutt har jeg endt opp med 40 mg oxycontin morgen og kveld. Dette har jeg nå brukt i 6 mnd og det fungerer perfekt.
Legen min kunne ikke si med sikkerhet, men pga det store forbruket kan jeg ha ødelagt nervebanene mine permanent. Dette lar seg ikke helbrede. Må bruke sterke smertestillende resten av livet.
Skal kanskje nevne at jeg inntok min amfetamin oralt. Sniffet aldri og brukte aldri sprøyter.
Sist endret av Ross66; 25. september 2013 kl. 10:54. Grunn: Glemte og tilføre noe
Alle stimulanter vil til en viss grad forårsake vasokonstriksjon. Spesielt årene ut til de mindre essensielle kroppsdeler (hender, føtter) blir ekstra påvirket av det. Det er kritisk at man beveger seg oftere enn vanlig når man bruker stimulanter, dette er inkluderer naturligvis alt fra koffein til kokain.

Ved tilfellet at nervesystemet tar skade av amfetamin, så burde symptomene være ganske åpenbare før dette skjer. Ekstrem hodepine, rykninger i form av "tics" og følelsen av at hender og føtter sovner til tross for at man beveger på dem er ofte symptomene.
driver å lurer på om jheg har skada nerver selv...slutta med benzo for 2 år siden ble nummen i de ytterste tærne og hender en lang periode,det har riktig nok blitt bra,men jeg må gå med ullsokker fremdeles etter 2 år fra seponering.beina blir ikke varme med mindre det er midt på sommeren,hmmm.
Tenkte jeg skulle nevne en fun-fact om tårer. Dette er basert på norsk forskning, gidder ikke finne link, men det viser seg altså at tårene som kommer når man oppriktig gråter har en annerledes molykær struktur enn "vanlige" tårer.

Forskerne teoriserte at grunnen til man føler seg bedre til sinns etter å ha grint en skvett, er fordi hjernen kvitter seg med avfallsstoffer. Det er nettopp dette som utgjør "gråte-tårer".

Derfor kan det være sunnere å gråte enn å holde det tilbake