Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 3402
Hei!

er svært usikker på om jeg poster veldig feil nå

Men prøver alikevell, kanskje jeg kan få noen glupe svar

Det er en idiot som har satt en katt hjemme til meg for jeg skulle passe på den i noen få dager. Han som er eier av denne katten er nå på flyttefot og kunne tydeligvis ikke te vare på denne katten, så han sa han skulle komme i løpet av de nærmeste dagene og komme og hente katten for så og sette den alene i en skog så den dør.

Det var dog like før jeg ikke slo denne forbanna idioten helseløs men jeg klarte og holde meg for god for det, det er absolutt uaktuelt at jeg utleverer katten til ham igjenn. Men tingen er den at jeg skal ikke/ kan ikke ta vare på katten selv.

Så det jeg lurer på er hva kan gjøres?

Det kan da umulig være så enkelt som og bare slippe den løs alene så den dør.
Jeg kan ikke tenke meg til at det en gang er lov! Er det noe jeg kan gjøre?

Setter svært stor pris på aktuelle svar
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Den lokale dyre-veterinæren her tar imot dyr, du kan jo ringe og si at du har tatt inn en katt som ikke har ett hjem også kan de legge den ut for adopsjon. Eller så kan du ta saken i egne hender og sette opp annonser om katt som gis bort.
Sitat av AndreasWB Vis innlegg
Den lokale dyre-veterinæren her tar imot dyr, du kan jo ringe og si at du har tatt inn en katt som ikke har ett hjem også kan de legge den ut for adopsjon. Eller så kan du ta saken i egne hender og sette opp annonser om katt som gis bort.
Vis hele sitatet...
Tusen takk! Det hadde jeg overhode ikke tenkt på.
Men sånn som han sa han ville gjøre det med katten, er jo helt psycho det er vel ikke lovlig? Kunne jeg F.eks ha innblandet politiet eller noe?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Dyrebeskyttelsen:http://www.dyrebeskyttelsen.no/kontakt De vet hvor dret kan omplasseres og få et hjem.

Eller leg ut annonse på finn.no, gies bort, er dog mange dyr der fra før av.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av weedsm0ker Vis innlegg
Tusen takk! Det hadde jeg overhode ikke tenkt på.
Men sånn som han sa han ville gjøre det med katten, er jo helt psycho det er vel ikke lovlig? Kunne jeg F.eks ha innblandet politiet eller noe?
Vis hele sitatet...
Det er jo indirekte dyremishandling, at han skulle sette den ut for å dø. Men jeg tror dessverre ikke politiet bryr seg. De er ressursfattige som det er.
Sitat av AndreasWB Vis innlegg
Det er jo indirekte dyremishandling, at han skulle sette den ut for å dø. Men jeg tror dessverre ikke politiet bryr seg. De er ressursfattige som det er.
Vis hele sitatet...
Fy faen i helvete denne mannen pisser meg så jævlig off!!!

Jeg får nesten lyst til og kverke jevelen..

Men det er greit jeg kommer til og ta det i egene hender, enkelt og greit.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av weedsm0ker Vis innlegg
Fy faen i helvete denne mannen pisser meg så jævlig off!!!

Jeg får nesten lyst til og kverke jevelen..

Men det er greit jeg kommer til og ta det i egene hender, enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
I mine øyne er dyremishandlere på lik linje med barnemishandlere, overgrep mot noen som ikke kan forsvare seg er bare lavmål. Nå tror jeg det er best om du unnlater og bli fysisk mot han, om jeg var deg ville jeg bare kuttet all kontakt med han. Du ser nå selv.
Sitat av AndreasWB Vis innlegg
I mine øyne er dyremishandlere på lik linje med barnemishandlere, overgrep mot noen som ikke kan forsvare seg er bare lavmål. Nå tror jeg det er best om du unnlater og bli fysisk mot han, om jeg var deg ville jeg bare kuttet all kontakt med han. Du ser nå selv.
Vis hele sitatet...
Yepp jeg ser den as.
Er helt enig det er akkurat like ille som barne-misshandling og overgrep.

Om ikke værre faktisk! Det er et liv det er snakk om med svært mye følelser.
Og ja sånne kyniske papp-skaller er jeg absolutt ikke interisert i og ha noe som helt kontakt med what so ever! Jeg skal gjøre det jeg kan for og få den bortplassert til et trygt hjem.
Man skal fare hensynsfullt med dyr. Det han truer med er jo dyremishandling og absolutt ikke lov. Men med mindre han er villig til å gjenta det han sa til politiet i et avhør tror jeg det blir ekstremt vanskelig og få til noe sak av det
Det ''vennen'' din vil gjøre er rett og slett helt jævlig. Spør litt rundt i familien din om det er noen som vil ha den, eller kanskje du kjenner noen som bor på gård og trenger en katt til å spise mus (da får den jo et ganske kult liv).
Hva sier forresten vennen din om at du vil ta vare på katten?
Du har også organisasjoner som denne som kan hjelpe: http://fodtrondheim.no/cmsms/

Nå holder riktig nok hjemme i Trondheim, men kanskje det finnes et lignende tiltak der du bor?
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Det ''vennen'' din vil gjøre er rett og slett helt jævlig. Spør litt rundt i familien din om det er noen som vil ha den, eller kanskje du kjenner noen som bor på gård og trenger en katt til å spise mus (da får den jo et ganske kult liv).
Hva sier forresten vennen din om at du vil ta vare på katten?
Vis hele sitatet...
Jeg veit ikke hva han mener om at jeg kommer til og ivareta den fremmover.

Men det er meg enkelt og greit likegyldig! Han får den aldrig tilbake not a chanse in hell!
Man har plikt til å melde fra om mistanke om mishandling eller alvorlig svikt. Ved å tolke lovbestemmelsen utvidende jf. ordet blir - som kan bety i nåtid og fremtid vil man også ha plikt til å melde fra.
"akkurat nå blir dyret mishandlet".
"dyret kommer til å bli mishandlet" (bøyningen faller ikke på plass, men meningen om fremtid "blir" er på sin plass".

Sitat av Dyrevelferdsloven § 5
Enhver som har grunn til å tro at dyr blir utsatt for mishandling eller alvorlig svikt vedrørende miljø, tilsyn og stell, skal snarest mulig varsle Mattilsynet 1 eller politiet. 2 Varslingsplikten gjelder med de begrensninger som følger av annen lovgivning.

Enhver som får kjennskap til at et større antall ville eller forvillede dyr er utsatt for sykdom, skade eller annen lidelse utenom det normale, skal snarest mulig varsle Mattilsynet eller politiet. 2
Vis hele sitatet...
Bra at du ikke var villig til å gi han katten, når du visste hva som ville skjedd isåfall. Det er bra gjort.
Sitat av HippiRødstrømpe Vis innlegg
Bra at du ikke var villig til å gi han katten, når du visste hva som ville skjedd isåfall. Det er bra gjort.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke en slik pervers psycho. Men det skal sies at det frister meg noe inni hælvete å gjøre noe drastisk med "eieren".
gå bort til jævelen å gi han en laps og si "VOKN OPP!- din phsyko faen."
Sist endret av pet; 13. juni 2011 kl. 04:05.
Sitat av weedsm0ker Vis innlegg
Yepp jeg ser den as.
Er helt enig det er akkurat like ille som barne-misshandling og overgrep.

Om ikke værre faktisk! Det er et liv det er snakk om med svært mye følelser.
Og ja sånne kyniske papp-skaller er jeg absolutt ikke interisert i og ha noe som helt kontakt med what so ever! Jeg skal gjøre det jeg kan for og få den bortplassert til et trygt hjem.
Vis hele sitatet...
Okei, Så du mener at barn ikke har liv og følelser?

Nei uff, tilbake til topic.

Hør med dyrlegen, Dem har nesten garantert ett sted å sleppe den av(Mottak), Om du har stress med å få den ut av hjemmet

Katter er veldig selvstendige, Husker når jeg flytta 5-6 kilometere fra der jeg bodde før. hadde katten med i baksetet av bilen.
Slapp den ut 2-3 dager etter vi hadde flyttet in, og katten blei borte. viste seg seinere at den hadde dukket opp i gamle huset 1 uke etter. Gått 6-8kilometer igjennom skogen
Sitat av NoSkillZ Vis innlegg
Okei, Så du mener at barn ikke har liv og følelser?

Nei uff, tilbake til topic.

Hør med dyrlegen, Dem har nesten garantert ett sted å sleppe den av(Mottak), Om du har stress med å få den ut av hjemmet

Katter er veldig selvstendige, Husker når jeg flytta 5-6 kilometere fra der jeg bodde før. hadde katten med i baksetet av bilen.
Slapp den ut 2-3 dager etter vi hadde flyttet in, og katten blei borte. viste seg seinere at den hadde dukket opp i gamle huset 1 uke etter. Gått 6-8kilometer igjennom skogen
Vis hele sitatet...
Joda selvfølgelig er barn sårbare og har selvfølgelig følelser.. Men det er bare det at i mine øyne er det langt værre og misshandle et dyr i stede for mennesker!! Men selfølgelig er det galt uansett om det er mennesker eller dyr.
Joda, er helt enig at misshandel av dyr er sykt.
Men det andre jeg syntes er sykt, er at du syntes misshandling mot dyr er værre enn mot mennesker

Jaja, er ikke første gangen jeg blir forbløffet på freakforum
Snakk med dyrebeskyttelsen.

I blokka jeg bodde før hadde noen satt en Degu (liten gnager) i kjelleren da de måtte flytte i en fart. Planen var visstnok at tingene skulle hentes en dag senere, men det gikk i stedet flere dager og til slutt hadde den gnagd seg ut av buret på jakt etter mat.
Vi fikk hjelp både av en dyrebutikk og dyrebeskyttelsen for å forsøke å fange den, men klarte det til slutt selv. Hadde den i leiligheten i noen dager frem til de hadde funnet et par som ville overta den.
Jeg må ærlig innrømme at jeg er usikker på om alle i tråden her er seriøse..

... katter er dyr. Vi spiser dyr. De aller fleste av oss spiser dyr hver eneste forbanna dag. Dyr spiser andre dyr også. Katter kvester for eksempel ganske mange fugler i løpet av livet dems. Om katta hadde daua hadde det knapt vært verdens undergang.

... Dyr flest bor ute i naturen. Dere mener det er dyremishandling å sette igjen ei katte i skauen? Det er kanskje noe av det mest fucka, virkelighetsfjerne jeg noensinne har lest.


Sitat av AndreasWB Vis innlegg
I mine øyne er dyremishandlere på lik linje med barnemishandlere, overgrep mot noen som ikke kan forsvare seg er bare lavmål. Nå tror jeg det er best om du unnlater og bli fysisk mot han, om jeg var deg ville jeg bare kuttet all kontakt med han. Du ser nå selv.
Vis hele sitatet...
Jepp. Å sette ei katte ut i skauen, hvor den hører hjemme, er fullstendig sammenlignbart med å kjøre pikken sin opp i ræva på et lite barn.
Sist endret av DumDiDum; 16. juni 2011 kl. 12:29.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg må ærlig innrømme at jeg er usikker på om alle i tråden her er seriøse..

... katter er dyr. Vi spiser dyr. De aller fleste av oss spiser dyr hver eneste forbanna dag. Dyr spiser andre dyr også. Katter kvester for eksempel ganske mange fugler i løpet av livet dems. Om katta hadde daua hadde det knapt vært verdens undergang.

... Dyr flest bor ute i naturen. Dere mener det er dyremishandling å sette igjen ei katte i skauen? Det er kanskje noe av det mest fucka, virkelighetsfjerne jeg noensinne har lest.
Vis hele sitatet...
Vi har ingen frittlevende kattebestand her i landet, de klarer ikke vinterne i skogen. Et kjæledyr som er vant til å få mat hjemme klarer kanskje å fange en del fugl og gnagere før snøen kommer, men det har ikke bra forutsetninger for å klare seg på egen hånd før vinteren heller.

Jeg spiser kjøtt med god samvittighet, men det forsvarer på ingen måte at mat eller kjæledyr skal lide unødvendig. Hvis man ikke har anledning til å ta vare på katten sin og ikke får gitt den bort, så sørger man for human avlivning hos dyrlege eller noen med egnet skytevåpen.
Sist endret av gorm; 16. juni 2011 kl. 12:50.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av DumDiDum
Dyr flest bor ute i naturen. Dere mener det er dyremishandling å sette igjen ei katte i skauen? Det er kanskje noe av det mest fucka, virkelighetsfjerne jeg noensinne har lest.
Vis hele sitatet...
Dyr flest bor ute i naturen, med unntak av husdyr, som ikke er egnet for å overleve ute i naturen, derav navnet husdyr.

Ja, jeg mener det er dyremishandling å sette ut husdyr med intensjon om at de skal dø. Mennesker er jo originalt designet for å leve i ~30år og bo ute. Hører vi hjemme i skogen også da, kanskje?

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jepp. Å sette ei katte ut i skauen, hvor den hører hjemme, er fullstendig sammenlignbart med å kjøre pikken sin opp i ræva på et lite barn.
Vis hele sitatet...
Interessant vinkling. Hvor har du fått vite at huskatter hører hjemme i skogen?
Som jeg nevnte i innlegget du var så vennlig og quote var det min mening. Om du foretrekker dyremishandling framfor barnemishandling så får det være deg om det. Og før du i det hele tatt misforstår det; Nei, jeg mener ikke dyremishandling er verre enn barnemishandling, jeg mener begge deler er på lik linje.
Sist endret av Zyke; 16. juni 2011 kl. 13:13.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
... katter er dyr. Vi spiser dyr. De aller fleste av oss spiser dyr hver eneste forbanna dag. Dyr spiser andre dyr også. Katter kvester for eksempel ganske mange fugler i løpet av livet dems. Om katta hadde daua hadde det knapt vært verdens undergang.
Vis hele sitatet...
Mennesker er også dyr. Om du eller jeg hadde dødd hadde det heller ikke på noen måte vært verdens undergang, men betyr det at det er greit å forårsake unødvendig skade og lidelse hos andre mennesker av den grunn? Selvsagt ikke.

Sitat av DumDiDum
... Dyr flest bor ute i naturen. Dere mener det er dyremishandling å sette igjen ei katte i skauen? Det er kanskje noe av det mest fucka, virkelighetsfjerne jeg noensinne har lest.
Vis hele sitatet...
Ja, dyr flest bor ute i naturen, men det betyr ikke at en huskatt nødvendigvis er i stand til å overleve året rundt ute i naturen. Sannsynligvis vil den sulte i hjel eller fryse i hjel, noe som helt klart går under mishandling så lenge det er noe som gjøres med forsett fra et menneske. At dyr flest bor ute i naturen er derfor svimlende irrelevant.
Sist endret av Provo; 16. juni 2011 kl. 13:24.
Sitat av Provo Vis innlegg
Mennesker er også dyr. Om du eller jeg hadde dødd hadde det heller ikke på noen måte vært verdens undergang, men betyr det at det er greit å forårsake unødvendig skade og lidelse hos andre mennesker av den grunn? Selvsagt ikke.
Vis hele sitatet...
Nei, det hadde selvfølgelig vært fint å bodd i en perfekt verden. Det jeg savner her er proposjoner. Hvor mange fattige dør av underernæring hver eneste dag? Hvor mange mennesker har blitt krøplinger fordi de ikke har fått polio-vaksine? Hvor uendelig mange løskatter og løshunder finnes det i verden? Hvor mange kattunger druknes/kvestes årlig i Norge fordi man ikke finner hjem til dem? .. og så har vi en tråd her hvor man klager over at ei eneste katte skal settes ut, og mange vil ringe dyrebeskyttelsen, noen foreslå at man aldri skulle prate med typen igjen, en foreslo vold og vi har en fullstendig huskestue med foralsk forargelse. Hva faen? Er hele Norge blitt blaute byboere og PETA-tilhengere?

Jeg er forsåvidt enig at det hadde vært bedre å drukne eller kappe huet av dyret enn å sette det ut dog. Mer skånsomt, og mye ærligere.
Ja, dyr flest bor ute i naturen, men det betyr ikke at en huskatt nødvendigvis er i stand til å overleve året rundt ute i naturen. Sannsynligvis vil den sulte i hjel eller fryse i hjel, noe som helt klart går under mishandling så lenge det er noe som gjøres med forsett fra et menneske. At dyr flest bor ute i naturen er derfor svimlende irrelevant.
Vis hele sitatet...
Det er relevant i den forstand at det er en helt normalt for dyr å dø. Alle dyr dør faktisk, og som regel av skade, sult eller av å bli spist. Hadde dyr ute i naturen hatt et fungerende helsevesen og normalt dødd av gammel alder, så skulle jeg gått med på at vi hadde hatt et større ansvar for å passe på dem når vi satt dem ut.. men det har de nå ikke.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det er relevant i den forstand at det er en helt normalt for dyr å dø. Alle dyr dør faktisk, og som regel av skade, sult eller av å bli spist. Hadde dyr ute i naturen hatt et fungerende helsevesen og normalt dødd av gammel alder, så skulle jeg gått med på at vi hadde hatt et større ansvar for å passe på dem når vi satt dem ut.. men det har de nå ikke.
Vis hele sitatet...
Nei, men når man påtar seg ansvaret for å fostre opp et dyr som ikke klarer seg på egenhånd - stiller man seg automatisk ansvarlig for det dyrets velvære og sikkerhet. Selv om et dyr har lavere intelligens enn deg, er det ikke moralsk (eller lovlig) forsvarlig å forkaste det og etterlate det til å dø fordi du tok en grov feilvurdering ved anskaffelse av et dyr som ikke overlever på egenhånd.

Det er ikke kattens skyld at den ikke overlever i naturen, det er mennesker som har fostret dem opp til husdyr, og da har man et ansvar ovenfor disse handlingene.

Husdyr har et normalt helsevesen, og vi utdanner årlige flere dyrleger til nettopp dette formålet. Du må sette et skille mellom husdyr og dyr som lever fritt i naturen. For min del kunne vi plasser deg midt i skogen rundt en flokk med sultne ulv også, ingen på forumet ville sannsynligvis savnet deg, og du er strengt talt bare et dyr du også. Husdyr dør normalt av gammel alder.
Sist endret av Restyle; 16. juni 2011 kl. 13:53.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Nei, det hadde selvfølgelig vært fint å bodd i en perfekt verden. Det jeg savner her er proposjoner. Hvor mange fattige dør av underernæring hver eneste dag? Hvor mange mennesker har blitt krøplinger fordi de ikke har fått polio-vaksine? Hvor uendelig mange løskatter og løshunder finnes det i verden? Hvor mange kattunger druknes/kvestes årlig i Norge fordi man ikke finner hjem til dem? .. og så har vi en tråd her hvor man klager over at ei eneste katte skal settes ut, og mange vil ringe dyrebeskyttelsen, noen foreslå at man aldri skulle prate med typen igjen, en foreslo vold og vi har en fullstendig huskestue med foralsk forargelse. Hva faen? Er hele Norge blitt blaute byboere og PETA-tilhengere?
Vis hele sitatet...
Rett og slett totalt imbesil argumentasjon. Du skjønner vel at jeg med samme argumentasjon kan trekke frem historier om mennesker som blir torturert til sinnsykdom for å ugyldiggjøre dine medfølende ord om barn med polio? Vi kan ikke kun bry oss om det aller verst tenkelige scenario det er mulig å komme på – eller, rettere sagt, som DumDiDum klarer å komme på. Det er lov og mulig å konsentrere seg om mer enn én sak om gangen, og det er lov og mulig å reagere på urett når man bevitner det.

Sitat av DumDiDum
Jeg er forsåvidt enig at det hadde vært bedre å drukne eller kappe huet av dyret enn å sette det ut dog. Mer skånsomt, og mye ærligere.
Vis hele sitatet...
Eller hva med noe så tullete som å ta det ansvaret man med velvilje har pådratt seg? Til din opplysning er det også lovverk som beskytter dyr mot behandlingen du mener er helt i orden. Både å sette dyr i skogen for å dø, å drukne de og å kappe hodet av de er forbudt ved norsk lov.

http://www.lovdata.no/for/sf/ld/xd-19981011-0991.html#2
http://www.lovdata.no/all/hl-20090619-097.html#3
http://www.lovdata.no/all/hl-20090619-097.html#12

Sitat av DumDiDum
Det er relevant i den forstand at det er en helt normalt for dyr å dø. Alle dyr dør faktisk, og som regel av skade, sult eller av å bli spist. Hadde dyr ute i naturen hatt et fungerende helsevesen og normalt dødd av gammel alder, så skulle jeg gått med på at vi hadde hatt et større ansvar for å passe på dem når vi satt dem ut.. men det har de nå ikke.
Vis hele sitatet...
Det er irrelevant fordi du kan si nøyaktig det samme om mennesker. Mennesker er dyr. Det vil si – med din egen argumentasjon – at å sette barn i skogen for å dø er helt greit, fordi dyr flest dør av skade eller sult i skogen uansett. Å kreve at dyrearten det er snakk om skal ha sitt eget helsevesen før det er rimelig å kreve at mennesker tar hensyn for å unngå å påføre dyrene lidelse er så arbitrært, antroposentrisk og hårreisende infantilt at jeg har problemer med å forstå at et voksent menneske kan mene noe slik.
Sitat av NoSkillZ Vis innlegg
Joda, er helt enig at misshandel av dyr er sykt.
Men det andre jeg syntes er sykt, er at du syntes misshandling mot dyr er værre enn mot mennesker

Jaja, er ikke første gangen jeg blir forbløffet på freakforum
Vis hele sitatet...
jaja alle har jo forskjellige meninger, men hvorfor synes du det er så sykt?

Sitat av Restyle Vis innlegg
Nei, men når man påtar seg ansvaret for å fostre opp et dyr som ikke klarer seg på egenhånd - stiller man seg automatisk ansvarlig for det dyrets velvære og sikkerhet. Selv om et dyr har lavere intelligens enn deg, er det ikke moralsk (eller lovlig) forsvarlig å forkaste det og etterlate det til å dø fordi du tok en grov feilvurdering ved anskaffelse av et dyr som ikke overlever på egenhånd.

Det er ikke kattens skyld at den ikke overlever i naturen, det er mennesker som har fostret dem opp til husdyr, og da har man et ansvar ovenfor disse handlingene.

Husdyr har et normalt helsevesen, og vi utdanner årlige flere dyrleger til nettopp dette formålet. Du må sette et skille mellom husdyr og dyr som lever fritt i naturen. For min del kunne vi plasser deg midt i skogen rundt en flokk med sultne ulv også, ingen på forumet ville sannsynligvis savnet deg, og du er strengt talt bare et dyr du også. Husdyr dør normalt av gammel alder.
Vis hele sitatet...
Helt utrolig bra skrevet av deg! Alt du sier i dette innlegget er helt rett.
Sitat av weedsm0ker Vis innlegg
jaja alle har jo forskjellige meninger, men hvorfor synes du det er så sykt?.
Vis hele sitatet...
Hvorfor jeg syntes det?
Veit ikke om biologien har gjort sitt støkk i deg men, er vell i bunn og grunn det man kaller å være menneskelig(Og å ha medfølelser for andre mennesker)

Om vi ikke hadde verdsatt mennesker over dyr, Så hadde vi jo levd hånd i hånd med alle dyrene, (om så dyrene hadde delt samme tanken)

mennesket er sosiale dyr.
Alle dyrene med sosiale tendenser verdsetter sin egen rase over en annen rase ( er
Er jo slik evolusjon har lagd oss til hva vi er.

Så det jeg syntes er sykt, er vell at du ikke viser medfølelser for din egen dyrerase.

Og nei, Jeg hater ikke dyr, eller ønsker dem smerte eller noe sånt:P
har selv vokst opp med husdyr. en hund som blei 11år.
Men hadde den bitt noen så dem blei skadet, uprovosert
Så hadde jo den selvfølgelig blitt avlivet.
Mens om en person hadde kjørt over bikkja med vilje, så hadde nokk ikke noen avlivet den personen, eller jeg drept h/n.

Men dette er et vanskelig tema å diskutere, Etikk og hvordan folk skal føle og ikke føle prøver jeg å holde meg unna i samtaler

Veit ikke om dette henger helt sammen er litt i ørska for tiden^^
Haha! så sykt stygg måte for å få deg til å ta den... Ser det for meg ass: "jaja, jeg får bare sette den i en skog og la den dø langsomt av sult ellerno, jaja, kanskje like greit, ikke synd på den..."
Jiiiizuz

Dersom han skal ta livet av den så be han skyte den eller gi den til noen som kan gjøre det for ham..

setter han katten ut i skogen så vil den mest sansynlig leve helt greit til den blir tatt av rev, overkjørt, eller blir skutt av ein som blir lei av å ha ein fremmed katt gravende rundt i sitt fine blomsterbed.

Alle alternativene gir en forholdsvis hurtig død.

Å bare sette den ut i skogen er bare sløvt gjort uansett, gi den en kule eller gi den bort.
Reinert med beine !
griped's Avatar
huff, veldig enig med DumDiDum her.

Sikker på at du bare gir katten din en tjeneste om du er så grei at du setter den ut i skogen der katter klarer seg utmerket.

Vi har hatt mange katter oppigjennom. En hannkatt stakk av for å parre seg med andre katter osv. Den har vært borte i 4 år før den kom tilbake igjen med et par arr etter slosskamper osv. Nå kommer den av og til men kan ta måneder til år mellom hver gang.

En katt er mye seigere enn du tror, de får vinterpels hvis de har behov for det.
griped.... Gjøre katten en tjeneste ved å være grei og sette den ut i skogen? Herregud.. Katter er for all del seige og har bra med pels, men katter er avhengige av å ha steder de kan søke tilflukt når de er ute om vinteren (garasje, fjøs, bod o.l).

Katter kan lett fryse i hjel om det er mange minusgrader og de ikke klarer å finne seg ly. Og om vinteren er det ekstra vanskelig å finne vann og mat. Da sier det seg jo selv at det er helt håpløst å sette fra seg katten i skogen der de ikke finner tak over hodet. Å være katt ute i skogen om sommeren er noe helt annet, men det er ikke naturlig for en huskatt å plutselig ikke skulle ha noe kontakt med mennesker mer. Den er vant til å få mat, kos og tak over hodet.

Slik jeg ser det er det 3 alternativer i denne saken.
1) Prøv å finne ny eier gjennom finn, avis og lignende
2) Se om det er mulig å få levert den inn til en organisasjon for omplassering av dyr
3) Avlivning av katten

Om katteeier slår seg vrang vil jeg anbefale å ringe dyrebeskyttelsen og høre hva de har å si om saken. Bra du tar ansvar, weedsm0ker ^^
Reinert med beine !
griped's Avatar
Har du noen gang funnet en katt som har fryset ihjel? her jeg kommer ifra lar alle kattene sine løpe fritt ute. Og det mange flere katter som ikke har eier. Trur du virkelig ikke en katt klarer å finne ly selv? trur du hvis du setter en katt i skogen blir den stående å mjaue? kanskje frem til den kjenner den begynner å bli sulten..
Å slippe løs en katt i en skog er ikke det samme som å slippe den ut døra på huset ditt. Katter klarer å finne ly selv, så lenge det faktisk finnes ly i nærheten. Jeg har jo også kattene mine ute om vinteren fordi jeg vet det ikke er noe problem for dem å finne tak over hodet. Men det blir noe helt annet om man tar med en katt langt oppe i skogen langt unna mennesker.

For å si det slik.. Tror du virkelig at en katt som er vant til å være inne i varmen trives og overlever i flere minusgrader langt oppi en skog? Tror du katten graver seg snøhule eller kanskje bygger seg et hus? Kanskje reven kommer med mat til den, gaupa kommer med vann og bjørnen lar den sove i hiet.
Det er forøvrig fauna kriminalitet og putte nye arter ut i norsk natur.
Tror ikke skogen vår er tjent med villkatter i det hele tatt...
Sitat av DumDiDum Vis innlegg

Jepp. Å sette ei katte ut i skauen, hvor den hører hjemme, er fullstendig sammenlignbart med å kjøre pikken sin opp i ræva på et lite barn.
Vis hele sitatet...
Tingen er jo at katter, altså huskatter som vi snakker om her, ikke kan leve i skogen fordi de vi, menneskene, har avlet dem opp til å være avhengige av mennesker for å overleve. Dyr som lever vilt i skogen får intensiv opplæring fra foreldrene sine de første månedene. Dette gjør ikke katter, hvis vi tar fra dem muligheten til å overleve på egenhånd er det vel bare rettferdig at vi også passer på dem?
Katter kan tilpasse seg livet som villkatt.
Samme kan mink som kom fra farmer. Vi hadde ikke mink i norsk fauna før 1980 tallet som var rundt den tiden minken også magisk dukket opp. Vi har villsvin og villgriser i sverige som også kom med farm grisen. Så jo enkelte dyr kan tilpasse seg livet i frihet og katter er en av dem
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Katter kan tilpasse seg livet som villkatt.
Samme kan mink som kom fra farmer. Vi hadde ikke mink i norsk fauna før 1980 tallet som var rundt den tiden minken også magisk dukket opp. Vi har villsvin og villgriser i sverige som også kom med farm grisen. Så jo enkelte dyr kan tilpasse seg livet i frihet og katter er en av dem
Vis hele sitatet...
Ja, de kan selvfølgelig det. Jeg har hørt om katter som har overlevd fire måneder på et fjell iløpet av vinteren uten noen til å passe på den. Katter er jo også noen av de husdyrene som fint klarer å gå uten omsorg fra mennesker opptil flere dager, eller uker. Dette varierer allikevel veldig fra rase til rase. Enkelte katteraser blir jo nærmet avlet opp bare for å ligge i sofaer og mjaue, male og kose. Andre, er likere villkatter og beholder en god del av de naturlige instinktene som kreves for å overleve ute i naturen. En sofakatt vil slite utrolig om den ble plassert ute i skogen, mens andre katter kan klare å tilpasse seg et vilt miljø og overleve på egenhånd uten de aller største problemer.

Man må også tenke på at man endrer hele livet til katten iløpet av en time. Fra å ha muligheten til å få all den maten den ønsket, rent vann, en varm seng og trygge mennesker å være sammen med blir den plassert ute i den barske naturen for å klare seg selv. Selv om katter kan klare seg ute i det fri, er det ingen garanti på at de vil det, og når man setter en katt ut for å bli kvitt den, uten en tanke om den kommer til å bli redd, sulten, sliten, skadet eller drept av naturlige årsaker eller gale ungdommer som vil se litt hjerne og blod, har det ikke noe å si om "den kan klare seg". Da vil jeg heller si at man har satt den ut til en sikker død, for det er så hensynsløst det er.
Sist endret av Filosofen; 18. juni 2011 kl. 05:45.