Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 10718
Er ganske avhengi av brus og tenker jeg skal bytte det ut med Farris eller Bris. De skryter jo alltid over hvor sunt det er å drikke det, men whats the catch? Er det virkelig bare aromaer? Er det like bra for tennene som vann?
Om du er avhengig av brus er det ikke da sukkeret du er avhengig av?

Tror du fortsatt kommer til å kjenne på brussuget om du starter å drikke farris.
Farris er et godt alternativ for å bytte ut sukkerbrusen ja.
Har selv gjort dette og blitt litt hekta på kullsyreholdig vann.
Bestefaren min lærte meg et triks med å ta litt saft i farrisen (typene uten tilsatt smak)
Da får du en litt sunnere brus avhengig av saften du bruker selvfølgelig.
Med bris blir det litt bedre igjen ettersom den har litt mindre salt og kullsyre en hva farris har.

Naturell typene er kun vann, mineraler og kullsyre, thats it.
De med smak skal bare være naturlige aromaer så skal ikke være noe problem.

Det kan være greit å vite at farris inneholder en del salter og at det er hva som er "usunt" med farris, det er "catchen".

Farris hadde 455 mg natrium per liter og hadde et totalt saltinnhold på 1,2 gram salt per liter.
Bris inneholdt et natriuminnhold på 239 mg per liter og et totalt saltinnhold på 0,6 gram per liter.
Ramløsa inneholdt 206 mg natrium per liter og hadde et saltinnhold på 0,2 gram per liter.
Pellegrino innholdt 34 mg natrium per liter og hadde et totalt saltinnhold på 0,4 gram per liter.

Så farris er kanskje ikke det beste valget, bris vil da være et litt bedre valg.
Farris er mye bedre enn brus, enn hvor mye man vrenger på det for min del har det gått mye av Taffel til Grans nå sommer varmen, er også på tilbud til 20kr for 4 1,5 litere. det er billig. PS. taffel har 1.2 salt pr liter likt som Farris
Kjøp deg en Soda Stream til å lage boblevann. Billigere å du slipper alt styret med panting av flasker.
Går rykter om at kunstige søtningsstoffer fører til insulinutskillelse på lik linje med ordinært sukkerinntak. Dette fører til at blodsukker faller, man blir sulten og kompenserer med mat med hurtige kalorier. Det er flere større studier som motbeviser dette, men som fellesnevner er de finansiert av internasjonale produsenter av sukkerfri brus og zero-produkter.

Jeg kan ikke være den eneste som ser overvektige substituere Cola med Pepsi Max uten at BMI faller tilsvarende. Verdt en tanke ihvertfall.
Sist endret av jaduneidu; 8. august 2018 kl. 22:43.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av jaduneidu Vis innlegg
Jeg kan ikke være den eneste som ser overvektige substituere Cola med Pepsi Max uten at BMI faller tilsvarende. Verdt en tanke ihvertfall.
Vis hele sitatet...
https://sciencebasedmedicine.org/new...al-sweeteners/

Antar du sikter til studien omtalt av Novella. Den har blitt misbrukt ein del av media, og ulike aktører som er motstandarar av kunstig søtning.

Viare har du neppe god nok kontroll over vekta eller kaloriinntaket til andre, så at du ikkje observerer endring er heilt verdilaust.
Man skal ikke kimse av livserfaring og synsing som deles på et offentlig internettforum. Mine observasjoner er like verdifulle som dine, men kanskje også de er helt verdiløse?

Vil samtidig påpeke det at forskere finner sammenheng mellom inntak av søtningsmidler og metabolske risikofaktorer kanskje ikke er uventet, ettersom mange som inntar sukkerfrie søtningsmidler gjør det som en konsekvens av at de er overvektige eller har høyt blodsukker, ikke omvendt.
Sitat av jaduneidu Vis innlegg
Mine observasjoner er [...] verdifulle
Vis hele sitatet...
Nei,
det er en misforståelse at enkeltmenneskets erfaring har verdi i kraft av å være erfaringer.
Anekdoter har, som for eksempel kasusstudier, en verdi ved at de kan demonstrere at et tilfelle er mulig. De kan derimot sjelden si noe om hva som ikke er mulig.
Dette er helt grunnleggende anvendt vitenskapsteori.
Ang Pepsi max anekdoten. Jeg gikk ned 10kg når jeg byttet ut daglig cola med Pepsi max for en 8 års tid siden. Ingen andre nevneverdige endringer i kosthold. Sjal sies at jeg drakk veldig mye. Det gjør jeg dog nå og med Pepsi max. Kun syreskader jeg er bekymret for forøvrig, men de vil det vel være et hint av med farris/bris og.
Kan også komme med en anekdote og si at jeg har drukket cola zero/pepsi max omtrent hele livet og jeg har aldri slitt med vekta. Ønsker derimot å slutte for å forebygge skader på tennene, men det er ikke så lett. Har klart å slutte i perioder, men ender opp med å falle tilbake. Savner kullsyre-følelsen rett og slett.

Trodde ikke vann med kullsyre var noe bedre for tennene, men kanskje jeg har misforstått?
Sitat av englestøv Vis innlegg
Kjøp deg en Soda Stream til å lage boblevann. Billigere å du slipper alt styret med panting av flasker.
Vis hele sitatet...
Slenger meg på denne! Soda Stream synes jeg faktisk smaker bedre enn Farris, og du kan styre hvor mye kullsyre du vil ha i brusen din. Kan tilsettes smaker etter eget ønske også, men jeg liker den naturelle best.

Og du sparer mange kronasjer.
Støtter deg fult ut, TS. Jeg drakk store mengder Coca-Cola og bestemte meg for å slutte for frem år siden med brus. Ingen brus, hverken Coca-Cola eller andre sukkerfrie alternativer. Dog ble jeg fort frelst av natuell kullsyrevann som demper suget veldig bra. Prikken over I-en var når jeg fant ut at jeg kunne tilsette litt sukkerfri Fun saft i vannet. Dekker desidert mitt "brusbehov".
Skal du drikke dette daglig bør pH være over 4,5 om du vil beholde tennene dine over tid. Smakstilsatt vann med kullsyre er ofte surere enn dette, så sunt for tennene er det ikke selv om du ikke blir feit av det. Kullsyreholdig mineralvann uten smak er bedre for tennene enn dem som er tilsatt smak, selv om smaken er naturlig.

- Allerede ved en PH på under 5,5 kan emaljen begynne å løse seg opp. Den mykner altså og er lettere å pusse bort, forteller tannlege ved Oscarsborr tannklinikk Oslo, Inger Lise Mathiesen til KK. no. Produkter med en pH-verdi under 4,5 regnes som spesielt skadelige av Norsk Tannvern. .

Her er et utklipp av en oversikt over diverse drikker: https://imma.gr/72775x3d85d



Kilder:
http://www.tannlegetidende.no/i/2011/11/dntt-443419
https://www.kk.no/helse/er-vann-med-...nnene-67812675
Sist endret av Snubbelfot; 9. august 2018 kl. 10:41.
Sitat av Snubbelfot Vis innlegg
Skal du drikke dette daglig bør pH være over 4,5 om du vil beholde tennene dine over tid. Smakstilsatt vann med kullsyre er ofte surere enn dette, så sunt for tennene er det ikke selv om du ikke blir feit av det. Kullsyreholdig mineralvann uten smak er bedre for tennene enn dem som er tilsatt smak, selv om smaken er naturlig.

- Allerede ved en PH på under 5,5 kan emaljen begynne å løse seg opp. Den mykner altså og er lettere å pusse bort, forteller tannlege ved Oscarsborr tannklinikk Oslo, Inger Lise Mathiesen til KK. no. Produkter med en pH-verdi under 4,5 regnes som spesielt skadelige av Norsk Tannvern. .
Vis hele sitatet...


sitronsyre og fosforsyre er det verste, det er hva som senker ph verdiene og som vanligvis blir tilsatt i de med vanntypene med smak.
Kullsyren er ikke like ille på tennene.
Vann med bare kullsyre er som regel pH-nøytralt (6.0) og er dermed ikke skadelig. Farris og Bon Aqua har en del salter som nøytraliserer syren fra kullsyren, slik at den ikke er skadelig for tennene.

Norsk tannvern har godkjent disse vannproduktene:
Imsdal, Bonaqua, Olden Naturell, Farris Aromatisert, Farris Bris, Farris Blå.
Stoler litt mer på disse en på KK som virker som en se og hør etterligning for kun kvinnfolk....

https://www.dinside.no/okonomi/er-ku...nnene/61859818
https://www.tannvern.no


- Det er ikke kullsyren som er farlig for tennene, sier tannlege Britt Håvardstun.

Dette støtter også tannlege Kjersti Refsholt Stenhagen, som har tatt doktorgrad i tannerosjoner:

- Kullsyren skader ikke tenner eller tannkjøtt.
Derimot kan begge tannlegene fortelle at det er noe annet i mineralvannet som skader tennene.

En av de kanskje største misforståelsene når det kommer til kullsyreholdig drikke, er at dette påfører syreskader på tenner og tannkjøtt. Man skulle jo tro det, i og med at det kalles kullsyre.

Men faktum er at kullsyren ikke er den store syndebukken:

- Hvis mineralvannet er tilsatt smak, så kan det være skadelig for emaljen fordi den tilsatte smaken ofte er en fruktsyre, sitronsyre. Hyppig inntak og større mengder kan øke risikoen for syreskader i emaljen, sier Refsholt Stenhagen videre.

https://www.abcnyheter.no/helse-og-l...adelig-tennene
Vis hele sitatet...
Kullsyre er bare CO2, kjøp deg en sodastream eller lignende og lag selv. Mye billigere
Soletti: Hvis du leser innlegget mitt en gang til vil du kanskje se at jeg skriver det samme som deg, dvs kullsyre naturell er greit men smakstilsatt Farris ofte er for sur. Kanskje du hang deg opp i at dette var publisert i KK, men det betyr vel ikke at det er bull, det er jo personen de intervjuer som blir kilden i dette tilfellet. Kvalitetspoenget jeg gav deg var en feil fordi jeg skriver dette fta mobilen, jeg gir vanligvis ikke kvalitetspoeng til noen som kritiserer innlegget mitt kun fordi de ikke fikk med seg hva jeg skrev...

Kanskje du bør lese litt bedre igjennom signaturen din? ��
Sist endret av Snubbelfot; 9. august 2018 kl. 18:10.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Bare tøv og pølsevev at det er noen ulempe med å drikke det, er bare uøkonimisk. Om du vil spare penger, kjøp deg heller en sodastream og putt bobler i springvannet ditt, det gjør susen
Sitat av Snubbelfot Vis innlegg
Soletti: Hvis du leser innlegget mitt en gang til vil du kanskje se at jeg skriver det samme som deg, dvs kullsyre naturell er greit men smakstilsatt Farris ofte er for sur.
Vis hele sitatet...
Men hvorfra i huleste har du, at det er tilsatt noen andre syrer enn kullsyre i Bris Farris. Det er aromastoffer der, ja (les terpener, aldehyder o.l.). Men syrer? Neppe nevneverdig.
Men hvorfra i huleste har du, at det er tilsatt noen andre syrer enn kullsyre i Bris Farris. Det er aromastoffer der, ja (les terpener, aldehyder o.l.). Men syrer? Neppe nevneverdig.
Vis hele sitatet...
Farris bris kommer i naturell som har pH rundt 6, det er ikke spesielt skadelig. Farris bris kommer også i diverse frukt smaker som har lavere pH. (Farris Bris Mango/Papaya pH 5, Farris Lemon pH 5,2) Disse kan skade emaljen. Det er ikke vanskeligere enn det.

Jeg forstår ikke hvorfor folk generelt blir så provosert av å høre det, dette er da basic kjemi... Tennene våre er tilpasset en pH på rundt 7, som er pH i vanlig drikkevann og naturlig pH i munnhulen. Vann med fruktsmak er ofte langt surere, noe som kan skade emaljen. Frukt er surt, men siden det er begrenset hvor mye vi klarer å spise av i løp av en dag dag blir syren nøytralisert av annen mat eller drikke, dermed gjør frukt heller ikke noen særlig skade.

Drikke blir noe annet, det tar vi gjerne slurker av gjennom hele dagen slik at tennene utsettes for syre over tid (om en drikker noe surt).

Men for all del, det er jo selvfølgelig opp til hver enkelt hva de utsetter sine egne tenner for, men hvis noen ønsker et råd på Freak angående hva som er sunt for tennene bør en jo forvente at de som gidder å svare vet sånn noenlunde hva de svarer på. (Siste avsnitt var ikke myntet spesielt på "aluminiumfluorid")
Farris er livsfarlig. Den største catchen med Farris er at det er laget i Larvik og er naturlig mineralvann som virkelig smaker som døden før det blir tilsatt kullsyre og diverse. Jeg råder Ingen til å røre Farris. 1-3 tilfeller hører jeg om årlig som har blitt uføretrygded grunnet høyt inntak av Farris fra kong Olavs kilde i Larvik.
Fun fact for de som er glad i Cola: Coca Cola har pH 2,37, ren sitronsaft (presset sitron) har pH på ca 2,3, magesyre har i følge Norsk Helseinformatikk pH på 2-3.

Da kan man jo selv tenke seg hvor surt cola er og da blir alle former for Farris en ekstrem forbedring for tannhelsen