Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4395
Flere som har fått med seg dette?

Slik kastet HR-avdelingen i Innovasjon Norge seg rundt i kulissene da Norges rikeste kvinne søkte et praktikantopphold i selskapet.

Synes det er litt drygt det her, hun var ikke kvalifisert til stillingen hun søkte så de lagde bare en stilling som passet henne.

Det vil si at vi som ikke er født med sølvskje i munnen har tapt allerede ved fødsel, man kan ikke konkurrere med disse menneskene på noen plan, de har førsterett.

Her må man slite ut armen og ben for å tjene til livets opphold så kommer hun her, uten utdanning eller særlig mye relevant erfaring, de fleste jobber hvor fagbrev eller annen akademisk grad er et krav så kommer det gjerne også flere års erfaring som et krav til stillingen, men her kommer altså Katharina med tilsammen åtte måneder "relevant" erfaring, tre av månedene er fra pappas kontor og ingen akademisk grad, hun søker og får egentlig avslag, men høyere opp overkjører de avslaget og tilpasser en stilling slik at de får henne under vingene.

what?

Skole må jo være for duster..
Sist endret av Kjelldriver; 29. juni 2018 kl. 22:53.
Enig - dette er helt på trynet. Det er nok få mennesker de folka hadde strukket seg så langt for å tvinge inn i firmaet sitt. Ingen selvkritikk annet enn at de "beklager støyen" som andre skaper, og en ganske arrogant stilling til mediebildet.

Det er slike saker som får folk til å åpne øynene og se hvordan folk drar ned buksa og bøyer seg over de med penger eller rike familier.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Tenker det er HR avdelingen som har gjort største feilen. Men samtidig liker jeg ikke hvordan hun har ytret seg på twitter og gjemmer seg bak kjønnet sitt. Men, er det egentlig noen overaskelse at makt (eller innflytelse, bekjentskap, eller hva en nå vil kalle det) gir fordeler? Makt i forhold til rikdom samt faren hennes/ferd.

Rettferdig, det er det jo ikke. Men det har nok skjedd før og blir å skje igjen.
Sist endret av Quakecry; 29. juni 2018 kl. 23:45.
Kjelldriver's Avatar
Trådstarter
Money talks, det er altså sikkert å visst.

De rike kan velge å vrake i det de vil ha, mens vi normale må nøye oss med smulene de mister på gulvet.

Det er forsåvidt greit det, de har jo tross alt råd til det.
Men det er enkelte ting her i livet som ikke burde være til salgs...

Men det er ikke så farlig det, om en uke er dette glemt og alt er tilbake til normalen.

Business as usual.
Innovasjon Norge var jo et realt rottereir allerede før denne saken med mye som kanskje ikke tåler dagens lys særlig bra. Se nærmere på tildeling av midler fra den gjengen der. En blir nesten matt. "Halve budsjettet" går til søknader der ansatte i Innovasjon Norge er inhabile fordi de er involvert i selskapene som søker midler derfra. Nå denne gjengen mottar en så stor del av kaka så hjelper det jo ikke "å gå på gangen" når egen sak og søknad behandles. For da vil jo andre ansatte tenke at om vi bare gir tilsagn her, så får vi det samme tilbake senere når vi søker om midler.

Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Money talks, det er altså sikkert å visst.

De rike kan velge å vrake i det de vil ha, mens vi normale må nøye oss med smulene de mister på gulvet.

Business as usual.
Vis hele sitatet...
Ja lærdommen for dagens unge må jo bli at dersom du ikke er født med sølvskje i munnen kan du like greit bare bli gangster og ferdig med det. For makt og posisjon blir det dårlig med uten rette kontakter. Eliten de sitter alle i den samme yacht og koser seg med champagnen i selskap med sine likesinnede.


Glemte å si at det er virkelig bemerkelsesverdig hvor mye ressurser Innovasjon Norge har brukt på denne saken. Det har vært masse folk involvert også når ingenting annet var mulig så ble det skreddersøm av stilling tilpasset søker. Og hele prosessen gikk virkelig kjapt og effektivt. Undres på om Innovasjon Norge er like effektive når de behandler søknader fra helt vanlig mennesker som ikke har noe formue å vise til og ikke er fra rett familie.
Sist endret av random67489; 30. juni 2018 kl. 02:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Money talks, det er altså sikkert å visst.

De rike kan velge å vrake i det de vil ha, mens vi normale må nøye oss med smulene de mister på gulvet.

Det er forsåvidt greit det, de har jo tross alt råd til det.
Men det er enkelte ting her i livet som ikke burde være til salgs...

Men det er ikke så farlig det, om en uke er dette glemt og alt er tilbake til normalen.

Business as usual.
Vis hele sitatet...
Er helt enig i at det er helt uakseptabelt at innovasjon Norge som et statlig selskap med lovbestemte regler for ansettelse i praksis bryter den. Men det er åpenbart basert på reaksjonene i media-Norge at dette ikke er noe de blir å slippe unna med. På den andre siden føler jeg du prøver å male et bilde av Norge som et land hvor dette er noe som skjer hele tiden, og det blir feil. Det er en grunn for at ansettelsen vekker den enorme reaksjonen det gjør, og jeg får mer inntrykket av at ansettelsen er et forsøk fra Traaseth på å knytte kontakter og få innflytelse, ikke en systematisk korrupsjon i innovasjon Norge.
Sitat av Skepty Vis innlegg
Er helt enig i at det er helt uakseptabelt at innovasjon Norge som et statlig selskap med lovbestemte regler for ansettelse i praksis bryter den. Men det er åpenbart basert på reaksjonene i media-Norge at dette ikke er noe de blir å slippe unna med. På den andre siden føler jeg du prøver å male et bilde av Norge som et land hvor dette er noe som skjer hele tiden, og det blir feil. Det er en grunn for at ansettelsen vekker den enorme reaksjonen det gjør, og jeg får mer inntrykket av at ansettelsen er et forsøk fra Traaseth på å knytte kontakter og få innflytelse, ikke en systematisk korrupsjon i innovasjon Norge.
Vis hele sitatet...
Eller er saken et sjeldent blikk inn i det virkelig Norge?

Jeg tror det er mye av dette og spesielt blant kvinner da de ofte har en girl-power mentalitet (nei, jeg mener ikke at det ikke skjer blant menn også).

Men hvor mye kontakter har egentlig en arving i 20 årene?
Hadde ho ikke bare to referanser på cven?
Uten at jeg kjenner noen av de involvertes nettverk så tror jeg tror det finnes mange andre kandidater med verdifulle nettverk.
Jeg kan se at det på sikt kan være en fordel dersom du har planer om å cashe inn tjenesten senere, men jeg har vanskelig for å se at verdien av å knytte seg til Andresen overstiger konsekvensene som kan komme i kjølvannet.
Sitat av Skepty Vis innlegg
Er helt enig i at det er helt uakseptabelt at innovasjon Norge som et statlig selskap med lovbestemte regler for ansettelse i praksis bryter den. Men det er åpenbart basert på reaksjonene i media-Norge at dette ikke er noe de blir å slippe unna med. På den andre siden føler jeg du prøver å male et bilde av Norge som et land hvor dette er noe som skjer hele tiden, og det blir feil. Det er en grunn for at ansettelsen vekker den enorme reaksjonen det gjør, og jeg får mer inntrykket av at ansettelsen er et forsøk fra Traaseth på å knytte kontakter og få innflytelse, ikke en systematisk korrupsjon i innovasjon Norge.
Vis hele sitatet...
Mm. Samtidig, fra et businessperspektiv er det en ganske fornuftig tankerekke som rettferdiggjør ansettelsesprioritering av rike mennesker.

Penger tiltrekker seg mennesker. Noe som er helt naturlig gitt at verden styres av penger. Følgelig vil rike mennesker ha enkel tilgang på andre rike mennesker, som videre gir innflytelse i markeder hvor penger er lett tilgjengelig. Med utgangspunkt i at alle kapitalistiske selskaper er skapt for å tjene penger er det innlysende at det vil være en fordel å ha intime forhold til markeder der penger florerer. Ergo vil det være gunstig å ha svært rike mennesker involvert i selskapet.

Ikke at jeg synes det er rettferdig, og jeg har egentlig ikke gjort meg opp en mening om det som skjer i media nå, men det er ikke uforsvarlig moralsk heller.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Eller er saken et sjeldent blikk inn i det virkelig Norge?

Jeg tror det er mye av dette og spesielt blant kvinner da de ofte har en girl-power mentalitet (nei, jeg mener ikke at det ikke skjer blant menn også).

Men hvor mye kontakter har egentlig en arving i 20 årene?
Hadde ho ikke bare to referanser på cven?
Uten at jeg kjenner noen av de involvertes nettverk så tror jeg tror det finnes mange andre kandidater med verdifulle nettverk.
Jeg kan se at det på sikt kan være en fordel dersom du har planer om å cashe inn tjenesten senere, men jeg har vanskelig for å se at verdien av å knytte seg til Andresen overstiger konsekvensene som kan komme i kjølvannet.
Vis hele sitatet...
Snakker om personlige kontakter for Traaseth, Andresen er tross alt datteren til en av Norges rikeste personer. Uavhengig av referanser sier det seg selv at det kjøper Traaseth goodwill hos Johan og i hans nettverk. Selvfølgelig er det ikke verdt det sett sett utifra den medieraksjonen som kom, men det blir mer etterpåklokskap enn klokskap. Selvfølgelig er det slik at personer gjør ting for sin egen gevinst, det vil det alltid være. Men igjen blir det et galt bilde av Norge da dette reguleres gjennom negative reaksjoner, som all annen moralsk atferd.

Selvfølgelig er det verdt det å ta en utdanning, og du vil i alle statlige ansettelsesprosesser stille sterkere om du er bedre kvalifisert (med unntak av politiske posisjoner da), dette er ikke normen det er unntaket til regelen.

Sitat av Nether Vis innlegg
Mm. Samtidig, fra et businessperspektiv er det en ganske fornuftig tankerekke som rettferdiggjør ansettelsesprioritering av rike mennesker.

Penger tiltrekker seg mennesker. Noe som er helt naturlig gitt at verden styres av penger. Følgelig vil rike mennesker ha enkel tilgang på andre rike mennesker, som videre gir innflytelse i markeder hvor penger er lett tilgjengelig. Med utgangspunkt i at alle kapitalistiske selskaper er skapt for å tjene penger er det innlysende at det vil være en fordel å ha intime forhold til markeder der penger florerer. Ergo vil det være gunstig å ha svært rike mennesker involvert i selskapet.

Ikke at jeg synes det er rettferdig, og jeg har egentlig ikke gjort meg opp en mening om det som skjer i media nå, men det er ikke uforsvarlig moralsk heller.
Vis hele sitatet...
Innvasjon Norge er et statlig selskap da, som ikke styres av kapitalisme og aksjonærenes utbytte over alt annet på samme måte. For staten er det andre spilleregler som gjelder da deres mål ikke bare er å maksimere utbytte men også velferd og andre mål for dets aksjonærer. (innbyggerne)

Følgelig er det uforsvarlig moralsk når Andresen ikke har noe konkret å bidra med til innvasjon Norge da hun er 23 år gammel og meg bekjent ikke har fullført noe formell utdanning, rent bortsett fra at Traaseth drar personlig nytte av det slik jeg ser det.
Sist endret av Skepty; 30. juni 2018 kl. 03:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Skepty Vis innlegg
Snakker om personlige kontakter for Traaseth, Andresen er tross alt datteren til en av Norges rikeste personer. Uavhengig av referanser sier det seg selv at det kjøper Traaseth goodwill hos Johan og i hans nettverk. Selvfølgelig er det ikke verdt sett sett utifra den medieraksjonen som kom, men det blir mer etterpåklokskap enn klokskap. Selvfølgelig er det slik at personer gjør ting for sin egen gevinst, det vil det alltid være. Men igjen blir det et galt bilde av Norge da dette reguleres gjennom negative reaksjoner, som all annen moralsk atferd.

Selvfølgelig er det verdt det å ta en utdanning, og du vil i alle statlige ansettelsesprosesser stille sterkere om du er bedre kvalifisert (med unntak av politiske posisjoner da), dette er ikke normen det er unntaket til regelen.



Innvasjon Norge er et statlig selskap da, som ikke styres av kapitalisme og aksjonærenes utbytte. For staten er det andre spilleregler som gjelder da deres mål ikke bare er å maksimere utbytte men også velferd og andre mål for dets aksjonærer. (innbyggerne)

Følgelig er det uforsvarlig moralsk når Andresen ikke har noe konkret å bidra med til innvasjon Norge da hun er 23 år gammel og meg bekjent ikke har fullført noe formell utdanning. Hun har da altså lite å bidra med til innovasjon Norge rent bortsett fra at Traaseth drar personlig nytte av det slik jeg ser det.
Vis hele sitatet...
Jeg ser poenget ditt men jeg ser ikke verdien av Andresen, det holder ikke å bare ha penger. Jeg tror kanskje noen har hatt en tjeneste til gode.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg ser poenget ditt men jeg ser ikke verdien av Andresen, det holder ikke å bare ha penger. Jeg tror kanskje noen har hatt en tjeneste til gode.
Vis hele sitatet...
Forstår ikke helt om jeg misforstår deg eller om du misforstår meg, men for å klargjøre: jeg ser heller ikke verdien av Andresen for staten eller for innovasjon Norge. Slik jeg ser det ganger det bare Traaseth og ansettelsen av Andresen er et brudd på tilliten Traaseth har fått som leder av Innovasjon Norge.

Poenget var at basert på den enorme reaksjonen som kom er ikke dette noe som skjer eller blir akseptert at skjer i staten Norge. Og dermed at bilde TS prøver å male av Norge og Norges statlige partier blir feil.
Sist endret av Skepty; 30. juni 2018 kl. 03:38.
Kjelldriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av Skepty Vis innlegg
Poenget var at basert på den enorme reaksjonen som kom er ikke dette noe som skjer eller blir akseptert at skjer i staten Norge. Og dermed at bilde TS prøver å male av Norge og Norges statlige partier blir feil.
Vis hele sitatet...
Kanskje jeg har ordlagt meg litt feil en plass, men jeg gikk ikke ut mot Staten Norge eller statlige partier, men heller alle arbeidsplasser i Norge.

Norge er da et kompisland er det ikke?
Kjenner du noen som kjenner noen så kan du komme langt her.

Er utgangpunktet ditt at du ikke kjenner noen så kan du komme like langt, du må bare jobbe mye hardere og sikkert lengre.
Sitat av Skepty Vis innlegg
Innvasjon Norge er et statlig selskap da, som ikke styres av kapitalisme og aksjonærenes utbytte over alt annet på samme måte. For staten er det andre spilleregler som gjelder da deres mål ikke bare er å maksimere utbytte men også velferd og andre mål for dets aksjonærer. (innbyggerne)

Følgelig er det uforsvarlig moralsk når Andresen ikke har noe konkret å bidra med til innvasjon Norge da hun er 23 år gammel og meg bekjent ikke har fullført noe formell utdanning, rent bortsett fra at Traaseth drar personlig nytte av det slik jeg ser det.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke uenig. Det må argumenteres for at verdiene skapt av å ha henne i selskapet vil rettferdiggjøre stillingen hennes. Jeg har ikke nok oversikt over situasjonen for å kunne gjøre den vurderingen. Likevel, hvis hun kan generere kapital som videre kan benyttes for å utvikle selskapet kan ansettelsen (abstrakt, riktignok) rettferdiggjøres ved for eksempel å benytte midlene til å utvide selskapet og dermed øke antall stillinger.

Mens jeg skriver dette ser jeg tydelig at det kan trekkes paralleler til høyrepolitiske markedsidealer, som jeg ikke er tilhenger av. Det burde likevel nevnes.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Kjenner du noen som kjenner noen så kan du komme langt her.

Er utgangpunktet ditt at du ikke kjenner noen så kan du komme like langt, du må bare jobbe mye hardere og sikkert lengre.
Vis hele sitatet...
Er ikke absolutt alt som har med mennesker slikt?
Eva Joly pekte jo på nettopp slikt for mange år siden; https://www.nrk.no/okonomi/skjult-of...norge-1.561134

Legg også merke til hvilke politikere som er villig til å gå ut mot ansettelsen av Andresen.
Sitat av Nether Vis innlegg
Mm. Samtidig, fra et businessperspektiv er det en ganske fornuftig tankerekke som rettferdiggjør ansettelsesprioritering av rike mennesker.

Ikke at jeg synes det er rettferdig, og jeg har egentlig ikke gjort meg opp en mening om det som skjer i media nå, men det er ikke uforsvarlig moralsk heller.
Vis hele sitatet...
Ja hva skal man si? Har du tenk over hva som er mandatet til Innovasjon Norge? Og glemmer du at det er et statlig selskap som må følge regler for statlige ansettelser?

Innovasjon Norge er ikke et privat selskap som styres ene og alene av kapitalistiske tanker om at verdiene selskapet skaper er større enn alternativkostnadene. Innovasjon Norge er også styrt av politiske valg, av tanken om såkorn. Det var i sin tid en viktig brikke for så forsøke å gi alle den samme muligheten til å realisere ideer og skape bærekraftige foretak og øke sysselsetting. Før var det også en viktig brikke for bærekraftig næringsliv i distriktsnorge. Hva Innovasjon Norge er idag er mer uklart, både på grunn av denne saken men også pga andre saker som har vært i media.

I lys av dette vil jeg si at denne ansettelsen definitivt er uforsvarlig moralsk sett. Det er nepotisme i beste fall. I verste fall kan man lure på hvem som har trukket å hvilke tråder. Og hvem som profitterer mest på denne ansettelsen over tid? Hvilke avtaler er allerede på plass som følge av jobbtilbudet? Og har det vært personlig økonomisk gevinst som følge av dette?

Det eneste som er klart er at det har skjedd veldig mye i kulissene og at det har vært trykk ovenfra og ned i organisasjonen for at akkurat denne kandidaten skulle velges, så mye faktisk at når det ikke var mulig å gi henne det hun faktisk søkte om så ble det konstruert opp et fiktivt behov for å legitimere ansettelsen. Nå klønte jo noen hos Innovasjon Norge det til ganske bra når de først ga henne en 10 måneders kontrakt, for da brøt den jo veldig klart i forhold til maks grense på midlertidige ansettelser på 6 måneder.

Sitat av Nether Vis innlegg
Jeg er ikke uenig. Det må argumenteres for at verdiene skapt av å ha henne i selskapet vil rettferdiggjøre stillingen hennes. Jeg har ikke nok oversikt over situasjonen for å kunne gjøre den vurderingen. Likevel, hvis hun kan generere kapital som videre kan benyttes for å utvikle selskapet kan ansettelsen (abstrakt, riktignok) rettferdiggjøres ved for eksempel å benytte midlene til å utvide selskapet og dermed øke antall stillinger.

Mens jeg skriver dette ser jeg tydelig at det kan trekkes paralleler til høyrepolitiske markedsidealer, som jeg ikke er tilhenger av. Det burde likevel nevnes.
Vis hele sitatet...
Du overser en viktig ting. Innovasjon Norge er ikke et tradisjonelt privat selskap som jobber mot overskudd og til aksjonærenes beste.

Hovedbudsjettet hos Innovasjon Norge fylles opp at statlige penger over statsbudsjettet og penger fra fylkeskommunene. Det er største inntektskilde. Og det er også en viktig grunnpilar for at Innovasjon Norge skal kunne oppfylle sitt mandat. De deler jo også ut risikofinansiering som det løper rente på og har noe inntekter derfra.

Der private bedrifters viktigste oppgave er å jobbe til aksjonærenes beste så er altså Innovasjons Norge viktigste mål å gjennom støtteordninger og risikokapital bidra til å hjelpe gründere å skape bærekraftige bedrifter.
Sist endret av random67489; 30. juni 2018 kl. 13:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Nether Vis innlegg
Jeg er ikke uenig. Det må argumenteres for at verdiene skapt av å ha henne i selskapet vil rettferdiggjøre stillingen hennes. Jeg har ikke nok oversikt over situasjonen for å kunne gjøre den vurderingen. Likevel, hvis hun kan generere kapital som videre kan benyttes for å utvikle selskapet kan ansettelsen (abstrakt, riktignok) rettferdiggjøres ved for eksempel å benytte midlene til å utvide selskapet og dermed øke antall stillinger.

Mens jeg skriver dette ser jeg tydelig at det kan trekkes paralleler til høyrepolitiske markedsidealer, som jeg ikke er tilhenger av. Det burde likevel nevnes.
Vis hele sitatet...
Problemet er at ingen kan peke på noe annet arven og navnet hennes, ingen høyere utdannelse, få tidligere arbeidsgivere osv.

Jeg skal ikke spekulere i kunnskapsnivået til Andresen, for alt jeg vet er hun ett mirakelbarn som gjør gråstein til gull men det er ingen dokumentasjon på dette og saldoen på kontoen sier ingenting om henne som medarbeider i innovasjonnorge.

Tror du jeg også hadde fått den samme stillingen uten penger på konto?
Det er jo også veldig merkelig at Innovasjon Norge hadde "et behov for midlertidig ansettelse" også får jobbsøker nærmest helt frie tøyler på hva hun ønsker å gjøre i stillingen, når hun ønsker å starte og hva hun ønsker å jobbe med. Ja liketil får hun velge fritt hvor mye hun ønsker å jobbe. Da er det jo soleklart at det ikke eksisterte et "akutt behov for avlastning i HR".

Jeg håper sjefen må ta sin hatt å gå etter dette. For dette er så uryddig og så til de grader sleipt at det bør få alvorlige konsekvenser for sjefen. Men for all del, hun lander vel toppjobb hos den gamle tobakkskongen etterpå så hun klarer seg nok.

Og det er jo slik det er å være av de heldige få i eliten. Du har alltid noe å falle tilbake på. Det er alltid andre gode jobber om det driter seg i den nåværende.

I mitt neste liv skal jeg jommen være blant 1%. Og det skal jeg melke godt og lenge.
Sist endret av random67489; 30. juni 2018 kl. 17:29.
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Eva Joly pekte jo på nettopp slikt for mange år siden; https://www.nrk.no/okonomi/skjult-of...norge-1.561134

Legg også merke til hvilke politikere som er villig til å gå ut mot ansettelsen av Andresen.
Vis hele sitatet...
Har hørt mange eksempler på tilsvarende. (Og de fleste gangene er det snakk om sjefer fra venstresiden i norsk politikk...)
LO har jo også støttet ansettelsen:
https://e24.no/naeringsliv/innovasjo...aseth/24382234
Rimelig spesielt at LO støtter ansettelsen? Så nå er ikke engang LO i opposisjon mot "makta"? Det er hver mann for seg mens eliten stiller med toppa lag?
Nå er det en tidligere ansettelse i Innovasjon Norge som har fått søkelyset på seg, ansettelsen av ny HR direktør i 2015.
Denne Traaseth virker å styre skuta som om det var et privat foretak og ikke et offentlig selskap. I 2015 var det en venninne av Traaseth som ble HR direktør, med årlslønn på 1,5 millioner. Noen få måneder etter at Traaseth selv ble adm.dir. Og nå i år var det i år igjen en tvilsom ansettelse som det virker som Traaseth har hatt langt mer påvirkning på enn det man kanskje kan forvente av en adm.dir?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Høres ut som innovasjon Norge er plassen å gå til om du kommer fra en velstående familie eller kjenner folk i ledelsen. Traaseth bør ta 'hatten' sin og gå.