Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  87 18297
Hvilken nasjonal indrettslege 30+års erfaring. Er det som kjøper kremer over disk og ikke leser gjennom pakningsvedlegg? Og som ikke reagerer på navnet bol i virkestoffet?
Dette høres jo helt sykt ut. Og det samme med Johaug. Selv om hun ikke fikk pappen rundt tuben, så ville no jeg googla kremen mens jeg lå å slappe av på senga etter trening.
Med så mye penger og prestisje på spill ville jeg aldri inntatt noen salve eller lignende. Ja det sa hun jo selv for ikke lenge siden.


Wada har også en app hvor dem kan skjekke alle midler.

Er dette et forsøk på massesuggesjon fra Johaug og co? Hjernevaske oss til å tro noe annet?

Clostebol har også halveringstid på 8 timer i følge denne.
http://www.steroidconfirm.com/Steroid_Half-Lives.pdf
Vi lever i 2016 og at henne stoler blindt på en lege med 30 års fartstid innen idrettsmedisin vil jeg påstå er en forsvarlig handling, men som sagt vi lever i 2016 og hun kunne tatt ett google-søk. Spørsmålet er jo - ville du googlet kremen du har fått av legen din som du fikk bekreftet at ikke inneholdt noe på dopinglisten? Nei, ufattelig lite sannsynlig. Det er en ærlig sak hva som har skjedd, og henne må mest sannsynlig betale dyrt for andres feil. Saken er lite interessant og ødelegger mer enn den skaper.

Største problematikken denne saken skaper er våres svekkede tillit og stolthet i sporten. Det er utrolig trist å få en sånn sak slengt i tryne, og selv om det i realiteten er en "fillesak", så ødelegger den ufattelig mye. Våres integritet som rene og raske utøvere henger ikke like høyt lengre. Utfallet får vi jo se i løpet av en måneds tid, men trist er det uansett.
Therese hun dopet seg og istedenfor å ta ansvar så kommer hun med flåsete bortforklaringer og legger skylden på legen.
Jeg ville skjekket og skjekket alt jeg tar/får eller min familie tar. Ormkuren til katten leser jeg meg også opp på. Men nå er jo jeg over gjennomsnittet interessert i medisin da.

etter sundby saken skulle man tro disse legene var på tå angående midler dem tilfører stjernene sine.

http://www.ostlendingen.no/therese-j.../s/5-69-306921
Therese virker jo ganske straight av seg. selv om det er umulig å vite egentlig.
Jeg liker therese da, synes hun er rå. så jeg velger blindt å stole på at hun ikke visste hva hun gjorde.
ganske amatør av legen må jeg si - så mye for 30 års erfaring.

må nevne jeg er i sverige nå, og kan melde om "jubel" og at det er dårlige tapere hær lol.

Det er synd, tror dette kanskje er noe som kommer henge over Therese i lang tid.
Dette er rett og slett en skandale for både norsk og internasjonal langrenn, ikke bare på elite nivå men også blant de som er på vei opp og andre «hobby» konkurrenter. Jeg er tidligere langrennsløper og har fulgt med på det meste av verdenscup, verdensmesterskap og OL de siste 20.

Nå må man ikke trekke konklusjoner for fort, når det er sagt så virker dette som sløvt arbeid av landslaglegen, vi er en nasjon med et stolt skilandslag med desidert størst støtteapparat og budsjett i verden. Og hvis det er korrekt som NRK skriver at alle disse kremene er merket med tydelig «doping»-symbol og en tekst som advarer mot å bruke denne kremen som idrettsutøver, så er ikke det bare skandaløst, men man kan også lure på om landslagslegen eller/og Johaug har gjort dette med overlegg.

Det skal også sies at jeg har sett diverse spekulasjoner i dag blant annet fra antidopingbyrået om at Johaug kan ha fått i seg disse stoffene i annen form som tabletter eller med sprøyte.

Sitat av Nrk.no
Var det virkelig krem?

Det er stor forskjell på å få i seg clostebol via tabletter, injisering eller krem. Det er i utgangspunktet ikke prestasjonsfremmende når man bare har smurt det på kroppen, så det er mye mer alvorlig å for eksempel innta det med en sprøyte. Ifølge Antidoping Norge var nivåene i urinprøven til Therese Johaug så lave at de passer godt med forklaringen om at hun bare har brukt krem. Men antidopingbyrået presiserer også at det finnes en teoretisk mulighet for at Johaug har brukt en annen metode, men at nivåene har vært på vei ned idet dopingtesten har blitt gjennomført.
Vis hele sitatet...
Nrk.no - Detaljene som kan redde eller ruinere johaugs langrennsfremtid

Jeg mener uavhengig av hvordan Johaug har fått i seg dette stoffet, og om dette har vært med overlegg eller ikke, at håndteringen av denne saken fra Johaug sin side har vært meget dårlig. Hun stilte opp på pressekonferanse i dag og la all skyld over på landslagslegen, noe jeg mener er særdeles uprofesjonelt spesielt med tanke på at hun sitter med det fulle ansvaret for å sjekke hva hun inntar. Hun burde heller ha lagt seg flat, innrømmet at hun har gjort en feil ved å ikke sjekke hva denne kremen inneholdt og påtatt seg det fulle ansvaret.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jeg føler dette sitatet er på sin plass.

Sitat av https://en.wikipedia.org/wiki/Hanlon%27s_razor
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity, but don't rule out malice.
Vis hele sitatet...
Hvor stor sjangse tror dere det er for at det er veldig mye mer snusk bak dette? Bak Johaug til og med, hun helt reine pliktoppfyllende jenta.
Jeg har alltid levd i den tro at alle på toppnivå i stort sett "alle" idretter bruker noe hvertfall. Nå er jo ikke langrenn en veldig stor sport i forhold til sykling, sprint osv. Så er det også sosialt selvmord å bli tatt i Norge med tanke på den dopingkulturen vi har, det er det ikke i land som USA og Russland.

Det ble vel også uttalt at virkestoffet de fant i blodet, tilsvarte den mengden man ville forventet ved den bruken det ble forklart hun brukte det i, og at dette ike hadde noen prestasjonsfremmende effekt.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Det skal også sies at jeg har sett diverse spekulasjoner i dag blant annet fra antidopingbyrået om at Johaug kan ha fått i seg disse stoffene i annen form som tabletter eller med sprøyte.
Vis hele sitatet...
Antidoping Norge sa i alle fall i går at verdiene var forenlige med at det var brukt en krem/salve og at det var snakk om svært lave verdier. Verdiene hadde vel vært høyere om hun hadde inntatt stoffet som tabletter eller via injeksjon? Hun har også tidligere i år avlagt flere dopingprøver hvor alle var rene.

Jeg mener uavhengig av hvordan Johaug har fått i seg dette stoffet, og om dette har vært med overlegg eller ikke, at håndteringen av denne saken fra Johaug sin side har vært meget dårlig. Hun stilte opp på pressekonferanse i dag og la all skyld over på landslagslegen, noe jeg mener er særdeles uprofesjonelt spesielt med tanke på at hun sitter med det fulle ansvaret for å sjekke hva hun inntar. Hun burde heller ha lagt seg flat, innrømmet at hun har gjort en feil ved å ikke sjekke hva denne kremen inneholdt og påtatt seg det fulle ansvaret.
Vis hele sitatet...
Jeg mener at hun har gjort det som forventes av henne. Hun har spurt legen om dette var et trygt preparat og om det sto på dopinglisten. Da føler jeg at hun har gjort det hun burde. Selvfølgelig så burde alle sjekke egne medisiner og ikke stole på noen andre (slik som denne saken viser), men hvem gjør egentig dette? Man burde jo kunne stole på at en lege med nesten 40 års erfaring har kontroll.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hvor stor sjangse tror dere det er for at det er veldig mye mer snusk bak dette? Bak Johaug til og med, hun helt reine pliktoppfyllende jenta.
Vis hele sitatet...
Ut i fra gårsdagens pressekonferanse så fikk jeg inntrykk av at legen forsøkte å forklare at det kunne være flere årsaker til at han ikke hadde fått med seg at salven inneholdt et forbudt stoff. Slik jeg tolket det så mente han at han muligens ikke var helt oppegående i øyeblikket pga. ting som hadde skjedd privat uten at han ønsket å gå nærmere inn på det. Han hadde kanskje mye på tankene? Uansett så er det vist stor inkompetanse i denne saken - ja, det burde rett og slett ikke være mulig. Men, noen dopingkultur tror jeg ikke det er i Norge. I alle fall ikke av stoffer som er svært enkle å spore, og trolig ikke med sårsalver som inntaksmåte. Hvis de hadde dopet seg for å jukse, så kan jeg ikke annet enn å tro at det hadde vært snakk om mer avanserte dopingmidler og inntaksmetoder enn som så...
Sist endret av caperno; 14. oktober 2016 kl. 08:35.
Jeg håper vi får se et kontrollforsøk med dosene og tiden fra inntak til test.
Sitat av caperno Vis innlegg
Selvfølgelig så burde alle sjekke egne medisiner og ikke stole på noen andre (slik som denne saken viser), men hvem gjør egentig dette?
Vis hele sitatet...
Alle, absolutt alle utøvere som ikke flyr rundt med en lege i baklomma gjør dette.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Alle, absolutt alle utøvere som ikke flyr rundt med en lege i baklomma gjør dette.
Vis hele sitatet...
Dette er du helt sikker på? Nå har de vel uansett en landslagslege som følger dem over alt, kanskje ikke i baklomma, men i alle fall i nærheten?
Sist endret av caperno; 14. oktober 2016 kl. 08:58.
Sitat av caperno Vis innlegg
Dette er du helt sikker på? Nå har de vel uansett en landslagslege som følger dem over alt, kanskje ikke i baklomma, men i alle fall i nærheten?
Vis hele sitatet...
Og så? Generelt er utøverne mye mer selvstendig enn hva vi ser i det Norske luftstøttekontaktapparatet. Det er fortsatt utøverens eget ansvar hva de putter i seg. Det er ikke mer enn et par uker siden landslagsjentene, Weng og Johaug blant annet selv gikk ut med hvor påpasselig de selv er med alt de putter i seg.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Og så? Generelt er utøverne mye mer selvstendig enn hva vi ser i det Norske luftstøttekontaktapparatet. Det er fortsatt utøverens eget ansvar hva de putter i seg. Det er ikke mer enn et par uker siden landslagsjentene, Weng og Johaug blant annet selv gikk ut med hvor påpasselig de selv er med alt de putter i seg.
Vis hele sitatet...
Inntil utøverne blir pålagt å alltid sjekke hver eneste medisinske konklusjon fra legen, alltid sjekke alle medisiner og i bunn og grunn ikke stole på legene, så har Johaug i denne saken gjort det som er forventet og som hun er pliktig til. Hun dobbeltsjekket med legen. Joda, hun kunne sikkert tatt et googlesøk eller hørt med andre leger, men hvor langt skal man være nødt til å gå for å kvalitetsikre legens avgjørelser? Mener du kanskje at utøvere må ta legeutdanning for å unngå å havne i en slik knipe? Du sier at absolutt alle sjekker egne medisiner. Dette stemmer selvsagt ikke. De fleste følger legens anvisninger - det er de faktisk pliktige til. Dette er også snakk om en lege med nærmere 40 års erfaring, og det har trolig ikke vært noen grunn til å ikke stole på hans kompetanse.
Sist endret av caperno; 14. oktober 2016 kl. 09:47.
Sitat av caperno Vis innlegg
Inntil utøverne blir pålagt å alltid sjekke hver eneste medisinske konklusjon fra legen, alltid sjekke alle medisiner og i bunn og grunn ikke stole på legene, så har Johaug i denne saken gjort det som er forventet og som hun er pliktig til. Hun dobbeltsjekket med legen. Joda, hun kunne sikkert tatt et googlesøk eller hørt med andre leger, men hvor langt skal man være nødt til å gå for å kvalitetsikre legens avgjørelser? Mener du kanskje at utøvere må ta legeutdanning for å unngå å havne i en slik knipe? Du sier at absolutt alle sjekker egne medisiner. Dette stemmer selvsagt ikke. De fleste følger legens anvisninger - det er de faktisk pliktige til. Dette er også snakk om en lege med nærmere 40 års erfaring, og det har trolig ikke vært noen grunn til å ikke stole på hans kompetanse.
Vis hele sitatet...
Den største tabben Johaug gjorde i går var vel å gå ut så uprofesjonelt som hun gjorde å legge all skyld på legen når ansvaret er hennes eget.

Du trenger ingen legeutdanning for å unngå å havne i en sånn knipe.

http://list.wada-ama.org/

Får til og med app å ha med deg på telefon.

Kjerne i hele saken sånn jeg ser det er at utøverne ikke lenger har ett snev av selvstendighet, de må tilbake å begynne med å ta mer ansvar selv. En bra start er å knyte egne skolisser.
Klein dekkhistorie tror jeg det muligens kan være, hvorfor tar alle henne og de i media på ordet at det er denne salven som er brukt? Hun kan ha brukt stoffet på en smart og bra måte for seg selv og formen. Fint å ha noe uskyldig som en salve å skylde på i tilfelle. :-)
Sitat av playboyboler89 Vis innlegg
Klein dekkhistorie tror jeg det muligens kan være, hvorfor tar alle henne og de i media på ordet at det er denne salven som er brukt? Hun kan ha brukt stoffet på en smart og bra måte for seg selv og formen. Fint å ha noe uskyldig som en salve å skylde på i tilfelle. :-)
Vis hele sitatet...
Tvilsomt, med all oppmerksomheten etter Sundby-saken.

Isåfall ville det være en ekstremt lite intelligent måte å skulle
skjule "ordentlig" doping. Det ble jo dessuten presisert at
prøvenivåene var for lave til å være prestasjonsfremmende.

Tenker dette bygger på naivitet hos Johaug, og uaksomhet
av legen.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Den største tabben Johaug gjorde i går var vel å gå ut så uprofesjonelt som hun gjorde å legge all skyld på legen når ansvaret er hennes eget.

Kjerne i hele saken sånn jeg ser det er at utøverne ikke lenger har ett snev av selvstendighet, de må tilbake å begynne med å ta mer ansvar selv. En bra start er å knyte egne skolisser.
Vis hele sitatet...
Det er ikke kun hennes ansvar. Hun har ansvar for å forsikre seg om at hun ikke inntar noen ulovlige stoffer. Så blir det jo et definisjonsspørsmål om hun har handlet i god tro etter å ha fått forsikringer fra legen om at salven ikke inneholdt ulovlige stoff, eller om hun burde gjort ytterligere undersøkelser før hun kunne konkludere med om legen hadde rett i sine uttalelser og at salven var trygg å bruke. Hvis hun er uskyldig og dette hele skyldtes feil fra legen, så er det klart at hun både må og ønsker å få uttrykt dette. Det er ingenting uprofft med det. Hennes og legens uttalelser vil jo ha mye å si når de skal avsi dom.

Du etterlyser mer selvstendighet? Du ønsker vel ikke at de skal medisinere seg selv? Jeg mener tvert i mot at det er viktig med et stort apparat rundt utøverne. Nå burde man jo også se på om man burde utvide apparatet. Denne saken kunne sannsynligvis vært unngått om man hadde hatt to leger som alltid tok beslutninger i samråd med hverandre. Det er ikke rom for feil på et slikt nivå.
Sist endret av caperno; 14. oktober 2016 kl. 10:34.
Uansett vil det for alltid være umulig å ikke ha mistanke om at kremen kun er skalkeskjul for noe verre...

Arroganse og selvgodhet står for fall ass
Sitat av caperno Vis innlegg

Du etterlyser mer selvstendighet? Du ønsker vel ikke at de skal medisinere seg selv? Jeg mener tvert i mot at det er viktig med et stort apparat rundt utøverne. Nå burde man jo også se på om man burde utvide apparatet. Denne saken kunne sannsynligvis vært unngått om man hadde hatt to leger som alltid tok beslutninger i samråd med hverandre. Det er ikke rom for feil på et slikt nivå.
Vis hele sitatet...
Mer selvstendighet ja, det var det jeg mente med alle andre sånn generelt. Det er ingen eller de færreste som har sånt støtteapparat som det norske landslaget og du vil vare ha mer av det.

Når noe ikke virker så kjøre på med mer av det som ikke virker?
Sitat av koala1981 Vis innlegg
Uansett vil det for alltid være umulig å ikke ha mistanke om at kremen kun er skalkeskjul for noe verre...

Arroganse og selvgodhet står for fall ass
Vis hele sitatet...
Men herregud da! Det finnes ingen bevis for at det er noe annet enn den kremen som er kilden til det positive utslaget. Verdiene som ble funnet var også forenelige med den forklaringen.

Arrogansen og selvgodheten er det skiforbundet som må stå til ansvar for.
Sitatet til nso oppsummerer det jeg mener om saken. Jeg tror egentlig ikke hun har dopet seg, men er ikke enig i alle som mener dette er en bagatell man ikke burde henge seg opp i. Man kan ikke utelukke at den kremen er et skalkeskjul for annen bruk, selv om Johaug er aldri så søt og norsk. At det ikke eksisterer/har eksistert doping i norsk skisport er naivt å tro.
Sist endret av entropi; 14. oktober 2016 kl. 11:53.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Mer selvstendighet ja, det var det jeg mente med alle andre sånn generelt. Det er ingen eller de færreste som har sånt støtteapparat som det norske landslaget og du vil vare ha mer av det.

Når noe ikke virker så kjøre på med mer av det som ikke virker?
Vis hele sitatet...
Det er en stor svikt i rutinene når legen ikke er klar over lovlig minsteverdi av et stoff (ventolin) og når en annen lege ikke klarer å se en tydelig advarsel om doping på emballasjen til et legemiddel (sårsalven). Nå vet ikke jeg hvor mange som har vært involvert i avgjørelsene i Sundby-saken, men når det gjelder Johaug-saken så har legen forklart at det var han alene som dro på apoteket for å kjøpe salven og han alene som ba Johaug bruke den. For å forhindre at slikt skjer igjen så mener jeg at et grunnleggende kontrolltiltak må være mindre selvstendighet for legene. Å utvide apparatet med en lege eller to er etter mitt syn ikke å kjøre på med noe som ikke virker. Det vil heller være positivt med flere meninger, erfaringer eller i dette siste tilfellet; øyne.
Sist endret av caperno; 14. oktober 2016 kl. 12:05.
Sitat av Fuglern Vis innlegg
Men herregud da! Det finnes ingen bevis for at det er noe annet enn den kremen som er kilden til det positive utslaget. Verdiene som ble funnet var også forenelige med den forklaringen.

Arrogansen og selvgodheten er det skiforbundet som må stå til ansvar for.
Vis hele sitatet...
Slik jeg kunne tenkt hvis det gjaldt andre nasjoner, og så mange andre i dette landet også hadde tenkt, hvis dette gjaldt ett annet land vel å merke, hvis de ikke vet hva som er lovlig eller ei så får en jo bare utestenge den nasjonen det gjelder da?

De kan jo alltids begynne å gå for Sverige?

Er for at uhell kan skje, men det er jo ikke snakk om noe uhell i hverken Sundby eller Johaug saken..

Tenk dere Petter gå for Sverige da Det hadde vært tøft.
Sist endret av Jens1; 14. oktober 2016 kl. 12:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Er for at uhell kan skje, men det er jo ikke snakk om noe uhell i hverken Sundby eller Johaug saken..
Vis hele sitatet...
Slike uhell har skjedd tidligere, bl.a med den svenske ishockeyspilleren Nicklas Bäckström som i 2014 "testet positivt på det sentralstimulerende stoffet pseudoefedrin, som han hadde fått i seg gjennom en allergimedisin". Han slapp unna med en reprimande.
Sist endret av caperno; 14. oktober 2016 kl. 12:19.
Legaliser doping i all form for idrett! Eneste måten å bli kvitt dette doping hysteriet. Folk kaller det juks, men hvis det er tillatt for alle ville det ikke blitt urettferdig for noen, bare for pinglene som ikke tørr å sette nåla i åra! /sarkasme

Men seriøst, hvorfor er vi så opphengt i at idrettstoppene våre ikke doper seg? Alle som noen gang har vært i en gymtime vet at det mest urettferdige i verden er genetisk arv, og ikke hvorvidt du har tilgang på bol eller ei.
Sist endret av Gelémannen; 14. oktober 2016 kl. 13:03.
Sitat av caperno Vis innlegg
Antidoping Norge sa i alle fall i går at verdiene var forenlige med at det var brukt en krem/salve og at det var snakk om svært lave verdier. Verdiene hadde vel vært høyere om hun hadde inntatt stoffet som tabletter eller via injeksjon? Hun har også tidligere i år avlagt flere dopingprøver hvor alle var rene.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev i posten min at vi ikke må trekke for raske konklusjoner og at jeg har sett diverse spekulasjoner, jeg har på ingen tidspunkt påstått at Johaug har dopet seg med forsett eller overlegg.

Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg mener at hun har gjort det som forventes av henne. Hun har spurt legen om dette var et trygt preparat og om det sto på dopinglisten. Da føler jeg at hun har gjort det hun burde. Selvfølgelig så burde alle sjekke egne medisiner og ikke stole på noen andre (slik som denne saken viser), men hvem gjør egentig dette? Man burde jo kunne stole på at en lege med nesten 40 års erfaring har kontroll.
Vis hele sitatet...
Sitat av caperno Vis innlegg
Inntil utøverne blir pålagt å alltid sjekke hver eneste medisinske konklusjon fra legen, alltid sjekke alle medisiner og i bunn og grunn ikke stole på legene, så har Johaug i denne saken gjort det som er forventet og som hun er pliktig til. Hun dobbeltsjekket med legen. Joda, hun kunne sikkert tatt et googlesøk eller hørt med andre leger, men hvor langt skal man være nødt til å gå for å kvalitetsikre legens avgjørelser?
Vis hele sitatet...
Sitat av caperno Vis innlegg
Det er ikke kun hennes ansvar. Hun har ansvar for å forsikre seg om at hun ikke inntar noen ulovlige stoffer. Så blir det jo et definisjonsspørsmål om hun har handlet i god tro etter å ha fått forsikringer fra legen om at salven ikke inneholdt ulovlige stoff, eller om hun burde gjort ytterligere undersøkelser før hun kunne konkludere med om legen hadde rett i sine uttalelser og at salven var trygg å bruke.
Vis hele sitatet...
Juridisk sett er det hennes ansvar ene og alene å forsikre seg om at hun ikke inntar forbudte stoffer. At hun har stolt blind på legen til skilandslaget kan jeg forstå, siden han har lang erfaring og skal sørge for at skilandslaget er friske og rene. Men når han gjør feil, så er det ingen andre som kan straffes juridisk for det enn utøveren, selvsagt kan legen få reaksjoner fra skilandslagets ledelse men han vil ikke kunne bli holdt ansvarlig fra anti-doping norges side. Det skal sies at han har jo valgt å trekke seg med øyeblikkelig virkning.

Sitat av caperno Vis innlegg
Mener du kanskje at utøvere må ta legeutdanning for å unngå å havne i en slik knipe? Du sier at absolutt alle sjekker egne medisiner. Dette stemmer selvsagt ikke. De fleste følger legens anvisninger - det er de faktisk pliktige til. Dette er også snakk om en lege med nærmere 40 års erfaring, og det har trolig ikke vært noen grunn til å ikke stole på hans kompetanse.
Vis hele sitatet...
Man trenger ingen legeutdanning for å sjekke om gitte stoffer står på dopinglisten til Wada, og hun har et mye større ansvar for å sjekke dette enn Ola Nordmann. Hvis Ola Nordmann inntar feil medisin som er utskrevet av lege, så vil ikke Ola Nordmann få noen juridiske reaksjoner, der i mot hvis toppidrettsutøvere inntar feil medisin så kan dette i verste fall føre til at karrieren dems er ødelagt. Hvis Johaug noen ganger kommer tilbake i skisporet, så vil hun allikevel måtte leve med et doping stempel resten av livet.

Sitat av caperno Vis innlegg
Hvis hun er uskyldig og dette hele skyldtes feil fra legen, så er det klart at hun både må og ønsker å få uttrykt dette. Det er ingenting uprofft med det. Hennes og legens uttalelser vil jo ha mye å si når de skal avsi dom.
Vis hele sitatet...
Jo, det er meget uprofesjonelt. Når det er hennes ansvar alene, så kan hun ikke legge skylden på andre. Jeg har likt henne godt som skiløper i alle år, siden hun viser at det er mulig å prestere på et imponerende nivå så lenge man har riktig psykologisk tankegang til å presse grenser.

Men hun mistet all min respekt i går når hun la all skylden på legen, fremfor å fremstå som ansvarsfull og ta på seg skylden og be om tilgivelse for det, så fremstår hun som ansvarsløs og ynkelig. Hadde hun fremstått som ansvarsfull og angrende så hadde jeg og sikker mange andre, både nordmenn og utenlandske ikke hatt noe problem med å tilgi henne. Selv om hun er en maskin i skisporet så er hun også ett menneske og kan gjøre feil.

Du hører blant annet aldri en suksessfull sjef si «Dette er ikke min feil», han vil i stedet si «Beklager det, jeg skal sørge for å ordne opp i det» uavhengig om det er hans feil eller ikke, da det er hans ansvar.

Sitat av caperno Vis innlegg
Du etterlyser mer selvstendighet? Du ønsker vel ikke at de skal medisinere seg selv? Jeg mener tvert i mot at det er viktig med et stort apparat rundt utøverne. Nå burde man jo også se på om man burde utvide apparatet. Denne saken kunne sannsynligvis vært unngått om man hadde hatt to leger som alltid tok beslutninger i samråd med hverandre. Det er ikke rom for feil på et slikt nivå.
Vis hele sitatet...
Jeg må si meg enig med Yalla, det er greit med et store budsjetter, stort støtteapparat, fancye smøre busser og lignende, men det hjelper lite hvis ikke utøveren klarer å være såpass selvstendig at han eller hun klarer å følge lovverket på egenhånd.
Jeg har tidligere vært treningspartner, hjulpet til og hengt tett på en del proffe MMA fightere i Sverige under oppkjøring osv, og har selv brukt en del doping i mitt "tidligere liv".

Basert på min erfaring innen idrett og doping er jeg selv typ bombesikker på at dette ikke er en flause. Jenta ble tatt, slik man regelrett risikerer med å være en av verdens beste idrettsutøvere.
Alle toppidrettstjerner doper seg i løpet av sin tid.
Alt koker ned til hvor ofte du tørr å ta sjansen, og hva slags midler som er tilgjengelige og under hvilke forhold hva kontrollorgan gjelder.
Noen får kanskje presset inn noen uker i året, i mens andre får lagt bak seg det tredobbelte.
Det er en slags skyggeside innen sport som alene består av å ligge ett skritt foran dopingkontrollørene. Det smøres og betales som f under border, sleipes og lures.


Man blir dessverre aldri best når det alltid finnes andre som er villige til å dope seg for å slå deg. Genetikk alene kan ikke være avgjørende, man må ha begge deler - smør på flesk.
Flaut å se hvordan Nordmenn sier vi er født med ski på beina og at det er derfor vi liksom er så overlegne i skisporten, som om ikke det finnes andre mennesker der ute som legger ned like mye, om ikke mer tid på å stå på ski.


Og til dere som nevner at det var snakk om små verdier;
Legg merke til at kremen sier "Clostebol Acetato", Acetato er navnet på esteret i steroidet som avgjør hvor fort det er aktivt i kroppen og hvor fort det er ute av kroppen.
Acetate er det mest hurtigvirkende steroidet og er aktivt i kroppen innen 1 - 2 dager og vil fortsette å bygge verdier utover dette, Det vil naturligvis være like fort ute av kroppen. Noe som gjør det rimelig passende til en liten boost her og der, fort inn fort ut, minst mulig sjanse for å bli fersket.
Og disse kremene virker slik at de må påføres over store områder, gjerne hele magen for at opptaket skal være betydelig. Litt smøring på leppene kan jeg virkelig ikke tenke meg skulle gi noe utslag overhode.
Morsomt hvordan nettopp Clostebol er en av steroidene som kvinner kan bruke uten å risikere androgene bivirkninger i tillegg.

Synes også det er morsomt hvordan de kastet legen under bussen / han tok en for laget. Vanskelig å kjøpe det at Johaug bare blindt tok i mot kremen og påførte den når det står med store bokstaver at den vil kunne slå ut på en dopingstest. Kremen har med andre ord vært innom 4 øyne før den havnet på leppa til Therese. Det blir f meg for dumt.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg skrev i posten min at vi ikke må trekke for raske konklusjoner og at jeg har sett diverse spekulasjoner, jeg har på ingen tidspunkt påstått at Johaug har dopet seg med forsett eller overlegg.
Vis hele sitatet...
Jeg har vel ikke sagt at du har kommet med slike påstander?

Juridisk sett er det hennes ansvar ene og alene å forsikre seg om at hun ikke inntar forbudte stoffer.
Vis hele sitatet...
Juridisk sett, ja. Men hvor går grensen? Hvor langt skal man gå for å forsikre seg? Vil man ikke forsikre seg nok for dette ved å spørre kyndig helsepersonell? Hvem er mer egnet til å svare på slike spørsmål enn nettopp de?

Man trenger ingen legeutdanning for å sjekke om gitte stoffer står på dopinglisten til Wada, og hun har et mye større ansvar for å sjekke dette enn Ola Nordmann.
Vis hele sitatet...
Poenget var at det må jo finnes en grense på hvor langt man skal gå for å forsikre seg om ditt og om datt. De fleste vil vel følge en anvisning fra en lege uten å selv google det? Hvorfor skulle hun ha grunn til å tvile på legen sin? Hva burde være godt nok? Konsultasjon med en lege, to leger, tre leger? Burde man google det legen sier før man følger hans/hennes anvisninger? Jeg kan ikke forstå at noen mener at man må gå så langt. Men, med disse tabbene som nå har skjedd, så forstår jeg jo i alle fall at man burde gjøre dette fremover.


Jo, det er meget uprofesjonelt. Når det er hennes ansvar alene, så kan hun ikke legge skylden på andre.
Vis hele sitatet...
Legen har ansvar for korrekt medisinering og behandling. Så blir det nok etterhvert opp til CAS å bestemme om hun skal få en mildere straff fordi hun forhørte seg med legen om salven var trygg eller om hun må straffes strengere hvis CAS mener at legens ordre ikke er godt nok og at hun burde sjekket med andre kilder.

Men hun mistet all min respekt i går når hun la all skylden på legen, fremfor å fremstå som ansvarsfull og ta på seg skylden og be om tilgivelse for det, så fremstår hun som ansvarsløs og ynkelig. Hadde hun fremstått som ansvarsfull og angrende så hadde jeg og sikker mange andre, både nordmenn og utenlandske ikke hatt noe problem med å tilgi henne. Selv om hun er en maskin i skisporet så er hun også ett menneske og kan gjøre feil.
Vis hele sitatet...
Hvis legen har gjort feil så er det jo naturlig å gi skylden på han. Det er vel også naturlig at hun ikke fremstår som angrende da hun føler at hun er uskyldig og urettferdig behandlet. Det hadde jo alle og enhver følt om de urettmessig hadde blitt tatt i dopingkontroll pga. en salve. Jeg føler ikke at det er noe behov for å tilgi henne da jeg mener at hun er uskyldig og har gjort det hun kan for å forsikre seg om at salven var trygg å bruke.


Jeg må si meg enig med Yalla, det er greit med et store budsjetter, stort støtteapparat, fancye smøre busser og lignende, men det hjelper lite hvis ikke utøveren klarer å være såpass selvstendig at han eller hun klarer å følge lovverket på egenhånd.
Vis hele sitatet...
Da er vi igjen inne på spørsmålet om hvor mye ansvar en utøver skal ha. Hvor langt man må gå for å kvalitetssikre diagnoser, resepter og instrukser. Vi får bare være enige i å være uenige.

Sitat av SpiritLion Vis innlegg
Synes også det er morsomt hvordan de kastet legen under bussen / han tok en for laget. Vanskelig å kjøpe det at Johaug bare blindt tok i mot kremen og påførte den når det står med store bokstaver at den vil kunne slå ut på en dopingstest. Kremen har med andre ord vært innom 4 øyne før den havnet på leppa til Therese. Det blir f meg for dumt.
Vis hele sitatet...
Det står ingen advarsel på selve tuben, så det du sier forutsetter at Johaug også fikk utlevert emballasjen, noe man ikke har fått avklart ennå.
Sist endret av caperno; 14. oktober 2016 kl. 15:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det ser ut til å være uenighet både om hvem som har gjort noe klandreverdig, konkret hva slags klandreverdig handling de har utført og om nevnte handling egentlig er noe de bør klandres for overhode. Jeg skal ikke legge meg opp i dette. Men uavhengig av hvor man stiller seg i den debatten: Denne dopingsaken oppfatter jeg som et uunngåelig biprodukt av toppidrettens beskaffenhet.

Jeg hevder ikke at man dope seg for å vinne. I alle fall ikke i den klassiske DDR-stilen der damer får penis og kroppen til hulken. Men marginene toppidrettsutøverne konkurerer om er så latterlig, sinnsykt, ufattelig små! La meg sette dette i perspektiv. Her her resultatene fra herrenes femmil under VM i Falun i 2015. Jeg bruker det som eksempel fordi jeg er lat og det var det første treffet jeg fikk. Vinneren var altså den norske utøveren Petter Northug Jr. og han klokket inn på tiden 2:26:02.1. Imponerende! Rett under to og en halv time på femti kilometer. Men la oss se på resten av gjengen: Alle de femten neste utøverne gikk også rennet på to timer og seksogtyve minutter! Sekstendeplassen gikk til Martin Jaks (har noen av dere langrensfans bitt dere merke i navnet, forresten?) fra Tjekkia, han lå 33.6 sekunder bak Northug. Dette er et avvik på 0.3%, og en tredjedel av løperne passert altså mål innenfor dette intervallet. I min bok er det samtidig. Hvis vi øker til fem minutter (et avvik på skarve 3.4%) så er 33 av de 45 utøverne (over to tredjedeler) innafor. Her er et plot og et histogram over resultatslistas siste kolonne.

Dette er altså marginene som skiller mellom gullmedalje og 30.-plass. Det sier seg selv at på dette nivået er alle fordeler, uansett hvor ubetydelige de måtte virke for normale mennesker helt avgjørende. Det er ikke nok å være sprekest når alle er like spreke. Man begynner å snakke om strategi og taktikk, selv om konkuranssens hensikt er noe så trivielt som å forflytte seg raskest fra A til B. Det er ikke bare nok å ha kondomdrakt for å minske luftmotstanden; materialet denne er laget av har plutselig også betydning. For ikke å snakke om skiene... Og utøvernes helse og kosthold? Her må de altså følges tett av et helt kobbel med leger som kan passe på at de er i toppform foran konkurransen, og at all den assistanse de kan få kan gis. Og her kommer dopingen inn. I likhet med 'narkotika' så er 'doping' en liste over stoffer. That's it. Ett eller annet sted må man trekke en grense, og det stedet blir nødvendigvis heller vilkårlig. Legens jobb (offisielt, i alle fall) blir da å passe på at utøveren får all den hjelp de kan som ligger på riktig side av grensa, og sørge dfor at de ikke får i seg det som ligger på feil side. Her er det lite rom for skjønn eller vurderingsevne, for hele poenget er å balansere på kniveggen. Fuck moral, integritet og sunn fornuft - hensikten er å vinne uten å bli straffa. Det er helt enkelt et optimeringsproblem. Når det så går galt - enten det er bevisst eller ei - så vil saken for oss utenforstående synes absurd. Skal liksom en krem brukt mot en sprukken leppe ha en dritt å si i den store sammenhengen? På den annen side: Når man går fem mil på ski (distansen Oslo og Drammen er til sammenligning ca. 4.2) og pallplassene må avgjøres ved å telle hundredeler, da har kanskje slike filleting noe å si likevel? Slike dopingsaker som dette viser hvor ufattelig vilkårlig og tåpelig hele systemet egentlig er. Samtidig kan jeg ikke helt se hva man kan gjøre annerledes.

Uavhengig av intensjoner og kunnskap er slike situasjoner nødt til å oppstå. Hele systemet er designet for å utfordre alle marginer. Forskjellen mellom vinner og taper tilnærma null, forskjellen mellom lovlig og ulovlig er vilkårlig, og dine vinnersjanser avhenger i stor grad av hvor nære det ulovlige du kan legge deg. Toppidrett er rett og slett en form for chickenrun der murveggen erstattes med dopingjegere. Jeg synes det virker meningsløst.
Sist endret av Myoxocephalus; 28. april 2020 kl. 10:51.
Velger å ikke kommentere Johaug saken konkret med vil sette lyset på hele det norske idrettsmiljøet, trenere og leger.
Norge har dominert i flere grener av vintersport i mange tiår. Samtidig så blir land etter land dopingtatt. Norge styrer klar av dopingjergerne i tiår etter tiår, samtidig som vi dominerer i grener der flere sterke konkurrenter blir dopingtatt. Dette pågår i årtier. Er vi nordmenn så skrekkelig mye bedre med treningen, er det noen treningshemmeligheter norge har som hele resten av verden mangler? Har vi bedre utstyr enn konkurrentene? Eller hva med smurning? Eller er det simpelten vårt DNA som gjør at vi går fortere, lengre og alltid har marginene på vår side, deriblant det kjente flax genet?

Er det realistisk at skinasjonen Norge har så mye bedre DNA enn våre naboer, er så mye flinkere på trening og har så mye bedre smørere at vi alltid vinner også over tid over hele landslag som er full av doping, og som ble tatt?

Eller har Norge vært blant de flinkeste til å skjule dopingen? Vært fremsynte og aktive i arbeidet mot doping, slik at kunnskapen om doping prøver kunne deles med norske trenere og leger?

Vi har hatt OL vinner med så markante kjever og så svære lår at mange som selv har kombinert bol og vekst raskt utpeker OL helten som kunstig foredlet.

Personlig så har jeg forventet dopingavsløringer blant norske utøvere i lange tider, men jeg hadde alltid sett for meg at om norge felles så ryker et helt landslag og ikke kun enkeltpersoner.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Eller har Norge vært blant de flinkeste til å skjule dopingen? Vært fremsynte og aktive i arbeidet mot doping, slik at kunnskapen om doping prøver kunne deles med norske trenere og leger?
Vis hele sitatet...
I så fall er du ikkje så dum at du bruker eit anabolt steroid, som har vore på dopinglista i lang, lang tid. Så den antakelsen din rimer ikkje spesielt godt med den saka her.

(Ein annan faktor som kan legge grunnlag for at vi er flinke på ski er at store delar av befolkinga går på ski, og det er aktive skimiljø over heile landet).
Hadde vært interessant å vite om mengden i urin stemmer med bruken av kremen på leppene.
Burde jo være lett å kjøre noen tester på andre personer. Hun brukte jo kremen fra 5. september og fram til hun ble testet 16. ?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Men marginene toppidrettsutøverne konkurerer om er så latterlig, sinnsykt, ufattelig små
Vis hele sitatet...
Resonnementet ditt har en alvorlig mangel. Eksemplet du bruker er fra et renn hvor det var fellesstart. Det fører til at resultatene også er preget av hvordan rennet utvikler seg underveis. Det kan bli et løp hvor 49 km er en bedagelig søndagstur, eller det kan bli et rotterace hvor noen har interesse av å holde høyest mulig fart underveis (for at utøvere som har en sterk spurt, som f.eks. Northug, skal ramle sammen underveis)

Skal man snakke om små marginer er det mer relevant å plukke frem renn hvor det har vært intervallstart, f.eks. 10 og 15km fra samme VM:

https://no.wikipedia.org/wiki/Ski-VM...eknikk_kvinner

https://no.wikipedia.org/wiki/Ski-VM...i_teknikk_menn

Men, konklusjonen er fortsatt riktig. I toppidrett er marginene jævlig små. Det er derfor Norge bruker mange millioner på å finne ut hvordan man smører ski, en del utøvere tyr til doping, alle som driver utholdenhetsidrett drar på høydetrening og curlingforbundet til slutt ser seg nødt til å forby nye koster som gjorde det alt for lett å spille
Sist endret av liasis; 14. oktober 2016 kl. 16:51.
Sitat av caperno Vis innlegg
Det står ingen advarsel på selve tuben, så det du sier forutsetter at Johaug også fikk utlevert emballasjen, noe man ikke har fått avklart ennå.
Vis hele sitatet...
Jo, det står advarsel på selve tuben.
Sitat av SpiritLion Vis innlegg
Jo, det står advarsel på selve tuben.
Vis hele sitatet...
Har du kilder på dette?

Jeg tolker det som om det står merket på emballasjen, men ikke på selve tuben når jeg leser denne artikkelen:


Det er avgjørende hva Johaug selv fikk vite av legen. Så hvis det stod en stor, rød dopingring på boksen, er det plutselig viktig om han har gitt henne hele pakken eller bare en tube.
Vis hele sitatet...
https://www.nrk.no/sport/detaljene-s...tid-1.13177847


Edit:

Selve emballasjen er sentral også i denne artikkelen: http://www.framtidinord.no/ntb/sport...t-13639451.ece
Sist endret av Knask; 14. oktober 2016 kl. 17:20.
Sitat av Knask Vis innlegg
Har du kilder på dette?

Jeg tolker det som om det står merket på emballasjen, men ikke på selve tuben når jeg leser denne artikkelen:




https://www.nrk.no/sport/detaljene-s...tid-1.13177847


Edit:

Selve emballasjen er sentral også i denne artikkelen: http://www.framtidinord.no/ntb/sport...t-13639451.ece
Vis hele sitatet...
Dette er den aktuelle kremen;
http://bloggfiler.no/stavrum.blogg.n...6424237612.jpg
Sitat av liasis Vis innlegg
Resonnementet ditt har en alvorlig mangel. Eksemplet du bruker er fra et renn hvor det var fellesstart. Det fører til at resultatene også er preget av hvordan rennet utvikler seg underveis. Det kan bli et løp hvor 49 km er en bedagelig søndagstur, eller det kan bli et rotterace hvor noen har interesse av å holde høyest mulig fart underveis (for at utøvere som har en sterk spurt, som f.eks. Northug, skal ramle sammen underveis)

Skal man snakke om små marginer er det mer relevant å plukke frem renn hvor det har vært intervallstart, f.eks. 10 og 15km fra samme VM:

https://no.wikipedia.org/wiki/Ski-VM...eknikk_kvinner

https://no.wikipedia.org/wiki/Ski-VM...i_teknikk_menn

Men, konklusjonen er fortsatt riktig. I toppidrett er marginene jævlig små. Det er derfor Norge bruker mange millioner på å finne ut hvordan man smører ski, en del utøvere tyr til doping, alle som driver utholdenhetsidrett drar på høydetrening og curlingforbundet til slutt ser seg nødt til å forby nye koster som gjorde det alt for lett å spille
Vis hele sitatet...
PINLIG!
Takk for korreksjonen. Jeg trodde i imin enfoldighet at all skisport var lagt opp slik at løperne startet én og én, men det er altså slik at de noen ganger starter samtidig? Dette var virkelig irriterende; jeg valgte femmila nettopp fordi jeg tenkte større distanser ville redusere innflytelsen av statistisk støy. Så har jeg altså bedrevet cherrypicking som en annen kreasjonist! Jaja. Jeg får trøste meg med at det er fredag. Sånn går det når man uttaler seg om ting man ikke har peiling på. Hvis vi bruker eksemplene dine blir et mer korrekt bilde seende slik ut:
http://i.imgur.com/FYjxCJe.png
Den ekstreme trenden jeg først rapporterte er tonet betydelig ned. Likevel vil jeg fortsatt hevde at marginene de kappes om er svært små, og det burde være mulig å finne tilsvarende bilder fra andre grener. Jeg ser for meg at en idrett med mye dopingproblematikk (f.eks landeveissykling) har små marginer mellom vinnere og tapere, men jeg mangler dessverre tid og ekspertise til å teste dette på en forsvarlig måte. Likevel, det kunne være artig å undersøke.
Sitat av SpiritLion Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det er ikke den aktuelle kremen - det er et bilde han har funnet på nettet. Du kan se den aktuelle tuben avbildet i denne artikkelen fra VG.

"VG har også kjøpt trofodermin på tre forskjellige steder i Italia i dag. Alle stedene kostet tuben 10,50 euro og pakken var merket med doping, mens tuben ikke var merket med doping."
Sist endret av caperno; 14. oktober 2016 kl. 17:57.
Sitat av caperno Vis innlegg
Det er ikke den aktuelle kremen - det er et bilde han har funnet på nettet. Du kan se den aktuelle tuben avbildet i denne artikkelen fra VG.

"VG har også kjøpt trofodermin på tre forskjellige steder i Italia i dag. Alle stedene kostet tuben 10,50 euro og pakken var merket med doping, mens tuben ikke var merket med doping."
Vis hele sitatet...
My bad, good sir.
Antar jeg må ha vært like blind som legen som ikke så det.

Ikke for å bashe deg Caperno, bare sånn apropos;
Sannheten er vel uansett at ingen av oss kan være sikre på hvem tube / hva som har blitt brukt osv. Det er alt for mange som har alt for mye å tjene på å dekke over og bortforklare denne saken at man ikke kan stole på noen.
"Her er kremtuben til Therese. Foto: Skiforbundet" Man kan jo ikke stole blindt på at for eksempel ikke skiforbundet trikser så mye som overhode mulig og at dette ikke er den aktuelle tuben feks.
"– Han gikk på apoteket der nede. Han kjøpte kremen og ga den i hånden min. Jeg spurte Fredrik om den kremen stod på dopinglisten. Jeg fikk svaret nei. Jeg brukte den som anvist fra ham."
Mulig dårlig formulert, men hvorfor spør hun legen om kremen står på dopinglista ? Hadde hun grunn til å tro at han ville gjort det ?
Sitat av dggr Vis innlegg
"– Han gikk på apoteket der nede. Han kjøpte kremen og ga den i hånden min. Jeg spurte Fredrik om den kremen stod på dopinglisten. Jeg fikk svaret nei. Jeg brukte den som anvist fra ham."
Mulig dårlig formulert, men hvorfor spør hun legen om kremen står på dopinglista ? Hadde hun grunn til å tro at han ville gjort det ?
Vis hele sitatet...
Her må man nesten bare spekulere for dette kan ingen av oss gi et sikkert svar på.

WADA sin dopingliste er mer komplisert enn man skulle tro.

Man har stoffer som er totalforbudt, stoffer som er forbudt i konkurranse, men tillatt ellers og stoffer som tillates innenfor spesielle konsentrasjoner.
Dessuten har man lister over hva slags stoffer man garantert kan innta uten å risikere at det aktuelle stoffet er besudlet av ulovlige stoffer pga. urenheter i produksjonsutstyr hvor man produserer flere stoffer om hverandre.

MMA-utøveren Anderson Silva f.eks. hevdet at han ble dopingtatt fordi han tok potenspiller som angivelig var forurenset med ulovlige stoffer av denne grunn, men han ble likevel suspendert fordi han ikke kontaktet antidopingorganet USADA for verifisering av pillene han tok.

Så hvis Johaug er uskyldig - hva ville vært det enkleste for hennes del, spørre legen som har over 30 års erfaring i faget - eller gå hjem på hotellrommet midt i en treningsleir og lete gjennom listene til WADA for å finne det ut selv?
Det er nok systematisk doping i langrenn sporten i Norge. Her er det nok en glipp som har skjedd og nå prøver de å de allt de kan for å bevise at dette var et "uhell". I sport er det stor korrupsjon noen steder mer andre steder mindre. Men mange av de som doper seg har både støtteapperat å lege med på laget. Her er legen med å følger med på verdier slik at når de skal testes er verdiene innenfor. Det blir ofte brukt stoffer med veldig kort halveringstid slik at stoffet går fort ut av kroppen. Og noen utøvere får beskjed på forhånd når de skal testes, slik at de alltid er "ren". Man kan også brukes maskerings stoffer for å skjule forbudte stoffer. Og det er garantert doping der ute som antidoping verden ikke vet om. Og kan dermed ikke testes for. Og det finnes doping som er erkstemt vanskelig og påvise.

Og verdiene som er satt til antidoping verden er veldig høye. Slik at mange av utøverne som har naturlige verdier som er veldig mye lavere enn maks nivået. Mange av de doper seg til maks grensen og kan testes og er helt "ren"

Se på Armstrong og marion jones. Dopet seg ekstremt mye og systematisk i mange år men har hundrevis eller tusenvis av negative doping tester.
Sist endret av merk; 14. oktober 2016 kl. 19:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av merk Vis innlegg
Det er nok systematisk doping i langrenn sporten i Norge. Her er det nok en glipp som har skjedd og nå prøver de å de allt de kan for å bevise at dette var et "uhell". I sport er det stor korrupsjon noen steder mer andre steder mindre. Men mange av de som doper seg har både støtteapperat å lege med på laget. Her er legen med å følger med på verdier slik at når de skal testes er verdiene innenfor. Det blir ofte brukt stoffer med veldig kort halveringstid slik at stoffet går fort ut av kroppen. Og noen utøvere får beskjed på forhånd når de skal testes, slik at de alltid er "ren". Man kan også brukes maskerings stoffer for å skjule forbudte stoffer. Og det er garantert doping der ute som antidoping verden ikke vet om. Og kan dermed ikke testes for. Og det finnes doping som er erkstemt vanskelig og påvise.

Og verdiene som er satt til antidoping verden er veldig høye. Slik at mange av utøverne som har naturlige verdier som er veldig mye lavere enn maks nivået. Mange av de doper seg til maks grensen og kan testes og er helt "ren"

Se på Armstrong og marion jones. Dopet seg ekstremt mye og systematisk i mange år men har hundrevis eller tusenvis av negative doping tester.
Vis hele sitatet...
Veldig bra at noen for fram denne sannheten, jeg kan også legge til en tilleggsopplysning, Marit Bjørgen heter egentlig Egil og er mann. Med mindre du har noe bevis på alle disse ville påstandene dine, så er dette bortkastet post. Vi på freakforum holder oss for gode for konspirasjonsteorier.
Sist endret av 0xFF; 14. oktober 2016 kl. 19:56.
Ja stemmer det. Glemte jo at nordmenn bruker jo ikke doping.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Veldig bra at noen for fram denne sannheten, jeg kan også legge til en tilleggsopplysning, Marit Bjørgen heter egentlig Egil og er mann. Med mindre du har noe bevis på alle disse ville påstandene dine, så er dette bortkastet post. Vi på freakforum holder oss for gode for konspirasjonsteorier.
Vis hele sitatet...
BALCO scandal

Armstrong har også kommet med påstander om at det foregikk systematisk doping i sykkelsporten, noe du kan høre mer om i denne podcasten hvis du er interessert: Joe Rogan Experience #737 - Lance Armstrong
Sitat av merk Vis innlegg
Det er nok systematisk doping i langrenn sporten i Norge. Her er det nok en glipp som har skjedd og nå prøver de å de allt de kan for å bevise at dette var et "uhell". I sport er det stor korrupsjon noen steder mer andre steder mindre. Men mange av de som doper seg har både støtteapperat å lege med på laget. Her er legen med å følger med på verdier slik at når de skal testes er verdiene innenfor. Det blir ofte brukt stoffer med veldig kort halveringstid slik at stoffet går fort ut av kroppen. Og noen utøvere får beskjed på forhånd når de skal testes, slik at de alltid er "ren". Man kan også brukes maskerings stoffer for å skjule forbudte stoffer. Og det er garantert doping der ute som antidoping verden ikke vet om. Og kan dermed ikke testes for. Og det finnes doping som er erkstemt vanskelig og påvise.

Og verdiene som er satt til antidoping verden er veldig høye. Slik at mange av utøverne som har naturlige verdier som er veldig mye lavere enn maks nivået. Mange av de doper seg til maks grensen og kan testes og er helt "ren"

Se på Armstrong og marion jones. Dopet seg ekstremt mye og systematisk i mange år men har hundrevis eller tusenvis av negative doping tester.
Vis hele sitatet...
Nå har de jo de siste årene tatt tak i gamle prøver og analysert dem på nytt med nye metoder, og mange dopere har blitt tatt på den måten. Om det foregår systematisk doping i norsk langrenn er det jo litt rart at ingen har blitt tatt? Det virker usannsynlig at det norske skiforbundet ligger så mye som ti år foran dopingjegerne.
Flere som mener de har beviser for det du nevner.

Og man trenger ikke å være 10 år foran doping jegerne for å klare å lure en doping test. Man trenger bare kunnskap.
Sist endret av merk; 14. oktober 2016 kl. 20:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av SpiritLion Vis innlegg
Ikke for å bashe deg Caperno, bare sånn apropos;
Sannheten er vel uansett at ingen av oss kan være sikre på hvem tube / hva som har blitt brukt osv. Det er alt for mange som har alt for mye å tjene på å dekke over og bortforklare denne saken at man ikke kan stole på noen.
"Her er kremtuben til Therese. Foto: Skiforbundet" Man kan jo ikke stole blindt på at for eksempel ikke skiforbundet trikser så mye som overhode mulig og at dette ikke er den aktuelle tuben feks.
Vis hele sitatet...
Nei, vi kan ikke være sikker på noe som helst. Men inntil vi vet mer så må man forholde seg til informasjonen som hittil er kommet ut. Uansett; VG har som du kan lese i artikkelen vært på det samme apoteket og kjøpt den samme salven. Tuben var ikke merket med "doping". Det er ingen grunn til å tro at det er en konspirasjon på gang.
Sist endret av caperno; 14. oktober 2016 kl. 21:27.