Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 6827
Panikkangst

Tidspunkt: Søndag, natt til mandag 27 oktober 2008
Sted: Hjemme i leiligheten

Sto 11:00 opp denne dagen og var ganske slapp; hadde drukket en del alkohol dagen før, og spiste ikke frokost før det hadde gått ca. 4 timer. Denne morningen tok jeg en såkalt mornings, og ble fort svimmel og fjern (en behagelig svimmelhet). Dagen gikk rolig for seg, satt for det meste i sofaen og så på TV.

Rundt 20:30 tok jeg et 'bong'-trekk til, og var veldig avslappet i kroppen. Jeg og A fikk besøk av S, og vi spilte Monopol.

S dro rundt 22:30, så da bestemte jeg meg for å lage noe mat. Lagde 2 'Big One'-burgere og spiste disse på høykant.

Jeg og A tok et til trekk av bongen ca. 23:15.
Jeg lente meg tilbake for å se videre på programmet på TV og slappet helt av.

Fikk plutselig en ganske intens smerte midt i brystet, ganske lik som mange andre 'stikkende' brystsmerter jeg har hatt
tidligere, men denne var mer intens, og idet det skjedde følte jeg at ting ble svart for meg, da var kanskje da jeg først
oppdaget angsten?

I tilstanden rett før dette skjedde fikk jeg en følelse av at jeg ble veldig sliten, og 'glemte' å puste.

(Dette er følelser jeg har hatt mange ganger tidligere når jeg er slapp samme dag som jeg røyker, og har spesielt oppstått når jeg skal legge meg for å sove i blandt. Det er akkurat som om psyken min hindrer meg i å gå inn i drømmeverdenen hver gang overgangen skal treffe. Det blir akkurat som jeg ser et svart hull og gisper litt etter luft, for så å glemme det og prøve å sovne inn igjen.. noe som ikke har vært noe problem for meg tidligere, forsåvidt.).

Fikk litt noia pga dette, og reiste meg, sa natta til A, gikk og pusset tenna mine og gikk inn på rommet mitt. Her skulle jeg slappe av litt foran PC'en som jeg pleier å gjøre på søndags kveld (startet sent neste dag så jeg trengte ikke legge meg helt enda.).

Her begynner samme 'tomhets'-følelse å oppstå inni meg, som kom når jeg reiste meg fra sofaen tidligere. Jeg begynner å merke samme symptomer som jeg ofte merker når jeg blir nervøs pga prestasjonsangst; kaldsvetting og prikkende følelse i hender og fingere. Dette gjør meg jo enda mer nervøs, og jeg merker at pusten min blir helt 'tom'. Det er akkurat som jeg innhalerer luft, men det blir ikke planta oksygen i lungene mine.

Jeg prøver å roe ned meg selv, og tenker at dette ikke er noe farlig. Blir veldig rastløs, vandrer rundt på rommet mitt og tar i forskjellige ting jeg aldri ville brydd meg om å ta i.

Prøver å sette meg ned i sengen - blir bare værre, prøver å legge meg ned i sengen, kjenner på hjertet mitt dunker fortere - begynner å hyperventilere. Tenker at dette går ikke lenger, dårligste forsøket på å roe meg ned foreløpig er visst å legge seg ned i sengen.

Blir bare mer og mer stressa. Tenker at dette er mest pga hasjen jeg røyket tidligere, og at jeg bare får prøve å ri stormen ut og vente til ting roer seg. Det ble en utrolig vanskelig storm, i og med at jeg mistet kontrollen over meg selv etterhvert. Muskler spente seg, jeg fikk ufrivillige rykninger, pulsen var sinsykt høy, jeg ble varm og kald om hverandre, jeg begynte å bli redd for meg selv og var til tider veldig svimmel og litt småkvalm.

Det har nå gått ca. 15 minutter siden nervøsiteten/anfallet startet, og jeg begynner nå og tenke på ambulanse og går ut i stua til A som fortsatt sitter der. Forklarer han om problemene jeg går igjennom, det er akkurat som jeg stammer - 'hikster' frem ordene. A ser litt skeptisk ut når han først ser meg, og begynner å forstå at her er det noe som ikke stemmer. Jeg har helt panikk, angsten brer seg over meg samme hva jeg gjør og jeg rasler rundt i stua i høyt tempo.

A klarer heldigvis å roe meg ned. Det var utrolig godt å bare få pratet med noen, eller bare å snakke, bruke kjeften. Anfallet fortsetter i 'bølger' som går av og på i ca 10 minutter. Klarer heldigvis å roe meg litt ned nå, men har fortsatt angst for angsten, angst for at flere 'anfall' skal komme tilbake, anfallene som gir meg null kontroll over psyken min, det føles ut som om hjernen blir helt utslitt og terrorisert.

Det har nå gått ca. 1 time, og jeg føler at jeg kan begynne å ta kontroll over meg selv igjen, selvom jeg har en fryktelig redsel inni meg enda.

Bestemmer meg for å ta en dusj, og det roa meg heldigvis ned igjen, og jeg ble mindre redd og fikk etterhvert sovnet.


Nå, dagen derpå har jeg måttet være hjemme fra jobb, og jeg fortsatt problemer med ubalansert pust - må konsentrere meg mye på pusten, har også en ubehagelig 'klump' i brystet/halsen. Skal få snakket med lege/psykolog snarest.

Men jeg ser egentlig på dette som en utfordring - her må jeg jobbe med meg selv.

Tenkte bare å dele erfaringen fra mitt første anfall og hvordan det forandret livet mitt med dere. Dette er første gang jeg har opplevd noe lignende. Panikkangst er noe intenst dritt.

Kan legge til at angsten for angsten fortsatte selv etter psykolog og jeg begynte med medikamenter på egen hånd som jeg har tatt i over 4 år nå (Benzo).

Dette var 2008, jeg følte bare for å dele det slik at andre som opplever anfall vet hva dette dreier seg om.
Hei, hadde besøk av noen kompiser i går og det samme skjedde med den ene kompisen min, bare at personen ikke klarte å snakke, han var helt borte. Vi var tre stykker som spiste hasj vafler og røyket. Tror jeg skal lage en tråd om hendelsen i nærmeste framtid. Bra at du har laget en tråd om dette, jeg har ikke opplevd at noen har fått panikkanfall før i går.
Håper det går bedre med deg, har du røyket eller intatt cannabis i senere tid?
Ønsker deg en god sommer! -slappegodt
Opplever også den rett før jeg faller i søvn så gisper jeg etter luft og møter et frykt scenario. Litt interessant og skummelt på engang. Har også hatt mye søvn paralyse tidligere, dette har heldigvis avtatt de siste årene - men var en periode jeg våknet natt etter natt.

Har også hatt panikkanfall/psykose som jeg kaller det to ganger. En gang for lenge siden som forandret meg helt.. og så angst for angsten lenge - helt til det smallt igjen etter en fyllekule uten søvn.

Føler dog jeg vokste litt etter nr 2 - har hatt angst så lenge for at det skal skje igjen også smeller det noe så vannvittig også overlevde jeg.

Vet nå at jeg ikke skal tøye for mange grenser. Dog er det mye av det som sitter igjen enda. Men som du sier tar jeg det som en utfordring - men det er ikke lett.

Hvordan går det nå pr dags dato? Siden du nevner dette var i 2008 og 4 år senere skulle vært 2012 og nå er det 2016. Har du gått fra 08 til 12 uten psykolog? Jeg har ikke prøvd psykolog, men kognitiv terapi. Vurderer og tilkalle hjelp igjen, men har også mange venner som vet om situasjonen og da er det ikke så gale

Takk for deling og lykke lykke til.
Jeg hadde en kompis som fikk en alvorlig psykisk lidelse. Jeg fikk aldri vite hvorfor. Det var noe med et kvinnfolk. Men jeg klandrer det kolossale canabis forbruket hans. Jeg foreslår at du slutter med det straks. Ta heller en øl, men alt med måte, selvsagt. Om du da ikke har noen andre sykdommer som gjør at du ikke kan drikke. Finn i så fall et eller annet du liker, og spis det.
Canabis passer ikke for alle. Det er bare noen som ikke tåler det så godt, selv om de fleste takler det bra.
Sitat av slappegodt Vis innlegg
Håper det går bedre med deg, har du røyket eller intatt cannabis i senere tid?
Ønsker deg en god sommer! -slappegodt
Vis hele sitatet...
Røyker minimalt med Cannabis, blir knaskje max 2 trekk etter jeg har drukket et par pils.

Sitat av punkfreak Vis innlegg
Det var noe med et kvinnfolk. Men jeg klandrer det kolossale canabis forbruket hans. Jeg foreslår at du slutter med det straks
Vis hele sitatet...
Jeg sluttet straks etter at dette hendte meg. Har kun prøvd kun 1-2 trekk og jeg blir fjern av det, men dette skjer en skjelden gang i fylla.

Sitat av StreetSmart Vis innlegg
Hvordan går det nå pr dags dato? Siden du nevner dette var i 2008 og 4 år senere skulle vært 2012 og nå er det 2016. Har du gått fra 08 til 12 uten psykolog? Jeg har ikke prøvd psykolog, men kognitiv terapi. Vurderer og tilkalle hjelp igjen, men har også mange venner som vet om situasjonen og da er det ikke så gale

Takk for deling og lykke lykke til.
Vis hele sitatet...
I starten prøvde jeg å cope med panikkangsten og jeg har faktisk aldri hatt et anfall siden.

Jeg gikk mer over til generell angst som jeg klarte å kontrollere, så kom det dummeste valget jeg gjorde i livet mitt for ca 4 år siden - jeg begynte å ekspremintere med benzodiazepiner. Startet først med Etizolam som til dags dato er det beste angtstdempende benzoet jeg vet om.

Så ble det politi pga toll og utenlandspakker. Ca 10 avhør og 3 razzia hvor de nesten fant alt av benzo jeg hadde gjemt unna og jeg forklarte politiet at jeg trengte legehjelp for nedtrapping, men det gikk dårlig.

Alle skal trappe deg ned for raskt når det kommer til helsevesenet i norge.

Jeg har forsøkt terapi og blitt henvist til klinikk med 3 ukers nedtrapping 2 ganger som ikke gikk bra. Abstinensene ble for sterke.

Så for tiden selvmediniserer jeg meg i påvente av ny vurdering på Poliklinisk DPS, Psykolog.

Blir litt mye å skrive om alle årene men jeg har det bra og føler meg lykkelig, inntil videre når jeg må gjennom en ny nedtrapping.
Sist endret av Freefalling; 14. juli 2016 kl. 01:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fin post! Viktig at folk kan lese om mentale lidelser og hvordan det utarter seg. Da jeg hadde mitt første panikkanfall var jeg overbevist om at det var hjertet som kom til å gi opp, enda jeg har diagnosen PTSD fra før. Det var bare så sinnssykt intenst.

Synes det er dumt å høre at ikke de tar nedtrapping på benzo rolig nok. Var innlagt på Borgestad klinikken, og da jeg var der holdt en av medpasientene mine på med nedtrapping. Det er ganske voldsomme kast man skal rulle med. Der brukte de faktisk ett år på å få han medisin fri, så tror det varierer endel utfra hvor du legges inn.

Det som er så håpløst med benzoen. Du utsetter bare angsten.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det er ikke verdt å utsette noe jeg må ta tak i uansett.
Jeg har fått et godt samarbeide med min fastlege med hjelp av en lege ved en avrusningsklinikk som er en av de fremste i Norge på nedtrapping av Benzo, og skal jobbe med angsten etter jeg har sluttet med de møkka"medisinene".

Ligner veldig på Dr. Heather Ashton (The Ashton Manual) sine nedtrappingsmetoder.

Slow and steady wins the race
Sist endret av Freefalling; 16. desember 2016 kl. 01:55.
I 4 jævla år? Det der høres bare helt jævlig ut. Fikk selv et fullt utblåst anfall i mars og fikk det kansje vær dag (de blir svakere for vær gang) i et par mnder. Gikk til legen og han sa det er ikke farligt i det hele tatt da det er pga nervesystemet er i ubalanse. Han sa slutter du med hasj, så kan du forvente innen 3-4 mdn at nervesystemet ditt er i balanse så skal det i teorien slutte. Kjenner ca 10 stk som har fått det halvparten fra hasj og nesten men ingen har det lenger. En side note er at 50% av befolkningen kommer til å få det iløpet av livet med eller uten rus i bildet så du er langt ifra alene. Og det er IKKE farlig, så plis ikke skriv "ødela livet mitt" etc. Da folk som får det for første gang kan bli skremt. Det er ubehagelig, men langt ifra farlig eller "ødeleggende " på noe som helst vis.
Sitat av Future94 Vis innlegg
En side note er at 50% av befolkningen kommer til å få det iløpet av livet med eller uten rus i bildet så du er langt ifra alene. .
Vis hele sitatet...
Det tallet gjelder jo alle psykiske lidelser, 30% alle former for angstlidelser.


https://www.fhi.no/nettpub/hin/helse...ne---folkehel/
Hatt generalisert angst selv og mye selvmedinisering med benzo/alkohol og til tider opiater. Angsten forsvant etter kognitiv gruppeterapi og da behovet for rus ble mindre. Sideeffekt av nedtrapping av benzo er jo gjerne engstelse, for meg hjalp det å tenke at det var en "kjemisk angst" En har faktisk et valg om hvor engstelig en ønsker å være, det er mulig å få kontroll. At mange opplever angst er nok sant men at alle trenger behandling er jeg mer usikker på. Alle mennesker har jo et eller annet dem er engstelig/fobi for. Personlig har jeg veldig liten tro på tradisjonell behandling for angst med fks antidepressiver uten å si at det ikke kan funke for noen. Kan kjenne på lett noia når jeg røyker hasj men det er uansett ikke så problematisk at jeg må holde meg unna. Tror det handler litt om tankesett, noia/angst er ikke farligere en hva en gjør det til selv. Lykke til med din behandling =)
"Personlig har jeg veldig liten tro på tradisjonell behandling for angst med fks antidepressiver"

Helt enig. Har selv hatt disse plagene iløpet av en periode tilbake i tid. Mosjon kurerte alt. Det er faktis bevist at jevnlig mosjon har bedre effekt enn medisiner pga 0 bivirkninger osv. Veldig bra for blodsirkulasjonen i hjernen! Men uansett det viktige å tenke på er at en er ikke alene, veeeldig mange går med slike plager en gang iløpet av livet og det forsvinner og blir bedre med tiden GARANTERT. Og det er heller ikke farlig, bare ubehagelig
Takker for tilbakemeldinger. Jeg lever med mye skog og fine stier rundt meg og jeg er helt enig i at å gå seg en god tur i skogen hjelper mye.

Har ikke tenkt tanken på å prøve lykkepiller engang. Mye bivirkninger og jævlig og gå av.

Går smooth når man trapper ned sakte med diazepam, så jeg kjenner ikke de store abstinensene enda heldigvis, bare tenker på den dagen jeg står på 1mg og skal kutte ut den :P Blir på en måte litt rart men har hørt rykter om at den siste fasen kan være helt OK

Jeg vet ikke om noen bryr seg men jeg skriver uansett en liten oppdatering om hvordan det går.

God jul og godt nyttår!
Hei, godt skrevet
Mn det du forteller minner meg egentlig om første gang jeg trippet på hasj.
Sitat av Beng Vis innlegg
Hei, godt skrevet
Mn det du forteller minner meg egentlig om første gang jeg trippet på hasj.
Vis hele sitatet...
Hei, jeg skjønner at du kan oppleve det jeg har beskrevet slik, men jeg valgte å komme ut med historien fordi det var den største traumen jeg har opplevd i mitt liv. =)

Alltid deilig og åpne seg til forum, vennner eller familie når slike traumer oppstå, noe som jeg ikke klarte før.
Sist endret av Freefalling; 27. desember 2016 kl. 04:32.
Sitat av Freefalling Vis innlegg
Takker for tilbakemeldinger. Jeg lever med mye skog og fine stier rundt meg og jeg er helt enig i at å gå seg en god tur i skogen hjelper mye.

Har ikke tenkt tanken på å prøve lykkepiller engang. Mye bivirkninger og jævlig og gå av.

Går smooth når man trapper ned sakte med diazepam, så jeg kjenner ikke de store abstinensene enda heldigvis, bare tenker på den dagen jeg står på 1mg og skal kutte ut den :P Blir på en måte litt rart men har hørt rykter om at den siste fasen kan være helt OK

Jeg vet ikke om noen bryr seg men jeg skriver uansett en liten oppdatering om hvordan det går.

God jul og godt nyttår!
Vis hele sitatet...
Det som er fint når en er helt fri er at tankene dine ikke er så fortrengt, du får nesten en slags frihetsfølelse og en god energi. Dette forsvinner sakte bort og da er det stor fare for rusmisbruk igjen. Altså du bli "normal" igjen med alle fordeler og bakdeler det faktisk har. Da er det lurt å ha en friskt hode