Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  159 42503
Da jeg først fant saken på framsiden på VG brydde jeg meg ingenting og tenkte "det kommer aldri til å skje noe uansett". Deretter følte jeg at det var uforholdsmessig mye snakk rundt dette. Hva slags "trusler" har vi fått som gjør at vi går så hardt til verks for å øke sikkerheten? Viss noen skulle lage terror i Norge, hvorfor si ifra på forhånd? Nå ser jeg bare at trusselen er redusert og jeg ble ikke overraska i det hele tatt. Snart får vi vite at vi har ingenting å frykte.
Ja, forhåpentligvis så vil de snart si at vi ikke har noe å frykte - så kan du himle med øyene og si at det var nettopp det du viste.
Sitat av Duckie Vis innlegg
Tenk deg noen fååå år tilbake.
Vis hele sitatet...
Breivik er en helt annen sak.

Sitat av bo1e Vis innlegg
Norge er et fredselskende ikke-islamsk demokrati som har bidratt med militære styrker i flere betente konflikter. Og har mottatt trusler ved flere anledninger, både på grunn av militær tilstedeværelse og ytringsfrihetssaker osv. Og hvem har sagt at terrorister og ekstreminster trenger rasjonelle grunner for å gjøre det de gjør? Det er vel en del av problemet med terrorister.
Vis hele sitatet...
Det er mange land som mottar trusler. Det skjer vel ganske ofte vil jeg tro. Men at terrorister vil angripe Norge "bare fordi de kan" har jeg ikke noe tro på. Bortkastede ressurser for de. Terrorister er ikke rasjonelle, men de tenker igjennom det de gjør.
Sist endret av Seikatsu; 28. juli 2014 kl. 04:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Politisk spill i Midtøsten, mot ISIL, kan tenkes å være årsaken til en (plantet) terrortrussel. Norge som terrormål er lite sannsynlig.

Sitat av Seikatsu Vis innlegg
Breivik er en helt annen sak.
Vis hele sitatet...
Hva? Hvorfor?

Sitat av bo1e Vis innlegg
Norge er et fredselskende ikke-islamsk demokrati som har bidratt med militære styrker i flere betente konflikter. Og har mottatt trusler ved flere anledninger, både på grunn av militær tilstedeværelse og ytringsfrihetssaker osv. Og hvem har sagt at terrorister og ekstreminster trenger rasjonelle grunner for å gjøre det de gjør? Det er vel en del av problemet med terrorister.
Vis hele sitatet...
Jøss, noen har forsket på det og funnet ut at kongeriket er blant verdens 10 mest islamske land, - i hvor godt de følger de "islamske verdiene". Arabiske monarkier som forfekter en konsvervativ islam kommer langt ned på listen, muslimske land generelt. Best ut kommer Irland og liknende land med små økonomiske forskjeller, samhold og verdikonservativt/familieorientert samfunn.

Land med muslimsk majoritetsbefolkning gjør det svært dårlig på lista.
Sist endret av aeon_illuminate; 28. juli 2014 kl. 04:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fordi Breivik er bare en galning med et forvridd bilde av hvordan verden fungerer. Ja, han hadde kontakter, men det gjør han ikke til et terrornettverk. Det er jo nettopp dette nettverket som truer Norge nå.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Seikatsu Vis innlegg
Fordi Breivik er bare en galning med et forvridd bilde av hvordan verden fungerer. Ja, han hadde kontakter, men det gjør han ikke til et terrornettverk. Det er jo nettopp dette nettverket som truer Norge nå.
Vis hele sitatet...
Feil. Breivik er/var en galing, men det kan sies om mange islamister også, div andre terrorister fra en mengde andre forskjellige ideologiske standpunkter. Selv om fyren ikke hadde noe (fysisk) nettverk av noe grad som kunne være en trussel mot rikets sikkerhet, så var han meget aktiv i Gates of Vienna-miljøet på internett blant annet, andre steder også som Document.no.

Mange terrorister hele verden over - og ikke bare høyreekstreme, islamister, ..men også grupperinger Black Power i USA og de verste elementene innenfor FARC-geriljaen i Colombia, ..har et rimelig forskrudd bilde av virkeligheten.

Gates of Vienna er grovt islamofobt og pusher fram en idé om at Europa er under akutt angrep fra kulturmarxister og muslimer, samt at hele området Midtøsten + Europa (det hvite Europa) i fremtiden kommer til å være Eurabia, samt at mennesker som Jens Stoltenberg seriøst er bak en gedigen sammensvergelse mot de hvite, kristne europeerne - deriblant nordmenn seff, og ikke minst kulturen og Kristendommen som religion.


(...) Det er en småpopulær greie å si i noen miljøer den dag i dag at Breivik bare var en maniac, og ikke hadde noe ideologisk/religiøst forankring. Det er grovt feil Han hadde ikke skrevet og gitt ut det enorme manifestet sitt for ingenting.
Riktignok er ikke Breivik noen nynazist/nasjonalsosialist av den "gode" gamle sorten (han kalte nynazister idioter i manifestet sitt..), siden denne ideologiske retningen har fått langt mer fokus på feltene; islam, europeisk kultur, samt Kristendom, .de siste 10-20 år, i takt med radikalisering i Midtøsten samt blant europeiske muslimer. Breivik ville bl.a ha den Katolske kirken tilbake i Norge.

Bottom line; jeg tror vi sier dette om Breivik, en kristen og høyreradikal/ekstrem terrorist. Hvor ofte han gikk i kirka er ikke så viktig, men han var troende og dønn sikker på kallet sitt: beskytt Norge og i sin tur Europa fra de onde muhammedanerne!

[CENTER]....................
[/CENTER]
**tilføyelse til tredje avsnitt; han har selvradikalisert seg, og vært innom mye mer enn bare de nettstedene jeg har nevnt, selv om GoV og Fjordman var av stor betydning.

***edit2; Breivik var en soloterrorist - men les internett littegrann bare, så vil du skjønne at i Norge og Europa forøvrig er det mange, mange som har liknende meninger. For disse er Breivik en helt, om ikke martyr riktignok på den islamistiske måten.

Eksempel er høyreekstreme russere som åpent hyller Breivik som en forsvarer av det hvite og det Kristne. Den beryktede og farlige russernazien Viacheslav Datsik er f.eks en annen åpen Breivik-elsker.

***edit3; Datsik igjen, lol fyfaen.
Sist endret av aeon_illuminate; 28. juli 2014 kl. 05:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Seikatsu Vis innlegg
Fordi Breivik er bare en galning med et forvridd bilde av hvordan verden fungerer. Ja, han hadde kontakter, men det gjør han ikke til et terrornettverk. Det er jo nettopp dette nettverket som truer Norge nå.
Vis hele sitatet...
For det første er det vel ingen som anerkjenner islamister for sunne og edruelige politiske analyser. Dei er minst like dogmatiske som Breivik.

For det andre er det ikkje gitt at det er eit terrornettverk PST advarer mot, men ei enkeltgruppe med tilknytning til eit terrornettverk. På samme måte som French og Moland kan seiast å ha ei tilknytning til den norske hæren - dei hadde trass alt fått opplæring der.
Flere enn meg som reagerer på folk at reagerer på at personer med utenlandsk bakgrunn blir kontrollert mer nøye på f eks flyplasser?

Folk skriker at det er forskjellsbehandling, rasisme og trakkasering....

HALLO..... De mistenkte har jo mest sannsynlig en utenlandsk bakgrunn, da sier det seg jo selv at man vil kontrollere personer med utenlandsk bakgrunn mer nøye.

Hvordan kan folk være så blåst i hodet å skrike rasisme, forskjellsbehandling etc hver gang anledningen byr seg? Det har jo ingenting med det å gjøre.
Sist endret av Kailua; 28. juli 2014 kl. 13:21.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Olympic Vis innlegg
Se der, ja, allerede har de "amerikanske" tendensene begynt å vise seg. Lenge leve fryktsamfunnet
Vis hele sitatet...
Det verste er at islamister ála ISIL og likn IKKE går med enorme tattiser på armene, eller ryggen eller brystet. Eller har armene, skuldrene og brystet bart. Eller SER latino ut.
Som Tøffetom sier; det er kanskje best at PST ikke sier så mye uansett, vi vet jo at eldre er langt mer paranoide og rasistiske. Vi kan få flere episoder der "bestemødre" er oppriktig bekymret og melder inn menn med litt kraftig skjegg og som ikke går med skjorte.

(ja fikk med meg at det var ei jente som meldte inn vedkommende fyr pga "oppførsel", men hun må jo seriøst enten ha vært grovt mongo el.ns, eller bare gjort det for å sverte fyren. Islamister ser jo ikke ut som latino med tattiser. Herlighet for en retning vi beveger oss i.)

Sitat av Kailua Vis innlegg
[COLOR="Blue"]HALLO..... De mistenkte har jo mest sannsynlig en utenlandsk bakgrunn[/COLOR], da sier det seg jo selv at man vil kontrollere personer med utenlandsk bakgrunn mer nøye.
Vis hele sitatet...
?, Mange norske borgere i ISIL. Riktignok har de fleste innvandrerbakgrunn, men det er også flere etniske nordmenn som har konvertert og siden blitt radikalisert.

Det er ikke gitt at de angivelige terroristene som skal komme hit er juridisk sett utlendinger, men heller norske borgere med innvandrerbakgrunn. Virker det rart synes du? Bare "utlendinger" kan terrorisere? (apropos ISIL; husk at de er en flernasjonal organisasjon, med krigere allestedsfra)

...............

*beklager stereotypisfiseringen ovenfor, men dere forstår sikkert
Sist endret av aeon_illuminate; 28. juli 2014 kl. 14:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Mange norske borgere i ISIL. Riktignok har de fleste innvandrerbakgrunn, men det er også flere etniske nordmenn som har konvertert og siden blitt radikalisert.

Det er ikke gitt at de angivelige terroristene som skal komme hit er juridisk sett utlendinger, men heller norske borgere med innvandrerbakgrunn. Virker det rart synes du? Bare "utlendinger" kan terrorisere? (apropos ISIL; husk at de er en flernasjonal organisasjon, med krigere allestedsfra)
Vis hele sitatet...
Vi gjør da dette grunnet at politiet kan fokusere mer av søket sitt på de av befolkningen som mest trolig jobber med terrorhandlingen, det er ikke som om hvite og asiatiske ikke blir undersøkt/stoppet det er bare mindre ofte i dette tilfellet.

Har du en mer effektiv måte å avvegre angrepet så del så gjerne med deg.

Om den japanske mafian yakuza gikk ut med en trussel melding mot norge og japanere/asiatere ble undersøkt oftere en hvite og fargede hadde du reagert likt?
Sist endret av Noxaran86; 28. juli 2014 kl. 17:22.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Vi gjør da dette grunnet at politiet kan fokusere mer av søket sitt på de av befolkningen som mest trolig jobber med terrorhandlingen, det er ikke som om hvite og asiatiske ikke blir undersøkt/stoppet det er bare mindre ofte i dette tilfellet.
Vis hele sitatet...
https://www.schneier.com/blog/archiv...ouble_wit.html

Vi veit at ein etnisk nordmann er på USA si no-fly liste. Han er antakeleg ikkje den einaste europearen på den lista. Ved å gjennomføre profiling gjer vi det enklare for alle som ikkje matcher gruppa, og vi har i tillegg problemet med at vi risikerer at det kan skape misnøye i gruppa ein tek til side.

Terrorister kan tilpasse seg våre sikkerhetstiltak. Om tiltaket er tilfeldig screening er alle like utsette for det. Om det derimot er sterk overvekt av ei bestemt gruppe kan ein plukke nokon utanfor den gruppa til neste angrep.

I tillegg har du problem som base rate fallacy, som gjer det jævla mykje verre å leite etter terrorister på det viset. Det er enkelt og greit alt for få terrorister og alt for mange uskuldige nær sagt uansett kva gruppe du går etter...
Sist endret av vidarlo; 28. juli 2014 kl. 17:30.
terror bla bla, jada.

Kanskje det sitter er guttegjeng i syria som drikker te, knytter never i luften og hater norge. Og kanskje pst har sine bekymringer, men det er ikke hva som er det store problemet for "demokratiet" norge. Ingen andre som reagerer på at at pst, politiet og media ikke har noe konkret å komme med? Å nei, det er hemmelige tjenester, og ingen kan røpe noe, men vær da endelig redd, sånn ca rundt den tiden gale breivik var i gang med kuler og bomber.

Jeg har enda ikke en teori på hva som skjer her men det stinker skit lang vei. Om det er politiet og etteretning som er ute etter mer penger til leketøy, eller om det er en situasjon som vil bli brukt til å presse gjennom nye lover til høsten, eller kanskje det er gjort på oppfordring fra våpenindustrien. Jeg vet ikke, og bryr meg egentlig ikke heller.

Jeg er langt mer bekymret for at dette er mulig. Politikken i norge, ikke bare om terror, men andre saker som omhandler våre friheter, er blitt reaksjonær, uten visjon og regelrett tankeløs. Med overvåkning, hemmelige dommer, forsøk på privatisering av politimyndigheter, og ett evig mas om handligsløse politikere for bundet til internasjonale avtaler til å begynne å gi det norske folks egentlige interesser en tanke.

Reaksjonær, tankeløs falitt. Så kommer en terror trussel som ingen kan si noen ting om. Men vær redd. Vær så snill, vær redd!
Men.. Hadde jeg vært terrorist, så hadde jeg selvfølgelig ikke angrepet Norge slik tilstandene er nå, med høy beredskap og det hele.

De får jo selvsagt med seg at Norge er så forberedt vi føler vi kan bli, og da vil det nesten være rart om noen IKKE avventer et slik angrep til ting har roet seg?..
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Hadde jeg vært terrorist så hadde jeg ikke vært så utaktisk og angrepet under id-feiring. Men sånt gjøres dessverre.



Ulv ulv, hjæææælp!
Sist endret av aeon_illuminate; 28. juli 2014 kl. 20:00.
– Norge har overrasket meg -
Det muslimske miljøet i Norge fryktet hets og sjikane da PST la frem sin terrorvurdering i forrige uke, men det motsatte skjedde. – Overraskende, sier norsk konvertitt.
Vis hele sitatet...
http://nrk.no/norge/_-norge-har-over...meg-1.11852423

Dette gleder meg
Ja men ingen vet om det var ett angrep på vei i det hele tatt. Jeg er rimelig sikker på at norske ud får trussler hver dag og helt klart noen fra syria, slik jeg forestiller meg alle allierte av usa får, det er bare taktisk korrekt. Noe som så altfor enkelt kan benyttes til å "være den avgjørende grunnen til at vi bare måtte spre frykt". Men om det var en klar plan for å slå til i norge er noe helt annet. Og værre enn det, om beredskapen ville hatt noen innvirkning på den "eventuelle elle planen" kommer helt ann på hva planen var. Å spre frykt uten noen klart grunnlag åpner så mange dører for misbruk fra alle mulige kanter at ingen kan være sikker på noe. Men hovedsynderen i historien er de som får mer makt.

Vi har væpnet politi i gatene, og vi hadde flyforbud (er vi Lybia nå? ) over bergens luftrom. Vi blir fortalt at vi IKKE skal være redd. Alle med mer enn en halv hjerne vet hvor dette ender. Kanskje pst og politiet har helt rett, men jeg ser ingen uttalelser om det åpenbare. Hva enn dette er, så er reaksjonen feil vei.
Tror PST har lyst på nye pc'er og annet snacks som kommer med budsjettøkningen et par sånne runder vil medføre

...Å gå ut og si "nå er det en sykt høy terrortrussel i landet", men uten å gi en eneste konkret detalj er jo i seg selv nesten som terror å regne. Det har ihvertfall ingen prevantiv virkning, og terroristenes mål er jo stort sett frykt. Vil si PST har gjort mer for å skape terrorfrykt i Norge enn noen muslim - noensinne.
Sist endret av Tøffetom; 29. juli 2014 kl. 15:09.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Tror PST har lyst på nye pc'er og annet snacks som kommer med budsjettøkningen et par sånne runder vil medføre

...Å gå ut og si "nå er det en sykt høy terrortrussel i landet", men uten å gi en eneste konkret detalj er jo i seg selv nesten som terror å regne. Det har ihvertfall ingen prevantiv virkning, og terroristenes mål er jo stort sett frykt. Vil si PST har gjort mer for å skape terrorfrykt i Norge enn noen muslim - noensinne.
Vis hele sitatet...
Du har ikke fulgt med særlig godt hvis du ikke har fått med deg en eneste konkret detalj. Anklagelsen du kommer med er svært alvorlig og hvis det skulle vise seg å være fnugg av sannhet i den så burde ledelsen i PST og halve justisdepartementet tre av.

Jeg blir forresten utrolig provosert av alle som klager og bærer seg fordi PST gikk ut med terrortrusselen. PST jobber for oss, ikke omvendt og jeg mener det er min rett som statsborger å kunne få et realistisk bilde på min sikkerhet og sannsynligheten for katastrofer o.l. Skal hele befolkningen føres bak lyset fordi noen få aller helst vil leve i sine små fantasiverdener der terror og katastrofer er noe som aldri kommer til å skj i Norge?
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Du har ikke fulgt med særlig godt hvis du ikke har fått med deg en eneste konkret detalj. Anklagelsen du kommer med er svært alvorlig og hvis det skulle vise seg å være fnugg av sannhet i den så burde ledelsen i PST og halve justisdepartementet tre av.

Jeg blir forresten utrolig provosert av alle som klager og bærer seg fordi PST gikk ut med terrortrusselen. PST jobber for oss, ikke omvendt og jeg mener det er min rett som statsborger å kunne få et realistisk bilde på min sikkerhet og sannsynligheten for katastrofer o.l. Skal hele befolkningen føres bak lyset fordi noen få aller helst vil leve i sine små fantasiverdener der terror og katastrofer er noe som aldri kommer til å skj i Norge?
Vis hele sitatet...
Skal hele befolkningen gå rundt redde for et terroranslag de uansett ikke får gjort noe med og som sannsynligvis ikke kommer?

Om befolkningen hadde fått noen form for informasjon som kunne gjøre dem bedre rustet til å avverge eller unngå angrepet hadde det selvsagt vært en helt annen sak. Når hele befolkningen oppfordres til å være redde for "en gruppe som har forlatt Syria", da ser jeg virkelig ikke hva incentivet for outingen er.

Sannsynligvis er frykten for konsekvensene dersom noe skulle ha skjedd, og de hadde holdt det hemmelig, en av de mest tungtveiende faktorene. Hvis ikke må det være som jeg foreslår over Uansett er det sin egen ræv som er den viktigste faktoren - hadde kollektiv opplysning vært målet så hadde de selvsagt klart å komme med noe mer spesifikt og brukbart. Hadde befolkningens ve og vel vært den viktigste faktoren hadde de ikke gått ut med helt uspesifisert "vær redd, men vi kan ikke si for hva"-informasjon. I følge en spørreundersøkelse var nesten hver tredje kvinne i dette landet genuint redd for terror nå.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
PST jobber for oss, ikke omvendt
Vis hele sitatet...
I likhet med NAV, barnevernet, politiet og plan- og byggingsetaten. ...Er jo ingen tvil om at offentlige instutisjoner alltid setter borgerne først, eller?

Forhåpentligvis får vi vite detaljene etterhvert, da blir det mer enn bare synsing når det kommer til hvorvidt det var korrekt å gå ut med informasjonen eller ikke. Det kan selvsagt ligge i sakens natur at det var helt riktig å gjøre som det ble gjort. Etter min mening forutsetter dette noen litt overraskende detaljer.
Sist endret av Tøffetom; 29. juli 2014 kl. 15:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Skal hele befolkningen gå rundt redde for et terroranslag de uansett ikke får gjort noe med og som sannsynligvis ikke kommer?
Vis hele sitatet...
Det er absolutt ting du kan gjøre for å minimere sjansene for å bli rammet av noe slikt. Og grunnen til at denne informasjonen ble sluppet er jo nettopp fordi det ble anslått som sannsynlig på tidspunktet det ble sluppet.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Om befolkningen hadde fått noen form for informasjon som kunne gjøre dem bedre rustet til å avverge eller unngå angrepet hadde det selvsagt vært en helt annen sak. Når hele befolkningen oppfordres til å være redde for "en gruppe som har forlatt Syria", da ser jeg virkelig ikke hva incentivet for outingen er.
Vis hele sitatet...
Igjen, det er tull at det ikke finnes noen måte for å ruste seg for og/eller unngå å selv bli skadet av et eventuelt angrep.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Sannsynligvis er frykten for konsekvensene dersom noe skulle ha skjedd, og de hadde holdt det hemmelig, en av de mest tungtveiende faktorene. Hvis ikke må det være som jeg foreslår over Uansett er det sin egen ræv som er den viktigste faktoren - hadde kollektiv opplysning vært målet så hadde de selvsagt klart å komme med noe mer spesifikt og brukbart. Hadde befolkningens ve og vel vært den viktigste faktoren hadde de ikke gått ut med helt uspesifisert "vær redd, men vi kan ikke si for hva"-informasjon. I følge en spørreundersøkelse var nesten hver tredje kvinne i dette landet genuint redd for terror nå.

I likhet med NAV, barnevernet, politiet og plan- og byggingsetaten. ...Er jo ingen tvil om at offentlige instutisjoner alltid setter borgerne først, eller?
Vis hele sitatet...
Det blir vanskelig å diskutere videre når vi har fundamentalt forskjellig syn på hvordan offentlige etater. Så det jeg sier videre er gitt det premisset at PST jobber for befolkningen og trusselen var som hevdet av PST, svært reell:

Det er provoserende at tilsynelatende oppegående mennesker ikke ser noe problem med å føre hele befolkningen bak lyset for å unngå at noen skal bli redde. Hvis trusselen er reell så burde folk være redde, hvertfall til en viss grad. At folk er irrasjonelle og ikke klarer å se at det er andre ting her i verden man burde være mer redd for er ikke et argument for at jeg ikke skal få informasjon om hva som skjer i verden. Jeg vil mye heller ha sannheten og ev. leve i frykt pga av den enn å være lykkelig og uviten om hva som skjer rundt meg.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Jeg blir forresten utrolig provosert av alle som klager og bærer seg fordi PST gikk ut med terrortrusselen. PST jobber for oss, ikke omvendt
Vis hele sitatet...
pst jobber for norske selskaper og ikke det norske folk. Hvorfor skulle de? Og ingen vet hva pst egentlig driver med, så skal vi bøye oss som i kirken fordi de vet best? Bær flagget høyt om du vil og dø med det på brystet, men faen ikke anklag oss som stiller spørsmål for å ikke bry oss eller være uten hjerte eller hjerne.

Vi provoserer deg ved å stille spørsmål? wow..
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Det er absolutt ting du kan gjøre for å minimere sjansene for å bli rammet av noe slikt. Og grunnen til at denne informasjonen ble sluppet er jo nettopp fordi det ble anslått som sannsynlig på tidspunktet det ble sluppet.



Igjen, det er tull at det ikke finnes noen måte for å ruste seg for og/eller unngå å selv bli skadet av et eventuelt angrep.



Det blir vanskelig å diskutere videre når vi har fundamentalt forskjellig syn på hvordan offentlige etater. Så det jeg sier videre er gitt det premisset at PST jobber for befolkningen og trusselen var som hevdet av PST, svært reell:

Det er provoserende at tilsynelatende oppegående mennesker ikke ser noe problem med å føre hele befolkningen bak lyset for å unngå at noen skal bli redde. Hvis trusselen er reell så burde folk være redde, hvertfall til en viss grad. At folk er irrasjonelle og ikke klarer å se at det er andre ting her i verden man burde være mer redd for er ikke et argument for at jeg ikke skal få informasjon om hva som skjer i verden. Jeg vil mye heller ha sannheten og ev. leve i frykt pga av den enn å være lykkelig og uviten om hva som skjer rundt meg.
Vis hele sitatet...
Tror du dette er første terrortrussel PST noensinne har fanget opp? Å bli "ført bak lyset" er noe alle lands borgere blir hele tiden - dersom du velger å definere det å ikke ha innsyn i sikkerhetstjenesters pågående arbeider dithen.

Terrorfrykt har formet hele vesten sin internasjonale politikk det siste tiåret. En fiktiv frykt for noe som i realiteten er langt mindre farlig enn titalls dagligdagse aktiviteter. Terrorfrykt legitimerer kriger, uforholdsmessige sikkerhetstiltak, fremmer fremmedfrykt etc. Terrorfrykt har unektelig tatt uendelig mange flere liv enn terror i seg selv. Bare se hvordan nynazister og rasister blomstrer opp i kjølvannet av den.

Men du mener likefult det er så tungveiende at befolkningen opplyses om potensielle trusler at en kan neglisjere hvor enormt ødeleggende terrorfrykt er for et samfunn?

Tror du det norske folk er immun mot langtidsvirkningene av konstant terrorfrykt?

Og "dette var jo bare en gang"... Men hva skjer videre? Skal PST sjanse på å ikke gå ut neste gang? Eller skal de kanskje senke terskelen litt til? Hvis dette er noe vi opplever fra tid til annen fremmover så skal jeg love deg at dersom først et lite anslag skjer - da får vi en kursendring i politikken. Menmen, blir vel mindre skatt også da

EDIT: Glemte dette; selvfølgelig(!) finnes det omstendigheter som kan tilsi at kollektiv opplysning kan ha en prevantiv effekt. Hadde eksempelvis PST vært sikker på at det ville skje i Østfold så hadde det spart den øvrige befolkningen for stresset. Bare for å ta et eksempel, du klarer sikkert komme på 10 til selv om du prøver.
Sist endret av Tøffetom; 29. juli 2014 kl. 16:13.
Sitat av mocp Vis innlegg
pst jobber for norske selskaper og ikke det norske folk. Hvorfor skulle de? Og ingen vet hva pst egentlig driver med, så skal vi bøye oss som i kirken fordi de vet best? Bær flagget høyt om du vil og dø med det på brystet, men faen ikke anklag oss som stiller spørsmål for å ikke bry oss eller være uten hjerte eller hjerne.
Vis hele sitatet...
Det var en temmelig drøy påstand. PST er en del av norges sikkerhetstjeneste, underlagt staten, som igjen er styrk av folkevalgte. Deres oppgave er å jobbe for vårt beste. Om du mener noe så kontroversielt som at de jobber for de store selskapene må du nesten argumentere godt for det.

Og "vi stiller bare spørsmål" er en utrolig dårlig debattteknikk. Det ender egentlig bare opp med at folk kommer med en hau av påstander i retorisk spørsmålform og på den måten ikke trenge å forsvare meningene sine - mens den andre parten må forsvare forsvare sine meninger ved å svare på umulige spørsmål.
I see you...
NAPse's Avatar
Sitat av mocp Vis innlegg
[...] Å nei, det er hemmelige tjenester, og ingen kan røpe noe, men vær da endelig redd, sånn ca rundt den tiden gale breivik var i gang med kuler og bomber.[...]
Vis hele sitatet...
http://images.cdn.mojanorwegia.pl/images/oslo_lotnisko_gardermoen__hall.jpg
^Vanlig dag på gardermoen.
http://www.dn.no/incoming/article5157220.ece/binary/terrortrussel_4.jpg
^De siste dagene på gardermoen.

Jeg er ganske sikker på at PST og politiet ville prøvd å holde hele trusselen hemmelig dersom de kunne. Det er dog ikke mulig i og med at norsk politi ikke er bevæpnet på alle knutepunkter osv. til daglig.

Derfor er de nødt til å forklare folket det de kan gå ut med. Skal banne på det hadde blitt mer frykt dersom politiet bare plutselig dukker opp med automatvåpen landet rundt, uten å si NOE om grunnen.
Sist endret av NAPse; 29. juli 2014 kl. 16:53.
Sitat av mocp Vis innlegg
pst jobber for norske selskaper og ikke det norske folk. Hvorfor skulle de? Og ingen vet hva pst egentlig driver med, så skal vi bøye oss som i kirken fordi de vet best? Bær flagget høyt om du vil og dø med det på brystet, men faen ikke anklag oss som stiller spørsmål for å ikke bry oss eller være uten hjerte eller hjerne.

Vi provoserer deg ved å stille spørsmål? wow..
Vis hele sitatet...
Blir litt meningsløst når du tar en setning ut av helheten. Det som provoserer meg er at mange mener at myndighetene skal "skjerme" hele befolkningen fra ubehagelige sannheter fordi de gjør endel (litt irrasjonelle) mennesker nervøse og redde. Resten av innlegget ditt synes jeg etse svarer godt på.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Tror du dette er første terrortrussel PST noensinne har fanget opp? Å bli "ført bak lyset" er noe alle lands borgere blir hele tiden - dersom du velger å definere det å ikke ha innsyn i sikkerhetstjenesters pågående arbeider dithen.
Vis hele sitatet...
Hm, jeg har faktisk ikke tenkt mye på hvordan PST ideelt skal opptre. Med fare for å ha oversett noen viktige momenter mener jeg at innbyggerne i ett land til enhver tid burde kunne skaffe seg et realistisk bilde på hva slags trusselbildet det er mot sitt land. Selvfølgelig gitt at dette ikke er informasjon som vil øke trusselnivået hvis det skulle bli allment kjent. Jeg ønsker f.eks ikke et etteretningsagentur som man finner i USA som opererer utenfor loven og som man får inntrykk av at jobber for myndighetene og ikke den jevne amerikaner.

Sitat av mocp Vis innlegg
Terrorfrykt har formet hele vesten sin internasjonale politikk det siste tiåret. En fiktiv frykt for noe som i realiteten er langt mindre farlig enn titalls dagligdagse aktiviteter. Terrorfrykt legitimerer kriger, uforholdsmessige sikkerhetstiltak, fremmer fremmedfrykt etc. Terrorfrykt har unektelig tatt uendelig mange flere liv enn terror i seg selv. Bare se hvordan nynazister og rasister blomstrer opp i kjølvannet av den.
Vis hele sitatet...
Det er sant at mange dagligdagse aktiviter medfører større risiko enn risikoen for å bli drept/skadet i et terrorangrep. Men synes allikavel ikke at dette kan sammenliknes. F.eks, la oss si at hvis USA hadde dritet i å "bekjempe" terror, altså, henlegge sakene, ikke etterforske, osv. osv. Og heller brukt alle kronene på kampanjer og opplysning rundt røyking, bilbelter osv. osv. Tiltak som ville ha spart mange flere liv, men allikavel kan ikke dette rettferdiggjøres moralsk i mitt hode. Jeg mener det er riktig å prioritere bekjempelse av politisk vold og kriminalitet fremfor å forsøke å forhindre uopplyste mennesker å skade seg selv og endel ganger, uten overlegg, å skade andre.


Sitat av mocp Vis innlegg
Men du mener likefult det er så tungveiende at befolkningen opplyses om potensielle trusler at en kan neglisjere hvor enormt ødeleggende terrorfrykt er for et samfunn?

Tror du det norske folk er immun mot langtidsvirkningene av konstant terrorfrykt?
Vis hele sitatet...
Jeg står på at jeg mener at det er bedre å leve med visshet om potensielle trusler enn ikke. Jeg vil ikke ofre sannheten fordi mange ikke takler den, på samme måte som jeg f.eks ikke vil bli nektet å spise rød fluesopp bare fordi endel mennekser ikke takler å ha den muligheten.

Sitat av mocp Vis innlegg
Og "dette var jo bare en gang"... Men hva skjer videre? Skal PST sjanse på å ikke gå ut neste gang? Eller skal de kanskje senke terskelen litt til? Hvis dette er noe vi opplever fra tid til annen fremmover så skal jeg love deg at dersom først et lite anslag skjer - da får vi en kursendring i politikken. Menmen, blir vel mindre skatt også da
Vis hele sitatet...
Jeg vil også i fremtiden vite om det når det foreligger konkrete planer om angrep i Norge. Hvis politiet skal trappe opp beredskapen betydelig så må de jo si noe uansett, jeg vil foretrekke om det var sannheten de da sa.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jøss, noen har forsket på det og funnet ut at kongeriket er blant verdens 10 mest islamske land, - i hvor godt de følger de "islamske verdiene". Arabiske monarkier som forfekter en konsvervativ islam kommer langt ned på listen, muslimske land generelt. Best ut kommer Irland og liknende land med små økonomiske forskjeller, samhold og verdikonservativt/familieorientert samfunn.

Land med muslimsk majoritetsbefolkning gjør det svært dårlig på lista.
Vis hele sitatet...
Mer meningsløs forskning enn det skal du leite lenge etter. Det er så irrelevant at det halve kunne vært nok. Avisoverskriftene da saken var ny var enda verre. Tror de som sto bak forskningen også uttalte seg i forbindelse med terrortrusselen nå, og sa at det var helt meningsløst å true norge og pekte på sin egen forskning. En forskers tolkning av islam er altså det man skal gå ut i fra, og ikke den muslimske verden eller terroristene sin tolkning. Makes perfect sense.
Sist endret av bo1e; 29. juli 2014 kl. 20:09.
Som man reder ligger man. Vet ikke hvor gammelt det ordtaket er, men det er vel fortsatt like sant i dag som for 100 år siden.

Jeg tror vi må forberede oss på en annen hverdag i Norge. Vi har mistet noe av tryggheten og uskylden, men dette var en styrt utvikling som kunne vært unngått ved f.eks. å begrense innvandring fra islamske land.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av bo1e Vis innlegg
Mer meningsløs forskning enn det skal du leite lenge etter. Det er så irrelevant at det halve kunne vært nok. Avisoverskriftene da saken var ny var enda verre. Tror de som sto bak forskningen også uttalte seg i forbindelse med terrortrusselen nå, og sa at det var helt meningsløst å true norge og pekte på sin egen forskning. En forskers tolkning av islam er altså det man skal gå ut i fra, og ikke den muslimske verden eller terroristene sin tolkning. Makes perfect sense.
Vis hele sitatet...
Mer meningsløs uttalelse skal en lete lenge etter, eller!? Hvem er du til å ha autoritet innenfor teologiske spørsmål i islam? Hva vet du om idealer, verdier, ideelt styresett, økonomiske spm, sharia også evt, hadith, osv osv? Hvordan vet du hvordan undersøkelsen ble gjort, og hvilke data/opplysninger som ble brukt?

Tror du ISIL el likn grupper faktisk følger religionen? Sånne som deg tror nemlig dét, og ikke minst så er du ikke alene om det. Selvfølgelig tror du det når folk som ISIL (som btw ble latterliggjort av AL-Qaida pga brutaliteten og banaliteten sin) - får definisjonsmakten i det politiske spillet der nede.

Gå å se nærmere på undersøkelsen istedet for å bælje mer ut i tråden. Undersøkelsen ble gjort av amerikanske forskere og historikere (og jeg ikke tar feil), muslimer og ikke-muslimer, der man grundig har gått gjennom skriftene.

Dette handler ikke om på noen måte å renvaske islam for grufulle deler av religionen, men å hevde at undersøkelsen er tull, samt at de har noesomhelst interesse av å angripe Norge, er tåpelig.
Sist endret av aeon_illuminate; 29. juli 2014 kl. 21:40.
Forskeren fra den artikkelen er en økonomi og handels forsker som har vært finansminister i oljenasjonen saudi arabia, med andre ord han er ingen religions profesor eller skrifttolk. Uansett det som står i de gamle moral bøkene må vel nesten alltid tolkes da lærdom skal hentes fra historier, metaforer m.m.

Det er en flott idealogi han har og det er trist ikke tidligere ledere i muslimske land har tolken koranen på samme vis.
Sitat av belisarius Vis innlegg
Som man reder ligger man. Vet ikke hvor gammelt det ordtaket er, men det er vel fortsatt like sant i dag som for 100 år siden.

Jeg tror vi må forberede oss på en annen hverdag i Norge. Vi har mistet noe av tryggheten og uskylden, men dette var en styrt utvikling som kunne vært unngått ved f.eks. å begrense innvandring fra islamske land.
Vis hele sitatet...
Kan du redegjøre for hvordan denne mulige trusselen henger sammen med innvandring? Og ikke minst hvordan den kunne vært unngått ved å begrense innvandringen fra "islamske land"?

Vi mistet uskylden den 22. juli 2011.
Sist endret av frkn; 29. juli 2014 kl. 22:12.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Mer meningsløs uttalelse skal en lete lenge etter, eller!? Hvem er du til å ha autoritet innenfor teologiske spørsmål i islam? Hva vet du om idealer, verdier, ideelt styresett, økonomiske spm, sharia også evt, hadith, osv osv? Hvordan vet du hvordan undersøkelsen ble gjort, og hvilke data/opplysninger som ble brukt?

Tror du ISIL el likn grupper faktisk følger religionen? Sånne som deg tror nemlig dét, og ikke minst så er du ikke alene om det. Selvfølgelig tror du det når folk som ISIL (som btw ble latterliggjort av AL-Qaida pga brutaliteten og banaliteten sin) - får definisjonsmakten i det politiske spillet der nede.

Gå å se nærmere på undersøkelsen istedet for å bælje mer ut i tråden. Undersøkelsen ble gjort av amerikanske forskere og historikere (og jeg ikke tar feil), muslimer og ikke-muslimer, der man grundig har gått gjennom skriftene.

Dette handler ikke om på noen måte å renvaske islam for grufulle deler av religionen, men å hevde at undersøkelsen er tull, samt at de har noesomhelst interesse av å angripe Norge, er tåpelig.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønte ingenting av det du skrev. Hele poenget var at når man skal bedømme hvorvidt det for terroristene er meningsløst eller ei, så må terroristene sin tolkning av islam være utgangspunktet, ikke en "forsker" ved et vestlig universitet. I tillegg så går det ikke an å påstå at vestlige land er mer islamsk fordi man gjør en tolkning av koranen. Det er den islamske verden som avgjør hva som er mest islamsk. Slik den islamske verden er, SÅNN er islam for all intents and purposes. Å påstå noe annet er bare tøv. Norge er ikke mer islamsk enn landene i midtøsten/nord-afrika, bare fordi en "forsker" har tolket seg frem til det. En slik påstand er verdiløs og meningsløs for alle andre enn de som så sitt snitt til å lage tabloide avisoverskrifter av "forskningen".
Sist endret av bo1e; 29. juli 2014 kl. 22:16.
ok barn. Om man skal slenge ut påstander i hytt og pine får man komme med kildehenvisninger som bygger opp påstandene. Dette er heldigvis ikke kommentarfeltene til visse nettaviser hvor alt mulig ræl blir stående, det er ei heller nyhetsspeilet hvor enhver nyhet bare er en konspirasjon.

Den siste siden av denne tråden inneholder merkbart flere slettede innlegg enn de tidligere, så dette er et forsøk på å få det som er igjen av en debatt om emnet inn på rett spor igjen. Alternativet er å bare stenge tråden, og det ønsker vel ingen.
Sist endret av liasis; 29. juli 2014 kl. 22:30.
Sitat av moridin Vis innlegg
ok barn. Om man skal slenge ut påstander i hytt og pine får man komme med kildehenvisninger som bygger opp påstandene. Dette er heldigvis ikke kommentarfeltene til visse nettaviser hvor alt mulig ræl blir stående, det er ei heller nyhetsspeilet hvor enhver nyhet bare er en konspirasjon.

Den siste siden av denne tråden inneholder merkbart flere slettede innlegg enn de tidligere, så dette er et forsøk på å få det som er igjen av en debatt om emnet inn på rett spor igjen. Alternativet er å bare stenge tråden, og det ønsker vel ingen.
Vis hele sitatet...
I bunn og grunn handler denne tråden om en påstått trussel om terror rettet mot et ukjent mål i Norge, uten kildehenvisninger, fra PST.
Vi kunne vel ta oss den samme frihet, men jeg forstår moderators poeng.

Vil derfor nå begrense meg til denne lille biten av en kompleks sak :
La oss for et øyeblikk se på informasjonen fra PST som reell, og en radikal islamistisk gruppe eller enkeltpersoner har planlagt en terroraksjon mot dette "fredelige" lille landet vårt og at dette er genuine islamister og ikke en av de mange terroristene som kontrolleres av USA/Israel.
Hvorfor vil de angripe oss ?
Svaret er selvsagt at vi angrep dem først.
( ikke vi som folk men vi som nasjon )
Gjennom de siste 25-30 år har det vært en gradvis og eskalerende dreining av norsk utenrikspolitikk og militærstrategi
rettet mot deltagelse i kampoppdrag og krigsdeltagelse i utlandet, det meste i den arabiske (islamske) verden
og som støtte for USAs og Natos politiske mål.

http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_o...ner_etter_1945
Liste over norske militære bidrag i utenlandsoperasjoner etter 1945 gir en oversikt over norsk militær deltagelse, beordret av norske myndigheter, i militære operasjoner utenfor Norges grenser.
Vis hele sitatet...
Norge har siden 2001 deltatt massivt i Afghanistan, gitt et mere moderat men viktig bidrag til krigen i Irak
og senest vært involvert i massive bombetokt i Libya.
I alle tre av disse landene råder for tiden grader av kaos og uro.
Norges bidrag har hverken ført til fred i de respektive land eller til økt sikkerhet i vårt egen lille hjørne av verden.
Heller tvert imot, også med den innledende forutsetning om en reell terrortrussel tatt i betraktning.
Det blir for mye å gå i detalj om bakgrunnen for disse militære aksjonene, men det er klart (iallefall for meg) at i de offisielle
begrunnelsene for dem er det en overlagt og usunn sammenblanding av fakta og fiksjon, for å si det litt forsiktig.
"Konspirasjonsteorier" får vi tydeligvis ta i andre tråder og fora.

Alt det overnevte, og mere til, leder opp til den pågående konflikten i Syria og dagens situasjon med terrorberedskap i Norge.
Man kan ikke skylde dette på norske muslimer.
Ansvaret ligger hos dem som har tatt de politiske og taktiske valg som har ledet det norske militæret vekk fra grunnleggende å forsvare
vår nasjonale sikkerhet og grenser, til å bli en aktiv brikke i kampen om makt og ressurser i andre deler av verden.
Det er en villet utvikling fra den øverste politiske og økonomiske elite, men det er tvilsomt om det er til vårt eget beste som folk og nasjon.

I utgangspunktet var jeg tvilende til å blande meg opp i denne diskusjonen, og kan ikke love å følge opp tilsvar til dette innlegg. Vi får se.
Anbefaler å lese dere opp selv på dette temaet, og prøve å leve i fred med hverandre, både her på forumet og ellers i landet og verden.
Sist endret av radion; 30. juli 2014 kl. 02:32.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Hm, jeg har faktisk ikke tenkt mye på hvordan PST ideelt skal opptre. Med fare for å ha oversett noen viktige momenter mener jeg at innbyggerne i ett land til enhver tid burde kunne skaffe seg et realistisk bilde på hva slags trusselbildet det er mot sitt land. Selvfølgelig gitt at dette ikke er informasjon som vil øke trusselnivået hvis det skulle bli allment kjent. Jeg ønsker f.eks ikke et etteretningsagentur som man finner i USA som opererer utenfor loven og som man får inntrykk av at jobber for myndighetene og ikke den jevne amerikaner.
Vis hele sitatet...
Problemet er at med en så enorm informasjonsflyt så vil det være tilnærmet uendelig med potensielle trusler. Nå sier det seg selv at denne var av særegen sort, men hvem skal trekke denne grensen? Trenden vi ser er at grensen kun flyttes en vei, og det er nedover. Myndighetene går ALDRI bakover i utviklingen av sikkerhetssystemer, uanset hvor enorme inngripen det er i privatliv, samfunnsøkonomi og ikke minst individuell frihet. Å være de(n) som fjernet mekanismen som hypotetisk sett kunne ha stoppet et angrep er ikke en posisjon noen kan risikere å havne i.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Det er sant at mange dagligdagse aktiviter medfører større risiko enn risikoen for å bli drept/skadet i et terrorangrep. Men synes allikavel ikke at dette kan sammenliknes. F.eks, la oss si at hvis USA hadde dritet i å "bekjempe" terror, altså, henlegge sakene, ikke etterforske, osv. osv. Og heller brukt alle kronene på kampanjer og opplysning rundt røyking, bilbelter osv. osv. Tiltak som ville ha spart mange flere liv, men allikavel kan ikke dette rettferdiggjøres moralsk i mitt hode. Jeg mener det er riktig å prioritere bekjempelse av politisk vold og kriminalitet fremfor å forsøke å forhindre uopplyste mennesker å skade seg selv og endel ganger, uten overlegg, å skade andre.
Vis hele sitatet...
Seriøst? Sidestiller du historiens største enkeltutgifter noensinne med røykekampanjer?

Skal du gjøre dette kan du heller sammenligne med å innføre gratis helsetjenester og utdanning for alle i hele USA. Mener du virkelig at Ola Amerikaner får mer ut av at Irak bombes enn at hele familien løftes ut av fattigdom? Det blir i realiteten umulig å trekke en paralell, siden det ikke eksisterer noen utgifter av denne størrelsesorden i noe samfunn. Å nevne holdningskampanjer her blir bare latterlig useriøst.


Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Jeg står på at jeg mener at det er bedre å leve med visshet om potensielle trusler enn ikke. Jeg vil ikke ofre sannheten fordi mange ikke takler den, på samme måte som jeg f.eks ikke vil bli nektet å spise rød fluesopp bare fordi endel mennekser ikke takler å ha den muligheten.
Vis hele sitatet...
Skal vi drite i fartsgrenser og da? Jeg vil nå faen ikke ligge å dasse i 60 når jeg vet jeg fint tar den svingen i 120.. Hvorfor skal jeg måtte komme frem senere når det bare er de andre som ikke takler fri fartsgrense? Når virkeligheten er at hele holdningen i land der terrorfrykten hele tiden trøkkes i trynet på folk endres så kan virkelig ikke ditt behov for "å vite" være særlig relevant. Som nevnt tidligere, det er ikke snakk om "et par nervøse skrullinger", det er faktisk så mye som 15-30% av befolkningen som har vært direkte redd og enda flere som har latt terrortrusselen ha direkte innvirkning på deres hverdag.

Er vi tjent med at hver femte person lar en i realiteten ubetydelig risiko være med på å definere hverdagens planer, fordi du mener "det er din rett til å vite" om disse truslene? Som nevnt før - når så mange både er redde og lar seg direkte påvirke, da sier det seg selv at dette vil påvirke både verdensbilde og holdninger dersom dette pågår over tid.

Når en irrasjoenll frykt skaper irrasjonelle reaksjoner så er det jævlig irrasjonelt å ønske denne irrasjonaliteten i befolkningen velkommen.


Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Jeg vil også i fremtiden vite om det når det foreligger konkrete planer om angrep i Norge. Hvis politiet skal trappe opp beredskapen betydelig så må de jo si noe uansett, jeg vil foretrekke om det var sannheten de da sa.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig må de si sannheten. "Vi har en potensielle trussel mot norge og vil adresserer følgelig denne med en rutinemessig opptrapping av beredskapen."

Ikke "PASS DERE, DET ER NOEN PÅ VEI MOT NORGE FRA SYRIA OG DETTE KAN BLI JÆÆÆÆÆÆVLIG STYGT"
Sist endret av Tøffetom; 30. juli 2014 kl. 03:23.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Problemet er at med en så enorm informasjonsflyt så vil det være tilnærmet uendelig med potensielle trusler. Nå sier det seg selv at denne var av særegen sort, men hvem skal trekke denne grensen? Trenden vi ser er at grensen kun flyttes en vei, og det er nedover. Myndighetene går ALDRI bakover i utviklingen av sikkerhetssystemer, uanset hvor enorme inngripen det er i privatliv, samfunnsøkonomi og ikke minst individuell frihet. Å være de(n) som fjernet mekanismen som hypotetisk sett kunne ha stoppet et angrep er ikke en posisjon noen kan risikere å havne i.
Vis hele sitatet...
Ja, hvem skal trekke grensen? Jeg mener helt klart at trusler som krever den type beredskap som nå er iverksatt er langt over denne grensen for hva som burde deles. Hvem mener du skal trekke grensen? Eller skal det kanskje ikke være noen grense, ingen informasjonsflyt?

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Seriøst? Sidestiller du historiens største enkeltutgifter noensinne med røykekampanjer?

Skal du gjøre dette kan du heller sammenligne med å innføre gratis helsetjenester og utdanning for alle i hele USA. Mener du virkelig at Ola Amerikaner får mer ut av at Irak bombes enn at hele familien løftes ut av fattigdom? Det blir i realiteten umulig å trekke en paralell, siden det ikke eksisterer noen utgifter av denne størrelsesorden i noe samfunn. Å nevne holdningskampanjer her blir bare latterlig useriøst.
Vis hele sitatet...
Kanskje dårlig sammenlikning, mener fremdeles at å beskytte befolkningen mot vold og terror er en selvfølge og viktigere enn gratis helsevesen. Jeg er helt enig i at det har tatt helt av i USA og brukes altfor mye penger på dette. Men det burde brukes penger på det, man ikke kun kan gå rundt å telle antall liv som går tapt og bestemme deretter hva det skal brukes penger på. Hva er verst 1 000 overdosedødsfall eller 1 000 overlagte drap? Hva burde man prioritere å forhindre? Jeg vil forresten ikke ha en diskusjon om USAs budsjett for bekjempelse av terror, jeg mener det er ute av proposjoner og langt på vei idiotisk. Det er en avsporelse fra selve diskusjonen som er hvorvidt etteretningstjenester bør dele alvorlige konkrete trusler mot landet.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Skal vi drite i fartsgrenser og da? Jeg vil nå faen ikke ligge å dasse i 60 når jeg vet jeg fint tar den svingen i 120.. Hvorfor skal jeg måtte komme frem senere når det bare er de andre som ikke takler fri fartsgrense? Når virkeligheten er at hele holdningen i land der terrorfrykten hele tiden trøkkes i trynet på folk endres så kan virkelig ikke ditt behov for "å vite" være særlig relevant. Som nevnt tidligere, det er ikke snakk om "et par nervøse skrullinger", det er faktisk så mye som 15-30% av befolkningen som har vært direkte redd og enda flere som har latt terrortrusselen ha direkte innvirkning på deres hverdag.
Vis hele sitatet...
Ugyldig sammenlikning. Hadde det kun vært du som ble skadet hvis du kjørte ut av svingen i 120 så hadde jeg det vært en ok sammenlikning. Fartsgrensene i trafikken er først og fremst rettferdiggjort da de minker sjansen for at tilfeldig forbikjørende eller passerende skades hvis du er en idiot. Å skjule informasjon for å beskytte nattesøvnen til noen blir konseptuelt forskjellig. Du kan f.eks sammenlikne det med å legalisere heroin, hvorfor skal dette være ulovelig for at noen ikke takler friheten?

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Er vi tjent med at hver femte person lar en i realiteten ubetydelig risiko være med på å definere hverdagens planer, fordi du mener "det er din rett til å vite" om disse truslene? Som nevnt før - når så mange både er redde og lar seg direkte påvirke, da sier det seg selv at dette vil påvirke både verdensbilde og holdninger dersom dette pågår over tid.
Vis hele sitatet...
Dette handler ikke om hva vi er tjent med eller ikke, dette handler om hva slags fundamentale rettigheter vi skal ha, eller ikke ha, som borgere. Det handler om hvordan samfunn vi ønsker å leve i. Et samfunn der myndigheter og etterretningstjenester kun deler den informasjonen de mener samfunnet i netto vil tjene på er ikke samfunn jeg vil leve i.


Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Selvfølgelig må de si sannheten. "Vi har en potensielle trussel mot norge og vil adresserer følgelig denne med en rutinemessig opptrapping av beredskapen."

Ikke "PASS DERE, DET ER NOEN PÅ VEI MOT NORGE FRA SYRIA OG DETTE KAN BLI JÆÆÆÆÆÆVLIG STYGT"
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke hvilken pressekonferanse du så, hvis du i det hele tatt så den, men det første sitatet er en god oppsummering av den informasjonen PST ga. Hvis du mener at å si dette er en "selvfølge" skjønner jeg ikke hvorfor du diskuterer med meg? Alt jeg skriver er argumenter for at det var riktig å gjøre. At mediene hauser opp og henter inn eksperter her og der er en helt annen sak, og en annen diskusjon som jeg ikke er interessert i.
PST og Politiet forøvrig har handlet ryddig i mine øyne, og har gitt ut tilstrekkelig informasjon på en nøktern måte. Dette "hysteriet" folk snakker om er da utelukkende media sin skyld.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Ja, hvem skal trekke grensen? Jeg mener helt klart at trusler som krever den type beredskap som nå er iverksatt er langt over denne grensen for hva som burde deles. Hvem mener du skal trekke grensen? Eller skal det kanskje ikke være noen grense, ingen informasjonsflyt?
Vis hele sitatet...
Ja noe må selvsagt deles når beredskapen er såpass åpenbart hevet.

Det er et vanskelig spørsmål, og jeg innehar overhodet ingen kompetanse som gjør meg bedre egnet til å svare på dette enn deg. Med det sagt så ville jeg ikke hatt noen til å trekke grensen frem og tilbake, men heller forholde seg til det helt konkrete og praktisk talt relevante. Enkelt og greit "need to know"-prinsippet.


Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Kanskje dårlig sammenlikning, mener fremdeles at å beskytte befolkningen mot vold og terror er en selvfølge og viktigere enn gratis helsevesen. Jeg er helt enig i at det har tatt helt av i USA og brukes altfor mye penger på dette. Men det burde brukes penger på det, man ikke kun kan gå rundt å telle antall liv som går tapt og bestemme deretter hva det skal brukes penger på. Hva er verst 1 000 overdosedødsfall eller 1 000 overlagte drap? Hva burde man prioritere å forhindre? Jeg vil forresten ikke ha en diskusjon om USAs budsjett for bekjempelse av terror, jeg mener det er ute av proposjoner og langt på vei idiotisk. Det er en avsporelse fra selve diskusjonen som er hvorvidt etteretningstjenester bør dele alvorlige konkrete trusler mot landet.
Vis hele sitatet...
Kan man ikke telle antall liv? Kan man ikke trekke frem det faktum at det kanskje mest omtalte terrorangrepet de siste årene tok kun 2 - to -(!!!) liv på andre siden av atlanterhavet og enda prydet alle forsider i hele verden dagen derpå?

Igjen er du helt på tulltur med sammenligningene dine. Hva er verst, 100, 000, 000 amerikanere uten tilstrekkelig helseforsikring eller 3000 døde for over 10 år siden? (Og nei, dette er heller ikke en invitasjon til budsjett-debatt, jeg bare overfører tulle-eksemplene dine til relevante såvel som reelle tall.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Ugyldig sammenlikning. Hadde det kun vært du som ble skadet hvis du kjørte ut av svingen i 120 så hadde jeg det vært en ok sammenlikning. Fartsgrensene i trafikken er først og fremst rettferdiggjort da de minker sjansen for at tilfeldig forbikjørende eller passerende skades hvis du er en idiot. Å skjule informasjon for å beskytte nattesøvnen til noen blir konseptuelt forskjellig. Du kan f.eks sammenlikne det med å legalisere heroin, hvorfor skal dette være ulovelig for at noen ikke takler friheten?
Vis hele sitatet...
Sammenligningen er ikke ugyldig, men den ble tydeligvis missforstått. Hele poenget er at det å introdusere terrorfrykt som en del av folkeopplysningen, da handler det ikke lenger om deg og heroinen din. Dette er faktisk noe som i størst grad rammer de svakeste i samfunnet, de som ikke klarer å sette ting i perspektiv og de som er engstelig av natur.

Eldre, folk med angst, paranoide, listen er lang.

Tenkesett, holdninger og politikken endres som følge av denne frykten - og til hvilken nytte? Om du helt seriøst mener at det å introdusere en god porsjon frykt i samfunnet uten at det på noen måte gir praktiske fordeler, ene og alene for å tilfredstille din egen selvproklamerte rett til å vite, da klarer jeg virkelig ikke å sette meg inn i ditt ståsted.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Dette handler ikke om hva vi er tjent med eller ikke, dette handler om hva slags fundamentale rettigheter vi skal ha, eller ikke ha, som borgere. Det handler om hvordan samfunn vi ønsker å leve i. Et samfunn der myndigheter og etterretningstjenester kun deler den informasjonen de mener samfunnet i netto vil tjene på er ikke samfunn jeg vil leve i.
Vis hele sitatet...
Det er ikke en fundamental rettighet å vite hva PST driver med.

Og helt seriøst, dette handler ikke om hva vi er tjent med eller ikke?? Handler ikke håndtering av terrorisme om hva vi er tjent med eller ikke?


Kan ikke fatte at jeg ikke har nevnt dette før; men det største terrorangrepet vi har hatt i Norge kom fra en nordmann - drevet av AKKURAT den frykten du neglisjerer til fordel for din egen nysgjerrighet.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Ja noe må selvsagt deles når beredskapen er såpass åpenbart hevet.

Det er et vanskelig spørsmål, og jeg innehar overhodet ingen kompetanse som gjør meg bedre egnet til å svare på dette enn deg. Med det sagt så ville jeg ikke hatt noen til å trekke grensen frem og tilbake, men heller forholde seg til det helt konkrete og praktisk talt relevante. Enkelt og greit "need to know"-prinsippet.
Vis hele sitatet...
Hva mener du skulle vært delt i denne situasjonen da?



Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Sammenligningen er ikke ugyldig, men den ble tydeligvis missforstått. Hele poenget er at det å introdusere terrorfrykt som en del av folkeopplysningen, da handler det ikke lenger om deg og heroinen din. Dette er faktisk noe som i størst grad rammer de svakeste i samfunnet, de som ikke klarer å sette ting i perspektiv og de som er engstelig av natur.

Eldre, folk med angst, paranoide, listen er lang.
Vis hele sitatet...
Nå motsier du deg selv igjen. Å fjerne fartsgrensen vil ikke spesifikt ramme eldre, folk med angst eller liknende. Det vil ramme helt tilfeldige som møter tullinger i krappe svinger. Legalisering av heroin derimot vil ramme de svake da det er de som ikke takler denne friheten.


Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Tenkesett, holdninger og politikken endres som følge av denne frykten - og til hvilken nytte? Om du helt seriøst mener at det å introdusere en god porsjon frykt i samfunnet uten at det på noen måte gir praktiske fordeler, ene og alene for å tilfredstille din egen selvproklamerte rett til å vite, da klarer jeg virkelig ikke å sette meg inn i ditt ståsted.

Det er ikke en fundamental rettighet å vite hva PST driver med.

Og helt seriøst, dette handler ikke om hva vi er tjent med eller ikke?? Handler ikke håndtering av terrorisme om hva vi er tjent med eller ikke?
Vis hele sitatet...
USA har etteretningstjenester som velger å gjøre det de tror folk er tjent med fremfor det som er riktig og moralskt forsvarlig. Vil du ha PST og E-tjenste som kun går utifra hva de selv mener folk er tjent med? Det er jo nettopp sånn vi får overvåkningssamfunn og alt det som medfølger. Det er det siste jeg ønsker. Så ja, dette handler absolutt om hva slags samfunn man ønsker. Og sånn jeg ser det ønsker du et samfunn der PST opererer mer etter "hva er befolkningen tjent med" heller enn Norsk lov og rasjonalitet.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Kan ikke fatte at jeg ikke har nevnt dette før; men det største terrorangrepet vi har hatt i Norge kom fra en nordmann - drevet av AKKURAT den frykten du neglisjerer til fordel for din egen nysgjerrighet.
Vis hele sitatet...
Den argumentasjonen du bruker kan jo også brukes til å rettferdiggjøre ulovelig overvåkning, avlytting av telefoner uten rettskjenning, sensur og alle slik tiltak som "befolkningen er tjent med". Hvis trusselen er reell, burde man også føle litt frykt. Skal alle negative nyheter om Islam sensures da? For å forhindre flere Breivik'er?

Min mening er at hvis det er en så konkret og reell trussel som i dette tilfelle så burde den deles selv om det skaper frykt. Den frykten er også reell og får mange et rasjonelt svar på den trusselen man står ovenfor. Hvis det gikk av en bombe i Oslo forrige helg uten at PST hadde gitt info, så ville sikkert befolkningen vært tjent med å leve i godtro om at dette var en gasslekkasje og ikke et terroristangrep. Vil du at PST skal la være å dele sannheten i slike tilfeller og?
Sist endret av Sneipen92; 4. august 2014 kl. 10:29.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Min mening er at hvis det er en så konkret og reell trussel som i dette tilfelle så burde den deles selv om det skaper frykt.
Vis hele sitatet...
Hvordan kom du frem til påstanden din om at denne trusselen er så reell og konkret?

Det er ingen i den offentlige faktor som kjenner til risiko faktoren bak dette angrepet, også legger du frem alle dine argumenter bak ditt eget tankespinn om at det var en reell trussel.

Eller er det kommet ut noe mer om hvor stor risk det var at en handling ble utført som jeg ikke har fått med meg?
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Hvordan kom du frem til påstanden din om at denne trusselen er så reell og konkret?

Det er ingen i den offentlige faktor som kjenner til risiko faktoren bak dette angrepet, også legger du frem alle dine argumenter bak ditt eget tankespinn om at det var en reell trussel.

Eller er det kommet ut noe mer om hvor stor risk det var at en handling ble utført som jeg ikke har fått med meg?
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde tatt deg bryet om å lese resten av diskusjonen vil du se at jeg skriver at mine argumenter er basert på premisset at trusselen var så reell som PST hevdet.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Hva mener du skulle vært delt i denne situasjonen da?





Nå motsier du deg selv igjen. Å fjerne fartsgrensen vil ikke spesifikt ramme eldre, folk med angst eller liknende. Det vil ramme helt tilfeldige som møter tullinger i krappe svinger. Legalisering av heroin derimot vil ramme de svake da det er de som ikke takler denne friheten.



USA har etteretningstjenester som velger å gjøre det de tror folk er tjent med fremfor det som er riktig og moralskt forsvarlig. Vil du ha PST og E-tjenste som kun går utifra hva de selv mener folk er tjent med? Det er jo nettopp sånn vi får overvåkningssamfunn og alt det som medfølger. Det er det siste jeg ønsker. Så ja, dette handler absolutt om hva slags samfunn man ønsker. Og sånn jeg ser det ønsker du et samfunn der PST opererer mer etter "hva er befolkningen tjent med" heller enn Norsk lov og rasjonalitet.



Den argumentasjonen du bruker kan jo også brukes til å rettferdiggjøre ulovelig overvåkning, avlytting av telefoner uten rettskjenning, sensur og alle slik tiltak som "befolkningen er tjent med". Hvis trusselen er reell, burde man også føle litt frykt. Skal alle negative nyheter om Islam sensures da? For å forhindre flere Breivik'er?

Min mening er at hvis det er en så konkret og reell trussel som i dette tilfelle så burde den deles selv om det skaper frykt. Den frykten er også reell og får mange et rasjonelt svar på den trusselen man står ovenfor. Hvis det gikk av en bombe i Oslo forrige helg uten at PST hadde gitt info, så ville sikkert befolkningen vært tjent med å leve i godtro om at dette var en gasslekkasje og ikke et terroristangrep. Vil du at PST skal la være å dele sannheten i slike tilfeller og?
Vis hele sitatet...
Nå famler du bare.

At eksempelet jeg benytter i mitt forsøk på å forklare deg et veldig simpelt konsept ikke er 100% analogt er like meningsløst å diskutere som at du kan bruke argumentasjonen min til å tale for ulovlig overvåkning.

Bottom line:

Du mener du har krav på innsyn i PST's arbeider, enda det ikke er en jævla ting du kan bruke dette innsynet til utover å spekulere, diskutere, og videre sette terrortrusselen på dagsordenen.

Dette er både i perfekt harmoni med terrorismens mål og det er unektelig med på å skape en totalt uproporsjonal frykt for noe som er så latterlig usansynlig å bli utsatt for at det ville bli kaldt en ekstrem fobi om det var snakk om noe annet.

At du mener du har en rett til å vite hvem PST kanskje tror kanskje skal angripe et sted i Europa som kanskje er Norge, med påfølgende masse-hype, det får du værsågod mene.

Jeg mener folk bør klare å styre seg, ta rennefart, og drite i hele terrormaset.

Det er mer sannsynlig å bli drept av politiet enn av en muslimsk terrorist i Norge, og det har det alltid vært. For eksempel.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Nå famler du bare.

At eksempelet jeg benytter i mitt forsøk på å forklare deg et veldig simpelt konsept ikke er 100% analogt er like meningsløst å diskutere som at du kan bruke argumentasjonen min til å tale for ulovlig overvåkning.

Bottom line:

Du mener du har krav på innsyn i PST's arbeider, enda det ikke er en jævla ting du kan bruke dette innsynet til utover å spekulere, diskutere, og videre sette terrortrusselen på dagsordenen.

Dette er både i perfekt harmoni med terrorismens mål og det er unektelig med på å skape en totalt uproporsjonal frykt for noe som er så latterlig usansynlig å bli utsatt for at det ville bli kaldt en ekstrem fobi om det var snakk om noe annet.

At du mener du har en rett til å vite hvem PST kanskje tror kanskje skal angripe et sted i Europa som kanskje er Norge, med påfølgende masse-hype, det får du værsågod mene.

Jeg mener folk bør klare å styre seg, ta rennefart, og drite i hele terrormaset.

Det er mer sannsynlig å bli drept av politiet enn av en muslimsk terrorist i Norge, og det har det alltid vært. For eksempel.
Vis hele sitatet...
Blir litt vanskelig å diskutere når du slenger ut sammenlikninger og påstander men ikke svarer på mine oppfølgningsspørsmål og aldri kommenterer kjernen: "Burde PST ha varslet om denne spesifikke trusslen eller ikke?". Du bommer også gang på gang når du prøver å beskrive hvordan PST varslet om denne trusselen. Og jeg må gjenta at det er media som har laget masse-hypen, ikke PST.

Eksempelet ditt er ikke analogt i det hele tatt, det er direkte feil,det er det som er problemet og det gjelder forsåvidt det meste du sier. Bottomline er at jeg er for et åpent og liberalt samfunn der hva som deles og ikke deles fra PST skal være basert på hvor stor trusselen er og hvor stor sannsynlighet det er for et angrep, ikke på hva som vil gavne den norske stat politisk og økonomisk. Og slik jeg tolker det er du for et samfunn der man bør gjøre det som er best for hele befolkningen sett samlet, dessverre så er ikke alltid dette det som er moralsk forsvarlig heller.

Og forresten, argumentet om at det i snitt vil være best for befolkningen er akkurat det argumentet man bruker for å rettferdiggjøre ulovelig overvåkning.
Sist endret av Sneipen92; 4. august 2014 kl. 12:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Blir litt vanskelig å diskutere når du slenger ut sammenlikninger og påstander men ikke svarer på mine oppfølgningsspørsmål og aldri kommenterer kjernen: "Burde PST ha varslet om denne spesifikke trusslen eller ikke?". Du bommer også gang på gang når du prøver å beskrive hvordan PST varslet om denne trusselen. Og jeg må gjenta at det er media som har laget masse-hypen, ikke PST.

Eksempelet ditt er ikke analogt i det hele tatt, det er direkte feil,det er det som er problemet og det gjelder forsåvidt det meste du sier. Bottomline er at jeg er for et åpent og liberalt samfunn der hva som deles og ikke deles fra PST skal være basert på hvor stor trusselen er og hvor stor sannsynlighet det er for et angrep, ikke på hva som vil gavne den norske stat politisk og økonomisk. Og slik jeg tolker det er du for et samfunn der man bør gjøre det som er best for hele befolkningen sett samlet, dessverre så er ikke alltid dette det som er moralsk forsvarlig heller.

Og forresten, argumentet om at det i snitt vil være best for befolkningen er akkurat det argumentet man bruker for å rettferdiggjøre ulovelig overvåkning.
Vis hele sitatet...
Vi kan sikkert diskutere enkeltpunkter rundt dette i evigheten. Men når jeg ser at de som faktisk kan dette er 100% enig med meg, da forsvinner ihvertfall inscentivet for å holde denne diskusjonen gående for min del.

http://www.dagbladet.no/2014/07/27/n...mark/34518385/
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Vi kan sikkert diskutere enkeltpunkter rundt dette i evigheten. Men når jeg ser at de som faktisk kan dette er 100% enig med meg, da forsvinner ihvertfall inscentivet for å holde denne diskusjonen gående for min del.

http://www.dagbladet.no/2014/07/27/n...mark/34518385/
Vis hele sitatet...
Haha, ja, når én tidligere etteretningssjef går ut å taler samme sak som deg så er det på tide å avlsutte diskusjonen. Jeg håper at det er noen "som kan dette" som jobber i PST som er 100% enige med meg (da de valgte å dele dette). Forskjellen er vel at de som er enige med meg sitter på et hav av mer informasjon om den konkrete saken enn denne dansken. Men for all del, dette avgjør jo helt klart hva som er rett og galt!
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Haha, ja, når én tidligere etteretningssjef går ut å taler samme sak som deg så er det på tide å avlsutte diskusjonen. Jeg håper at det er noen "som kan dette" som jobber i PST som er 100% enige med meg (da de valgte å dele dette). Forskjellen er vel at de som er enige med meg sitter på et hav av mer informasjon om den konkrete saken enn denne dansken. Men for all del, dette avgjør jo helt klart hva som er rett og galt!
Vis hele sitatet...
Det er ikke et enkelt individ, men resten av nordens terrorberedskap som samtykker med meg.

Uansett har du helt rett i at de som har tatt avgjørelsen sitter på nøkkelinfo vi ikke innehar. Enda jeg ikke kan se for meg hva dette skal være for at jeg skal si meg enig i pst's håndtering av saken så er det helt klart ikke umulig at jeg ville fått en "aha, selvfølgelig"-opplevelse dersom jeg fikk utlevert hele beslutningsgrunnlaget.

Mente egentlig ikke å være så bastant, poenget er vel at jeg ikke har stort mer å tilføye utover artikkelen og mine tidligere innlegg

Alt i alt koker det vel ned til hvordan en prioriterer prinsipper og hva som er "rett", kontra hva som rent praktisk er mest gunstig for samfunnet. Og her er det ikke noe fasitsvar. Som du er inne på; feilinformasjon og masseovervåkning kan eksempelvis rettferdiggjøres utifra samme argumentasjon som den jeg bruker - gitt at listen flyttes enda litt lenger.

Det er definitivt en vanskelif problemstilling, og jeg mener ikke at jeg har fasitsvaret.

Leggetil: det er ikke riktig av meg å si "resten av nordens terrorberedskap". Av artikkelen fikk jeg inntrykket av at norden opplevde trusselen som relativt uniform, dette har jeg selvsagt ingen forutsetning for å anse som tilfellet.
Sist endret av Tøffetom; 17. august 2014 kl. 22:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
HAHAHA!!!!!

Med KNIV!? Tre kids!?? Haha.

Jeg hadde visst rett. Mye mer rett enn jeg noensinne hadde drømt om.

Forventer oppvask om det stemmer

http://mobil.aftenposten.no/nyheter/...cle7684399.ece
Sist endret av Tøffetom; 29. august 2014 kl. 01:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av CristoFascisto Vis innlegg
Ja med kniv. Akkurat som islamene drepte 29 ærefulle kinesere i en sørkinesisk by forleden måned. Men annet er ikke å forvente av muhammedanere, da sivilisasjon og fremgang aldri har streifet deres hoder.

Måtte Jesus' tilbakekomst straffe dem!
Vis hele sitatet...
Du og hareide er på bølgelengde ser jeg.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/t...sk/a/23283981/

Jeg blir helt sjokkert over hvordan folk biter på kroken og henger seg på. Er virkelig å planlegge et knivangrep det verste hareide har sett på 70 år må han faen få hodet ut av ræven sin.

Det som skjer nå er at media henger seg på i et desperat forsøk på å få folk til å enes om at dette var en rettmessig og proporsjonal reaksjon. Ser hva som skjer, skjønner ikke hvorfor...?

Hvorfor er det ingen som påpeker at PST og regjeringen gjorde dette på den dårligste måten tenkelig, der de i praksis fikk gjort jobben til terroristene for dem...? Hva var det med sakens natur som legitimerte hemmeligholdet av planene? (Utenom at ingen ville tatt det seriøst, selvfølgelig)
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
HAHAHA!!!!!

Med KNIV!? Tre kids!?? Haha.

Jeg hadde visst rett. Mye mer rett enn jeg noensinne hadde drømt om.

Forventer oppvask om det stemmer

http://mobil.aftenposten.no/nyheter/...cle7684399.ece
Vis hele sitatet...
Du får det til å høres ut som en bagatell om et titalls mennesker skulle blitt drept og en rekke flere hadde blitt traumatisert i en knivmassakre. Pytt pytt. Det ble bare gjort med kniver, ikke så farlig da altså.

I riktig setting kunne nok de angivelige terroristene få gjort ganske mye skade med kniver før de hadde blitt stoppet. Og da er det nok ikke så mange som hadde flirt av det og prøvd å bagatellisere det. Vi kjenner heller ikke til hele bildet rundt den aktuelle trusselen, om det kan ha vært snakk om mer enn "bare" kniver.

Som alltid så vil vi ikke kunne vite sikkert hvordan utfallet av dette ville vært om Staten hadde håndtert det annerledes. Kanskje har de avverget et angrep, og kanskje ikke. Så det blir sånn sett vanskelig å sette ett endelig punktum på om måten det ble håndtert på var en av de mer optimale eller ikke. Men en ting vet vi sikkert, og det er at ingen terroraksjon har skjedd. Og når det gjelder slikt som dette så blir det ikke bedre enn det.

Det kostet kanskje litt, og noen ble nok litt skremt. Men på den andre side så har Staten og folk ellers fått hatt seg en solid terrorøvelse, med lærdommer som godt muligens kan bli nyttige ved senere anledninger på mange forskjellige måter. Lærdommer som ved senere anledninger kan bidra til å redde både liv og andre verdier. Og kostnadene og den spredte frykten nå er vel ganske sikkert lavere enn det hadde vært om de angivelige terroristene faktisk hadde klart å utføre et angrep. Norge kunne spart ganske mange penger om man hadde klart å avverge Breivik sin tullskap. Nå var det så klart en terroraksjon av en annen type og skala enn den som var aktuell nå trolig ville vært, men dyrt ville det nok blitt uansett. På flere måter.

Det er lett å klage på ressursbruken og hvordan det handles, når det tragiske/negative alternativet ikke blir en realitet og de medfølgende konsekvensene av det dermed blir fraværende. Oppvask? Nah. Men de har nok hatt og kommer helt sikkert til å ha flere nyttige evalueringer slik at de fremtidig kan bli enda bedre på å håndtere slike trusler.
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Du får det til å høres ut som en bagatell om et titalls mennesker skulle blitt drept og en rekke flere hadde blitt traumatisert i en knivmassakre. Pytt pytt. Det ble bare gjort med kniver, ikke så farlig da altså.

I riktig setting kunne nok de angivelige terroristene få gjort ganske mye skade med kniver før de hadde blitt stoppet. Og da er det nok ikke så mange som hadde flirt av det og prøvd å bagatellisere det. Vi kjenner heller ikke til hele bildet rundt den aktuelle trusselen, om det kan ha vært snakk om mer enn "bare" kniver.

Som alltid så vil vi ikke kunne vite sikkert hvordan utfallet av dette ville vært om Staten hadde håndtert det annerledes. Kanskje har de avverget et angrep, og kanskje ikke. Så det blir sånn sett vanskelig å sette ett endelig punktum på om måten det ble håndtert på var en av de mer optimale eller ikke. Men en ting vet vi sikkert, og det er at ingen terroraksjon har skjedd. Og når det gjelder slikt som dette så blir det ikke bedre enn det.

Det kostet kanskje litt, og noen ble nok litt skremt. Men på den andre side så har Staten og folk ellers fått hatt seg en solid terrorøvelse, med lærdommer som godt muligens kan bli nyttige ved senere anledninger på mange forskjellige måter. Lærdommer som ved senere anledninger kan bidra til å redde både liv og andre verdier. Og kostnadene og den spredte frykten nå er vel ganske sikkert lavere enn det hadde vært om de angivelige terroristene faktisk hadde klart å utføre et angrep. Norge kunne spart ganske mange penger om man hadde klart å avverge Breivik sin tullskap. Nå var det så klart en terroraksjon av en annen type og skala enn den som var aktuell nå trolig ville vært, men dyrt ville det nok blitt uansett. På flere måter.

Det er lett å klage på ressursbruken og hvordan det handles, når det tragiske/negative alternativet ikke blir en realitet og de medfølgende konsekvensene av det dermed blir fraværende. Oppvask? Nah. Men de har nok hatt og kommer helt sikkert til å ha flere nyttige evalueringer slik at de fremtidig kan bli enda bedre på å håndtere slike trusler.
Vis hele sitatet...
Ja jeg var helt ute å kjøre når jeg forventet oppvask, den går jeg med på. Så la oss stryke den useriøse og bastante over-bagatelliseringen, så polarisert diskusjon går ingensteder.

Jeg skal holde meg litt mer saklig og realistisk.

Enda må jeg si at jeg fortsatt er veldig overrasket over hvor bred enighet det er rundt myndighetenes håndtering av situasjonen. Du trekker inn alternativet suksessfult angrep; men hva med det andre alternativet - ingenting?

Kanskje ble terroristene redd av beredskapen, men hvor realistisk er det å anta det? Utenom denne ene muligheten, hva hadde Norge som samfunn å vinne på måten dette bør håndtert på? Og hvorfor kunne ikke norgrs befolkning beroliges med å også få vite om kniv-planen?

Når det gjelder ressursene så er det i mine øyne langt ifra den høyeste prisen som betales. Hendelser som dette former hele Norge som samfunn. Hva en befolkning aksepterer av innskrenket personvern, overvåking, engasjement i militære koalisjoner etc er blandt ting denne hendelsen er med på å definere.

Hele Norge påvirkes av at 3 personer har snakket om å angripe nordmenn med kniv. Gjør vi oss ikke veldig sårbare? Synes du myndighetene skal gjøre dette om en tilsvarende situasjon skjer igjen? Hva om det skjer 2 ganger til?

Jeg mener disse spørsmålene konkret, ikke som retorisk argumentasjon. Jeg begynner genuint å lure på om det er jeg som er på tulltur - men skjønner det virkelig ikke!

"3 terrorister skal være på vei mot Norge for å gjennomføre et angrep på et offentlig sted. De skal benytte nærkamå-våpen. Dette er grunnen til at beredskap opptrappes. Folk oppfordres til å ta det med ro og fortsette livene sine som vanlig."

På hvilken måte hadde dette vært vanskelig å gjennomføre?

Det farligste med terror er frykten det skaper. Frykt var jo nettopp målet!

De fleste assosierer terror med bomber - og ja, bomber er jævla mye mer skummelt enn kniver! Jeg fatter bare ikke hvorfor ikke nordmenn flest kunne blitt beroliget i det minste med denne informasjonen?
Sist endret av Tøffetom; 29. august 2014 kl. 08:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Enda må jeg si at jeg fortsatt er veldig overrasket over hvor bred enighet det er rundt myndighetenes håndtering av situasjonen. Du trekker inn alternativet suksessfult angrep; men hva med det andre alternativet - ingenting?

Kanskje ble terroristene redd av beredskapen, men hvor realistisk er det å anta det? Utenom denne ene muligheten, hva hadde Norge som samfunn å vinne på måten dette bør håndtert på? Og hvorfor kunne ikke norgrs befolkning beroliges med å også få vite om kniv-planen?

Når det gjelder ressursene så er det i mine øyne langt ifra den høyeste prisen som betales. Hendelser som dette former hele Norge som samfunn. Hva en befolkning aksepterer av innskrenket personvern, overvåking, engasjement i militære koalisjoner etc er blandt ting denne hendelsen er med på å definere.

Hele Norge påvirkes av at 3 personer har snakket om å angripe nordmenn med kniv. Gjør vi oss ikke veldig sårbare? Synes du myndighetene skal gjøre dette om en tilsvarende situasjon skjer igjen? Hva om det skjer 2 ganger til?

Jeg mener disse spørsmålene konkret, ikke som retorisk argumentasjon. Jeg begynner genuint å lure på om det er jeg som er på tulltur - men skjønner det virkelig ikke!

"3 terrorister skal være på vei mot Norge for å gjennomføre et angrep på et offentlig sted. De skal benytte nærkamå-våpen. Dette er grunnen til at beredskap opptrappes. Folk oppfordres til å ta det med ro og fortsette livene sine som vanlig."

På hvilken måte hadde dette vært vanskelig å gjennomføre?

Det farligste med terror er frykten det skaper. Frykt var jo nettopp målet!

De fleste assosierer terror med bomber - og ja, bomber er jævla mye mer skummelt enn kniver! Jeg fatter bare ikke hvorfor ikke nordmenn flest kunne blitt beroliget i det minste med denne informasjonen?
Vis hele sitatet...
Jeg trekker da inn begge alternativene:

Sitat av Ezukiel
Som alltid så vil vi ikke kunne vite sikkert hvordan utfallet av dette ville vært om Staten hadde håndtert det annerledes. Kanskje har de avverget et angrep, og kanskje ikke.
Vis hele sitatet...
Det jeg konkluderer med er at ingen angrep så langt har skjedd, men at man da ikke vet om årsaken til at ingenting har skjedd er Staten sine handlinger; eller at det rett og slett ikke var noe reelt angrep på vei.

En av grunnene for Staten å gå så tydelig ut i media om denne trusselen var nok som kjent å også sende ut en "beskjed" til de angivelige terroristene at vi var på sporet av de. Ved å la denne informasjonen være nogenlunde vag så unngår man å fortelle terroristene hvor mye man faktisk vet. Dette skaper usikkerhet for terroristene og vil gjøre det vanskeligere for de å tilpasse seg situasjonen for å fortsatt kunne gjennomføre et angrep.

Om Staten hadde gått ut med informasjon om at de hadde kjennskap til at fire mulige terrorister sist var sett på flyplassen i Aten på vei til Norge for å utføre et angrep med kniv, så ville det vært lettere for de angivelige terroristene å endre på plan og finne en alternativ fremgangsmåte. De kunne endret reiserute, og endret metode angrep skulle utføres på. Og det ville dermed vært lettere for de å snike seg unna radaren siden de ikke nødvendigvis lengre ville passet beskrivelsen.

Noe som fører oss til neste poeng i forhold til vag informasjon rundt dette. Ved at det ikke ble gitt for mye informasjon til offentligheten og heller ikke til alle offentlige tjenestemenn så unngikk/unngår man at man ser seg blind i forhold til hva man ser etter. I forhold til hvor mye Staten selv visste om dette så anså de vel det som det gunstigste alternativet i dette tilfellet. Noe ligger uansett bak den avgjørelsen, diskusjoner og informasjon i lukkede rom som vi trolig aldri vil få nyss i. Det er så klart både forlemper og ulemper med å skulle gi ut mye informasjon eller det å gi ut ganske vag informasjon som i dette tilfellet. Men alt i alt så har vi kommet ganske greit gjennom det med det alternativet Staten gikk for.

Jeg har personlig ingen problemer med om Staten skulle handle lignende ved neste mulige tilsvarende anledninger. Nå er jeg en nysgjerrig jækel så jeg kjenner godt til draget mot å vite så mye som mulig om ting som skjer. Men jeg overlever alternativet med å ikke vite, i hvert fall når jeg ser i det minste en liten sammenheng i hvorfor det blir slik. At episoder som dette er med på å definere samfunnet har du nok rett i. Hvor mye vi som borgere skal akseptere og gå med på er en diskusjon i seg selv, men til syvende og sist så har jeg lite problemer med at de overvåker for å avdekke mulige aksjoner som dette.

Det overvåkes så mye i alle mulige retninger nå uansett. Om man har et behov for å holde seg under radaren så klarer man greit dette om man har middels gode IT-kunnskaper, om man ikke har behovet så er det bare å kjøre business as usual. Det burde kanskje ikke være slik. Men det er som nevnt en annen diskusjon.

I mine omgivelser så merket jeg svært lite til frykt hos noen som helst mens dette pågikk. Jeg tok det selv helt med ro. Mulig det var annerledes andre steder, men jeg føler kanskje mest dette med spredt frykt var noe som ble hauset opp i media.

Personlig tenker jeg ikke at et knivangrep nødvendigvis høres mindre dramatisk ut enn et bombeangrep. Med en bombe så kommer det et smell og da vet alle med en gang at noe ille er på gang, om noen sniker seg rundt med kniv så kan de i "riktige" omgivelser få holde på ganske lenge før noen får med seg at det ligger hauger med lik rundt omkring. Og rent visuelt så kan det nok se minst like uhyggelig ut etter en knivmassakre som ved etter et bombeangrep.

Et knivangrep har ikke potensiale til å skape like store materialistiske skader som et bombeangrep, men utover det så trenger det nødvendigvis ikke være snakk om noen mindre skremmende affære.