Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3163
Forhørte meg med DnB, og kan det stemme at det er slik;

At hvis jeg skaffer meg et MasterCard og forbrukter mitt er på 5000 kroner. Vil nedbetalingen bli slik at jeg kan betale minstebeløpet som er på 2-3 prosent, ca 200-300 kroner i måneden, helt til totaltbeløpet på 5000 er betalt?

Er det så enkelt som å betale en liten slant hver måned helt til du har nådd beløpet på 5000, eller er det masse ekstra kostnader som følger med?
Mener å ha hørt folk uttale "låner du 5000 på mastercard er det som å betale 10000 tilbake, aldri gå i den fellen!!!"
Sist endret av Jagaren; 24. oktober 2013 kl. 11:54.
Sitat av Jagaren Vis innlegg
Forhørte meg med DnB, og kan det stemme at det er slik;

At hvis jeg skaffer meg et MasterCard og forbrukter mitt er på 5000 kroner. Vil nedbetalingen bli slik at jeg kan betale minstebeløpet som er på 2-3 prosent, ca 200-300 kroner i måneden, helt til totaltbeløpet på 5000 er betalt?

Er det så enkelt som å betale en liten slant hver måned helt til du har nådd beløpet på 5000, eller er det masse ekstra kostnader som følger med?
Mener å ha hørt folk uttale "låner du 5000 på mastercard er det som å betale 10000 tilbake, aldri gå i den fellen!!!"
Vis hele sitatet...
så lenge du ikke klarer å betale allt tilbake som du har brukt hver måned så bruker du ikke kredittkort !

feks kjøper du en tv til 9000kr så betaler du hele beløpet innen 30 dager.. klarer du ikke dette så sparer du til du har råd
Sitat av Jagaren Vis innlegg
Er det så enkelt som å betale en liten slant hver måned helt til du har nådd beløpet på 5000, eller er det masse ekstra kostnader som følger med?
Vis hele sitatet...
Rentene er jo de ekstra kostnadene som følger med?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jagaren Vis innlegg
At hvis jeg skaffer meg et MasterCard og forbrukter mitt er på 5000 kroner. Vil nedbetalingen bli slik at jeg kan betale minstebeløpet som er på 2-3 prosent, ca 200-300 kroner i måneden, helt til totaltbeløpet på 5000 er betalt?
Vis hele sitatet...
Ja, men du betaler rente på beløpet, typisk 20-30%.

Kredittkort er genialt for to ting:
-Du vil ha fleksibel bruk, og veit du alltid har pengar. Eg er i den kategorien, bruker kredittkort mykje, og betaler alltid tilbake fortløpande.
-Vaskemaskina ryk, og du ha ny, og det vil ta deg eit par månader å grave sammen beløpet. Du må betale renter, men rentekostnaden er lågare enn kostnaden ved å ikkje ha gjenstanden.
Trådstarter
Jeg har tenkt å bruke beløpet på 5000 fortløpende. Det vil si; Har to produkter jeg trenger nå, med en gang!.
Men jeg har ikke mulighet til å betale hele beløpet på 5000 innen 30 dager!. Det jeg forsto fra DnB var da at jeg kan betale 200-300 kroner i måneden helt til beløpet på 5000 er betalt uten noen ekstra kostnader utover de 5000, så lenge jeg alltid betaler minstebeløpet på 200-300 i måneden. Er ikke dette mulig?
Sist endret av Jagaren; 24. oktober 2013 kl. 12:20.
Sitat av Jagaren Vis innlegg
Jeg har tenkt å bruke beløpet på 5000 fortløpende. Det vil si; Har to produkter jeg trenger nå, med en gang!.
Men jeg har ikke mulighet til å betale hele beløpet på 5000 innen 30 dager!. Det jeg forsto fra DnB var da at jeg kan betale 200-300 kroner i måneden helt til beløpet på 5000 er betalt uten noen ekstra kostnader utover de 5000, så lenge jeg alltid betaler minstebeløpet på 200-300 i måneden. Er ikke dette mulig?
Vis hele sitatet...
Da tjener de ikke jo ikke NOE penger på og låne deg penger?
Vis du ikke vil at det skal koste noe, må du betale HELE beløpet, Deler du det opp, kommer renter itillegg.

Og vis du betaler minste beløpet, kan det være mulig at det ikke dekker rentene engang, men det kommer nok litt annpå.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jagaren Vis innlegg
Jeg har tenkt å bruke beløpet på 5000 fortløpende. Det vil si; Har to produkter jeg trenger nå, med en gang!.
Men jeg har ikke mulighet til å betale hele beløpet på 5000 innen 30 dager!. Det jeg forsto fra DnB var da at jeg kan betale 200-300 kroner i måneden helt til beløpet på 5000 er betalt uten noen ekstra kostnader utover de 5000, så lenge jeg alltid betaler minstebeløpet på 200-300 i måneden. Er ikke dette mulig?
Vis hele sitatet...
Nei. Det er ikkje mulig. Effektiv rente er 20.27% rente, så du vil betale rimelig mykje ekstra for å betale ned så seint.

Og om du bør nytte kredittkort kjem an på definisjonen av må ha. Dersom du greier deg uten, så treng du det ikkje.
kostnaden din for å låne 5 lapper i ett halvt lån vil altså bli:
(rente oppgitt av slashdot)
5000*0,2027=1013/2 (fordi det er ett halvt år)=507 kroner

Dette kommer i tillegg til de 5000 du låner.
Hvis du låner 5000 til 20% rente over 2år så kommer lånet ditt totalt til å koste deg 7200. Da betaler du 300kroner i mnd.
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvis du låner 5000 til 20% rente over 2år så kommer lånet ditt totalt til å koste deg 7200. Da betaler du 300kroner i mnd.
Vis hele sitatet...
Så jeg kan klare dette lånet på 300 kroner hver måned på en periode over 24 måneder? Og da vil altså banken tjene kroner 2200 kroner på mitt lån? Har jeg fortsatt det riktig da? For det kan jeg fint leve med. Bekymringen min har vært at det plutselig fort kan komme gebyrer på 1000 kroner her og 1000 kroner der, kun for et lite lån.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jagaren Vis innlegg
Så jeg kan klare dette lånet på 300 kroner hver måned på en periode over 24 måneder? Og da vil altså banken tjene kroner 2200 kroner på mitt lån? Har jeg fortsatt det riktig da? For det kan jeg fint leve med.
Vis hele sitatet...
Om du trur du kan leve med det, så tar du truleg feil. Beklager, men kredittkort er nesten aldri god ide, og det høres ut som du er på god veg til å bli med i luksusfellen om eit par år.

Kredittkort er bra om du har stødig økonomi. Elles er det nesten utelukkande dårlig deal.
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Om du trur du kan leve med det, så tar du truleg feil. Beklager, men kredittkort er nesten aldri god ide, og det høres ut som du er på god veg til å bli med i luksusfellen om eit par år.

Kredittkort er bra om du har stødig økonomi. Elles er det nesten utelukkande dårlig deal.
Vis hele sitatet...
Jeg ser for meg at jeg kan klare meg på 300 kroner hver måned fremover i gjeld om det er det som må til? Jeg kan jo også ser for meg at når jeg får økonomien oppe å gå at jeg fint kan betale f.eks hele beløpet på en betaling om en måned eller to.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jagaren Vis innlegg
Jeg ser for meg at jeg kan klare meg på 300 kroner hver måned fremover i gjeld om det er det som må til? Jeg kan jo også ser for meg at når jeg får økonomien oppe å gå at jeg fint kan betale f.eks hele beløpet på en betaling om en måned eller to.
Vis hele sitatet...
Kva slags gjenstander er det du treng så akutt at gjeld til såpass høg rente er aktuelt? Har du familie du kan låne av? Og om du i heile teke er i tvil om du kan greie 300,- per måned... vel, nuff said.
Mener at dette er dårlig deal for deg. Lønnsomt for dem som har god og stødig økonomi til å bruke kredittkort. Hvis du trenger 5000 kroner snarest er det ikke bedre at du spør familie og venner først om du kan låne fra dem(slipper du å tenke på renter osv)?
Sist endret av Gulingen; 24. oktober 2013 kl. 12:55.
Sitat av Jagaren Vis innlegg
Så jeg kan klare dette lånet på 300 kroner hver måned på en periode over 24 måneder? Og da vil altså banken tjene kroner 2200 kroner på mitt lån? Har jeg fortsatt det riktig da? For det kan jeg fint leve med. Bekymringen min har vært at det plutselig fort kan komme gebyrer på 1000 kroner her og 1000 kroner der, kun for et lite lån.
Vis hele sitatet...
Du bør høre på Slashdot og de andre som sier at dette er dårlig butikk, for det er det. Hva slags gebyrer ol. som evt. kan komme i tillegg står i vilkårene for lånet.
Først av alt vil jeg råde deg til å sette deg inn i hvordan et kredittkort funker. Wikipedia bør ha mer enn nok av informasjon om emnet.

Fra DnBs nettsider ser man at det er rentefritt i 45 dager. Det betyr at beløpet du ikke har betalt tilbake vil ha en rente på 20,27%. Dvs. at dersom det er utestående 4000 kroner (du betaler ned 1000) så må du betale 810kr ekstra neste måned, bare for å ikke få mer gjeld.

Er dette lurt? Nei. Vent til du har nok penger eller ta et personlig lån fra noen du kjenner. Skaff deg en jobb og vent til du har nok penger, som alle andre her sier.

Edit: kan legge inn matematikken så du kan se selv hva du må betale. beløp * prosent = skyldig beløp. Jeg tok her 4000*0,2227. Du kan bytte ut beløpet med det du vet du sitter igjen med, og du vet hva rentene (ekstra gjeld) blir.
Sist endret av Xasma; 24. oktober 2013 kl. 13:26.
Xasma: Det er 20,27% per år, ikke per måned. Uansett er det å ha kredittlån en uting og koster mye penger som man ikke hadde trengt å gi fra seg. Jeg nyter selv godt av alle fordelene med kredittkort (gebyrfrie uttak i utlandet, kickback, reiseforsikring osv.), men jeg lar det gå som prinsipp at jeg alltid skal planlegge det slik at jeg ikke betaler ei krone i rente. Kredittkortutstederne tjener enormt med penger på folk som bruker penger de ikke har.

Om dette er noe du MÅ ha, er jeg sikker på at familien din kan låne deg pengene. Om det er nye PlayStation 4 med et par spill som du bare måå kjøpe på utgivelsesdatoen råder jeg deg heller til å spare til du har råd.
Lånesum*renter^antall terminer = totalsum
5000*1.2^2 = 7200
Sist endret av Mith; 24. oktober 2013 kl. 13:54.
Som flere her sier. Matercard er vel det mest ugunstige lånet du kan få deg. Jeg er også i den kategorien at jeg bruker kredittkort stort sett hver måned, og betaler alltid tilbake alt innen 30 dager. Brukes til bensin og mat.

Bruker du dette som ett lån over flere måneder så betaler du dyrt for dette.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mith Vis innlegg
Lånesum*renter^antall terminer = totalsum
5000*1.2^2 = 7200
Vis hele sitatet...
Grei tilnærming, men vil ikkje stemme heilt ettersom rentene vert berekna månedsvis, og du må betale renters rente, og du i tillegg betaler inn fortløpande.

Om du antar innbetaling på 300,- per månad vil du jo første månad betale 84,- i renter, men tredje månad har du alt betalt ned litt, så du er nede i 77,- i rente den månaden.
Trådstarter
Veldig mange gode forslag her, vet at MasterCard er noe djevelskap..men har rett og slett ingen annen mulighet for øyeblikket!

Så om jeg har forstått riktig og som endel har påpekt her;

Om jeg betaler ned dette her på 2 år, som totalt blir 7200 over en så lang tidsperiode. Så vil jeg måtte betale 300 i måneden, og da inkluderer det nedbetaling og renter? Det er KUN 300 jeg må betale per mnd?

Når økonomien kommer seg er førsteprior å betale ned gjelden, så 300 i noen måneder framover for så å betale resterende er da ikke så ille sett fra mine øyne, iom hvor mye jeg trenger pengene akkurat nå.

Har jeg forstått det riktig ?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Grei tilnærming, men vil ikkje stemme heilt ettersom rentene vert berekna månedsvis, og du må betale renters rente, og du i tillegg betaler inn fortløpande.
Om du antar innbetaling på 300,- per månad vil du jo første månad betale 84,- i renter, men tredje månad har du alt betalt ned litt, så du er nede i 77,- i rente den månaden.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er klar over at det ikke blir helt riktig. Renters rente for hvert år er med der, men ikke nye renteberegninger utifra hva du alt har betalt inn mnd for mnd. Derfor jeg tenkte det var greit å vise hvordan jeg kom fram til min sum
Sist endret av Mith; 24. oktober 2013 kl. 14:17.
Sitat av dadyd Vis innlegg
Xasma: Det er 20,27% per år, ikke per måned. Uansett er det å ha kredittlån en uting og koster mye penger som man ikke hadde trengt å gi fra seg.
Vis hele sitatet...
Var litt rask, og ja.

Til TS: MasterCard er djevelen for de som bruker det uten å tenke seg om. Jeg er student og bruker MasterCard for det meste, og er fornøyd med det. Det handler bare om å ikke bruke penger man ikke har.

Tallene dine... De gidder nok ingen å se over(du kan selv bruke en geometrisk rekke, hvis du vil). Spør banken hva det vil koste å betale ned 5000kr over 2 år, og du vil få et svar. Vil igjen stresse, som mange andre, at dersom du bruker MasterCard fordi du ikke har penger, så bruk det kun til nødvendigheter.
Ser det er mye skremselspropaganda her, men saken er ganske klar;

Hvis du låner et beløp på 10000 til 20% - så forventer banke 12000 tilbake. Slik gjør de forretning.

Hvis du er sikker på at du klarer de månedlige beløpene, så er det ingenting i veien med et kredittlån, annet enn renten.

Forhør deg skikkelig om hvilket beløp de ønsker i måneden, så er det ingenting umulig med å betjene dette.
Problemet er at om du betaler minstebeløpet hver måned, minker lånet ditt nesten ikke i det hele tatt, for mye av det du betaler er renter. Men det stemmer jo at du kan betale bare det hver måned. Da vil det altså ta lang tid å betale ned lånet, og når du endelig er ferdig med det, stemmer det sikkert bra at du til sammen har betalt omtrent det dobbelte av det du lånte.
Sist endret av Susa; 24. oktober 2013 kl. 21:09.
Kanskje du bare kan ta opp et lite forbrukslån, TS? Siden det virker som om du bare trenger penger akkurat nå, og ikke nødvendigvis et kreditkort?