Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1570
Jeg har nettopp fått meg speilrefleks igjen og i denne sammenheng har jeg tuslet litt rundt for å på prøve å friske opp litt samtidig som jeg har prøvd meg på noe nytt; endre fargene for å sprite opp bildene en smule.

Men er det for mye av det gode?
Hva kunne vært gjort annerledes for å få ting bedre? Forslag til innstillinger mtp. blender og lukketid f.eks.?

Å poste bildene på facebook gir meg ingenting tilbake, kun "Fint <3" og et visst antall likes så det hadde vært greit om noen fotokyndige kunne ha kommet med noen uttalelser!

http://i43.tinypic.com/29cs42h.jpg


http://i39.tinypic.com/2nuhdmf.jpg


http://i42.tinypic.com/2h2jww2.jpg
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Redigerer du i Photoshop? Hvis du velger "Photography" i Workspace-menyen (øverst til høyre) er det mye du kan gjøre der. Jeg vil anbefale at du velger "curves" og gjør formen om til en svak S-form, slik som curves-knappen ser ut. Bruk dette med moderasjon. Dette er for å sprite opp fargene da alle bilder har en tendens til å bli litt blasse.
(Hvis ikke PS så er Gimp er greit alternativ!)

Når det gjelder horisonten i de to nederste, prøv å få den så rett som mulig med mindre du skal skape stemning av bevegelse i bildet. Prøv å ha så lav ISO-verdi som mulig men også slik at dette går på minst mulig bekostning av lyset. Høy ISO-verdi gir støy i bildet og lite lys i bildet... vel, det gir et mørkt bilde.

Jeg vil anbefale deg å ta bildene i ukomprimert JPEG+RAW-format. Da får du det samme bildet i to forskjellige filtyper. .RAW-formatet er et råformat og kan ha flere subformat. Canon 550D og 600Ds subformat er .CR2. Disse filene inneholder mye mer informasjon enn et komprimert JPEG-bilde og du har mer kontroll over det.

Du har antakelig også en funksjon på kameraet som deler bildet inn i ni deler. Dette kalles Det Gyldne Snitt og er en tommelfingerregel for de som fotograferer at motivet ikke skal være i midten av bildet men i nærheten av en av de fire kryssene de ni rutene danner. Dette er litt vanskelig å forklare hvorfor det burde være slik, men ta bilder og se selv. Unntaket er jo illustrasjonsfotografier osv.

Hvis du tar bilder av ansikter så kan du bruke liten brennvidde (f. eks 18mm (se på objektivet)) for å unngå at ansiktene til de du tar bilde av blir flate. Og husk at det strengt tatt ikke er noe som heter zoom på DSLR-kameraet ditt, det heter brennvidde.

Håper dette hjalp deg litt, hvis noe er uklart er det bare å spørre!
Komposisjon er ikke helt gull på bilde 1 og 3. På bilde 2 så er horisonten sånn passe skjev.
Duckie, kommer tilbake til deg når jeg er på pc.
Takk for utfyllende svar forresten!

Moret, ja, jeg ser det nå, men jeg får unnskylde meg med at jeg fokuserte mest på å få til noe med fargene.
Synspunkter mtp. resultatet?
Sist endret av Knask; 25. september 2013 kl. 21:12.
- Fine bilder .

Det første med edderkoppen er
nydelig i komposisjon og dybde ...
( dimensjon )

Her følger en "pastisj" (skisse)
basert på det siste :

Name:  2h2jww2-ff-skisse-ps-justert.jpg
Views: 330
Size:  93,2 KB

Hold på, du har talent.
Og, takk for titten ..
Sist endret av radion; 25. september 2013 kl. 22:25.
Takk for tilbakemeldingen!

Jeg skal prøve å tenke mer på komposisjon i fremtiden, men jeg har litt for lett for å bli for ivrig når jeg er ute og knipser bilder.
Det blir nok bedre når jeg får roet meg ned et par hakk!
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Ikke vær redd for å bruke utløserknappen aktivt! Du burde hvert fall ta ca 10 bilder av samme motiv.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Mye bra tips her! Som Duckie sier er fargene litt blasse, men du har øye for motiver! Hvilke objektiv har du brukt her?


Sitat av Duckie Vis innlegg
Hvis du tar bilder av ansikter så kan du bruke liten brennvidde (f. eks 18mm (se på objektivet)) for å unngå at ansiktene til de du tar bilde av blir flate.
Vis hele sitatet...
Dette må jeg si jeg er uenig i. Portrettbilder blir helt jævlige på f.eks 18mm, ettersom du får distortion som ikke ser ekte ut, og er veldig lite flatterende på de aller fleste modeller.

"De fleste" er enige om at mellom 50 og 85mm er gunstig for portrettbilder(Jævlig lettvint å handle en 50mm f/1.8(billig og bra!) da den er omtrent 80m på crop-sensor(Billigere DSLR's, 7D, 60D,700D, 650D, 600D m.mer) og 50mm på fullformat(5D, 6D, 1D m.mer)

Med crop-sensor og fullformat sikter jeg til APS-C og APS, som er sensorene Canon bruker i kameraene sine. En 50mm-linse som brukes på et APS-C-kamera vil være det samme som en 75mm på et APS-kamera.
Edderkoppen var nærmest forlokkende i sitt avskrekkende utseende. Synes du fikk fanget trekkene dens godt ved å gjøre bakgrunnen uklar og hva enn av fargeendringer du har foretatt deg.

Min fototekniske kunnskap er heller laber, men jeg synes landskaps-/horisontbildene dine var fine. Himmelfargen og -nyansene i det midtre bilde utfyller resten av motivet svært godt. Veldig stemningsfult, og ikke noe jeg ville endret på, annet enn kanskje horisontvinkelen en smule som andre har nevnt ovenfor her.

Sleng kamerastroppen rundt nakken og begi deg gjerne ut på en høsttur eller to, skulle ha sett flere bilder fra deg
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Og som sagt, ikke vær redd for å trykke på knappen! Vedder på du ikke bruker halvparten av minnekortet en gang, hehe.
Håper ikke jeg er for hard her nå.

Bildet av edderkoppen, det er ett bilde av en edderkopp sett ovenfra, altså ingenting spesielt, bildet gir meg absolutt ingenting, hadde vært moro å sett du gå full macro på den jævelen! Da kunne det blitt noe.

For landskaps/solnedgangbildene dine, prøv å fyll bildene med noe interessant, en strand med solnedgang blir veldig kjedelig uten at det er noe annet i bildet også, samme gjelder bilde med fuglen, men det er litt bedre.

Duckie; ingen vits å voldta shutteren (jeg har gjort det selv) prøv heller å fokuser mer når du tar bilder så skal du se resultatene blir veldig bra :-)
Sitat av Duckie Vis innlegg
Redigerer du i Photoshop? Hvis du velger "Photography" i Workspace-menyen (øverst til høyre) er det mye du kan gjøre der. Jeg vil anbefale at du velger "curves" og gjør formen om til en svak S-form, slik som curves-knappen ser ut. Bruk dette med moderasjon.


Når det gjelder horisonten i de to nederste, prøv å få den så rett som mulig med mindre du skal skape stemning av bevegelse i bildet. Prøv å ha så lav ISO-verdi som mulig men også slik at dette går på minst mulig bekostning av lyset. Høy ISO-verdi gir støy i bildet og lite lys i bildet... vel, det gir et mørkt bilde.

Jeg vil anbefale deg å ta bildene i ukomprimert JPEG+RAW-format. Da får du det samme bildet i to forskjellige filtyper. .RAW-formatet er et råformat og kan ha flere subformat. Canon 550D og 600Ds subformat er .CR2. Disse filene inneholder mye mer informasjon enn et komprimert JPEG-bilde og du har mer kontroll over det.

Du har antakelig også en funksjon på kameraet som deler bildet inn i ni deler. Dette kalles Det Gyldne Snitt og er en tommelfingerregel for de som fotograferer at motivet ikke skal være i midten av bildet men i nærheten av en av de fire kryssene de ni rutene danner. Dette er litt vanskelig å forklare hvorfor det burde være slik, men ta bilder og se selv. Unntaket er jo illustrasjonsfotografier osv.

Hvis du tar bilder av ansikter så kan du bruke liten brennvidde (f. eks 18mm (se på objektivet)) for å unngå at ansiktene til de du tar bilde av blir flate. Og husk at det strengt tatt ikke er noe som heter zoom på DSLR-kameraet ditt, det heter brennvidde.

Håper dette hjalp deg litt, hvis noe er uklart er det bare å spørre!
Vis hele sitatet...
Ja, jeg redigerer i photoshop og etter at du tipset meg om curves så kom jeg på at Jonta anbefalte meg akkurat det samme for to-tre år siden.
Flere har kommentert at fargene ble litt blasse så dette må jeg bare ta til meg uansett hvor kjedelig det blir å lære seg.

Om jeg har denne funksjonen vet jeg ikke, men skal sjekke det opp.
Bruker et Canon EOS 450D for tiden.

Det er uhyre sjeldent at jeg tar bilde av ansikter eller andre mennesker for den slags skyld, men takk for tips!

Sitat av Duckie Vis innlegg
Ikke vær redd for å bruke utløserknappen aktivt! Du burde hvert fall ta ca 10 bilder av samme motiv.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg for dårlig til så jeg skal prøve å ta meg litt bedre tid neste gang.
Vanligvis tar jeg bare et par bilder før jeg raser videre for å finne noe nytt å ta bilde av.
Etter en helt vanlig tur på et par timer kommer jeg hjem med typisk 20-30 bilder.


Sitat av FatMan Vis innlegg
Mye bra tips her! Som Duckie sier er fargene litt blasse, men du har øye for motiver! Hvilke objektiv har du brukt her?
Vis hele sitatet...
Medfølgende standardobjektiv. (18/55?)
Noen tips til hva som egner seg best for å fotografere landskap?


Sitat av Tawon Vis innlegg
Edderkoppen var nærmest forlokkende i sitt avskrekkende utseende. Synes du fikk fanget trekkene dens godt ved å gjøre bakgrunnen uklar og hva enn av fargeendringer du har foretatt deg.

Min fototekniske kunnskap er heller laber, men jeg synes landskaps-/horisontbildene dine var fine. Himmelfargen og -nyansene i det midtre bilde utfyller resten av motivet svært godt. Veldig stemningsfult, og ikke noe jeg ville endret på, annet enn kanskje horisontvinkelen en smule som andre har nevnt ovenfor her.

Sleng kamerastroppen rundt nakken og begi deg gjerne ut på en høsttur eller to, skulle ha sett flere bilder fra deg
Vis hele sitatet...
Takker og bukker!


Sitat av Lundern Vis innlegg
Håper ikke jeg er for hard her nå.

Bildet av edderkoppen, det er ett bilde av en edderkopp sett ovenfra, altså ingenting spesielt, bildet gir meg absolutt ingenting, hadde vært moro å sett du gå full macro på den jævelen! Da kunne det blitt noe.

For landskaps/solnedgangbildene dine, prøv å fyll bildene med noe interessant, en strand med solnedgang blir veldig kjedelig uten at det er noe annet i bildet også, samme gjelder bilde med fuglen, men det er litt bedre.

Duckie; ingen vits å voldta shutteren (jeg har gjort det selv) prøv heller å fokuser mer når du tar bilder så skal du se resultatene blir veldig bra :-)
Vis hele sitatet...
Om du har berettiget kritikk er jeg selvfølgelig takknemlig.
Uten kritikk blir jeg ikke bedre!

Ja, edderkoppbildet var egentlig bare noe jeg tok mens jeg utforsket en bunker under en UE-tur jeg hadde for et par uker siden så jeg har forståelse for at dette ble litt tamt for din del.
Det ble litt vanskelig å komme til skikkelig med macro ettersom den hang i taket på bunkeren (har snudd det).

Jeg skal ta meg en ny tur om ikke alt for lenge så får vi se hvordan det går da.