Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  76 13591
Hvilke skader ville det påført av å bli truffet av et luftgevær .177 cal med rundt 500-600 fps utgangshastighet? Mener da selvfølgelig ikke i øyet, men andre steder på kroppen. Ville det stoppet en person?
Spørs hva du mener med å stoppe en person. Gjør sikkert vondt å bli truffet av en slik kule, men det oppstår ingen skade som forhindrer mottakeren å slåss videre. Til det trenger du et våpen som skaper et hydrostatisk sjokk når prosjektilet treffer. Er en omfattende artikkel om dette på http://en.wikipedia.org/wiki/Stopping_power
Ble skutt i hånden for 15 år siden. Kjegla gikk igjenom huden og boret seg fast i beinet til ene fingen.
6 timers før legen fikk den ut. Foruten et sykt arr så er halve hånden nummen pga nerveskade.

Så ja, man kan få skader av luftgevær.
Kommer helt ann på hvor du treffer. Om du treffer meg i leggen vil du mest sannsynlig oppnå at jeg blir dritforbanna og enten kaster det nærmeste jeg har på deg eller løper etter deg.
Skal du først stoppe noen vil jeg anbefale noe annet enn et luftgevær. Dog du kan være heldig og få jobben gjort men særlig pålitelig er det ikke
Jeg har et lite gevært jeg fikk i tiårsalderen. Skulle sjekke lufttrykket en gang, men glemte at det var en kule i løpet. Blåste av huden og litt kjøtt på pekefingeren min. Det er ikke direkte deilig å bli skutt med luftgevær, men det stopper nok ikke en person som er ute etter deg. Vil tro det heller får personen mer målrettet.
På kloss hold kjenner man det sikkert litt. Men det spørs på personen, jeg kjenner en fra yngre år som ville at jeg skulle skyte han noen ganger med luftgevær (patroner, ikke opptrekk) og han bare lo av det. Så du skal nok ikke stole på ett luftgevær hvis det er noen syke personer ute etter deg.
Ble skutt i ryggen med luftgevær for et par år siden, fra omtrent 20 meter. Kula gikk igjennom genseren, men ikke gjennom huden, fikk bare et blåmerke. Gjorde ikke særlig vondt, omtrent det samme som å bli skutt på med airsoft.

Dette var riktignok et gammelt luftgevær som jeg ikke aner utgangshastighet og kaliber på.
Sist endret av Ginnungagap; 14. mars 2011 kl. 18:39.
Du kan sikkert få infeksjon hvis kula slår gjennom huden.
Spørs jo helt hvor kraftig det er og hvilken type kule det er. 500-600fps er svakt for å være luftgevær, men lager sikkert fine sår. Kraftigere vil gå inn i huden.
Sist endret av henrikxt; 14. mars 2011 kl. 18:56.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Spørs jo helt hvor kraftig det er og hvilken type kule det er. 500-600fps er svakt for å være luftgevær, men lager sikkert fine sår. Kraftigere vil gå inn i huden.
Vis hele sitatet...
du kan bli skutt av ett luftgevær med ''en milion'' fps uten at du nødvendigvis tar skade av det, avstand har vel en hel del og si. Har selv blitt skutt med luftgevær som var målt til 550 fps, var på god avstand men det svei en god del
Nå tenkte jeg jo på normal skyteavstand. 10-20 meter. Du kan jo blande inn "en millon" faktorer som har noe å si for resultatet.
Det spørs litt på hvilken type kule du bruker, hvor langt vekke man står og ikke minst hvilke klær man har på seg. Selvfølgelig gjør det vondt å bli skutt av et luftgevær, men som nevnt ovenfor så er ikke 600 fps spesielt mye. Kula vil som regel gå inn i huden og stoppe i kjøttet eller når den kommer til et bein. Det vil føre til et legevakt besøk og sannsynligvis et arr.
Om det kommer til å stoppe en person er meget usannsynlig, men såklart avhengig av hvor du blir truffet og hvor sint personen er .
Jeg vil tro det er mer vellykket med en kraftig paintball/reball-markør. Etter en del skudd dropper nok de fleste å løpe mot deg. Du får jo fort et par hundre paintballs i et magasin, så det burde nok holde.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Jeg vil tro det er mer vellykket med en kraftig paintball/reball-markør. Etter en del skudd dropper nok de fleste å løpe mot deg. Du får jo fort et par hundre paintballs i et magasin, så det burde nok holde.
Vis hele sitatet...
Skru opp trykket på børsa, fyll opp med reball så tror jeg nok det er mer effektivt ja. Du kan fint skyte 20 - 30 ball i sekundet, og da vil nok de aller fleste stoppe .
Paintball og reball markør er forøvrig nøyaktig samme ting, bare for å pirke .
Hvorfor måler dere farten i "fps"? Er det noe jeg ikke forstår? Trodde man brukte m/s... =)
Feet per second, ikke frames per second hvis du trodde det :P
Edit: Du kan si at det er ca 3 feet i en meter (ganske unøyaktig tho, sjekk google for nøyaktig)
Sist endret av bjørnar; 14. mars 2011 kl. 22:22.
Trådstarter
Takker for mange gode svar Det spørs nok litt på ammo, avstand, klær fienden har på seg, vind forhold og våpen som blir brukt. Men jeg tenker ikke på bare ett skudd med en rifle man må brekke ned og lade på nytt etter hvert skudd. Jeg tenker på en semiautomatisk carbine .177 cal luftgevær med 30 skudds magasin og hunting ammo:


http://www.guns.co.nz/images/product...amo_raptor.jpg

Gamo Raptor PBA (Performance Ballistic Alloy) enhances penetration and velocity up to 25%. The Gamo Rapor pellet has more knockdown power than standard lead pellets because of the harder metals, and True Gold 18 Karat gold plating eliminates barrel corrosion and enhances accuracy shot after shot. Lead Free PBA is guaranteed lead free and also environmentally friendly. Up to 25% velocity increase in most high power air guns. With the PBA ammo, Gamo is ushering in the next generation in air gun ammunition!
Sitat av drittunge Vis innlegg
Jeg vil tro det er mer vellykket med en kraftig paintball/reball-markør. Etter en del skudd dropper nok de fleste å løpe mot deg. Du får jo fort et par hundre paintballs i et magasin, så det burde nok holde.
Vis hele sitatet...
Paintballmarkør med klinkekuler? Win?
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av The-kid Vis innlegg
Paintballmarkør med klinkekuler? Win?
Vis hele sitatet...
få slike fylt med pepper ?http://www.youtube.com/watch?v=zU9g3jdIpu0
Sitat av The-kid Vis innlegg
Paintballmarkør med klinkekuler? Win?
Vis hele sitatet...
Eller legge ballen i fryseren
Sitat av The-kid Vis innlegg
Paintballmarkør med klinkekuler? Win?
Vis hele sitatet...
Lykke til med det.

Sitat av Dæng Vis innlegg
Eller legge ballen i fryseren
Vis hele sitatet...
Virker heller ikke.
Er en 120 m/s luftpistol grei? :>
Sitat av Glenni Vis innlegg

Virker heller ikke.
Vis hele sitatet...
Åhh? Funket for en kompis av meg, han la den i fryseren i 2 dager. Og når jeg kom på besøk, så testet vi. Funket gull da i alle fall. Bulket bil døren på 10m avstand.

Makøren han brukte er en Spyder sak. Hadde jeg hatt luft på tanken min, så skulle jeg ha testet selv, og lagt ut en video.
bruker du vanlige kjegler i luftgeværet vil personen vanligvis vær i stand til og ta deg før du får ladet om.

bruker du piller til geværet er sjangsene for at personen klarer seg store og små alt etter hvor du skyter.

skal du ta livet av en person med luft gevær må du skyte i halsen nakken eller rett på hjerte med piller
anbefaler ikke og gteste dette luftgevær er lette og spore.
Du har tydeligvis peiling på å drepe folk med luftgevær. Er du leiemorder?
Sitat av living he1l Vis innlegg
skal du ta livet av en person med luft gevær må du skyte i halsen nakken eller rett på hjerte med piller
anbefaler ikke og gteste dette luftgevær er lette og spore.
Vis hele sitatet...
Halsen:
Det verste du kan gjøre her er vel å punktere luftrøret, noe som absolutt ikke er dødelig. Om du flakser helt utrolig så kanskje du kan treffe arteria carotis communis, men jeg tror nok den ligger for dypt, da må du vel gjennom m. sternocleidomastoideus og m. scalenius anterior.

Nakken: Om du skyter mot nakken, så tenker vel du at man skal skade ryggmargen på en eller annen måte. Vel

http://catalog.nucleusinc.com/imagescooked/10932W.jpg

Ryggmargen ligger inne imellom ryggvirvelene, beskyttet av processus spinosus og processus transversum, utenfor der igjen ligger ligamenter, muskulatur, og hud, samt litt subkutant fett. Lykke til med å komme gjennom der.

Hjertet:
For det første må du treffe mellom ribbena, da du ikke kommer deg gjennom dem med et luftgevær. Først må du gjennom m. pectoralis major, m. pectoralis minor, m. intercostalis externus, m. intercostalis internus, m. intercostalis intimi, fascia endothoracica, pericardium parietale, pericardium viscerale og veggen i hjertet som er en tomme eller noe slikt. Vel, hva slags luftgevær har du?

Edit: Du mente ikke piler når du skrev piller?
I så fall tror jeg ikke du har så mye sjans på hals eller nakke, men kanskje kan flakse på hjertet.
Sist endret av Drachir; 15. mars 2011 kl. 21:38.
haha! nei da bare ex-militær dust
og ein sprø idiot

http://www.youtube.com/user/livingHe1l
Han har sikkert et Hatsan, som han sprenger epler med i hagen. Og så har han gjordt seg noen teorier om hvis man lader geværet med piller. GIFTIGE piller!! Så må det funke bra!


Faen, han mente piler! Da dreit jeg meg med innlegget mitt. Det får bare stå til spott og spe!
Sist endret av Jandre; 15. mars 2011 kl. 21:41. Grunn: leste feil
Sitat av Jandre Vis innlegg
Han har sikkert et Hatsan, som han sprenger epler med i hagen. Og så har han gjordt seg noen teorier om hvis man lader geværet med piller. GIFTIGE piller!! Så må det funke bra!


Faen, han mente piler! Da dreit jeg meg med innlegget mitt. Det får bare stå til spott og spe!
Vis hele sitatet...
Du kan redigere teksen din? Så du dreit deg bare enda mer ut enn du faktisk hadde trodd.
så lenge du skyter med piler kan du drepe ein person med luftgevær med og sikte i halsen nakken eller hjerte

ribb bena ryker når du skyter med luft gevær på utgangshastighet 90-110m/s

så du kan fint lage ett godt og dødelig hull i hjerte og nakken med piler

i stede for og sjekke ka du skal gjennom med kulene / pilene må du tenke på kraften som går gjennem deg er.

skal du lege dokter kan du dra deg til sygehuset
Tror fortsatt du må legge til "hvis du har flaks" etter påstanden din..
spørs kem som skyter..

skal du bruke gevær som du kjøper i norge er utgangs hastigheten normalt max 300 m/s går du til utlandet kan du få opp til 700-800 m/s

så er du rette skyteren trenger du ikke flaks.

men blinkett ditt vil trenge flaks for og overleve
jaja, i utlandet kan du få luftgevær som er kraftige nok til å jakte med. Men det var vel ikke det vi snakka om her var det vel?
Her i landet er det kun mulig å få tak i .177 fritt, og .22 hvis du søker.
Blir som å diskutere jakt med salongrifle, og så begynne å snakke om 30-06.
Sitat av living he1l Vis innlegg
så lenge du skyter med piler kan du drepe ein person med luftgevær med og sikte i halsen nakken eller hjerte

ribb bena ryker når du skyter med luft gevær på utgangshastighet 90-110m/s
Vis hele sitatet...
Sikker på det. Hvor store piler forestiller du deg egentlig at man kan skyte ut i stor hastighet fra et luftgevær?


Sitat av living he1l Vis innlegg
i stede for og sjekke ka du skal gjennom med kulene / pilene må du tenke på kraften som går gjennem deg er.
Vis hele sitatet...
Det er omtrent det dummeste jeg har hørt. Selvsagt må du tenke på hva det er du skal skyte gjennom dersom du skal gjøre noen skade, ikke bare hvilken kraft du har.

Sitat av living he1l Vis innlegg
skal du lege dokter kan du dra deg til sygehuset
Vis hele sitatet...
Skal du leke smart kan du dra deg tilbake til barnehagen. Det er vel omtrent det eneste stedet du kan briljere med dine kunnskaper.

Ps: Glad jeg kunne lære deg hvordan man staver ordet "piler", det er altså én l ja, du fikk det riktig i det siste innlegget. "piller" er nemlig noe annet.
uansett. skal du skade en person med luft gevær må du bruke piler geværet må minst ha en utgangs hastighet på 90-100 m/s på 10meters avstand

skudd skal komme i halsen, nakken (splitte gjennom hovedpulsåren), hjerte slå inn lengst nede i brystet.

det er også en mulighet for at du kan drepe folt meg og skyte dem inn i ørene om du er flink til og sikte.
Vær så snill å ikke grav deg dypere ned i fantasiene dine nå!
om du snakker til meg så har du feil person eg har mer ulovlige våpen hjemme enn ka noen i norge har

om du sjekker youtube channelen min så ser du 2 av de.
Sitat av living he1l Vis innlegg
om du snakker til meg så har du feil person eg har mer ulovlige våpen hjemme enn ka noen i norge har

om du sjekker youtube channelen min så ser du 2 av de.
Vis hele sitatet...
Det var vel kanskje den fantasien han siktet til...
Hva prøver du å vise meg med youtubekanalen din? At du har en batangakniv?
batangakniv som du kaller det er ein balisong og svært så ulovlig i norge og jeg er mer en 1 av de.

om du ikke tror på det jeg legger ut kan du jo la være og si noe om du skal høre på folk som liker "mat og helse"

desuten "batangkniv" som du siepr er ikke ett navn på kniven jeg bruker så før du begyner og skrivpe skal du kansje lære deg noe om våpen.



eg har vært i militæret i 6 år nå og har putlet med våpen kniver og dritt før jeg kunne gå
så skal du komme her og si at jeg tar feil kansje du kan prøve og få oplysninger du ikke har peiling på
Det er ikke så uvanlig å ha slike kniver her i landet. Ikke bare du som har vært til Polen vet du!

At en som har vært 6 år i militæret sitter og skryter på Norges største nerdeforum syns jeg virker litt rart.

Leser du dette bladet forresten?
Sitat av living he1l Vis innlegg
batangakniv som du kaller det er ein balisong og svært så ulovlig i norge og jeg er mer en 1 av de.
Vis hele sitatet...
Sitat av living he1l Vis innlegg
om du ikke tror på det jeg legger ut kan du jo la være og si noe om du skal høre på folk som liker "mat og helse"
Vis hele sitatet...
Forøvrig helt uten sammenheng.

Sitat av living he1l Vis innlegg
desuten "batangkniv" som du siepr er ikke ett navn(navnet?) på kniven jeg bruker så før du begyner og skrivpe skal du kansje lære deg noe om våpen.
Vis hele sitatet...
Så før du begyner og skrivpe skal du kansje lære deg noe om rettskrivning.

Sitat av living he1l Vis innlegg
så skal du komme her og si at jeg tar feil kansje du kan prøve og få oplysninger du ikke har peiling på
Vis hele sitatet...
Igjen litt underlig sammenheng her.


Sitat av living he1l Vis innlegg
eg har vært i militæret i 6 år nå og har putlet med våpen kniver og dritt før jeg kunne gå
Vis hele sitatet...
Så betryggende å høre at vi har deg i militæret
LSHMSFOAIDMT
Bmariuz's Avatar
Har blitt skutt i høyre rumbeball. Ingen skader da jeg hadde en tjukk skibukse på meg. Men vondt gjør det!
Sitat av living he1l Vis innlegg
batangakniv som du kaller det er ein balisong og svært så ulovlig i norge og jeg er mer en 1 av de.

om du ikke tror på det jeg legger ut kan du jo la være og si noe om du skal høre på folk som liker "mat og helse"

desuten "batangkniv" som du siepr er ikke ett navn på kniven jeg bruker så før du begyner og skrivpe skal du kansje lære deg noe om våpen.



eg har vært i militæret i 6 år nå og har putlet med våpen kniver og dritt før jeg kunne gå
så skal du komme her og si at jeg tar feil kansje du kan prøve og få oplysninger du ikke har peiling på
Vis hele sitatet...
Mhm... i dine 6 år i militæret, ble du noen gang tilfeldigvis skutt i hodet?
Hvis du har mye våpen, kan du ikke legge ut et par bilder?

Jeg har ikke så mye interessant selv, bare ei salong, ei elgbørse og ei hagle. De tre "obligatoriske" med andre ord.
Eneste forskjellen er at mine er ekte og lovlige...
Du har puslet med våpen og dritt før du kunne gå?
Er godt og vite at foreldrene dine var forsiktige med deg...
Jeg tok også med meg en balisong fra Tyskland da jeg var 15. Løper ikke rundt og tror at jeg Rambo av den grunn.
Batangakniv, joda. Hvem har ikke hatt de i hendene sine? De som skryter om våpen kunnskap sin, har som regel ikke kunnskap om det. Sorry mac, men folk flest sier ofte, jeg er ikke ekspert. Men har vært i militæret og tatt i ett våpen og to.
Tror det her var en som så gjerne ville være noe mer.
Sitat av living he1l Vis innlegg
så lenge du skyter med piler kan du drepe ein person med luftgevær med og sikte i halsen nakken eller hjerte

ribb bena ryker når du skyter med luft gevær på utgangshastighet 90-110m/s
Vis hele sitatet...
Nei, og nei. Ribbeina ryker ikke ved 100 m/s, eller 110 for den saks skyld. Du som har vært i militæret i 6 år og har holdt på så mye med våpen burde da vite dette. Som du sier, er det kraften som treffer deg som dreper deg, og kraften av ei luftgeværkule på maks et gram i 110 m/s er veldig lite, regn det ut om du klarer. For å si det slik, så er det mer krefter i en Paintball som beveger seg i 90 m/s (som er grensen for hvor hardt man lovlig kan skyte innen organisert spill).

Finnes det i det hele tatt modeller som selges idag som skyter så lite som 110 m/s? I så fall, lyst til å vise meg? Jeg har i hvert fall aldri sett noen under 165 m/s, og jeg har holdt på med ganske mange forskellige typer.

Eneste plassen man muligens kan skyte for å drepe noen med luftgevær er tinningen, men da må man ha en særdeles kraftig modell (300m/s+) som foreksempel Hatsan 125.

Lurer forresten på hvordan du kan si at luftgevær er lette å spore? Dette er jo en enda dummere påstand enn det tøvet du allerede har prestert å påstå, må nesten lolle litt....