Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 10310
Sitat av Ardluh Vis innlegg
Wow, wow, wow. Angela Gossow growler, ikke screamer. Arch enemy er ikke et hvilken som helst gay screamo band.
Vis hele sitatet...
My mistake.
Om dere liker å få gåsehud av gode vokalprestasjoner, så er det amerikanske runnerup-idolet Adam Lambert en av mine all time favoritter. Han er en helt vanvittig artist. Finaleopptreden hans var en vakker tolkning av Sam Cooks "Change is gonna come". En gammel klassiker gjort til en fantastisk dagsrelevant sang.

Hør: http://www.youtube.com/watch?v=cO-u8IawTjY
Billie Joe Armstrong - Beste live vokalisten jeg har hørt hvertfall
Corey Taylor - varierende stemmebruk som lykkest hver gang
Haley Williema - Jævlig heit, og synger de høyeste tonene som ingenting.
Freddie Mercury - Need I say more?
Jack Black - synd han kaster bort talentet og gaven på å lage køddemusikk. Noe seriøst hadde vært kult.
Han duden i disturbed - Liker stilen, har ikke hørt så mye at jeg kan komme med en form for analyse av stemmen.
Kurt Cobain - Ingen har i ettertid klart å synge så grunge aktig som han. AWESOME!
Skulle gjerne sagt at Gerard Way er awesome også, men han er ikke SÅ flink live. ... :c
En av mine absolutt favoritter innenfor dette feltet er nok Gram fra Ulver.

Mest pga at han er ekstremt fleksibel i sangene han synger.
Du har black metal vokalen hans, og der er han i min mening en av de beste i verden.
http://www.youtube.com/watch?v=v2Qrz1dH6jc

Så har du de utrolig rolige elektroniske ambient-ish sangene hvor han har en utrolig avslappende og ren vokal
http://www.youtube.com/watch?v=q8c9maWYRNo
Sitat av Lonely Robot Vis innlegg
En av mine absolutt favoritter innenfor dette feltet er nok Gram fra Ulver.

Mest pga at han er ekstremt fleksibel i sangene han synger.
Du har black metal vokalen hans, og der er han i min mening en av de beste i verden.
http://www.youtube.com/watch?v=v2Qrz1dH6jc

Så har du de utrolig rolige elektroniske ambient-ish sangene hvor han har en utrolig avslappende og ren vokal
http://www.youtube.com/watch?v=q8c9maWYRNo
Vis hele sitatet...
Fullstendig enig. Et perfekt eksempel på hvordan en vokalist treffer albumet sin atmosfære rett på spikeren. Bergtatt er mitt go-to album hvis jeg vil slappe av, høre på noe beroligende, men samtidig black metal.

Dark Medieval Times og The Shadowthrone av Satyricon er også prakteksemplarer når det gjelder "beroligende" black metal synes jeg. Det ligger noe spesielt over disse tre albumene som får meg til å slappe helt av
James Hetfield er min gud.. Metallica har vært favoritten så lenge jeg kan huske, så jeg synes stort sett at alt av dem er genialt. Mange sier at han synger helt håpløst etter problemene med stemmen hans etter Black Album, noe jeg er helt uenig i. Stemmen hans forandret seg, men den er fremdeles fantastisk.

http://www.youtube.com/watch?v=-TD8dWY2THg
Johnny cash - Han har et utrolig særpreg i stemmen sin, som jeg ikke har hørt at noen har vært i nærheten av å matche.

Willie Nelson - Har også et fantastisk særpreg i stemmen, men på en totalt annen måte.

Jack Black - Mener han har noen gode sanger, synes han gjør en spesielt god jobb i Kickapoo. Viser fram store kontraster i stemmen.
Vanskelig å si hvilken vokalist som er best, men jeg syntes iallefall at Jim Morrison(The Doors) er en av de desidert beste
Warrel Dane fra Nevermore!!!
Jussi Björling er en de beste vokalistene jeg har hørt. Hør på hvordan han synger O Helga Natt og Nessun Dorma. Får frysninger av å høre på.

Kraftig lungekapasitet på fyren! =)
Sitat av Bigweed Vis innlegg
Øøøøøøøøøøøøh, Maynard James Keenan (Tool/A perfect circle/Puscifer)
Vis hele sitatet...
Takk. Bare sjekk A Perfect Circle's cover av Imagine eller hvilken som helst Tool sang. For litt kontrast kan dere høre på Wings for Marie (part 1 and 2)/Roseta Stone og ... Opiate eller Hush eller Prison Sex eller Stinkfist etc. etc. etc.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Føler at avdøde Bon Scott, vokalist i AC/DC fram til 1980 fortjener en plass høyt oppe på lista.

Shot down in flames

If you want blood

Begge fra albumet Highway to Hell, Scotts siste album, som kom ut i 1979.

Andre som fortjener å bli nevnt er selvsagt Geddy Lee (Rush) og Jon Anderson (Yes).
Her var det mye bra. Skal ikke prøve en gang å komme på DEN beste, det ersituasjons og personsavhengig. Jeg skal bare nevne joachim nielsen, bedre kjent som jokke. Det er få om noen som klarer å få en sånn ærlighet, sårhet og glede inn i en sang, samtidig. Det er også få som kan skape stemninger som han, glede eller depresjon. Kan nevne flere sanger, nevner her kommer vinteren.

http://www.youtube.com/watch?v=-wha7...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=RpoGH...eature=related
Faen, må nesten nevne gutta også.


Når dette er sagt, de aller fleste som er nevnt her er teknisk mye flinkere en jokke, bare Tom Waits og Bob Dylan som har noe av samme greia, ikke så gode teknisk, men fy faen for noen stemmer.

Av teknisk gode. det var etterlyst opera, Andrea Boscelli, Luciano Pavarotti og Paul Potts(fra britains got talent) er meget gode sangere. Det er usammenlignbart med jokke på alle måter, siden her er det helt andre kvaliteter som er viktige.

Edit: klikka videre og så susan boyle, det er sinnsykt den prestasjonen.
http://www.youtube.com/watch?v=RxPZh...eature=related
Sist endret av taeerom; 18. oktober 2010 kl. 00:53.
Min favoritt er desidert Robert Plant. Han hadde sin glanstid i Led Zeppelin, men er også god nå under sin solo-karriere. Noen eksempler; Kashmir, Stairway To Heaven, Gallows Pole...

PS Led Zeppelin var et av verdens beste live-band
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Er det virkelig ingen som har nevnt Axel Rudi Pell her?

personelig elsker jeg Corey Taylor (Slipknot, Stone Sour) hør på noen av de roligere låtene så forstår du

Vokalisten i Axel Rudi Pell altså!
Maynard James Keenan (Tool/APC/Puscifer) Må kanskje være en av verdens beste tekstskrivere, i tilleg til å være en ekstremt dyktig vokalist.
Michael Åkerfeldt (Opeth) Er vel en av verdens beste growlere, i tillegg til at han synger jævla bra reint.
Jens Kidman (Meshuggah) At denne mannen har stemme igjen skjønner jeg ikke.
Benjamin Burnley (Breaking Benjamin) Er også en dyktig vokalist.

Er de jeg kommer på ivertfall av mine favoritter.
Michael Åkerfeldt(Opeth), Jens Kidman(Meshuggah), Miles Kennedy(Alter Bridge), David Coverdale(Whitesnake/Deep Purple), Steven Wilson(Porcupine Tree)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Mine PERSONLIGE FAVORITTER er

Fredie Mercury, Roy Orbison, Marti Pellow (Wet Wet Wet), Myles Kennedy, Ronny James Dio, Eddie Wedder (Pearl Jam), James Hetfield, Matthew Bellamy (Muse), Kurt Cobain, Chris Cornell og...... Pavarotti!!!!
Mine personlige favoritter som ikke allerede er blitt nevnt. Alle har en ganske så unik stemme.

Cat Stevens
Ella Fitzgerald
Joni Mitchell
Nina Simone
Otis Redding
Peter Gabriel
Paul Simon
Roger Hodgson
Thom Yorke

Glad jeg fant Sting, Aretha Franklin, Stevie Wonder, Marvin Gaye, Roy Orbison, Michael Jackson og Tom Waits blant de tidligere nevnte her! Helt enig.
Sist endret av TeumessianFox; 13. desember 2010 kl. 06:18.
Jeg synes nok Thom Yorke fra Radiohead. I tillegg til å besitte alle kvaliteter en vokalist burde ha, er han også rå på å synge baklengs!!!
Om han ikke er den beste er han i allefall høyt der oppe.

Og Joan Baez og Bjørk.
Sist endret av huldrabuldra; 13. desember 2010 kl. 21:02.
Mark Lanegan fortjener absolutt en plass i denne tråden. Sjekk særlig ut plata han gjorde sammen med Soulsavers (Broken)
Sjekk ellers også ut Anita O'Day, særlig Sings for Oscar og Hot and Cold.

Flinke flinke folk
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Det er nok umulig å kåre den beste vokalisten som har levd. Grunnet at alle har forskjellig musikksmak. Vi kan bare komme frem til er hvilken vokalist hver enkelt liker best selv.

Her går vell min stemme til Freddie Mercury.
At så få har nevnt Michael Jackson er rett og slett sjokkerende!

Det er jo selvfølgelig subjektivt, men vokalisten fra favorittbandet trenger ikke nødvendigvis være en vokalist i verdensklasse.... akkurat som Santana er ganske langt fra verdens beste gitarist. Anders Fridèn liksom... han er ganske langt fra en vokalist i verdensklasse i mine øyne, men men.

Om jeg skal nevne noen jeg synes stiller i verdensklasse, innenfor hver sin sjanger:

Michael Jackson
Jussi Björling
Geoff Tate
Donny Hathaway
Sarah Vaughn

Glemte Stevie Wonder...
Sist endret av Fonzey; 14. desember 2010 kl. 10:25.
Mange gode vokalister som er nevnt her, men jeg setter en mynt på Philip Anselmo fra Pantera, Down og Superjoint Ritual.
Sebastan Bach fra sin tid i Skid Row! Anbefaler ALLE å sjekke ut Monkey Business!

And, of course: Ronnie James Dio
Axl Rose (Guns n Roses), stemmen har forandret seg siden storhetstiden, men den er fortsatt top-notch. Han får fortsatt til det lange skriket...

Steven Tyler (Aerosmith) Utrolig intense skrik fra denne karen, stemmen fungerer fortsatt etter 40 år med screaming.

Freddie Mercury (Queen) For meg, ligger Freddie på førsteplass. Stemmen hans er vakker og dyp og han fremfører sangen så ufattelig bra.

James Hetfiel (Metallica) I Hetfields stemme finner du en rå kraft som har fulgt Metallica siden de startet på 80-tallet. Sanger som Fuel, My Apocalypse og Master of Puppets er gode eksempler på intense sanger hvor han gir alt.

Dave Mustaine (Megadeth) Sammenliknet med James Hetfield, så er den ikke så heavy, men den er fortsatt heavy nok. Det er et eller annet med stemmen hans som er så bra, at jeg får ikke nok av den.

M. Shadows (Avenged Sevenfold) Denne karen er for meg som en blanding av James Hetfield of Axl Rose. Og det er jo dritbra, han høres skikkelig heavy ut.

Lemmy Kilmister (Motörhead) Lemmy er Lemmy Han er Gud..det er alt å si

Ronnie James Dio (Black Sabbath, Dio) Grandfather of Metal, all Hail the Dio....

Og siste med ikke minst...

Jack Black(Tenacious D) Han er en komiker som blander komedie veldig godt med rock og metall. Med Kyle Gass utgjør han er uslåelig duo. Bow down to the D...
Sist endret av Spunky; 16. desember 2010 kl. 21:49.
Som flere har nevnt tidligere Freddie Mercury!

Ja han var homo, men hva så?