Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2163
Hei, jeg har aldri blitt stoppa av politiet da jeg har vært ute å kjørt, så er litt usikker hvordan de praktiserer her. Jeg er tidligere dømt for narkotikabruk og besittelse, og lurer litt på hvordan en trafikkontroll vil fungere på meg. Er det vanlig praksis å ransake bilen pga jeg ble tatt for bruk for noen år siden, og isåfall hvor nøye er de?
Anonym bruker
"Varsom Slattenpatte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har ikke noe fasit på spørsmålet ditt, men kan fortelle et par historier jeg har opplevd.
(Jeg har aldri blitt tatt for noe kriminelt, så har ikke rulleblad, bare så det er klart.)

Episode 1
Kjørte et par kompiser fra A til B. Vi kjørte forbi en politibil som bråstoppet og fulgte etter oss. Etter ca 2 km ble vi stoppet, og ID ble sjekket på alle i bilen. Siden han ene kompisen min hadde en gammel narko-sak, ville de ransake hele bilen. Det var -10 og jeg hadde bare pusjbukse og T-skjorte, og vi måtte stå utenfor bilen i 30min!! mens de ransaket hver eneste mulige gjemmested i bilen. De fant ikke noe, da vi rakk å spise opp det vi hadde før de stoppet oss.

Episode 2
Jeg kjører rundt uten mål og mening. Så plutselig ser jeg blålys i speilet. Ble da stoppet av en sivil som hadde søkt opp bilnummeret. De sa at siden jeg hadde blitt stoppet med en kriminell før, så hadde de mistanke om at jeg hadde noe i bilen. 30 min ute i regnvær. De tok flere tester for å sjekke om jeg var påvirket også, som det forsåvidt er et under at jeg besto x)

Med andre ord, ja du kan nok regne med å bli ransaket hvis de har tid til det..
Anonym bruker
"Lykkelig Kanin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er i samme situasjon som TS.

Har ingenting å skjule lenger, men jeg liker ikke politiet og mye av deres praksis av den grunn. I tillegg er det jo strengt tatt svært ubehagelig hvis man har med passasjerer som ikke vet at jeg har blitt tatt for hasjrøyking for 10 år siden.

Vil se ut som at jeg driver med rusmidler og omgås folk i kriminelle miljøer hvis bilen skal ransakes "uten grunn".
Anonym bruker
"Sjuk Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De har ikke lov til å ransake bilen bare fordi de har tatt deg for noe før. De må ha skjellig grunn til mistanke der og da. Hvis du f.eks. fremstår som påvirket, de lukter noe mistenkelig, kan se narkotika eller brukerutstyr så kan de ha skjellig grunn.

De kan imidlertid uansett spørre om å få gå gjennom bilen, selv om de ikke har skjellig grunn til mistanke. Men da kan du i prinsippet si nei.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
De har ikke lov til å ransake bilen bare fordi de har tatt deg for noe før. De må ha skjellig grunn til mistanke der og da. Hvis du f.eks. fremstår som påvirket, de lukter noe mistenkelig, kan se narkotika eller brukerutstyr så kan de ha skjellig grunn.

De kan imidlertid uansett spørre om å få gå gjennom bilen, selv om de ikke har skjellig grunn til mistanke. Men da kan du i prinsippet si nei.
Vis hele sitatet...
"Skjellig grunn til mistanke" trenger ikke bety at de må se eller lukte noe. Det holder at de sier at de lukter noe.
Det kan like gjerne være en banan som "lukter hasj".

Politiet kan gjøre som de vil.
Du må regne med å bli behandla som dritt om du har gjort noe kriminelt og blitt tatt for det en gang i løpet av livet.
Denne typen politifolk er noe av de dummeste stort sett. Jeg har helt rent rulleblad, men en gang låste jeg meg ut av bilen min...Det var en gammel bil uten sentralås. Da måtte jeg gå et stykke hjem og hente reservenøklene. Jeg frøys noe helt enorm og tok på meg en balaklava jeg hadde i lommen som ble bruikt på arbeid. Dette tolket de som en finnlandshette og ransaket meg i det de stoppet da de tolket det som et mulig ransforsøk. Jeg lo egentlig ganske godt, og de tok det helt uten humor. Ikke var det en gang mulig og hha en sivilisert samtale. Det rareste var at disse politifolkene så ut som "freaks". Parykker med langt hår og kunstig bekedning som om de skulle på karneval kledd ut som hippyer. Jeg antar de var på et slags spaningsoppdrag. Jeg hadde ikke trodd de var politi om de ikke viste meg skiltet sitt.
Regn med å bli stoppet uansett hvem du er hvis det er sent på kvelden og mørkt, eller de har lite å gjøre.

Tror det finnes regler mot hva de kan si å gjøre med tanke på passasjer. De kan ikke ta opp tidligere forhold mens du har passasjerer i bilen pga du har rett til å være anonym som forbryter, med mindre du har gjort noe skikkelig alvorlig. Kan være bilen din var eid av kjeltringer tidligere, da blir du også stoppet.
Sitat av fluxx Vis innlegg
Regn med å bli stoppet uansett hvem du er hvis det er sent på kvelden og mørkt, eller de har lite å gjøre.

Tror det finnes regler mot hva de kan si å gjøre med tanke på passasjer. De kan ikke ta opp tidligere forhold mens du har passasjerer i bilen pga du har rett til å være anonym som forbryter, med mindre du har gjort noe skikkelig alvorlig.
Vis hele sitatet...
Jeg har selv blitt tatt for bruk og besittelse, og ble stoppa 6mnd senere med 3 passasjerer. Han ene var også tatt før men de to jentene hadde aldri vært i kontakt med politiet før. De ransaket hele bilen(tok LANG tid, hadde ingenting ulov) og meg og kompisen min ble strippet og lyst opp bak, i grøfta bak noen busker langs motorveien.

De sa ikke hvorfor de ransaket oss men om ikke de to jentene visste at vi var tatt tidligere hadde de nok skjønt fort at det var mistanke i forbindelse med rus
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Jeg har selv blitt tatt for bruk og besittelse, og ble stoppa 6mnd senere med 3 passasjerer. Han ene var også tatt før men de to jentene hadde aldri vært i kontakt med politiet før. De ransaket hele bilen(tok LANG tid, hadde ingenting ulov) og meg og kompisen min ble strippet og lyst opp bak, i grøfta bak noen busker langs motorveien.

De sa ikke hvorfor de ransaket oss men om ikke de to jentene visste at vi var tatt tidligere hadde de nok skjønt fort at det var mistanke i forbindelse med rus
Vis hele sitatet...
Dette virker for meg som dårlig politiarbeid. Vet ikke om dere er kjenninger eller hva, men virker som ugler i mosen. Nå har det seg slik at politet i Norge gjør hva de vill uansett å renvasker seg selv etterpå, så det er lite man kan gjøre uansett. Hadde filmet hendelsen tror jeg. Håper for min egen del at de kunne droppet det hvis jeg kjører rundt på min far eller bestemor som ikke aner noe. Men med kompisene så hadde jeg ikke brydd meg noe særlig.

Alle fortjener en ny sjangs selvom man har litt rusk
Sitat av fluxx Vis innlegg
Dette virker for meg som dårlig politiarbeid. Vet ikke om dere er kjenninger eller hva, men virker som ugler i mosen. Nå har det seg slik at politet i Norge gjør hva de vill uansett å renvasker seg selv etterpå, så det er lite man kan gjøre uansett. Hadde filmet hendelsen tror jeg. Håper for min egen del at de kunne droppet det hvis jeg kjører rundt på min far eller bestemor som ikke aner noe. Men med kompisene så hadde jeg ikke brydd meg noe særlig.

Alle fortjener en ny sjangs selvom man har litt rusk
Vis hele sitatet...
Blitt tatt én gang bare, i et annet politidistrikt, og når jeg spurte hvorfor de gjorde det her fikk jeg til svar at det bare er rutinekontroll, spurte om de ransaket alle de stopper i rutinekontroll, fikk ikke svar men ble spurt om jeg ville kle av meg på stedet eller inne på glattcella... så ja det virker som politiet kan gjøre hva faen de vil
Er vell stor sjanse for at de sjekker bilen så ikke ha stash i bilen
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Ikke ta i mot all dritt. Jeg blir fortsatt spurt om hasjboten fra jeg var 15, når jeg blir stoppet. Det er 13 år siden. Vit dine rettigheter.

Jeg har gått og satt meg i bilen igjen fordi det var for kaldt. Ble det trøbbel? Ja, fikk det noen konsekvenser? Nei.
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan fortelle om en kveld meg og en annen var ute å kjørte, hadde rimelig med greier i midtkonsollen og ble stoppet midt på natta ganske fjern. Denne gangen hadde jeg også blitt tatt en gang tidligere for besittelse. Men alt de brydde seg om var dekkene på bilen, endte opp med at jeg fikk kjøre videre. Hadde fått sjokk hvis jeg ble stoppet og måtte ut av bilen bare fordi jeg hadde et tidligere forhold. Tror det har mye å si på hvordan de dømmer deg, dvs hvis du har rastafletter og 420 tattovert på hånden så er det lettere for de og ville ransake deg.
Det er åpenbart at snuten svært ofte handler i strid med Politiinstruksen (sjekk spesielt §3 og §5). Jeg håper det blir vanligere å installere overvåkningsutstyr i kjøretøy og bopæl så ukulturen blir avslørt og gjort kjent i pressen, og at politiet blir tvunget til reform.