Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2368 817459
hw offload på

Kode

er@edgerouter:~$ show ubnt offload

IP offload module   : loaded
IPv4
  forwarding: enabled
  vlan      : enabled
  pppoe     : enabled
  gre       : enabled
  bonding   : disabled
IPv6
  forwarding: enabled
  vlan      : enabled
  pppoe     : disabled
  bonding   : disabled

IPSec offload module: loaded

Traffic Analysis    :
  export    : disabled
  dpi       : disabled
    version       : 1.480
upstrøms til altibox eth0.101
nedstrøms til dekoder eth1.101

Kode

set protocols igmp-proxy interface eth0.101 alt-subnet 0.0.0.0/0
set protocols igmp-proxy interface eth0.101 role upstream
set protocols igmp-proxy interface eth0.101 threshold 1
set protocols igmp-proxy interface eth1.101 alt-subnet 0.0.0.0/0
set protocols igmp-proxy interface eth1.101 role downstream
set protocols igmp-proxy interface eth1.101 threshold 1
detta bekrefter igmp proxy?

Kode

er@edgerouter:~$ show ip multicast interfaces

Intf             BytesIn        PktsIn      BytesOut       PktsOut            Local
eth1               0.00b             0         0.00b             0       172.16.1.1
eth2               0.00b             0         0.00b             0       172.16.2.1
eth1.101           0.00b             0      359.94MB       1248046    192.168.101.1
eth0.102           0.00b             0         0.00b             0   51.175.xxx.xxx
eth0.101        359.37MB       1247604         0.00b             0   10.171.xxx.xxx
Skal sies at vi fortsatt kjør med gammel dekoder. Vi skall ikke bytte før engang neste uke.
Sist endret av qwerty1234; 4 uker siden kl. 20:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Edeyc Vis innlegg
Spør her om den fysiske installasjonen av Altibox fra nye.

Hjemmesentralen skal stå i ett eget skap. Det vil gå i trekkrør fra husvegg og inn. Hvor stort trekkrør bør legges opp?
Vis hele sitatet...
Er montør for en av Altibox leverandørene. Sånn vi gjør det nå hos kunder tar vi det oransje-røret (12mm ytre diameter) inn til husvegg og monterer en utvendig veggboks, hvor det skjøtes på en 5mm tykk fiberkabel som kan trekkes i rør. For denne skal et 16mm rør holde.

Er ikke sikker om det er noe varians på hvordan de andre leverandørene monterer Altibox, men hvis de skulle trekke oransjerør helt inn i huset må du ha et 22mm k-rør for å få stor nok indre diameter.

Er sikker sent ute, men kanskje noen andre får nytte av infoen
Sitat av newnickname Vis innlegg
Er montør for en av Altibox leverandørene. Sånn vi gjør det nå hos kunder tar vi det oransje-røret (12mm ytre diameter) inn til husvegg og monterer en utvendig veggboks, hvor det skjøtes på en 5mm tykk fiberkabel som kan trekkes i rør. For denne skal et 16mm rør holde.
Vis hele sitatet...
Hmm, hos oss var det trukket et ca 5mm tykt hvitt rør gjennom veggen og frem til mediakonverteren. Det oransje røret er avsluttet på utsiden uten noen boks. Jeg håper jo at det betyr at fiberen er trukket gjennom begge rør uten noen skjøt. Det er selvsagt en skjøt ved mediakonverteren, der pigtail med SC-konnektor er skjøtet på.

Var det slik hos dere før, sånn at vi kan regne med at det du beskriver er ny prosedyre generelt?
Sitat av bmork Vis innlegg
Hmm, hos oss var det trukket et ca 5mm tykt hvitt rør gjennom veggen og frem til mediakonverteren. Det oransje røret er avsluttet på utsiden uten noen boks. Jeg håper jo at det betyr at fiberen er trukket gjennom begge rør uten noen skjøt. Det er selvsagt en skjøt ved mediakonverteren, der pigtail med SC-konnektor er skjøtet på.

Var det slik hos dere før, sånn at vi kan regne med at det du beskriver er ny prosedyre generelt?
Vis hele sitatet...
Ja, det du har, med at røret går hele veien inn til MC/HS var slik vi også gjorde det før. Da går blåsefiberen hele veien til skapet i nabolaget uavbrutt.

Om den nye metoden er blitt tatt i bruk hos alle leverandørene vet jeg ikke, men jeg tror sjangsen er høy for det. Den har en del fordeler i hus hvor det er leietakere siden det er så enkelt å skjøte på enda en BendBright (fiberkabel) fra utendørs veggboks og inn til leilighet.
Sist endret av newnickname; 3 uker siden kl. 07:01.
Hei, jeg faar kun NRK naar jeg kobler til. Jeg har akkurat fatt ny Q22 fra altibox. Spoofet mac pa vlan 101.
Jeg har satt opp IGMP proxy. static route 172.21.0.0/16 via vlan 101 gateway.. Masquerade pa dst 172.21.0.0/16.

Altsa, ingen portal, bare NRK.

~$ show interfaces ethernet eth0 vif 101 capture
Capturing traffic on eth0.101 ...
21:10:16.284270 IP 10.171.156.1 > 224.0.0.13: PIMv2, Hello, length 30
21:10:17.384261 IP 10.171.156.1 > 224.0.0.13: PIMv2, Hello, length 30
21:10:18.484276 IP 10.171.156.1 > 224.0.0.13: PIMv2, Hello, length 30
21:10:19.584286 IP 10.171.156.1 > 224.0.0.13: PIMv2, Hello, length 30

Maa jeg ha PIM protokoll pa denne? Hva jeg vet finnes ikke det paa edgerouter.
Holder på å sette opp pfSense på ESXi nå, har gjort tilsynelatende riktig med den virtuelle nettverksdelen i ESXi men mangler nett når jeg kobler fra FMG og rett i WAN port på server. Dette er enn så lenge et double-NAT oppsett frem til jeg får sjekket at alt fungerer før jeg setter FMG i bridged. Må man gjøre noe med VLAN dersom man kun skal ha internett og ikke TV?
Kan melde at SFP-en som følger med den nye VMG sentralen kan taes ut av sentralen og settes rett inn i Edgerouter 4! Funket smertefritt etter at jeg satt WAN til VLAN 102.
Kan melde at SFP-en som følger med den nye VMG sentralen kan taes ut av sentralen og settes rett inn i Edgerouter 4! Funket smertefritt etter at jeg satt WAN til VLAN 102.
Vis hele sitatet...
Mener du VMG8825-B50B?

Jeg har ikke klart å få igang nye TV loesningen. På Edgerouter fikk jeg ikke lenger noe bilde når vi gikk over til Q22 dekoder.

Samme med Mikrotik RB-serien og IGMP-proxy - fungerte ikke.
Men - Mikrotik og PIM-routing fungerte. Men nå har jeg problemet med at bilde lagger og stopper etter 20 sekunder.

Altså,
- Ingen TV med IGMP proxy
- Får bilde og kanalliste med PIM routing
- Bilde stopper etter noen sekunder
- Pause og play trikset fungerer.
- Jeg får bare unicast, aldri noe multicast

Har altibox begynt med noe nytt?

20:49:45 pim,warning RX IGMP_MEMBERSHIP_QUERY from 10.171.156.1 to 239.192.1.10 on vif vlan101-ether1: source must be directly connected
20:49:46 pim,warning RX IGMP_MEMBERSHIP_QUERY from 10.171.156.1 to 239.193.4.15 on vif vlan101-ether1: source must be directly connected

Skal sies at 10.171.156.1 ikke er på samme nett som jeg fått på DHCP på vlan 101. På vlan 101 har jeg 10.164.x.x

Ser dette i loggene.

20:49:45 pim,warning RX IGMP_MEMBERSHIP_QUERY from 10.171.156.1 to 239.192.1.10 on vif vlan101-ether1: source must be directly connected
20:49:46 pim,warning RX IGMP_MEMBERSHIP_QUERY from 10.171.156.1 to 239.193.4.15 on vif vlan101-ether1: source must be directly connected

Skal sies at 10.171.156.1 ikke er på samme nett som jeg fått på DHCP på vlan 101. På vlan 101 har jeg 10.164.x.x

Ser dette i loggene.
Sist endret av qwerty1234; 2 uker siden kl. 20:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av qwerty1234 Vis innlegg
Mener du VMG8825-B50B?
Vis hele sitatet...
Ja, men her utelot jeg et viktig ord i forrige post.

Mente bare at internett fungerte med SFP-en som følgte med. Har ikke TV tjenesten selv
Ja, men her utelot jeg et viktig ord i forrige post.

Mente bare at internett fungerte med SFP-en som følgte med. Har ikke TV tjenesten selv
Vis hele sitatet...
Kan si det samme om RB4011. Den spiser også medfolgende SFP fra Altibox. Den med bi-dir og SC kontakt.

Men jeg får ikke ordning på TV losningen. Med PIM protokollet på får jag nabo fra et annet subnet. Med IGMP-proxy får jeg ingentng.
Sist endret av qwerty1234; 2 uker siden kl. 07:26.
Jeg har notert meg at en del av guidene i denne tråden foreslår mac-kloning, og undret meg litt over om det virkelig er nødvendig. Det er nemlig ikke min erfaring.

Men så oppgraderte jeg maskinen jeg bruker som router og litt-av-hvert til Debian buster her om dagen. Og da gikk det opp et lys. Altibox-interfacet kom nemlig ikke opp igjen ved boot. Etter mye om og men fant jeg til slutt årsaken: ifupdown (ja, jeg er gammeldags) har begynt å bruke DUID som klient-id for DHCPv4 også. Ref http://bugs.debian.org/906894

Dette skapte problemer fordi jeg allerede hadde en aktive DHCP-lease, men registrert på en annen klient-ID (mac-adressen). Derfor svarte ikke DHCP-serveren. I mitt tilfelle lot problemet seg fikse ganske enkelt ved å sende en DHCP release med gammel klient-id. Etterpå kom interfacet helt fint opp med DUID som klient-id.

Jeg gjetter på at det er det samme som er bakgrunnen for at det tilsynelatende er nødvendig å klone mac-adresse til en gammel boks. Så lenge DHCP-serveren har registrert en aktiv lease på linja, så svarer den ikke andre klienter. Et alternativ til kloning er jo da å sende en release fra den gamle mac-adressen. F.eks. vha en DHCP-klient som lar deg sette ID fritt.
Jeg er enig med bmork. Jeg tror ikke de bryr seg om det er mac, eller duid, eller hostname som registrerer seg på DHCP. Det som er viktig er at det kun er en lease per port. Altibox bruker sikkert noen form av DHCP snooping, og maks mac adresser. Jeg har fått lease på hostname duid og macid på vlan 101.

I tilleg fikk jeg IGMP proxy og fungere igjen med Mikrotik. Jeg måtte bare vente noen 10-15 minutter så plutselig fungerte det. Jeg vet faktiskt ikke hva som gjorde at det fungerer.
Jeg har lest tråden frem og tilbake flere ganger, men jeg sliter med å få til oppsett for altibox opp mot tv-boksen min (Q22).

Jeg har en edgerouter ER-8

- Jeg får internett
- Jeg får kun NRK kanalene på TV. Får beskjed om at jeg ikke kunne koble til portalen.
- Q22 har vært tilkoblet via switch, samt også prøvd direkte i router, uten at det utgjør noe forskjell.

Her er min config. Er det noen som ser noen åpenbare feil?

Kode

firewall {
    all-ping enable
    broadcast-ping disable
    ipv6-receive-redirects disable
    ipv6-src-route disable
    ip-src-route disable
    log-martians enable
    name WAN_IN {
        default-action drop
        description "WAN to internal"
        rule 10 {
            action accept
            description "Allow established/related"
            state {
                established enable
                related enable
            }
        }
        rule 20 {
            action drop
            description "Drop invalid state"
            state {
                invalid enable
            }
        }
    }
    name WAN_LOCAL {
        default-action drop
        description "WAN to router"
        rule 10 {
            action accept
            description "Allow established/related"
            state {
                established enable
                related enable
            }
        }
        rule 20 {
            action drop
            description "Drop invalid state"
            state {
                invalid enable
            }
        }
    }
    receive-redirects disable
    send-redirects enable
    source-validation disable
    syn-cookies enable
}
interfaces {
    ethernet eth0 {
        duplex auto
        mac **Min mac plassert her **
        speed auto
        vif 100 {
            description ALTIBOX_CONFIG
            mtu 1500
        }
        vif 101 {
            address dhcp
            description TV_WAN
            dhcp-options {
                default-route no-update
                default-route-distance 210
                name-server update
            }
        }
        vif 102 {
            address dhcp
            description Internet
            firewall {
                in {
                    name WAN_IN
                }
                local {
                    name WAN_LOCAL
                }
            }
        }
    }
    ethernet eth1 {
        address 192.168.1.1/24
        description Local
        duplex auto
        speed auto
    }
    ethernet eth2 {
        address 192.168.2.1/24
        description "Local 2"
        duplex auto
        speed auto
    }
    ethernet eth3 {
        duplex auto
        speed auto
    }
    ethernet eth4 {
        duplex auto
        speed auto
    }
    ethernet eth5 {
        duplex auto
        speed auto
    }
    ethernet eth6 {
        duplex auto
        speed auto
    }
    ethernet eth7 {
        duplex auto
        speed auto
    }
    loopback lo {
    }
}
protocols {
    igmp-proxy {
        interface eth0.101 {
            alt-subnet 0.0.0.0/0
            role upstream
            threshold 1
        }
        interface eth1 {
            alt-subnet 0.0.0.0/0
            role downstream
            threshold 1
        }
    }
    static {
        route 172.21.0.0/16 {
            next-hop 10.174.12.62 { /* Denne har jeg fått opp som vlan 101 ip fra altibox til routeren min */
            }
        }
    }
}
service {
    dhcp-server {
        disabled false
        hostfile-update disable
        shared-network-name LAN1 {
            authoritative enable
            subnet 192.168.1.0/24 {
                default-router 192.168.1.1
                dns-server 192.168.1.1
                lease 86400
                start 192.168.1.5 {
                    stop 192.168.1.243
                }
            }
        }
        shared-network-name LAN2 {
            authoritative enable
            subnet 192.168.2.0/24 {
                default-router 192.168.2.1
                dns-server 192.168.2.1
                lease 86400
                start 192.168.2.5 {
                    stop 192.168.2.243
                }
            }
        }
        static-arp disable
        use-dnsmasq disable
    }
    dns {
        forwarding {
            cache-size 150
            listen-on eth1
            listen-on eth2
        }
    }
    gui {
        http-port 80
        https-port 443
        older-ciphers enable
    }
    nat {
        rule 5010 {
            description "masquerade for WAN"
            outbound-interface eth0.102
            type masquerade
        }
        rule 5011 {
            description "masquerade for TV_WAN"
            log enable
            outbound-interface eth5.101
            protocol all
            type masquerade
        }
    }
    ssh {
        port 22
        protocol-version v2
    }
}
system {
    host-name ****
    login {
        user **** {
            authentication {
                encrypted-password ****
            }
            level admin
        }
    }
    ntp {
        server 0.ubnt.pool.ntp.org {
        }
        server 1.ubnt.pool.ntp.org {
        }
        server 2.ubnt.pool.ntp.org {
        }
        server 3.ubnt.pool.ntp.org {
        }
    }
    time-zone Europe/Oslo
    traffic-analysis {
        dpi enable
        export enable
    }
}

/* Warning: Do not remove the following line. */
/* === vyatta-config-version: "config-management@1:conntrack@1:cron@1:dhcp-relay@1:dhcp-server@4:firewall@5:ipsec@5:nat@3:qos@1:quagga@2:suspend@1:system@4:ubnt-pptp@1:ubnt-udapi-server@1:ubnt-unms@1:ubnt-util@1:vrrp@1:webgui@1:webproxy@1:zone-policy@1" === */
/* Release version: v2.0.4.5199165.190605.1549 */
Sist endret av robertwtf; 1 uke siden kl. 20:39.
10.174.12.62 - sikker på att dette ikke er din DHCP lease?
Altibox har som regel første ledig IP...
10.174.12.1 altså om det er /23 nett som jeg sett.
Det er nok feil i den statiske routen ja, som qwerty1234 sier så skal du peke den statiske routen mot 10.174.12.1
Om du kjører show ip route så får du se route tabellen, dersom du ikke finner et innslag for 172.21.0.0/16 der så har du noe feil i configen din for hvor du skal peke den statiske routen og den blir ikke installert i route tabellen.
Veldig varierende kvalitet

Fakta:
Jeg har hatt altibox ruter / hjemmesentral : FMG-3542 og wifi pluss.
Jeg satt hjemmesentralen i bromodus og tok vekk wifi pluss. Koblet til en linksys EA6900 AC1900 for å få bedre dekning.

Jeg har nå bra dekning og alt burde fungere bra, men av og til sliter jeg med å laste inn nettsider (feks vg.no). Dette skjedde også når jeg hadde tilkoblet wifi pluss.
Altibox har ingen svar på hva som kan være feil. De kommer bare med den gamle leksa. "Har du prøvd å skru den av og på igjen?" " Har du sterkt nok signal?" Osv..

Jeg ser at det er noen andre som også har prøvd å få svar på dette før, men ikke har fått svar.
Håper noen har ett svar på hva som kan være feil

Bilde av nettsignaltest (speedtest)
https://imma.gr/80802xc6d9c
Sitat av Trrunde Vis innlegg
Det er nok feil i den statiske routen ja, som qwerty1234 sier så skal du peke den statiske routen mot 10.174.12.1
Om du kjører show ip route så får du se route tabellen, dersom du ikke finner et innslag for 172.21.0.0/16 der så har du noe feil i configen din for hvor du skal peke den statiske routen og den blir ikke installert i route tabellen.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Det er nå rettet, uten at det skjedde så mye nytt. Har forsøkt restart av både router og deretter Q22.

Show ip route

Kode

IP Route Table for VRF "default"
S    *> 0.0.0.0/0 [210/0] via 89.162.0.1, eth0.102
C    *> 10.174.12.0/23 is directly connected, eth0.101
C    *> 89.162.0.0/20 is directly connected, eth0.102
C    *> 127.0.0.0/8 is directly connected, lo
S    *> 172.21.0.0/16 [1/0] via 10.174.12.1, eth0.101
C    *> 192.168.1.0/24 is directly connected, eth1
Forøvrig må jeg noen ganger kjøre restart igmp-proxy for i det hele tatt å få opp NRK-kanalene.

Noen flere løsningsforslag?
Zyxel router VMG 8825 - spørsmål

Hei,
er ny her i forumet, er ny hos Altibox.
Det sitter en USB utgang i routern som er sperret. Ville gå inn i routern for at åpne / konfigurer den, men kommer ikke in via web-leser vi ip-adress som jeg kunde lese in me ifconfig (og fra minside hos Altibox).
Supporten sier at USB-n er sperret. ja, det vet jeg.
Har dere forslag til workaround?
takk
Sist endret av MeTheWall; 1 uke siden kl. 16:06. Grunn: La inn overskrift
Sitat av lisza Vis innlegg
Zyxel router VMG 8825 - spørsmål

Hei,
er ny her i forumet, er ny hos Altibox.
Det sitter en USB utgang i routern som er sperret. Ville gå inn i routern for at åpne / konfigurer den, men kommer ikke in via web-leser vi ip-adress som jeg kunde lese in me ifconfig (og fra minside hos Altibox).
Vis hele sitatet...
Sjekke om den lytter på ssh og tilfeldigvis har samme root-passord som Wifi+? (Wi9cXkg5Hse2K) Kan jo håpe..

Ellers er det vel åpne boksen, koble til konsoll, og prøve å finne ut av det som gjelder.

Hvis du er ute etter en enkel løsning så er det å kjøpe en annen boks og la Altiboks få lov til å konfigurere sin VMG 8825 slik de vil.

EDIT: Hvis du faktisk er interessert i å fikle med innmaten, så har jeg veldig god erfaring med ZyXELs oppfølging av GPL. Så lenge du har et gyldig serienummer så holder det å fylle ut https://www.zyxel.com/form/gpl_oss_s...e_notice.shtml
for å få kode som ihvertfall virker og ligner på den installerte firmwaren. Det er selvsagt langt derfra til en fungerende OpenWrt-installasjon, men det er jo en god start da.
Sist endret av MeTheWall; 1 uke siden kl. 15:18. Grunn: Fjrnet gjentagende innlegg