Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  424 110520
Sitat av knivibaguet Vis innlegg
"Jeg er så dum!"
Vis hele sitatet...
Fant et par skrivefeil i teksten din, så jeg tok meg friheten til å rette det opp.
Nå husker ikke jeg om jeg skrev dum med to m'er eller jeg med liten j men takker viss sitatet var skrevet feil
Andre som hørt om at syre gjør TATP meir sensitivt, og veit kanskje korleis vi kan bruke ein anna katalysator?
HMTD bruker man jo sitron syre (som katalysator) tror jeg å den syra er jo ikke så veldig sterk så da må jo HMTD vere litt mere stabilt tror nå jeg
Det er ikke hvilken syre som brukes som katalysator som bestemmer hvor stabilt et sprengstoff er. HMTD er mer stabilt enn AP av andre grunner.

Vær så snill å la være å poste om HE hvis du ikke vet hva du snakker om..du vet aldri hvem som velger å bruke din post som veiledning og sprenger av seg noe.
oki da
jeg sriker jo ikke akurat hcordan man lager det da

srry for keyboardet
jeg sier jo ikke akurat hvordan man lager det da
Neida, men om jeg påstår at AP bør hammertestes med minst 5 gram(Noe som aldri skal gjøres), sier jo jeg ikke hvordan du lager AP, men folk kan fortsatt bli alvorlig skadet av tipset.
jeg sier jo bare at det er bedre å lage HMTD siden det er litt sikrere (sier ikke at man skal lage det eller burde lage det) egentlig skal man jo ikke lage det eller AP
jeg oppfårdrer ikke folk til å lage det bere sånn at du vet det!
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
jeg sier jo bare at det er bedre å lage HMTD siden det er litt sikrere
Vis hele sitatet...
Har du noen gode kilder på at det er sikrere da? Der jeg har lest har jeg ihvertfall sett at folk snakker om at det har en kjemisk ustabilitet som er væree enn det AP har, mens det tåler litt røffere behandling.
kilden husker jeg ikke helt men leste det på nettet en gang
desuten gidder jeg ikke å diskutere dette mer
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
kilden husker jeg ikke helt men leste det på nettet en gang
desuten gidder jeg ikke å diskutere dette mer
Vis hele sitatet...
Du leste det på nettet en gang, og nå gidder du ikke å diskutere mer? Høres veldig lite troverdig ut. Og være så snill, ikke spre info om potensielt dødlige ting du ikke har peiling på rundtom.
forkalr du da vist du har lyst hva som er sikrest

vist du vet mye mer

her er foresten kilden http://www.digitalprecursor.org/rogu...tics/HMTD.html
Jeg vet ikke mer, det er derfor jeg holder godt kjeft om emnet.
egentlig syns jeg at hele tråden er tull siden den har skadet folk alerede feks pyrotec
så da treker jeg tillbake det jeg har sagt
bare slett disse innlegene vist dere vil
Den tråden er slettes ikke tull. Den gir rett og ikke minst trygg informasjon til folk som driver på med HE, istedenfor at de leser i AC og dreper seg selv. Det at pyrotec skadet seg er helt og holdent hans feil. Han fikk mer enn nok advarsler, og det at han la APen i en metallbeholder er så hinsidig idiotisk at jeg ikke hva jeg skal si. Ikke minst det at han brukte et stjerneskudd til lunte. Når man driver med HE skal man ikke overlate noe til tilfeldighetene.

Her er noen advarsler.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Trygg informasjon? Unger klarer ikke skildre mellom trygg og utrygg informasjon, og du ser jo hvordan det gikk med Darwinkandidatene her!

Angående AP VS HMTD, så er jeg en større fan av AP. Mens AP kan ligge i kjøleskapet og godte seg etter blanding, kan HMTD finne på å sprenge kjøleskapet
Sitat av Up Vis innlegg
Trygg informasjon? Unger klarer ikke skildre mellom trygg og utrygg informasjon, og du ser jo hvordan det gikk med Darwinkandidatene her!
Vis hele sitatet...
Mulig jeg missforstår deg, men jeg snakker om førstepost, altså selve oppskriften.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Nokon som veit kvifor vi brukar syre som katalysator, og kanskje uorganisk fremfor organisk?

Har lest litt om Richard Wolffenstein, og Baeyer–Villiger oksidasjon, men har ikkje blitt noko klokare innanfor gjeldande topic..
▼ ... over en måned senere ... ▼
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av knivibaguet Vis innlegg
Meg og Pyrotec's dager med AP/TATP er talte. Det startet med at vi kom hjem fra skolen og tenkte vi ville ta en test undervann. Så vi fant en .308 tomhylse og fylte den med AP opp til halsen, det vi gjorde som er det dommeste vi noen gang har gjordt var å bruke et stjerne skudd som lunte!... så vi hadde fylt den vi stappet stjerne skuddet ned i patronen og teipet den igjen med et sugerør rundt tjerne skuddet.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke AP som er synderen her. Dette hadde gått like ille om dere hadde brukt flash, eller kanskje til og med noe så "ufarlig" som svartkrutt. Det dere gjorde som var hinsides all fornuft var å putte det i en metallbeholder. Med mindre du har tenkt å lemleste noen med splinter finnes det ingen gode grunner til å putte eksplosiver i metallbeholdere. Høyeksplosiver som AP smeller akkurat like godt uten inneslutning (om det så er papp eller metall. Hvis man på død og liv skal inneslutte noe, så gjør det i det minste med papp, så slipper man å operere ut metallbiter av lemmene sine når noe går galt.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Det er jo ikke AP som er synderen her. Dette hadde gått like ille om dere hadde brukt flash, eller kanskje til og med noe så "ufarlig" som svartkrutt. Det dere gjorde som var hinsides all fornuft var å putte det i en metallbeholder. Med mindre du har tenkt å lemleste noen med splinter finnes det ingen gode grunner til å putte eksplosiver i metallbeholdere. Høyeksplosiver som AP smeller akkurat like godt uten inneslutning (om det så er papp eller metall. Hvis man på død og liv skal inneslutte noe, så gjør det i det minste med papp, så slipper man å operere ut metallbiter av lemmene sine når noe går galt.
Vis hele sitatet...
Men til dems forsvar, så star akkurat det du sier her bare 1 million steder på forumet, så er ikke lett å få med seg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ikke for å diskutere HMTD i en AP tråd, Men jeg er også av den oppfatning at HMTD er ett bedre valg, Ifølge en av kildene jeg bruker til å lære om dette så står det følgende:

" HMTD has been used as a detonator, it is safer and more powerful than mercury fulminate or acetone peroxide. It is stable when compared to other primary explosives, and it is one of the safest explosive peroxides. "
Vis hele sitatet...
om AP

It can not be stressed enough how unstable and dangerous acetone peroxide is. As instability goes this is among the most unstable of other explosives here.
Vis hele sitatet...
Om det stemmer veit jeg ikke, Jeg bare leser om det og er nybegynner, Men siden virker veldig troverdig og kan bli linket i PM til folk jeg vet har peiling eller tar slikt seriøst. På en av de andre sidene jeg bruker står det ikke nevnt noe utover at begge er meget ustabile.

Uansett hvem av dem, Så burde folk utvise enorm forsiktighet. Noe vi har fått bevis om i denne tråden.

Innlegget mitt er ikke ment som en faktakilde, Bare ting jeg har lest som kan være helt på jordet.
kjedelig streiting
Etter hva jeg har hørt er HMTD mer kjemisk ustabilt enn AP, noe som har ført til at det har gått av i kjøleskapet til folk som har lagd det. Mens det vel tåler litt mer kjemisk juling.

Fysisk juling that is. Hvem har stjålet edit-knappen?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det samme har jeg hørt, HMTD reagerer blandt annet med messing og aluminium.
Mer info: https://www.flashback.org/sp1157344
Det står jo flere steder og Bjølg nevner det jo også i oppskriften at TATP ikke skal i kontakt med metaller. Men jeg lurer litt på det med kontakt med primæreksplosiver som sølvacetylid og kvikksølvfulminat. Tenker på å bruke litt APAN som booster og tenkte da å bruke dette til å sette det av.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Det står jo flere steder og Bjølg nevner det jo også i oppskriften at TATP ikke skal i kontakt med metaller. Men jeg lurer litt på det med kontakt med primæreksplosiver som sølvacetylid og kvikksølvfulminat. Tenker på å bruke litt APAN som booster og tenkte da å bruke dette til å sette det av.
Vis hele sitatet...
Hvis du lager en fenghette av SA å putter den inn boosteren så kommer jo ikke stoffene i kontakt med hverandre