Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2504
Hei! Kommer helt sikkert til å tråkke noen på tærne her, da det muligens er litt umoralsk.

Jeg har jobbet 100% i 6år nå, elsker jobben min, men økonomien har ikke gått rundt oppover årene, før siste året nå, noen få kroner i pluss hver måned.
Grunnen til dette er ikke at jeg bruker mye penger på tull å tøys, men det går til sinnsyke renter jeg har dratt på meg med 190tusen i forbruksgjeld..

Så her er spørsmålet, hvordan er muligheten for og melde seg opp til noe studier, slik at jeg får studielån? Gjerne i 2 år, slik at jeg gjør om all kreditt til studielån.

Er dette i det hele tatt mulig ? Og hva bør man søke ? er det lovelig?
Håper på svar, på forhånd takk!
Det er endel mekanismer inne for luke ut slike som deg. Blandt annet kan du ikke tjene mer en 172 000 i året for å få fullt lån og stipend. Hvorfor ikke melde seg opp i et enkelt årsstudium, som historie eller filosofi og faktisk ta eksamen ved siden av jobben? Da vil du få 100 000 i lån per år, samt stipend.
Ja det er det der jeg mener! Er fullt klar over at jeg faktisk må ta ett årsstudium, og stipend er ikke så utrolig viktig, som sagt vil jeg kun ha vekk så mye renter som mulig!
Kan jeg få litt mer tips ang enkle års studium som gir rett på fullt lån?
Ja, dette går an, og ja, du kan gjøre det i to år. Du får støtte fra Lånekassen inntil du ligger mer enn 60 studiepoeng bak skjema. Det betyr at du kan holde på uten å ta et eneste studiepoeng i to år, men du får ikke låne penger til et tredje år. Hvis du faktisk avlegger eksamen kan du holde på lenger. Det er egentlig ikke så umoralsk heller. Universitetet taper selvfølgelig litt på den administrative byrden ved å ha deg som student, men det er minimalt, og utover det er det bare de du har forbrukslån hos som taper penger.
har du vurdert å gå til banken din å få refinansiert gjelden og få ned renta litt? Har du flere kreditorer så lønner det seg å samle alt i ett lån i banken. Burde ikke være noe problem dersom du har vært i fast jobb hele tiden og ikke ligger bakpå med gjelda.
Tusen takk for svar! Har noen noe tips hva og hvordan man søker og gjør dette ? Har ærlig talt aldri forstått dette med studier osv... Jobber som håndverker Hehe

Ja har prøvd dette mr.roundtree, men blir avvist hver gang, selvom jeg kan vise til god betalings historie ..
Har du vitnemål fra allmenn VGS? Hvis ikke tror jeg du må prøve å søke med 23/5 regelen. Om du har vitnemål eller møter kravene til 23/5 er det bare å gå innpå Samordnaopptak og søke seg inn på passende studier
Hvordan klarte du dra på deg så mye i gjeld hvis du har jobbet i 6 år?
Er 23år, har ikke bestått påbygg.

Cyklop, spilleavhengighet var nok en stor faktor
Hvis du søker på forkurs ingeniør er det ingen 23/5 krav. Dette er dog et litt krevende studie. Så uten mye innsats vil du nok ikke bestå det.
Forkurs ingeniør høres interessant ut, dette dekkes av Lånekassen? Også noe jeg kan få bruk for senere