Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1503
Besteforeldrene mine har anskaffet seg ny Laptop. De logget inn med samme eposten de har brukt siden år 2008. Nå har jeg vært på instillinger på W10 Windows mail og valgt synkronisering for 'når som helst'. Samt satt synkronisering syklus til 15 minutter. Nå har det gått over en time og ingen av epostene deres kommer inn. De har eposter helt fra 2008 til nå. De er fullt visbare på den gammle maskinen som snart tar kvelden, men ingenting skjer på den nye med W10. Hva er galt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Korleis er det sett opp?

IMAP? POP3? Kven er e-posttilbyder?

Om det er POP3 og ikkje gmail e.l. som tilbyder så er svaret at e-postane ikkje finst på serveren lenger. Difor er det ingenting å synkronisere.
Averay
Ghostskull_96's Avatar
Trådstarter
Det er @online.no konto de har.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ghostskull_96 Vis innlegg
Det er @online.no konto de har.
Vis hele sitatet...
Ok. Du svarte på svært få av dei spørsmåla eg stilte. Gratulerer.

Det sagt. Logg inn på webmailen, og sjekk at e-postane faktisk fortsatt er tilgjengelege serverside.
Averay
Ghostskull_96's Avatar
Trådstarter
Ok, hvordan sjekker jeg om det er IMAP eller POP3? Der epostene er tilgjengelig er på en Vista maskin vie Windows Mail programmet. Led vei.

Fant ut. For innkommende e-post så er det pop.online.
Sist endret av Ghostskull_96; 24. desember 2016 kl. 23:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det tyder på pop. Men igjen. Logg inn på webmailløsninga og sjekk om e-postane ligg der.

Om ikkje så er svaret åpenbart - dei finst ikkje serverside lenger.

Om det er tilfellet så får du google litt på korleis du flytter meldingane over til ein IMAP-konto eller den nye PCen.

Edit: for å ta den tekniske forskjellen.

POP3 er ein eldgammal, dårleg protokoll laga for å laste ned e-post. E-posten vert som hovudregel sletta serverside etter at den er lasta ned. Den har ikkje konsept om mapper e.l. - kun meldinger.

IMAP er hakket meir moderne, og er laga for fjerntilgang til ein postboks, og har konsept som del av melding, mapper, fleire samtidige klienter og anna knask. Sentralt i funksjonsmåten til IMAP er at ting vert lagra serverside, og alt av operasjoner, t.d. søking, skjer serverside.

Når det gjeld windows live mail så har eg aldri tatt i den e-postklienten, og har ingen planer om å røre den med balltre ein gong, så eg aner ikkje korleis du set opp ting der. Men google veit det antakeleg.
Sist endret av vidarlo; 25. desember 2016 kl. 00:09.
Da setter du deg ned og leser om forskjellene på pop vs imap, da har du svaret.
Ved pop3 må man vel huke av for å beholde kopi på server, ellers vil epost som lastes ned fjernes fra server.

Dvs at disse epostene mest sansynlig kun finnes i epostleseren på den gamle maskina. Eksporter datafil og importer den på den nye maskina.
Averay
Ghostskull_96's Avatar
Trådstarter
Ok. Det som er så merkelig er at nyere eposter som K8mmer allerede idag vil heller ikke vises.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ghostskull_96 Vis innlegg
Ok. Det som er så merkelig er at nyere eposter som K8mmer allerede idag vil heller ikke vises.
Vis hele sitatet...
Først skrur du av e-postsjekking på den gamle PCen. Deretter sletter du oppsettet på den nye PCen, og set det opp skikkeleg med IMAP. Du finn howto på telenor sine nettsider (google: telenor internett e-post).

Deretter har du to strategier for å få e-posten frå den gamle til den nye PCen:
1: Legg til ein IMAP-konto på den gamle maskina, og kopier e-posten over.
2: Finn ut korleis du kopierer datafilene over.

Google kan hjelpe deg med begge strategier. Sjølv hadde eg nok gått for #1, ettersom det er komfortabelt å ha ting som IMAP.