Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 2624
Ettersom arvereglene er endret et utall ganger den siste tiden (kan man få inntrykk av), sitter jeg igjen med en hel del utdaterte Google-søk når jeg prøver å finne svar på problemstillingen jeg har, så jeg håper da at noen med mer erfaring eller kunnskap kan hjelpe.

Situasjonen er den at min bestefar eier en eiendom med tilhørende bolig på, han begynner nå å nærme seg den alderen da barna hans diskuterer hva de skal gjøre med det etterhvert, og hvor lenge han kan bli værende hjemme. Ettersom de alle er godt voksne mennesker er det ingen som har noen interesse av huset, og det er litt løst avtalt at jeg skal ta over etter tid og stunder. Spørsmålet kommer til hvordan dette kan foregå, og hva slags konsekvenser de forskjellige utfallene får.

Såvidt jeg har forstått det står han fritt til å overdra eiendommen til meg før han selv går bort, uten at det skal ha videre betydning for resten av arven, stemmer dette? Hvilke avgifter e.l. vil da jeg sitte med i dette tilfellet?

Alternativ to er at jeg kjøper eiendommen før han går bort. En tanke er da at jeg flytter inn i leiligheten som tilhører huset, og bor der frem til han selv ikke klarer å bo hjemme, eller går bort. Overdragelse/salg er den beste løsningen her slik vi ser det, da leiligheten har behov for en del oppussing og økonomisk blir vell den beste eller enkleste løsningen å da ha et lån med sikkerhet i eiendommen. Alternativet blir vell et forbrukslån, som er uaktuelt.

Det tredje alternativet er at jeg kjøper eiendommen av søsknene etter min bestefars bortgang. Da antar jeg vi må få en verdivurdering av eiendommen, og vi blir da enig om en pris, eller de blir enig seg imellom om en pris for alt. Er det spesielle regler man må være obs på her? Ettersom det er innad i familien og søsknene etter min bestefar ønsker at jeg skal overta, blir det ikke solgt til markedspris. Er det noe man må være obs på her?

Forklar gjerne hva dere mener er det beste alternativet. Til slutt er det vell uansett opp til nåværende eier å bestemme hvordan han ønsker å gjøre det.
Du kan i hvertfall ta lån med sikkerhet i eiendommen selv om du skulle arve den, om alle er enige om at du skal få huset med minst mulig kostnader for deg er nok forskudd på arv den beste løsningen da det er ingen eller få avgifter og salg antageligvis måtte hatt en realistisk pris om du skal unngå trøbbel med skatteetat osv.