Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 890
Jeg formaterte laptopen min nylig. Men den går faktisk tregere nå enn før.

Jeg lurer på om noen har kunnskap til å fikse problemet, søkte litt på nettet men jeg forstår fint lite har ikke så mye tekniske egenskaper.

Laptopen er ca 1 år gammel og er ikke verdens beste men hadde vært greit at den virket "normalt"

Håper noen kan hjelpe meg.

Ikke sikker om jeg postet tråden riktig sted men prøver her.
regner med du har lastet ned og innstallert drivere til samtlige komponenter?
Er det SSD-disk eller vanlig "snurredisk" i den?
Dersom det er SSD er det viktig at blokkstørelsen settes riktig når den formateres, ellers vil disken arbeide betraktelig tregere en normalt i tilleg til at den slites nesten dobelt så fort. Blokkstørelsen må settes til noe som kan deles med diskens fysiske blokkstørelse uten å ende opp med et oddetall, vanligvis er 1024 eller 4096 byte en passelig størelse.

I windows-installasjonsprogrammet:
Trykk Shift-F10 for å åpne et kommandovindu
diskpart
list disk
select disk [nummer på disken det er snakk om]
clean
create partition primary align=1024
active
format fs=ntfs quick
quit
exit


EDIT: Formateringsprogrammet skal i utgangspunktet ta høyde for at det jobber med en ssd, men det erikke bestandig det skjer. Det samme har skjedd meg også...
Sist endret av varg300; 14. desember 2016 kl. 19:31.
Trådstarter
Nei har ikke lastet ned eller installert noe. Leste noe om det på nettet men vet ikke hva eller hvor jeg skal laste det ned.
Er en asus jeg har men ikke sikker på hvilken windows jeg bruker viss det er relevant.

Sitat av varg300 Vis innlegg
Er det SSD-disk eller vanlig "snurredisk" i den?
Dersom det er SSD er det viktig at blokkstørelsen settes riktig når den formateres, ellers vil disken arbeide betraktelig tregere en normalt i tilleg til at den slites nesten dobelt så fort. Blokkstørelsen må settes til noe som kan deles med diskens fysiske blokkstørelse uten å ende opp med et oddetall, vanligvis er 1024 eller 4096 byte en passelig størelse.

I windows-installasjonsprogrammet:
Trykk Shift-F10 for å åpne et kommandovindu
diskpart
list disk
select disk [nummer på disken det er snakk om]
clean
create partition primary align=1024
active
format fs=ntfs quick
quit
exit


EDIT: Formateringsprogrammet skal i utgangspunktet ta høyde for at det jobber med en ssd, men det erikke bestandig det skjer. Det samme har skjedd meg også...
Vis hele sitatet...
Er ingen disk stasjon på laptopen gjorde formateringen gjennom instillinger på laptopen. Kanskje det jeg har gjort er noe annet enn formatering?

Viss jeg tenker riktig er det vel tilbakestilling av pc jeg har gjort. Og kanskje ikke formatering?

Følgte video veiledning på youtube how to format computer.
Sist endret av merk; 14. desember 2016 kl. 19:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.