Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4377
Hei, sitter i dyp shit akkuratt nå, har overført penger til en kompis så ikke har motatt noen penger. Har vært i banken flere ganger og dem sier det er overført. Mens den banken det skulle vært i ikke har motatt noen betalinger. Har sjekka at det er rett kontonr og det har kommet opp rett navn.


- Har dette skjedd noen andre før?
- Hvordan fikse dette? Hva kan jeg gjøre?

Tusen takk for alle svar
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du nevner ikke hvor lenge siden dette er, normalt tar det 2-2 virkedager med mindre det er i samme bank.
Det er helg, så mener det gjør at det tar litt lengre tid.
Siden han allerede har sjekket i banken så snakker vi jo om minst 1 virkedag.
Er dette er person du stoler på? Og er det overføring til en Norsk bank?

Be om en kvittering fra banken din, og be kompisen din om å vise en kontoutskrift (selv om disse altfor enkelt kan forfalskes).
Sist endret av Cybergasm; 11. desember 2016 kl. 21:07.
Overførte du på fredag er de ikke inne før i morgen, fordi det er søndag i dag.

Med mindre dere har samme bank da

Penger overføres ikke på tvers av bankene lørdag og søndag. Ikke med vipps heller, med mindre mottaker har DnB
Dersom overføringen er mellom norske banker og du er sikker på at overføringen er blitt gjort til riktig kontonummer så er det ingen mulighet for at pengene forsvinner på veien. Hvis det er gått mer enn et par arbeidsdager siden du la inn overføringen i din bank, så er eneste mulige alternativ enten at du har fått oppgitt feil kontonummer eller at mottaker lyver.
Overførte for 2 uker siden. Jeg var og henta ut kvitering. Har vært i banken flere ganger i begge bankene.
Da får du bare gå tilbake til banken din, vise til transaksjonen og be dem finne ut av det og ordne opp.
Du har gjort alt rett sier du, da er det ikke ditt problem. Da må banken finne ut hva som har skjedd, eller så må banken selv dekke overføringen. Ta med utskrift av kontoen til banken som du legger frem, og forklar saken så løser det seg nok.
Gi mottaker en kvittering på at pengene er sendt, og be han ta det opp med sin bank. Er det riktig kontonummer må Nets (tidl BBS) ha gjort noe feil.
Sitat av GalenIhalen123 Vis innlegg
Overførte for 2 uker siden. Jeg var og henta ut kvitering. Har vært i banken flere ganger i begge bankene.
Vis hele sitatet...
Så du har personlig bekreftelse på at pengene både er sendt og ikke mottatt?
Hvis det er tilfellet så bør du få din bank til å kontakte mottakers bank for å se hva som har skjedd, en normal overføring mellom 2 vanlige Norske banker bør ikke ta mer enn 1-2 virkedager.

Jeg har aldri hørt om penger som forsvinner på veien mellom 2 banker, men man skal jo aldri utelukke feil i digitale systemer.
Dersom du har betalt via postoverføring i f.eks post i butikk og har brukt melding til mottaker istedet for KID nr, så kan overføringen ta opp til 4 uker. Vet det av erfaring etter en handel på finn der selger ikke mottok betaling før etter ca 4 uker. Og jeg måtte sende kvittering for å dokumentere at jeg hadde betalt.

Postbanken er helt på trynet når det gjelder overføringer, de holder på pengene så lenge at det burde klassifiseres som kriminelt. Sikkert for å gjøre seg gode penger på rentene.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Postbanken er helt på trynet når det gjelder overføringer, de holder på pengene så lenge at det burde klassifiseres som kriminelt. Sikkert for å gjøre seg gode penger på rentene.
Vis hele sitatet...
Postbanken har ikke eksistert på snart 15 år.
Og ble fjernet totalt fra jordens overflate for 5 år siden.

Det er nå DnB som eier banktjenestene til Posten, og overføringer der går relativt umiddelbart.
Ved betaling av giro på posten, så tar det maksimalt 4 virkedager før pengene er på konto.
I år 2016 så finnes det vell knapt nok et menneske under 70 år som fortsatt benytter giro.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Du nevner ikke hvor lenge siden dette er, normalt tar det 2-2 virkedager med mindre det er i samme bank.
Vis hele sitatet...
Det er flere år siden jeg sist opplevde at det tar 2 dager å føre over mellom forskjellige banker.

Overføringene går faktisk ofte på dagen mellom forskjellige banker for meg, om jeg fører over på morningen så er pengene vanligvis på konto i lunsj tider de kjappeste gangene, senest hal 4 tiden.