Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3913
En gang i tiden av jeg skulle kjøpe min første bil, med litt lav inntekt, så søkte jeg lån sammen med min far for å nå opp til kravet om inntekt. Dette fortonte seg uproblematisk og jeg antar det er ganske vanlig praksis blant unge.

Men jeg har ikke hørt om noen som har gjort dette for et boliglån, er det restriksjoner på dette, eller er det bare ikke så vanlig? En hypotetisk situasjon der poden skal kjøpe sitt første hus men mangler egenkapital, en løsning vil jo være å stille som kausjonist dersom man har egen eiendom, men kan man være medsøkere?

I praksis vil jo da den ene lånetageren bo i sin egen bolig, mens den andre i den nye boligen. Noen som kan svare om dette den gjennomførbart rent juridisk? Er det noen som har gjort dette, eller kjenner noen som har gjort dette?
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Kausjonist er helt vanlig, og tror hvis faren din er villig at det er uproblematisk å være medsøker også.. Juridisk sett ser jeg ikke noen problemer her?
Det er ikke noe problem å ta opp et lån ved hjelp av foreldre.

Sjekk gjerne ut denne artikkelen: http://www.dnbeiendom.no/altombolig/...-forste-bolig/.

Der står det nevnt hvilke alternativer som finnes. Hør med din far hva han tenker rundt dette, og kontakt banken. De kan svare på alt du lurer på, og fortelle hvilke dokumentasjon som trengs fra din far. De vil også være tydelig på hvilke konsekvenser misligholdt gjeld har for både din far og deg.

Det beste, om mulig, er om din far gir deg et direkte lån og dermed holdes utenfor alle forpliktelser du har i form av ditt boliglån fra banken.

Lykke til!
Det er vel heller det motsatte som er en av de store driverne på prisene i eiendomsmarkedet. At det er så enkelt å for unge å få innvilget et større lån enn inntekt og egenkapital skulle tilsi fordi de bruker foreldrene som kausjonister med sikkerhet i foreldrenes bolig og inntekt.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det er vel heller det motsatte som er en av de store driverne på prisene i eiendomsmarkedet. At det er så enkelt å for unge å få innvilget et større lån enn inntekt og egenkapital skulle tilsi fordi de bruker foreldrene som kausjonister med sikkerhet i foreldrenes bolig og inntekt.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer. Jeg bruker foreldrene mine som kausjonister, og fikk på den måten et lån på over dobbel størrelse enn hva jeg ville fått uten dem.

Sidenote: Denne praksisen er ikke nødvendigvis positiv for samfunnet. Det at personer med velstående (økonomisk stabile) foreldre får gunstigere lånebetingelser kan føre til opprettelse/opprettholdelse av klasseskiller. Når vi i tillegg ser en sterk korrelasjon mellom foreldres utdanningsnivå og avkommet deres, er det skummelt at det også skal være økonomisk fordelsmessig mtp lån og investeringer også. Det er riktignok en ganske naturlig konsekvens da bankene er ute etter sikkerhet, men det er likevel ikke helt heldig.
Sist endret av Nether; 21. november 2016 kl. 12:36.
Sitat av Nether Vis innlegg
Dette stemmer. Jeg bruker foreldrene mine som kausjonister, og fikk på den måten et lån på over dobbel størrelse enn hva jeg ville fått uten dem.

Sidenote: Denne praksisen er ikke nødvendigvis positiv for samfunnet. Det at personer med velstående (økonomisk stabile) foreldre får gunstigere lånebetingelser kan føre til opprettelse/opprettholdelse av klasseskiller. Når vi i tillegg ser en sterk korrelasjon mellom foreldres utdanningsnivå og avkommet deres, er det skummelt at det også skal være økonomisk fordelsmessig mtp lån og investeringer også. Det er riktignok en ganske naturlig konsekvens da bankene er ute etter sikkerhet, men det er likevel ikke helt heldig.
Vis hele sitatet...
Nå ligger vel de aller fleste foreldre godt på pluss siden av et huslån. Om en snekker på 50 år har betalt lånet sitt i 20-30 år kan han være tilnærmet gjeldsfri, iallefall ha mer verdi i boligen sin enn han har i gjeld på den.

Ville ikke kalt det noe overklasse på noe vis, hvorvidt foreldre ønsker å stå som kausjonist er en helt annen sak.

OT: Medlåntager
– Hvis barnet ikke får lånet alene, kan foreldrene stille som medlåntaker. Da er begge parter ansvarlig for gjelden. Eierandelen må tinglyses. Det er ikke å anbefale at medlåntakere er en varig situasjon. Foreldrene har større kontroll om de tar opp lånet og låner pengene videre til barnet. Hvis barnet ikke kan betale i perioder, kan foreldre gi renter og avdrag som avgiftsfri gave (til sammen 1 G for et år).
Kilde: Silje Sandmæl/DnbNor

https://www.dn.no/talent/2011/10/18/...ters-boligkjop
Sist endret av Mrlarsen; 22. november 2016 kl. 01:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Mrlarsen Vis innlegg
Nå ligger vel de aller fleste foreldre godt på pluss siden av et huslån. Om en snekker på 50 år har betalt lånet sitt i 20-30 år kan han være tilnærmet gjeldsfri, iallefall ha mer verdi i boligen sin enn han har i gjeld på den.

Ville ikke kalt det noe overklasse på noe vis, hvorvidt foreldre ønsker å stå som kausjonist er en helt annen sak.

https://www.dn.no/talent/2011/10/18/...ters-boligkjop
Vis hele sitatet...
Det er ikke nødvendigvis snekkeren som har arbeidet hele livet som treffes av denne problematikken. Det er ikke uvanlig at foreldre ikke har tilstrekkelig økonomisk kapital eller nødvendig sikkerhet i bolig, eller generelt god nok økonomi til å stå som medlåntakere for avkommet sitt. Spesielt hvis det er mer enn 1 barn med i bildet.

Ikke at det er nødvendig, for mange holder det å arbeide lenge nok til å opparbeide nødvendig egenkapital. Likevel er det en stor fordel å komme inn på boligmarkedet i ung alder.
Sist endret av Nether; 22. november 2016 kl. 02:10.
Sitat av Nether Vis innlegg
Det er ikke nødvendigvis snekkeren som har arbeidet hele livet som treffes av denne problematikken. Det er ikke uvanlig at foreldre ikke har tilstrekkelig økonomisk kapital eller nødvendig sikkerhet i bolig, eller generelt god nok økonomi til å stå som medlåntakere for avkommet sitt. Spesielt hvis det er mer enn 1 barn med i bildet.

Ikke at det er nødvendig, for mange holder det å arbeide lenge nok til å opparbeide nødvendig egenkapital. Likevel er det en stor fordel å komme inn på boligmarkedet i ung alder.
Vis hele sitatet...
Jeg ville bare poengtere at foreldre som kan stille som kausjonist ikke trenger å være noe klasseskille foreldre.
Det er jo faktisk talt en stor risiko for foreldre som velger å stå som kausjonist for barnene sine. (I den forstand at man legger et stort ansvar over egen økonomi i barnas hender.)


Når det er sagt så er det absolutt en fordel og komme inn på boligmarketed så tidlig som mulig. En fin fin mulighet rundt om i landet er kommunale start lån. Disse (om innvilget) kan dekke egenkapital hos banken slik at man kan låne 100% av kjøpesum.
I tillegg har disse lånene meget gunstig rente.
Sitat av Mrlarsen Vis innlegg
Jeg ville bare poengtere at foreldre som kan stille som kausjonist ikke trenger å være noe klasseskille foreldre.
Det er jo faktisk talt en stor risiko for foreldre som velger å stå som kausjonist for barnene sine. (I den forstand at man legger et stort ansvar over egen økonomi i barnas hender.)


Når det er sagt så er det absolutt en fordel og komme inn på boligmarketed så tidlig som mulig. En fin fin mulighet rundt om i landet er kommunale start lån. Disse (om innvilget) kan dekke egenkapital hos banken slik at man kan låne 100% av kjøpesum.
I tillegg har disse lånene meget gunstig rente.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er enig. Klasseskille var på generell basis, og er ikke treffende for å beskrive Norge. Samtidig er det med på å øke forskjeller, og summen av mange små fordeler når et punkt hvor det er svært urettferdig. Norge har kanskje ikke møtt det ennå, men hvis trenden fortsetter kan vi ikke utelukke at det blir et problem i framtiden.
Sist endret av Nether; 22. november 2016 kl. 02:46.
Sitat av Nether Vis innlegg
Det er ikke nødvendigvis snekkeren som har arbeidet hele livet som treffes av denne problematikken. Det er ikke uvanlig at foreldre ikke har tilstrekkelig økonomisk kapital eller nødvendig sikkerhet i bolig, eller generelt god nok økonomi til å stå som medlåntakere for avkommet sitt. Spesielt hvis det er mer enn 1 barn med i bildet.

Ikke at det er nødvendig, for mange holder det å arbeide lenge nok til å opparbeide nødvendig egenkapital. Likevel er det en stor fordel å komme inn på boligmarkedet i ung alder.
Vis hele sitatet...
¨


Nei snekkeren han har vært endel av lønnsadelen de siste 15+ årene så det er nok ikke snekkeren som har dårlig økonomi. Er nok mer alenemoren som feks jobber i helsesektoren i en åndssvak stillingsbrøk som i realiteten aldri har vært 16,66% til tross for at arbeidskontrakten alltid har sagt fast stilling, arbeidstid 16,66% av ordinær 100%. Og slik har hverdagen vært i minst 15-20 år alt. Mens lånegivere må forholde seg til hva som står i arbeidskontrakten. Dermed lavt lånetilsagn.

Eller det kan den selvstendige næringsdrivende som har gått konkurs, eller en som blir rammet av nedskjæringer og som pga høy belåningsgrad og synkende boligpriser lokalt som følge av fraflytting ikke kan selge boligen slik at det blir mulig å flytte til en annen kant av landet for å finne jobb.

Håndverkere flest har hatt årslønn på >halvannen gang det en lærer, sykepleier eller sosionom har hatt, og slik har det vært i 15-20 år nå. Så håndverkere er nok ikke de som vil ha problemer med å stille opp økonomisk. For de er allerede lønnsvinnere.
Sist endret av frtoretang; 22. november 2016 kl. 11:28.
Tabellen viser gjennomsnittslønn uavhengig av ansiennitet og alder. Vær oppmerksom på at det kan være store lønnsforskjeller i hver yrkesgruppe. Nyutdannede tjener vanligvis mindre enn gjennomsnittet.

Yrke
Bransje
Lønn
Vis for
år, måned, time
Grunnskolelærere
Heltidsansatte
Undervisning
Kommune og fylke
506 400 kr
44 882 personer

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/grunnskolelaerer
Sist endret av Mrlarsen; 22. november 2016 kl. 12:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Nei snekkeren han har vært endel av lønnsadelen de siste 15+ årene så det er nok ikke snekkeren som har dårlig økonomi. Er nok mer alenemoren som feks jobber i helsesektoren i en åndssvak stillingsbrøk som i realiteten aldri har vært 16,66% til tross for at arbeidskontrakten alltid har sagt fast stilling, arbeidstid 16,66% av ordinær 100%.
Vis hele sitatet...
Påfallande.

SSB seier at helsesektoren faktisk har ei snittlønn som er ein hundrelapp høgare enn bygge- og anleggsbransjen.

Det underbygger vel ikkje det biletet du forsøker å teikne heilt? I tillegg er jo handtverkartenester under press frå Polen og andre austblokkland, og det understøtter vel heller ikkje påstanden din om lønnsadel? Eg vil tippe at ein sjukepleiar fullt ut har konkuransedyktig lønn mot ein snekkar.

Så kva i alle dager baserer du påstandane dine på?

Det er klart at om du samanliknar ufaglært og faglært arbeidskraft, så vil du finne eit markant gap. Men om du har litt ansenitet kjem du opp på 389k iht. KS sine lister.