Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 8175
Vi vet vel alle at vi går i retningen "kontantløst samfunn". Minibanker forsvinner, man kan ikke ta ut kontanter mange steder fordi de rett og slett ikke har nok kontanter til det. Hvis bankene går inn for det kan de nok gjøre det rimelig vanskelig å få tak i kontanter.

Finans Norge 2014:

– Alt ligger til rette for at Norge kan bli verdens første kontantfrie samfunn. Kontanter representerer nå en så liten andel av betalingene i samfunnet at vi godt kan klare oss uten. Kontanthåndtering koster samfunnet det dobbelte av elektronisk betaling, og uten kontanter vil også problemene med ran, økonomisk kriminalitet og svarte penger bli kraftig redusert, sier direktør for prosessområde, bank Jan Digranes i Finans Norge, i en pressemelding.
Vis hele sitatet...
Personlig synes jeg kontantløst samfunn vil være et direkte angrep på personvernet. Det er fremdeles ikke spesielt praktisk med Bitcoins i dagliglivet og som kompisbetaling.

Hans Christian Færden - Grunnlegger av foreningen "Ja til kontanter" er enig med meg:

- Jeg er opptatt av personvern og uten kontanter, hvordan skal vi da ta vare på personvernet? Ikke minst handler det om barns muligheter til å lære pengersverdi. Det går ikke gjennom et plastkort, sier Færden til Nettavisen.
Vis hele sitatet...
Det sitter masse "straight edge" folk der ute som mener de er mye mer lovlydige enn alle andre og sier: "det er kun kriminelle som bruker kontanter, vi ordentlige folk trenger ikke kontantene".

Hva tenker dere? Jeg håper enten at BTC stabiliserer seg så det er mulig å bruke til småtransaksjoner, eller at det kommer et godt alternativ. Jeg tror nok at samfunnet praktisk talt vil bli kontantløst om noen år om ikke samfunnet setter ned foten og utviklingen fortsetter som i dag.
Jeg er veldig enig i at å fjerne kontantene er å fjerne frihet. Men frihet har vist seg å være er et diffust begrep som tilsynelatende gjør seg best i festtaler; hver gang det røyner på viser det seg at "vi må ta en avveiing mellom frihet og kontroll, og i akkurat denne ene konkrete saken er det tungtveiiende grunner som tilsier at..." og så videre ad nauseaum.
Det er på mange måter som erosjon. Hver eneste lille mikroskopiske endring synes kanskje ikke så godt, men summen av dem alle kan fjerne fjell. Dette er det dessverre vanskelig å kjempe imot, i alle fall all den tid prinsippfasthet nesten betraktes som et skjellsord når etikk diskuteres. Det er synd, men jeg kan ærlig talt ikke si jeg øyner mye håp for kontantenes overlevelse.

Hva bitcoins angpår, så skulle en jo anta at når flere tar de i bruk vil også kursen stabiliserere seg litt. Vi får jo ha håpet.
Jeg tar alltid ut penger til mat hver mnd slik at jeg gjør min del i å bidra til at kontanter består. Er også enklere å holde styr på forbruket da. Anbefaler alle til å gjøre det samme!
Ikke lenger i hi
Ingley's Avatar
Personlig syntes jeg at kontanter er noe dritt å bruke, men samtidig sverger jeg til dem ved forskjellige anledninger.

Jeg må si at jeg skjønner begge sidene av argumentet; "det er kun kriminelle som bruker kontanter, vi ordentlige folk trenger ikke kontantene".
På økokrim og politiet sin side har vi det at kontanter blir brukt til f.eks. å betale svart arbeid eller kanskje kjøpe ymse varer på gata. Dette betyr at de har et mye vanskeligere "money-trail" å følge.
På den andre siden har vi mannen i gata som føler seg overvåket når han bruker kortet på butikken eller overfører noen småsummer med vipps.

Jeg tror vel egentlig at det er lenge til vi blir kvitt kontanter helt, men det må være en smal sak for bankene å bli kvitt dem i løpet av et par år.
Vi får gå over til god gammeldags byttehandel, da.
Uten å bli fullstendig konspiratorisk så vil jeg likevel si at det er noe underlig over at bankene er de som presser mest på for det kontantløse samfunn. Hva skjer den dagen kontanter forsvinner? Hva blir gebyrene på kortbruk da? DNB har vel akkurat vært ute å økt gebyrer for enkelte, sry kun lest overskriftene da jeg ikke bruker DNB. Men at bankene bevist jakter nye kilder for å ta inn gebyrer er helt klart. Den gode gamle papirfakturaen var vel oppe i hele 75 kroner i gebyr mens en ennå kunne betale slike kontant i banken. Nå tar jo mange banker ikke lengre imot kontanter på den måten. Og kommer du med kontantinnskudd så ser de på deg opp og ned som om du skulle være en raner eller gangster av rang.

Selv tar jeg alltid ut kontanter ved ukas start. Og bruker kontanter så langt det lar seg gjøre. Eneste grunnen til at jeg velger å fortsatt bruke kontanter er som en motvekt til at alt skal være sporbart og om flere gjorde det samme ville kanskje dette maset om kontantløst samfunn gå over.

Er det virkelig noen som tror at kriminaliteten går ned om kontanter avskaffes? At hard core kriminelle blir å tenke, shit slutt på cash. Nei da får man vel heller bli medisinstudent og hjernekirurg? Det vil alltid være mulig å bytte feks droger mot gull, verdisaker mot busslast med afrikanske horer eller torpedotjenester mot droger og bol. Kriminaliteten blir ikke borte. De kriminelle kaster seg ikke brått på omskolering, og utenlandske kriminelle vil ikke slutte å sikte seg inn på det norske markedet selv om NOK fysisk skulle forsvinne.

Så slik jeg ser det er det kun 2 grunner for kontantløst samfunn. Den ene er at det blir ennå enklere å overvåke massene, ikke hyperkriminelle for det bytter bare valuta fra cash til barter eller tjenester. Den andre grunnen er massivt press med fokus på vikarierende motiver fra banknæringen, slik at de står fritt til selv å bestemme hvor fort "pengepressa" skal snurre.
tror dere ikke befolkningen kommer til å akseptere svenske penger, engelske pund eller amerikanske dollar, spiller ingen rolle, trenger ikke være bankens penger. det er et tomrom som kommer til å fylles rimelig kjappt.

hva da skal de lage en lov at det ikke er lov å handle med andre currencies?
Selv om jeg stort sett er en lovlydig borger strider det mot alt jeg tror på å bli overvåket fra morgen til kveld av banker og Storebror. Jeg bruker ofte kort, men av og til går det en liten faen i meg, og da må jeg bruke kontanter. Heldigvis kan jeg fremdeles drive litt god gammel bytte økonomi her på bygda. Vi brygger øl, naboen leverer ved, en annen kan sy og jeg kan bake. Dette er ikke satt opp mot penger i system, nå fungerer det mer som bytte handel.
Av og til blir jeg så oppgitt av det digitale systemet at jeg kaster opp, her kommer et eksempel:
Min mor er veldig gammel, har aldri hatt førerkort, bankkort eller pass. . Nå har hun ingen gyldig legitimasjon som kan bevise hvem hun er overfor staten. Selvfølgelig er hun i NAV sitt system siden hun mottar alderspensjon, men å melde flytting er tilnærmet umulig.
Beklager min avsporing, blir bare så frustrert over idiotien i dagens digitale hverdag.
Klem fra Betty
Hehe for å følge denne litt NB så hørte jeg om en som mistet lappen, når lappen forsvant så var mannen plutselig uten gyldig ID fordi han ikke hadde pass. Kunne ikke hente ut rekommanderte sendinger heller siden posten ikke godtok hans visakort med bilde. Ble masse surr for fyren.
Finansverden har i lang tid prøvd å stimulere økonomien ved å trykke mye penger, og følgene er renter ned mot 0 prosent.
Ved innføring av kontantløst samfunn, vil man kunne senke rentene til under 0, og folk vil ikke ha andre steder å oppbevare pengene sine enn i banker hvor man får negative renter.
En har altså ingen annen mulighet enn å tape penger på å eie penger. Man kan selfølgelig investere i aksjer og lignende, men dette er ikke et alternativ for folk flest.
Det er helt håpløst uten fysisk ID som kan scannes eller fotograferes. Heldigvis vet hun selv hvem hun er
Klem fra Betty
Googlelært
seroto9n's Avatar
Trådstarter
Sitat av aperfectcircle1 Vis innlegg
Finansverden har i lang tid prøvd å stimulere økonomien ved å trykke mye penger, og følgene er renter ned mot 0 prosent.
Ved innføring av kontantløst samfunn, vil man kunne senke rentene til under 0, og folk vil ikke ha andre steder å oppbevare pengene sine enn i banker hvor man får negative renter.
En har altså ingen annen mulighet enn å tape penger på å eie penger. Man kan selfølgelig investere i aksjer og lignende, men dette er ikke et alternativ for folk flest.
Vis hele sitatet...
Dette er også noe som jeg bekymrer meg over. Det er heldigvis blitt veldig enkelt å betale hverandre med bitcoin med f.eks. Blockchain appen. Håper virkelig det blir fremtiden! Vil slippe å bekymre meg over hvor informasjonen min tar veien og minusrente.

Problemet med BTC syns jeg er at alle adressene kan overvåkes. Så håper det kommer et populært alternativ
Sist endret av seroto9n; 18. november 2016 kl. 02:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvordan skal det da gå med de som ikke kan skaffe seg bitcoin?
Jeg trodde tidligere at dette var valutaen for kriminelle, men det er vel feil?
Klem fra Betty
Googlelært
seroto9n's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Hvordan skal det da gå med de som ikke kan skaffe seg bitcoin?
Jeg trodde tidligere at dette var valutaen for kriminelle, men det er vel feil?
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Valutaen er helt lovlig, den blir bare brukt til en del ulovlig på lik linje med kontanter, hehe. De som ikke kan skaffe seg får et problem. Det finnes et fåtall bitcoin minibanker om i verden, men tviler på at det blir normen. Dersom kontanter forsvinner får jeg vurdere å starte opp en forening som gir gratis opplæring i bitcoins for alle! (eller ev alternativ kryptovaluta)
Norge kommer ikke til å gjøre dette først, og i teorien kunne det funket, men et kontantløst samfunn vil ikke fungere i praksis, blir det krig/krangel med noe annet land er det eneste de trenger å gjøre å sette ut det digitale pengesystemet og landet vil være i fullstendig kaos.
Dersom den Norske stat avskaffer kontanter som betalingsmiddel vil det med all sannsynlighet ligge igjen en god slump mynter og lapper. Hva med å bruke dette som svart økonomi? Dersom dette overtar dopsalg vil en ikke bare kunne bruke det på dopsalg, mennesker vil være villig til å måke taket ditt eller klippe plenen din for tilgang på svarte penger, grunnet dets ekslusivitet for å få tilgang på en rekke varer på en trygg måte, og verdien på det vil trolig øke over tid grunnet ''erosjon'' i pengehaugen.

Dette vil føre til at folk får en trang til å ville anskaffe seg så mye av det her som mulig, rentene på pengene i hånda er jo skamgode. Kanskje en til slutt kan bytte en 50lapp med svart mot 500 kroner rent?

Noen tanker på dette? Eller har folk mer tro på at andre ting vil ta over, i såfall hvilke? Noe med verdi i seg selv innenfor den hvite økonomien kanskje?
Kontantløst samfunn ja, det er det mange som ønsker seg. Polizeien vil ha oss til å bruke kort, slik at det enkelt kan spores hva vi har gjort, om vi skulle gjøre noe galt. På samme måte som med datalagringsdirektivet er det viktig for dem å samle inn mest mulig informasjon om alle uskyldige, sånn at de kanskje får tatt en skyldig. Det er altså mange av de samme argumentene som de bruker i mange andre sammenhenger - nemlig at det blir mindre ressurskrevende å finne beviser mot de skyldige, dersom de også får overvåke alle de uskyldige. Det jo også litt søtt da, med Polizei-kameratene med Minister Anundsen i spissen (han er altså ikke minister, men liker å kalle seg det) som tror at all sextrafikk og narkhandel på mystisk vis skal forsvinne om vi bare tar bort kontantene.

Dersom en fremmed makt knocker ut det elektroniske betalingssystemet vårt, så kollapser samfunnet uansett, om vi har kontanter i bakhånd eller ikke. Men der vi har fått skrik og skrål fra ulike myndigheter om hvor sårbart telenettet er, så har jeg ikke fått med meg samme skrekk om betalingsnettet (som i følgefeil vil død med telenettet om Huawei bestemmer seg for å skru det av).

Når det gjelder bedrifter så er jo kontanter sammenlignet med elektronisk betaling, åpenbart et problem. Ikke bare forsvinner det penger, det er også dyrt å håndtere. Det skal telles, låses inn, levers i nattsafe og all mulig behandling. For en bedriftsleder er det selvsagt en klar fordel om alt foregår "på data", så de kan laste over noen filer fremfor manuelt arbeid. Min erfaring med dette er at cash er noe forbanna dritt i profesjonell sammenheng. Tilogmed slike "moneysafe" maskiner, så blir det noe styr.

Penger er jo i seg selv kun en illusjon vi mennesker har skapt, for å enklere kunne fungere sammen. At denne illusjonen sakte flyttes over digitalt kan vi nok ikke stanse, selv om jeg ikke kan forestille meg at kontanter forsvinner i min levetid. Penger i seg selv er jo i dag, ihvertfall i Norge, verdt absolutt ingenting. Produksjonsprisen på sedler og mynter er rett nok høy, men materialverdien tilsvarer i prinsippet niks og nada. Tidligere var jo penger et substitutt så ikke alle skulle drasse med seg gullklumper, men egentlig bare et middel så kongen kunne vise hvem som bestemte. Det var kongen som laget pengene, og bare han. På den måten sørget kongen for å ha alt gullet, og undersåttene fikk leke seg med noen metallbiter som de kunne kjøpe og selge korn, poteter og griselabber med.

Om maktsyke Minister Anundsen og Gestapist-vennene hans i Polizei-direktoratet likevel klarer å bestemme at kontanter skal forbys, så har ikke bare FRP fullstendig brutt med alt de historisk sett står for, men da har de også lagt veien åpen til at de kriminelle bare lager sine egne penger. Eller som de gjør andre steder, bruker dollar...
Sitat av Relevant Vis innlegg
Dersom den Norske stat avskaffer kontanter som betalingsmiddel vil det med all sannsynlighet ligge igjen en god slump mynter og lapper. Hva med å bruke dette som svart økonomi? Dersom dette overtar dopsalg vil en ikke bare kunne bruke det på dopsalg, mennesker vil være villig til å måke taket ditt eller klippe plenen din for tilgang på svarte penger, grunnet dets ekslusivitet for å få tilgang på en rekke varer på en trygg måte, og verdien på det vil trolig øke over tid grunnet ''erosjon'' i pengehaugen.

Dette vil føre til at folk får en trang til å ville anskaffe seg så mye av det her som mulig, rentene på pengene i hånda er jo skamgode. Kanskje en til slutt kan bytte en 50lapp med svart mot 500 kroner rent?

Noen tanker på dette? Eller har folk mer tro på at andre ting vil ta over, i såfall hvilke? Noe med verdi i seg selv innenfor den hvite økonomien kanskje?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke dette kommer til å skje. Det at man ikke kan benytte seg av "svarte penger" på det hvite markedet er en gigantisk ulempe. Mesteparten av dopsalget gjøres mellom bunnleddene (antall transaksjoner, ikke mengde), hvor økonomien stort sett ikke er veldig god. Om man ikke direkte kan benytte seg av fortjenestene til livets opphold, er ikke dopsalg lengre en gyldig metode å leve av. Kanskje kan det ende opp som valuta for de største dealerne, men jeg har mine tvil. Det er rett og slett for ugunstig at man ikke kan kjøpe dagligdagse tjenester.

I tillegg vil det være problematisk for svakerestilte å operere med to forskjellige valutaer, én for å sørge for overlevelse og én for å finansiere dopbruket. Liker tanken dog!
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg mener det er feil å snakke om at man skal innføre kontantløst samfunn. Det skal ikke være noe man trenger å innføre, det kommer av seg selv når alternativene er gode nok.

Et problem er at det ikke finnes noen enkel mulighet for alle å motta elektroniske betalinger i en salgssituasjon.
Skal man motta betaling med kort kreves det en terminal som enten koster en månedlig sum eller tar en prosentsats av betalingen.
Det finnes ulike løsninger for mobilbetaling, men de forutsetter at kunde og selger bruker samme tjeneste.

Det tar også lenger tid å betale med kort og firesifret kode eller gjennomføre en mobilbetaling enn det gjør med eksakt kontantbeløp.
Det har begynt å komme kontaktløse bankkort som ikke krever kode for kjøp under 200kr, men da trenger fortsatt selger utstyr med tilhørende kostnad.

Jeg synes det er bra at DNB legger gebyrer på kontanthåndtering, det koster banken mye og jeg synes det er feil at de skal ta igjen de kostnadene på andre ting.
Så lenge det er kostnad for å ha bankterminal gir det mer likebehandling ved å innføre gebyrer på kontanter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av datagutten Vis innlegg
Skal man motta betaling med kort kreves det en terminal som enten koster en månedlig sum eller tar en prosentsats av betalingen.
Vis hele sitatet...
Det er forsåvidt ein god ting - for det eksponerer kostnaden ved å drifte betalingssystemet, og folk kan velje det billegaste. T.d. er visa veldig mykje dyrare en bankaccept, så at butikkane held samme pris enten du betaler med visa eller andre kort er synd.

Kontanter har ikkje null kostnad heller. Men kostnaden er i stor grad usynleg for forbruker, og ein tenker ikkje over det. Men det er folk som køyrer hundrevis av kilometer dagleg for å samle inn kontanter. Det er omfattande infrastruktur for å gi forbrukere kontanter, og deretter samle dei inn frå butikken igjen. Det kunne vi kutta ut med elektronisk alternativ.

Det sagt så meiner eg definitivt at vi må ha elektroniske penger som har kontanter sine kvaliteter - upersonlige, usporbare og anonyme. Det er, som demonstrert av bitcoin-folka, ikkje veldig teknisk vanskeleg. Det er ingenting i vegen for at Noregs Bank kan trykke opp kryptovaluta heller.
Sitat av datagutten Vis innlegg
Et problem er at det ikke finnes noen enkel mulighet for alle å motta elektroniske betalinger i en salgssituasjon.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke et problem. Bankkortterminaler koster litt, riktig. Det gjør alle andre tjenester man kjøper også. På samme måte som det ikke er gratis med kontanter, er det ikke gratis med elektroniske tjenester. Å håndtere kontanter er i ALLE tilfeller dyrere enn å håndtere samme sum elektronisk.

At det ikke finnes enkle muligheter er bare tull.

Dersom salgsvolumet ditt ikke er allverdens kan du bruke tjenester som Vipps, Mcash og PayPal. Er salgsvolumet større vil det lønne seg å ha egen terminal. Dersom du tar bryet med å registrere bedriften på PayPal, får du tilogmed ferdige dokumenter du sender over til regnskap/revisor. Her kan du sende ut fakturaer som oppfyller lovkravene også.
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Økonomisk kriminalitet vil bli kraftig redusert? Jeg vet faktisk ikke.

Det er da ikke noe problem for folk å legge om stilen sin til å stjele bankkort, og deretter selge de? Vet at det er et helt samfunn der ute med folk som lever av den typen kriminalitet, men vet ikke spesifikt hvordan det fungerer.

Ser ikke for meg at det vil endre på stort. Ser egentlig for meg at det situasjonsmessig blir enklere gjennomføre økonomisk svindel hvis det blir den nye standarden at alt er digitalisert?

Alt digitalt kan hackes med riktig kunnskap.. T.o.m bankkortene kan swipes til en liten enhet som tar kortnummer, utløpsdato og sikkerhetskode. Ett lite swipe, som tilsier 1 sec. Kan sees på Ted Talks.
Googlelært
seroto9n's Avatar
Trådstarter
Sitat av SDRLx3 Vis innlegg
Økonomisk kriminalitet vil bli kraftig redusert? Jeg vet faktisk ikke.

Det er da ikke noe problem for folk å legge om stilen sin til å stjele bankkort, og deretter selge de? Vet at det er et helt samfunn der ute med folk som lever av den typen kriminalitet, men vet ikke spesifikt hvordan det fungerer.

Ser ikke for meg at det vil endre på stort. Ser egentlig for meg at det situasjonsmessig blir enklere gjennomføre økonomisk svindel hvis det blir den nye standarden at alt er digitalisert?

Alt digitalt kan hackes med riktig kunnskap.. T.o.m bankkortene kan swipes til en liten enhet som tar kortnummer, utløpsdato og sikkerhetskode. Ett lite swipe, som tilsier 1 sec. Kan sees på Ted Talks.
Vis hele sitatet...
Må også nevne at det blir mer og mer vanlig med kort med NFC som gjør det enda enklere å stjele informasjonen. Trenger ikke skimmingutstyr på en minibank lenger, bare en forsterket scanner holder til å stjele kortinfo ut av lomma til folk uten at de noensinne trenger å merke det
Har vært en del snakk i Norske media i det siste om digitale penger her er ett eksempel: http://e24.no/digital/norges-bank/me...krone/23851255

Problemet her er jo selvfølgelig totalovervåkning av samtlige transaksjoner.
VP of Misc. Stuff
SDRLx3's Avatar
Sitat av seroto9n Vis innlegg
Må også nevne at det blir mer og mer vanlig med kort med NFC som gjør det enda enklere å stjele informasjonen. Trenger ikke skimmingutstyr på en minibank lenger, bare en forsterket scanner holder til å stjele kortinfo ut av lomma til folk uten at de noensinne trenger å merke det
Vis hele sitatet...
Ja, nettopp. Var NFC jeg mente å henvise til, men var usikker på hva det het.

Se på denne videoen
Spol til rundt 10:40, så får du se et eksempel på hvor lett en slik scanner kan ta infoen på kortet.
Googlelært
seroto9n's Avatar
Trådstarter
Sitat av SDRLx3 Vis innlegg
Ja, nettopp. Var NFC jeg mente å henvise til, men var usikker på hva det het.

Se på denne videoen
Spol til rundt 10:40, så får du se et eksempel på hvor lett en slik scanner kan ta infoen på kortet.
Vis hele sitatet...
Nemlig! Jeg så en video om en annen kar som hadde bygd en scanner som han hadde montert i grillen på bilen sin som stjal IDkort fra politibiler foran. Det er next level
▼ ... over en måned senere ... ▼
Var og vekslet 16 000,- til Euro isted og ble bare møtt med den mest mistenksomme behandlingen ever, hvor dama i banken avslutter med at på sånne store summer, så melder de fra til myndighetene. Skulle tro det var snakk om hundretusner
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av hideout Vis innlegg
Var og vekslet 16 000,- til Euro isted og ble bare møtt med den mest mistenksomme behandlingen ever, hvor dama i banken avslutter med at på sånne store summer, så melder de fra til myndighetene. Skulle tro det var snakk om hundretusner
Vis hele sitatet...
Jeg var og tok ut 50k i kontanter her om dagen uten spørsmål i det hele tatt, så det har kanskje med personen i kassa å gjøre.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Nå ønsker høyre å fjerne butikkers plikt til å ta i mot kontanter: https://www.nrk.no/norge/stotte-til-...ikt-1.13310660

Jeg ønsker egentlig å bli kvitt kontanter, men jeg mener at dette er å begynne i feil ende.
Kostnadene for en butikk ved å ha bankterminal må likestilles med å motta kontanter. Nå er det kostbart å ha en bankterminal og kostnadsfritt å motta kontanter.
Det må også være plikt til å motta elektroniske betalinger med kort eller annen standardisert løsning.
jeg syns det er blitt drøyt sånn som det er nå med tanke på hvordan dnb behandler kundene sine allerede.. hadde byttet bank på timen om jeg hadde hatt dnb.

jeg er imot kontantløst samfunn.
Bankene får alt for mye makt om samfunnet blir kontantfritt. Hva on det blir negativ rente foreksempel? Og i tilegg blir vi totalt overvåket, det kan havne i gale hender.
Sist endret av mollypolly; 8. januar 2017 kl. 01:34.
Papir med en kunstig verdi har jeg ingen sans for uansett. Det er jo dette systemet som har ført verden ut i økonomisk uføre.
Like greit å bli kvitt det tåpelige systemet først som siste en bit av gangen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Carnivore Vis innlegg
Papir med en kunstig verdi har jeg ingen sans for uansett. Det er jo dette systemet som har ført verden ut i økonomisk uføre.
Vis hele sitatet...
Det er meir praktisk å ha ein valuta enn å måtte bytte ein halv sau mot fem timer elektriker i mi verd, men det er no så.

Du argumenterer ikkje for kvifor systemet har ført verda ut i økonomisk uføre. For å sitere Douglas Adams:
Many solutions were suggested for this problem, but most of these were largely concerned with the movement of small green pieces of paper, which was odd because on the whole it wasn't the small green pieces of paper that were unhappy.
Vis hele sitatet...
Det er jo vitterleg ikkje det at vi har ein papirvaluta som avgjer det økonomiske systemet vi har. Det går anå ha inflasjon både med og utan papirvaluta.
Sitat av Carnivore Vis innlegg
Like greit å bli kvitt det tåpelige systemet først som siste en bit av gangen.
Vis hele sitatet...
På kva måte har det å fjerne kontanter noko med å verte kvitt systemet? Det er snakk om å fjerne fysisk representasjon av talla, og ikkje å endre på det grunnleggande pengesystemet.
Det har gitt grobunn for bitcoin og mange har begynt å handle gull, sølv og diamanter. Jeg er mer tilhenger av mynter som har faktisk verdi enn papirpenger.
http://therules.org/why-our-money-sy...-this-problem/

Først og fremst er jeg sterkt i mot "svart økonomi". Det undergraver velferdsamfunnet. Man får ikke trygd på bakgrunn av en sort økonomi.
Sist endret av Carnivore; 8. januar 2017 kl. 13:17.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Carnivore Vis innlegg
Det har gitt grobunn for bitcoin og mange har begynt å handle gull, sølv og diamanter. Jeg er mer tilhenger av mynter som har faktisk verdi enn papirpenger.
http://therules.org/why-our-money-sy...-this-problem/
Vis hele sitatet...
Bitcoin er jo heilt analogt med penger - dei har ingen verdi. Det er eit bitmønster lagra ein plass, og du kan ikkje bruke dei til noko. Dei har jo faktisk mindre verdi enn papirsedler?! Bitcoin tillet ikkje inflasjon i pengemengda, men det fører ikkje til at bitcoins har intristisk verdi.

Det samme gjeld i stor grad gull, sølv og diamanter. Det har nada verdi utover verdien du gir det. Det er rett nok i bruk til ein del industrielle føremål, men ikkje i den grad at det forsvarer prisnivået.
Det er det jeg sier, papirsedler har ingen verdi. Da kan vi likegodt benytte tall eller bitcoin.
Og mener man at papir er mer praktisk en gull og sølvmynter så er det bedre å fjerne det fysiske mediet og la tall være tall.

Gi meg noen av de beste argumentene for å ikke fjerne papirpenger.
Sist endret av Carnivore; 8. januar 2017 kl. 13:20.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Carnivore Vis innlegg
Det er det jeg sier, papirsedler har ingen verdi. Da kan vi likegodt benytte tall eller bitcoin.
Og mener man at papir er mer praktisk en gull og sølvmynter så er det bedre å fjerne det fysiske mediet og la tall være tall.

Gi meg noen av de beste argumentene for å ikke fjerne papirpenger.
Vis hele sitatet...
Eg foreslår at du les tråden.

Det sagt så har du fortsatt ikkje argumentert for påstandane dine. Du modifiserer dei litt og repeterer dei.
Personlig ser jeg på utviklingen mot en kontanløst samfunn som ekstremt positivt. Om spådommene i krystallkula mi har rett, så vil alternative undergrunns valuttaer som f.eks bitcoins komme til og eksplodere i sin popularitet. Om jeg har forstått det rett så utvikles det nå fysiske bitcoins med koder man kan printe ut og kjøpe de ulovelige varene man vil, eller jobbe svart om man ønsker. Når man motar betaling, så får man bare en kode man taster inn på sin virituelle bitcoin bank. Ikke at jeg støtter kriminalitet, men med tanke på at den største mafiaen i verden er bankene har jeg ikke noe i mot at makten forflytter på seg.