Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 898
Ok, her er greia:

1. Skulle starte opp Windows på min Mac med BootCamp
2. Hadde på tidspunktet to eksterne disker koblet i
3. Windows klarte ikke å starte opp pga. en av diskene som var koblet i
4. Jeg fjernet disken og startet opp
5. Disken kan nå ikke leses.

Jeg får beskjed om at disken må formateres før den kan brukes, hvilket jeg absolutt ikke er interessert i da jeg har masse backups helt fra 2012 på den. Hvis jeg prøver å åpne den likevel får jeg beskjed om at "G: \ is not accessible. The parameter is incorrect". Googlet en del på det i går kveld før jeg la meg, og fant et program som heter EaseUS Data Recovery som faktisk fant alle (?) mapper og filer på disken. Problemet er at en deep scan med EaseUS tar 8 timer.

Spørsmålet er:

Har noen vært borti lignende situasjon tidligere? Hvis ja: hva gjorde du for å løse situasjonen?

Har lest mye om at chkdsk /f osv. kan hjelpe meg, men det blir også sagt at dette har gitt dårlige utfall. Noen erfaringer med dette?

Disken er forøvrig av typen Western Digital My Book 2 TB. Hadde satt veldig stor pris på hvis noen kunne hjelpe meg med tips og råd. Vil helst unngå å sende den inn til datagjenoppretting når jeg føler at det ligger en mye enklere og billigere løsning rett foran nesa mi.
Sist endret av knewt_; 13. oktober 2016 kl. 07:44.
Høres ut som om harddisken på godt norsk ble korrupt. Har du forsøkt samme disk i annen maskin?

Var Macen din avhengig av den eksterne harddisken som nå ikke kan leses på noen måte? Nå er ikke jeg noen ekspert på Mac, men mener å huske den "sover" ganske lett. I tillegg lagrer den store deler av den vitale informasjonen for å kjøre på RAM-brikkene da disse er mye raskere å hente frem informasjon fra og det sparer en del tid å kunne hoppe over det tregeste leddet i prosessen å våkne fra en tilstand hvor den ikke er på.
Dette er bare gjetting, men jeg mener å huske å ha sett at selve eplet på mac-lokket lyser selv om Macen ikke er på, og det gir mening om den fører et lavt strømnivå gjennom maskinen for å ikke miste informasjonen på RAM-brikkene. Om du holdt på med noe på den eksterne harddisken sist du var pålogget kan det ha noe med saken å gjøre.

Eller så er det bare svada. Om du ikke får lest disken på en annen maskin er det nok bare én løsning, og den har du jo funnet selv. La maskinen stå og jobbe en natt, så er alt (forhåpentligvis) tilbake der det slapp.
Sulten
knewt_'s Avatar
Trådstarter
Sitat av psychenaught Vis innlegg
Høres ut som om harddisken på godt norsk ble korrupt. Har du forsøkt samme disk i annen maskin?

Var Macen din avhengig av den eksterne harddisken som nå ikke kan leses på noen måte? Nå er ikke jeg noen ekspert på Mac, men mener å huske den "sover" ganske lett. I tillegg lagrer den store deler av den vitale informasjonen for å kjøre på RAM-brikkene da disse er mye raskere å hente frem informasjon fra og det sparer en del tid å kunne hoppe over det tregeste leddet i prosessen å våkne fra en tilstand hvor den ikke er på.
Dette er bare gjetting, men jeg mener å huske å ha sett at selve eplet på mac-lokket lyser selv om Macen ikke er på, og det gir mening om den fører et lavt strømnivå gjennom maskinen for å ikke miste informasjonen på RAM-brikkene. Om du holdt på med noe på den eksterne harddisken sist du var pålogget kan det ha noe med saken å gjøre.

Eller så er det bare svada. Om du ikke får lest disken på en annen maskin er det nok bare én løsning, og den har du jo funnet selv. La maskinen stå og jobbe en natt, så er alt (forhåpentligvis) tilbake der det slapp.
Vis hele sitatet...
Har forsøkt disken på to andre maskiner (en Macbook og en bærbar PC) uten hell. Jeg har også prøvd den på både Windows- og OS-delen av Macen. På PC kommer disken opp under "Min datamaskin", men kan som sagt ikke leses.

Macen var ikke avhengig av den eksterne på noen måte. Merk: det var da jeg skulle starte Windows at den ikke klarte å boote pga. den. Windows var heller ikke avhengig av disken.

Skjønner, takk for svar. Har begynt deep scan nå, og det som skulle ta 7 timer virker til å ta minst det tredobbelte, men den får bare stå og jobbe hvis ikke det kommer flere tips i saken
Sist endret av knewt_; 13. oktober 2016 kl. 10:56.