Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1097
Hei


Har en Asus G551JW-CN178H med win10. Akkurat oppgradert ram til 16G, ettersom jeg trodde det var problemet med min FPS. For eksempel kjøres Mafia 3 på det laveste grafikk som man kan få in game, innstilling for bruk av grafikk kort i spill er aktivert og Laptopen kjøres for høy ytelse med strømkabel tilkobles. Driveren til grafikkortet(GTX960m) er oppdatert og siste versjon.
Etter updaten til Mafia som gjør det mulig med 60 fps så starter den på det men synker sakte men sikkert ned til 10 FPS.

Noen tips eller råd?


https://www.expert.no/gaming-og-unde...ptop/p-246765/
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Har du prøvd flere spill?

Ettersom den starter i 60 fps og synker, så vil jeg tro det kan være temp-relatert, skjermkortet blir for varmt og throtler ned muligens.
I løpet av et år eller to kan det raskt samle seg opp betydelige støvmengder i maskinen, spesielt om den står på et rom hvor man ikke støvsuger og tørker støv alt for ofte. I tillegg kan det lønne seg å skifte kjølepastaen på CPU'en ish en gang i året, annethvert år.
Hvor ofte formaterer du datamaskinen din? Det blir ofte liggende igjen registry-baner som ikke fører noe sted om du avinstallerer mange ting, en ren formatering gjør ofte underverker. CCleaner er et fantastisk gratis program som i tillegg til å slette unødvendige filer (midlertidige filer, cookies, tømme papirkurv etc) også har mulighet til å fjerne registry-baner som ikke fører noe sted.

På windows 10 kan du gå inn i oppgavebehandling og velge fanen "oppstart" og deaktivere programmer du ikke har behov for at starter opp hver gang maskinen din starter opp. De vil surre og gå i bakgrunnen fra oppstart.

For meg høres dette allikevel ikke ut som et problem som kommer av CPUen din eller skjermkortet ditt. 10fps hørtes voldsomt lavt ut for denne maskinen og jeg lurer på om informasjon hentes for sakte. Kjører deler av spillet over nett? Hvordan er internettilkoblingen din?

Jeg hadde helt klart anbefalt deg å skifte til en SSD. Da vil spillet kunne hente frem ressursene det trenger for å laste mye raskere, om maskinen din konstant må hente frem ny informasjon fra disken vil nok det gjøre underverker. Å skifte fra en HDD til en SSD er merkbart fra første sekund, og vil definitivt utgjøre den største forskjellen her. Det eneste negative med å investere i en SSD er at de er mye dyrere per GB, og man derfor ofte må ta til takke med lavere lagringskapasitet. Nå er heldigvis Netflix et godt alternativ som sparer diskene for mye plass, og eksterne harddisker på 1TB kan du få helt ned i 500kr.
Sjekket at pc booter spillene fra riktig skjermkort å ikke fra et som følger med hovedkort?
Trådstarter
3 0
Hoiler- Har sjekket det ja

Fleff- har prøvd flere spill, samme dritten... men skal prøve å støvsuge den blir relativt varm

psychenaugth- Formaterer pcen 1 gang i året halvveis og kjører jevnlig CCleaner. i forbindelse med win 10 installasjon kjørte jeg en full formatering.(liten måned siden).
Spillet krever ikke mye nett tilgang, vet nettet ikke er problemet!


SSD skal vurderes om ikke noe annet funker penger spart penger tjent:P eller ikke..




Skal prøve disse tipsene og gi en tilbakemelding takk for svar)
Trådstarter
3 0
Da har jeg funnet årsaken
Støv... og varme... Tok en dum spansk en og kjørte støvsugeren for fult rett i grafikkkort viften, fikk sammen pcen igjen. Da lå den seg stabil på 30 FPS som er begrensningen satt av meg i spillet.
Får vell kjøpe meg luft på boks å blåse den hver 6 måned ettersom jeg sitter med den i sofaen (ikke rett på fange), pcen har jeg hatt et års tid.

Går også til innkjøp av en https://www.komplett.no/product/7984...us-nb-kjoeler# for og få plassert 2 vifter rett under grafikkortet og en under inntaket av luft til pcen. Per i dag har jeg underlag med 2 vifter men er plassert i ingen manns land.

Vil også på sikt gå til innkjøp av en SSD som vil hjelpe på FPS og minimalt på varme. har max 200 GB på pcen på det meste så det ligger innfor rekkevidden til de med normal inntekt
Målet er stasjonær pc om en 5 års periode så får bare krysse fingrene at denne pcen holder ut så legne


Takk for hjelpen folkens::