Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 13480
Hei freaks;
Om man har en gjeldsbyrde så stor (10mill+) at den ikke kan betjenes gjennom vanlig inntekt, så kan man en gang i livet innvilges Gjeldsordning. Da må man nøye seg med en begrenset sum kr hver mnd, mens alt overskytrende av lønna (etter skattetrekk) skal fordeles kreditorene.
Etter fem år med dette regimet slettes resten av gjelden og man får et "renvasket" økonomisk rulleblad/ gjenopprettet ens kredittverdighet igjen.

MEN hvor mye krever namsmann/ tingretten at man har i fast lønn MINIMUM pr mnd i disse fem "magre" årene, for at de innvilger Gjeldsordning..??
Noen av dere der ute som har innsikt i dette...??
Vet ikke om jeg skjønner helt hva du spør etter her. Er du ute etter hvor mange penger den som er på gjeldsordning har å leve for per måned etter husleie, strøm?
iirc 7900 kroner. Regulert ned fra ca 10.000 per måned tidligere. Summen er likevel ikke fullstendig endelig. Feks kan medisinbruk eller kroniske lidelser gjøre at en får noe høyere sats per måned.

Om du mener hvor høy årslønn man trenger for å få innvilget gjeldsordning så er det i praksis ingen krav. Feks kan du være på la oss si AAP som gir med mindre ut enn minimums livsoppholdssats etter husleie og strøm. Og det kan likevel innvilges gjeldsordning.

En skal være "varig ute av stand til å betjene gjelden". Dvs alder og inntekt vil spille en rolle. Har du svært god lønn og er relativt ung så vil kanskje være mulig å betjene gjelden og da får du ikke gjeldsordning. Snakk med økonomisk rådgiver i kommunen/Nav først også namsmannen. De hjelper deg.
Sist endret av frtoretang; 9. oktober 2016 kl. 11:41.
Fikk hjelp av øk.rådgiver fra NAV som henvendte seg til Namsmannen på mine vegne med en gjeldsoversikt.
Fikk til svar at gjeldsbyrden kvalifiserte til å komme inn under ordningen, men at de ikke ville gjøre noe så lenge jeg hadde avklaringspenger fra NAV.
Nå går jeg over på fastlønn i stedet, men frågan er hvor stor bruttolønn/ mnd må være for at Namsmannen sier JA til fem år med gjeldssanering..?? På offentlige nettsider står det at det ikke er noen minimumsinntekt som kreves, samt at NAV-ytelser også godtas som inntekt.
Men i mitt konkrete tilfelle har Namsmannen allerede avslått første forsøk på Gjeldsordning, med krav om at jeg må over i ordinært lønnet arbeid først. Teit nok, men jeg vet fortsatt ikke hvor mye jeg MINST bør tjene pr mnd for å innvilges Gjeldsordning.
25.000 brutto??
30 ? 35 ?
Har noen av dere freaks erfaring med hvor høy mimimumsinntekt som kreves i disse fem årene med sanering av gjeld?
Det kalles gjeldssanering
Her finner du mye informasjon
http://www.gjeldssanering.net/gjeldssanering.html
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Det kalles gjeldssanering
Her finner du mye informasjon
http://www.gjeldssanering.net/gjeldssanering.html
Vis hele sitatet...
Nei, det heter gjeldsordning. Det het gjeldssanering for seriøst digre hauger av år siden. Gjeldsordning er en offentlig ordning etter gjeldsordningsloven så det burde være unødvendig å drasse inn tredjeparts påstander. Mer info på politiet sine sider https://www.politi.no/tjenester/gjeldsordning/

Til TS, ja dette har jeg erfaring med jeg har fått innvilget gjeldsordning på AAP og jeg betalte ikke inn noe til kreditirer den første tiden før jeg fikk lønnet arbeid. Det er ingen minimumskrav men det er forventet at du skal klare deg selv. Namsmannen gjør nok en vurdering i hvert tilfelle utifra hva kreditorene kan komme til og ikke komme til å godta. Har du fått dette direkte fra Namsmannen selv eller via rådgiver hos NAV?
Sist endret av Yalla; 9. oktober 2016 kl. 13:27. Grunn: leif
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Fra de sakene jeg kjenner til har Namsmannen tatt krav i alle eiendeler. Det vil si at både bilen og huset ryker. Dersom du MÅ ha bil på grunn av arbeid, får du beholde en rimelig Toyota, men BMW-en må på salg... Du må ned på en nøktern boligstandard, og kan ikke regne med å beholde eid bolig.

Når det regnes ut nedbetaling settes dette stort sett igjennom SIFO sine satser. Det vil si at du gis et gitt livsopphold + husleie/strøm og alt over dette fordeles. Om dette overskuddet er 100 kr eller 100 000 kroner spiller liten rolle.

Når NAV/Kommunen forsøker gjeldsordning er dette i første omgang en frivillig ordning for kreditorene. Her gir de som regel avkall på en del av de hinsides gebyrene inkassobransjen legger på, i frykt for at saken nettopp skal gå for Namsmannen og Tingretten og de kan ende opp med enorme tap. Disse tapene kan man riktignok skrive av på skatten, i motsetning til frivillige tap.

Arbeidsavklaringspenger er fast inntekt. AAP forlenges så lenge du gjør en liten innsats underveis, i evigheter. Selv om det er en tenkt grense på fire år, er det null stress å forlenge dette. Alternativet til AAP er at du får fast jobb, eller uføretrygd... At du ikke skal få innvilget dette hos Namsmannen på bakgrunn av AAP, kan jeg ikke helt forstå. Men nå kjenner jeg jo ikke detaljene utover det du beskriver.
Overskuddet til nedbetaling regnes etter egne satser for gjeldsordning og utleggstrekk.

https://www.regjeringen.no/no/tema/f...tser/id691824/

Du kan fint leie en nøktern bolig til markedspris.

Til det TS spør om så foreslår jeg at h*n tar mer ansvar for saken selv. På et eller annet tidspunkt må du løsrive deg fra rådgiver i NAV med mindre du har grunn for det og trenger verge e.l. Det er på høy tid og ta kontakt med Namsmannen selv.
Høres rart ut at du må ha fastlønn, jeg har sittet inne med folk som har gjeldsordning/annering uten at de noe form for inntekt. Kan i teorien få utbetalt ganske mye penger før kreditorene kan starte og ta fra lønna di og. Husleie, mat, underholdning, barn bla.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av hideout Vis innlegg
Høres rart ut at du må ha fastlønn, jeg har sittet inne med folk som har gjeldsordning/annering uten at de noe form for inntekt. Kan i teorien få utbetalt ganske mye penger før kreditorene kan starte og ta fra lønna di og. Husleie, mat, underholdning, barn bla.
Vis hele sitatet...
Er du eneforsørger for to barn, vil dette ha vesentlig påvirkning på livsoppholdssatsen. Det er ikke kreditorene som tar fra lønna, det er namsmannen, og namsmannen fordeler dette videre prosentvis etter kravene som ligger.

Gitt du har en husleie på 10 000 kroner, og livsoppholdet blir satt til 9000 kroner, vil enkelt og greit alt du tjener over 19 000 kroner gå rett i "boet". Har du da 18979 kroner utbetalt i februar, betaler du null. Har du 19250 utbetalt i mars betaler du 250.
Følgende scenario ; Mann snart 40 år, uføretrygdet og har gjeld. Snakket med nav ang gjeldsordning. Han bor gratis i et feriehus eid av *. Hvis han da skriver en leiekontrakt hvor utleier* ikke blir berørt av skatt, ser det er en grense på 20 000,-. Er dette i året? Så hvis leiekontrakten er på, si 1600,- i mnd så vil ikke utleier* bli berørt av skatt eller nav etc? Mens leier derimot vil kunne starte gjeldsordning, vil han da kunne få noe annet utav en leiekontrakt under gjeldsordning ?

Noen med peiling som vil ta seg tid til å svare på dette, gjerne komme med tips som jeg kan ta videre for å forbedre levestandard til "Mann snart 40". Håper ikke tråden ble kapret.
Sist endret av monoxide; 11. oktober 2016 kl. 00:26.
Hva med å la "mann snart 40" leie av kompis til 10 tusen pr mnd i stedet for symbolsk, lav sum?
Om namsmannen aksepterer leienivået, så kan heller den uføretrygda leietakeren få deler av leia kontant tilbake av utleier-kompise sin etter hver bankbetaling av mnd-leia. Da vil han med Gjeldsordning få betraktelig romsligere privatøkonomi under disse 5 magre årene på tvungen minimumsinntekt.....
Vil ikke da den nye "utleieren" bli "undersøkt" av skattevesenet om han f.eks er arbeidsledig og får dagpenger? Leste meg frem til at 20k var grensen i året, men vet ikke hvordan det er med folk som er uføretrygdet / får penger fra nav? No problem?
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Ingen fast grense på dette, utleie av arealer i egen bolig, der du selv bor er skattefritt. Såfremt det er utleie av 50% eller mindre. To uføre menn på 38 og 40 år, i en treroms (to soverom) vil være skattefritt for utleier. I en fireroms med to - vil han måtte betale skatt av alt... Grovt forenklet. Grensa på 20 000 tror jeg gjelder for ferieboliger o.l., men gidder ikke sjekke dette nå, veit at det i allefall er en grense på dette.

Om Ufør Kompis leier ut leiligheten, og blir tatt for å snyte på skatten, vil dette også bli kjent for namsmannen som da ser at skyldner har grovt misligholdt nedbetalingsplanen - og dermed kan bli kastet ut.
Ufør kompis bor gratis i feriehus til ufør eier. Derfor jeg tenkte grensa på 20k kunne være relevant. Ufør eier vil ikke ha noen negative konsekvenser av å skrive kontrakt med ufør kompis.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av monoxide Vis innlegg
Ufør kompis bor gratis i feriehus til ufør eier. Derfor jeg tenkte grensa på 20k kunne være relevant. Ufør eier vil ikke ha noen negative konsekvenser av å skrive kontrakt med ufør kompis.
Vis hele sitatet...
Det er ikke ulovlig å være verken dum eller snill her til lands, og ihvertfall ikke de to sammen. usikker på om leieinntekter "teller" inn på uføretrygd på samme måte som arbeidsinntekt. Men å låne bort noe til en kompis, om det er for to måneder eller femten år, må da være fullt lovlig.
Å være dumsnill kan lede deg inn i vanskelige situasjoner, for å si det slik. Jeg låner ikke bort noe, jeg er tredjepart og urelevant. Eneste jeg gjør er å prøve å forbedre levestandarden til ufør kompis med tips og råd.

En ufør kompis skriver leiekontrakt med en annen ufør person som er i familie med ufør kompis, som er på papiret eier av huset (Et helt hus, med garasje - deres feriehus). Eieren vegrer seg for å skrive leiekontrakt fordi han er redd for at det skal gå utover hans satser/skatt/utbetaling (Gjør det det? Isåfall hvilke konsekvenser?)

Hvis ufør kompis får skrevet en leiekontrakt, vil ikke dette hjelpe hans sak mtp økonomisk vinning og det å kunne gå inn i en gjeldsordning uten å sulte ihjel?
Sist endret av monoxide; 14. oktober 2016 kl. 01:04.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det er vel prat om kapitalinntekt? Det regnes i alle fall stort sett slik, med mindre en har flere utleieprosjekter (4-5?, da anses det som næringsinntekt). Hvis så i tillfelle skal ikke det gå ut over hans satser. Da må en bare se an utgiftene med det og sette utleieprisen deretter.

Det som er avgjørende her er hvilken inntekt utleie betegnes som. Når det er sagt sulter en ikke ihjel under gjeldsordning. At en kanskje ikke har så veldig god råd er en annen sak.