Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 6257
Hei, dette er vel et spørsmål der det ikke fins noe fasit på. Men det jeg lurer på, hvor mye burde jeg som ung (21) spare i mnd?
Jeg har en lærlingjobb der jeg får utbetalt 10k etter skatt, og får inn lån og stipend fra lånekassen. (8k) Etter regninger og husleie sitter jeg igjen med 13tusen på konto.
Dette er alt for mye penger for meg å bruke, så jeg har lyst til å begynne å spare litt. Men hvor burde jeg spare, og burde jeg ha flere spareposter?
Overskuddsmateriell
BSU ville jeg helt klart spart på. God rente og veldig bra å vise banken når du skal kjøpe deg hus senere.

Bør også spare mer på annen konto i tilegg på det over 25k i året
Sist endret av Bullhill; 6. oktober 2016 kl. 13:16.
BSU er en av de beste måtene å spare på. Høy rente, og i tillegg 5000kr i skattefradrag. De fleste banker tilbyr også BSU2, med samme gode rente. Her får du dog ikke skattefradrag, men renten er fortsatt bedre enn boliglånsrenten.

I tillegg anbefales det å ha en buffer på 1-3 månedslønner, tilfelle det kommer noen uforutsette utgifter. Du kan jo fylle opp den med rundt 20 000kr. Dette har hvertfall jeg på en egen sparekonto.

Resten av pengene du har tilovers kan settes inn på en sparekonto med høy rente. Anbefaler Banknorwegian og yA Bank. Jeg har 1.75% rente i Banknorwegian.

Så til oppsummering:
- 50 000kr per år på BSU og BSU
- 20 000kr engangssum på bufferkonto/sparekonto med høy rente
- Resterende beløp på sparekonto med høy rente
Det kan også være lurt å vurdere å spare litt i fond, hos f.eks. Nordnet kan du sette opp en spareavtale som trekker en viss sum per måned, som går til de fondene du ønsker. Innunder fond er det indeksfond som i kombinasjon er tryggest og mest lønnsomme over tid.

Fond er spesielt lurt nå som renta er så lav på sparekontoer, selv ligger jeg på ca. 7% avkastning nå, etter å ha hatt det i ca. halvannet år. Dog er kan det jo svinge en del, så det gjelder å ha en lang horisont.

Selv sparer jeg 6000,- i måneden, i tillegg til å betale på hus- bil- og studielån. Min fordeling er slik:
33% til fond
33% til en topprente.no-konto (som jeg ser nå ikke er på topp, takk for tips, Ferner-Jensen)
16,5% til en «ting-konto», her prøver vi å ha en buffer til uforutsette utgifter, og det er her vi betaler for større innkjøp til husstanden
16,5% til en feriekonto, som primært går til nettopp ferieutgifter.

På starten av hvert år setter jeg inn 25 000,- fra topprente-kontoen til BSU-kontoen, slik at den er fylt opp med en gang. Eventuelle skattepenger og feriepenger går som regel inn på topprente-kontoen.
Sist endret av Viva la Opium; 6. oktober 2016 kl. 13:51.
BSU og indexfond er helt klart veien å gå.
Jeg har investert en del penger opp igjennom tiden, og når du først ser hvordan systemet faktisk fungerer, så skjønner du ekstremt fort hvorfor det er så stor forskjell på fattig og rik.
Det handler rett og slett om å velge mellom å betale renter, eller investere å tjene penger "andre veien".
Har arbeidskamerater som har samme lønn som meg. De leier eller bor hos foreldre fortsatt, mens jeg har eget hus, bil og betaler totalt 7.000 i måneden for å bo.

Veldig positivt at du tenker i disse banene. Du kommer til å takke deg selv ettersom åra går. Lykke til
Tusen Takk for alle svar
Ser det er en del å velge mellom, så jeg får sette meg ned ved neste lønning og se hva som er best, og hva jeg får flest goder av
Er så lav rente om dagen at du taper penger på innskudd, renta er lavere enn prisstigningen/kpi og skatten på innskuddets renter.
Benytt BSU, indeksfond og resten kan du putte i madrassen så kan du telle pengene så ofte du orker og kanskje bli ennå mer motivert til å spare.

Bare tull med store kontantinnskudd nå om dagen.

Ferner J, du taper penger på å ha innskudd i BankNorwegian. Penga dine blir mindre verdt for hver dag. Noe å tenke over

Pengene i banken vokser ikke like hurtig som inflasjonen spiser dem opp.
Sist endret av frtoretang; 6. oktober 2016 kl. 18:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
følger denne, prøver å tenke litt økonomisk som student. Har selv som først prio å fylle opp BSU kontoen. Får jo ett rimelig stort stipend i starten av januar, samtidig som jeg har bursdag sent og får som regel litt til jul. Men føler selv at det blir litt rart å fylle opp BSU samtidig som jeg får 60 000kr hvert år i studielån... Er bare på første året mitt nå, men har tenkt til å ta 4 år. Noe som gjør at jeg sitter igjen med 240 000kr i studielån. Burde jeg heller nedbetale studielånet med engang, eller burde jeg fortsette med å sette inn 25k på bsu hvert år til tross for at jeg er student?
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ferner J, du taper penger på å ha innskudd i BankNorwegian. Penga dine blir mindre verdt for hver dag. Noe å tenke over
.
Vis hele sitatet...
Man taper enda mer på å ha de i madrassen hvertfall. Så du (og de andre) mener da at indeksfond er den beste måten å spare på etter BSU? Det er vel ikke helt risikofritt det vel?
Dere som anbefaler indexfond, hvilke er det dere mener er gode?

Det er ganske mange indexer... er enig om man bare skal spare å ikke gidder å
følge med. Til neste år kommer det antagelig aksjesringskonto slik at man kan bytte
fond uten å utløse skatt.

Jeg flytter litt mellom fond og bransjer i en slik "zero" konto og mener jeg får
større fortjeneste enn f,eks. Dnb gobal og dnb norge. Har tjent grovt på nordic technoloy f.eks.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Er så lav rente om dagen at du taper penger på innskudd, renta er lavere enn prisstigningen/kpi og skatten på innskuddets renter.
Benytt BSU, indeksfond og resten kan du putte i madrassen så kan du telle pengene så ofte du orker og kanskje bli ennå mer motivert til å spare.
Vis hele sitatet...
Det kjem jo åpenbart an på når du vil bruke pengane. Om du har kort horisont vil du risikere at evt. kurtasje og gebyrer eter opp alt du tener på fond. Og bank er uansett universelt betre enn madrassa - som ikkje har forsikring og betaler null rente.

Tapet du får på å ha penger på bok er uansett relativt lite. Det er ikkje langt unna null. Sett opp imot nytteverdien av økonomisk handlefrihet så vil eg påstå at det er veldig enkelt reknestykke: det er alltid lurt å spare. Enkelte spareformer er lurere enn andre, men når en uansett har såpass lav inntekt som det her er snakk om, så vert ikkje summane ein taper spesielt store. Det er snakk om hundrelapper i året.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Bare tull med store kontantinnskudd nå om dagen.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikkje. Det er f.eks. essensielt om du skal kjøpe deg hus. Og få ting er meir økonomisk enn å kjøpe seg hus. At du taper litt på å ha eigenkapitalen er langt på nær nok til å vege opp for at det å eige eigen bustad er massivt gunstig i Noreg.

Så det generelle rådet er som alltid: spar så mykje som du kan. Det er aldri eit dårleg råd. Korleis du plasserer pengane er av mindre betydning. Kjøp hus så snart du har råd og egenkapital til det.
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
følger denne, prøver å tenke litt økonomisk som student. Har selv som først prio å fylle opp BSU kontoen. Får jo ett rimelig stort stipend i starten av januar, samtidig som jeg har bursdag sent og får som regel litt til jul. Men føler selv at det blir litt rart å fylle opp BSU samtidig som jeg får 60 000kr hvert år i studielån... Er bare på første året mitt nå, men har tenkt til å ta 4 år. Noe som gjør at jeg sitter igjen med 240 000kr i studielån. Burde jeg heller nedbetale studielånet med engang, eller burde jeg fortsette med å sette inn 25k på bsu hvert år til tross for at jeg er student?
Vis hele sitatet...
Plasser sparepengene dine fortløpende i BSU og forrent dem frem til du har nok penger til å kjøpe bolig (egenkapitalkravet er på 15% av kjøpssum). Lånekassen sin rente, altså hvor mye de tar for at du skal ha et lån, er en lavere sum enn rentene du får av banken, så du vil gå i pluss på denne differansen. I tillegg til rentegevinst vil du kunne få årlig skattefradrag opp til 4000 kr ved å ha BSU-konto.

Med andre ord: ikke tenk på nedbetaling til Lånekassen før du er ferdigstudert, det er det gunstigste lånet du vil ha i løpet av livet.
Sist endret av Spirituell; 7. oktober 2016 kl. 00:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Vidarlo
Det kjem jo åpenbart an på når du vil bruke pengane. Om du har kort horisont vil du risikere at evt. kurtasje og gebyrer eter opp alt du tener på fond. Og bank er uansett universelt betre enn madrassa - som ikkje har forsikring og betaler null rente.

Nei, det er det ikkje. Det er f.eks. essensielt om du skal kjøpe deg hus. Og få ting er meir økonomisk enn å kjøpe seg hus. At du taper litt på å ha eigenkapitalen er langt på nær nok til å vege opp for at det å eige eigen bustad er massivt gunstig i Noreg.

Så det generelle rådet er som alltid: spar så mykje som du kan. Det er aldri eit dårleg råd. Korleis du plasserer pengane er av mindre betydning. Kjøp hus så snart du har råd og egenkapital til det.
Vis hele sitatet...


Skal ta dette en gang til så kanskje du også får det med deg.

Tull med store kontantinnskudd idag - fordi renten er lav. Egenkapital til bolig kan og bør spares i BSU. Er det fortsatt penger til overs så bør en vurdere indeksfond.
Indeksfond er passiv forvaltning i motsetning til andre fond, og det en sparer der blir på en måte å sikre markedsavkastning. Altså svært lave kostnader og historisk mer lukrativt enn å tape penger på kontantinnskudd. Indeksfond har som mål å følge indeksen og det gjenspeiles på porteføljen, ingen aktiv forvaltning holder kurtasjen svært lav slik at kurtasje ikke spiser opp avkastning.

Hvordan pengene plasseres er viktigere i dagens marked enn ellers. Med lave renter så forvitrer penger på bok, ser en på prognoser for inflasjon for 2016 så har de største pessimistene sett for seg inflasjon på helt opp mot 4%. Fasit har om noen måneder, men selv om vi ikke når 4 så kommer vi nok over inflasjonsmålet på 2.5%. For de aller fleste så tar det flere år å spare penger til egen bolig, om en ikke har velstående og villige foreldre. Legges det opp til en sparing slik du foreslår så tar det fort ennå lengre tid. Så fremfor å tape penger på innskudd så bør en velge kostnadseffektive spareløsninger som har gode muligheter for større avkastning.

Med inntekten til TS så kan en nok si at dette ikke er en veldig kort tidshorisont. Indeksfond er da veldig lurt. Om ts eller andre har full aversjon for risiko så bør BSU + BSU II benyttes samt finne seg et annet alternativ for sparing, bankinnskudd er ikke rett i dagens marked.

@Ferner J nei indeksfond er jo ikke risikofritt, men det er den sparingen som det er knyttet minst forvaltningskostnader til og som likevel historisk sett har en jevn og stabil avkastning. Alternativet er jo null risiko i sparekonto til en rente som er lavere enn inflasjonen slik at det du sparer blir mindre verdt.
Sist endret av frtoretang; 7. oktober 2016 kl. 08:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Tull med store kontantinnskudd idag - fordi renten er lav. Egenkapital til bolig kan og bør spares i BSU. Er det fortsatt penger til overs så bør en vurdere indeksfond.
Vis hele sitatet...
BSU er ikkje spesielt mykje i året eller spesielt stor sum totalt. Det er klart det lønner seg å fylle opp BSU gitt at du er i skatteposisjon til å dra nytte av det. Men gitt at BSU er full, er ikkje nødvendigvis indeksfond rett. For indeksfond har risiko, og dei har forvaltningsgebyr. Konto har null risiko, og dertil dårlegare avkastning i snitt. Om du har planer om å bruke pengane på relativt kort sikt (par år-fem år) så er differansen i praksis liten.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Indeksfond har som mål å følge indeksen og det gjenspeiles på porteføljen, ingen aktiv forvaltning holder kurtasjen svært lav slik at kurtasje ikke spiser opp avkastning.
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt kurtasje, og det er fortsatt risiko større enn null. Så eg forstår ikkje heilt at det vesentleg endrer det eg skreiv ovanfor.

Uansett var hovudpoenget mitt at penger i banken nesten alltid er gunstig. Det å ha penger i banken har og en nytteverdi, som kan forsvare at du isolert sett taper på det.

Så eg står fast på mitt poeng: sparing er alltid gunstig, og at ja - enkelte spareformer er gunstigere enn andre. Men det er faktisk av underordna betydning i det store bildet. Det er ikkje 3% årleg tap som gjer at du ikkje når eigenkapitalmålet når du skal kjøpe deg hus.

Så kutt ut stråmannen og hersketeknikkane dine.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
For indeksfond har risiko, og dei har forvaltningsgebyr.
Vis hele sitatet...
Må bare nevne at Nordnet har et indeksfond uten forvaltningsgebyr og andre kostnader: Superfondet, dog er grensa på 100 000.
Sist endret av Viva la Opium; 7. oktober 2016 kl. 09:32.
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
dog er grensa på 100 000.
Vis hele sitatet...
Per dag. Det er grensen per dag. Du kan sette inn 100 000 kr hver dag, livet ut, om du vil.
Ah, du har rett, min feil.
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Må bare nevne at Nordnet har et indeksfond uten forvaltningsgebyr og andre kostnader: Superfondet, dog er grensa på 100 000.
Vis hele sitatet...
Jeg har hatt dette i noen år, og siden da har har jeg gått ~2% i minus, da fondet har hatt denne utviklingen:
http://bildr.no/thumb/dnMwQTNY.jpeg

Så at indeksfond alltid er lurt er jeg uenig i, men all empiri tilsier at indeksfond er en veldig mye bedre investering enn aktivt forvaltede fond. Forvaltere klarer historisk sett ikke å skape meravkastning når du trekker fra forvaltningskostnadene.
At det alltid er lurt håper jeg ingen tror, men som du sier er det ofte lurt på sikt. Man ser vel ofte for seg en tidshorisont på minst fem år mtp. sparing i fond.

Man vet jo aldri hvordan det går med fond, og det er en av grunnene til at jeg ikke har alle eggene mine i én kurv. Jeg deler opp sparepengene mellom fond og sparekontoer, og jeg deler opp fondspengene mellom flere ulike fond.

Etter jeg startet med fondene mine gikk alt ganske mye opp i over et halvt år, før den lille oljekrisa kom på slutten av fjoråret (som er den store duppen på grafen du lenket til), all avkastningen forsvant. Men så har det jo tatt seg opp igjen.
Sist endret av Viva la Opium; 7. oktober 2016 kl. 13:57.