Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2234
Hei, jeg har en ekstra bærbar som jeg har Ubuntu på, tenkte jeg skulle få testet ut Windows 8 på den, men når jeg skal installere går det ikke å formatere disken fordi den bruker "ext" og windows støtter tydeligvis ikke det..

Har ingen cd-rom, har windows 8 på en minnepenn men må nesten få fjernet ubuntu eller få formatert maskinen på en måte.

Oppsummering: Vil fjerne Ubuntu for å installere Windows 8(noe som ikke går pga. disken heter "ext".

Takk på forhånd!
Du kan ikke instalere windows på en EXT-disk, men du burde kunne slette parisjonen og lage en ny partisjon av format NTFS når du instalerer windows.
På menyen der du kan velge disk, velg alle EXT partisjonene å trykk "avansert" og slett eller formater. Slett er lettest. så velger du bare den ene tomme disken og installerer. Installasjonen vil da lage en 100MB boot partisjon og resten til OS
Hei, har en disk i maskinen på ca. 300gb, denne er da av typen "EXT", har valgt avansert MEN det er ikke mulig å formatere/slette denne..?
NTFS, hvis det er slettet, går det ann å få det tilbake på maskinen ?
Finn en minnepenn/CD, sleng innpå enten GParted eller en bootbar Linux distro med formateringsverktøy inkludert.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har det samme problemet. Det går ikke an å formatere EXT formatet til NTFS! Jeg orker ikke å ha Ubuntu lenger, men jeg klarer ikke å fjerne det!
Brukte 5 timer i går til ingen nytte for å google og prøve å finne noe som hjalp, men det fungerte ikke! Jeg har bare ubuntu installert ikke noe annet. Noen som vet hvordan jeg får windows igjen???
Sitat av dtphu0411 Vis innlegg
Jeg har det samme problemet. Det går ikke an å formatere EXT formatet til NTFS! Jeg orker ikke å ha Ubuntu lenger, men jeg klarer ikke å fjerne det!
Brukte 5 timer i går til ingen nytte for å google og prøve å finne noe som hjalp, men det fungerte ikke! Jeg har bare ubuntu installert ikke noe annet. Noen som vet hvordan jeg får windows igjen???
Vis hele sitatet...
Og du prøvde GParted?
Sitat av moret Vis innlegg
Og du prøvde GParted?
Vis hele sitatet...
Ja, det var det første jeg prøvde. Gikk ikke an å formatere harddisken eller noen ting.
Gå inn på en windows pc og brenn en windows cd fra windows pcen. Boot fra den. Jeg brente windows xp, så til 7 fra XP
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av dtphu0411 Vis innlegg
Ja, det var det første jeg prøvde. Gikk ikke an å formatere harddisken eller noen ting.
Vis hele sitatet...
Idiotsjekk (ikke ment som en fornærmelse): boot'a du da fra en GParted Live CD, eller prøvde du å formatere disken fra GParted i Ubuntu? Hvis sistnevnte, så prøv førstnevnte.
Unødvendig å bumpe en gammel tråd men det er latterlig lett; under windows installasjonen så er det bare å slette partisjonene og lage nye.