Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1596
Jeg vet ikke hva folk bruker til backup, men jeg bruker fortsatt CMD (Command Prompt) og RoboCopy. Jeg gjør dette fordi det er raskt, og utrolig enkelt å oppdatere ved at man kun har en bat-fil i klartekst. Det er imidlertid én risiko ved å bruke bat-scripts, og det er om den plutselig skulle kopiere til feil stasjonsbokstav og overskrive partisjonen.

Det jeg har gjort hittil for å unngå dette er at jeg har en liten exe-fil som leser labelen (navnet) på partisjonen, slik dersom stasjonsbokstaven endrer seg så kopierer den allikevel til riktig partisjon.

Dette har fungert helt fint til nå, men her om dagen så koblet jeg til en ekstern harddisk som hadde samme navn som den ene partisjonen, og skrev dermed over hele disken

Mitt spørsmål er, finnes det en bra måte å identifisere partisjoner på vha. command prompt? Det hadde vært perfekt om man kunne ha lest ut en slags unik ID til partisjonene. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan gjøre dette på en skuddsikker måte?

Lurer forøvrig også på hva slags backupløsninger dere kjører?
Jeg bruker robocopy og det jeg gjør er å legge en fil på hver av harddiskene med forskjellig navn. Da bruker du bare en if setning for å se om filen eksisterer, og om den ikke er der blir ikke backupen kjørt. Enkelt og greit. Som en bonus bruker jeg en bat fil for alle backupene, den kjører automatisk til den disken som er plugget inn. Så slipper jeg mange script.
Sist endret av Stesolidhode; 13. januar 2017 kl. 00:50.
stepry's Avatar
Trådstarter
Stesolidhode: Haha, det var genialt! Så enkelt, fatter ikke at det ikke har falt meg inn :P Tusen takk for tips
Du kan også kjøre kommandoen "mountvol" for å få GUID til disken. Du kan så aksessere den i ettertid med f.eks.

\\?\Volume{47ba2efc-2db1-11e0-88f8-806e6f6e6963}\mappe\og\filnavn.her
Sist endret av Dyret; 13. januar 2017 kl. 16:19.