Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 6951
Hei, jeg har hatt noen tanker om å kanskje få kjøpt seg ett hus snart. Tenker jo før desto bedre. Har per dags dato fagbrev, studerer i oslo, men ikke helt sikker på om det er noe for meg. Derfor har tankene slått meg, og heller gå tilbake til fastjobb og heller få kjøpt seg ett hus og startet livet så tidlig som mulig. Slik som jeg har forstått så er det ikke alltid like lett å få seg ett lån, i motsetning til mange andre på ung alder ønsker jeg heller å bo på bygda. Mer plass, billigere og mye mer fred. Husene jeg har sett på ligger for rundt 1.8-2.5m kr. Da er disse ganske nye veldig store. Området jeg ser på er jeg godt kjent i. Spørsmålet mitt er altså, er det i det hele tatt mulig å få seg ett bolig lån til å kjøpe en bolig på 1.8-2.5m som eneste inntekt. La oss si jeg har en inntekt på 280k ish iløpet av året etter skatt. Ikke store greiene, men jeg liker jobben ganske greit, og i tillegg så er det som regel mulighet for å jobbe endel overtid. Dette har jeg heller ikke så veldig mye imot.

15% egenkapital er vell det banken forlanger for å i det hele tatt vurdere deg. Per dags dato, har jeg ca 200k i egenkapital hvor av 81k av disse står på BSU konto, og 40-50k ish er sparekonto, også har jeg en bil som har en verdi på 70k ish. Har mulighet til å bo hjemme, for å spare litt til. Har regnet på at jeg burde klare å spare ca 150k i året hvis jeg går inn for det.

Itillegg til lån på bolig så kommer det jo så klart masse andre utgifter som forsikringer, mat, strøm, kommunale avgifter, Internett, bil osv. Bil utgiftene tror jeg at jeg skal kunne klare å holde til minimume, boligene jeg ser på ligger i gå avstand til jobben, bil kommer til å bli brukt minimalt. Mat kan jeg spare endel ved å reise til sverige da dette ikke er veldig langt unna heller.

Grunnen til lokasjonen jeg har valgt er ikke helt blåst heller. Det er en storskole 1-10 klasse under bygging. Videregående skole er også veldig nærme. Så evt salg burde ikke være veldig store problemene. Togstasjon er også i gå avstand, så tog til oslo osv er ikke store problemet.

Tror noen av dere at dette i det hele tatt er mulig? eller må man nesten være to stykker i dag for å få kjøpt seg hus? Setter veldig pris på innspill og tips. Beklager rotete innlegg :/
Hvor mye du kan låne (grovt overslag) kan du enkelt sjekke her: https://www.dnb.no/privat/laan/kalku...laaneevne.html

Med 400k+ i brutto, samt 0 annet lån og nok egenkapital skal du nok fint klare ett hus på 1,8-2,5M alene.
Har ikke foreldrene dine noe de kan sette i pant for deg ?
Så har banken en større trygghet?
Sitat av Mr.Oxford Vis innlegg
Har ikke foreldrene dine noe de kan sette i pant for deg ?
Så har banken en større trygghet?
Vis hele sitatet...
Joa burde gå greit, de eier to store hus og har vært gjeldfrie endel år nå. Tenker mest på hva som er vanlig nedbetalingstid for ett hus på 2m ish?
20-25 år sånn ca. Sjekk kalkulatorene "alle" banker har på nett. Tilpasser det vel litt etter ditt behov egentlig.
Jeg tenker du vil takke deg selv når du blir eldre ved å ha kjøpt hus i en tidlig alder, selv er jeg i en alder av 22år og har 0 sparepenger, så jeg misunner deg litt når du har de mulighetene du har
og plutselig har du dame du vil dele livet dit med, da har jo hun muligheten til å kjøpe seg inn/betale ned på lånet
Sitat av Mr.Oxford Vis innlegg
Jeg tenker du vil takke deg selv når du blir eldre ved å ha kjøpt hus i en tidlig alder, selv er jeg i en alder av 22år og har 0 sparepenger, så jeg misunner deg litt når du har de mulighetene du har
og plutselig har du dame du vil dele livet dit med, da har jo hun muligheten til å kjøpe seg inn/betale ned på lånet
Vis hele sitatet...
litt det jeg tenker også, er 21 år. Og tenker at man må starte før eller siden. Like greit å bli ferdig med boliglån så fort som mulig. Selv om mange kan syns det kan være trist å "kaste" bort så mye penger og tid mens man enda er ung.
Kjøpte selv leilighet når jeg var 20 år og har ikke angret et sekund. Takket være det, nå 13 år senere med massiv prisstigning, så sitter jeg i dag på en enebolig i prisklassen som mange på min alder bare kan drømme om, og er på vei til å kjøpe nok en leilighet til utleie for å sikre pensjonen min

Å kjøpe seg eiendom må sees på som sparing. Avdragene går i grunn rett tilbake til din egen lommebok. Rentene er såpass lave og sammen med rentefradrag, så er det nærmest gratis å låne penger med tanke på inflasjon.

Fra 2017, så får du 24% fradrag på rentene du innbetaler. Et nytt krav er også at du max kan låne 5 ganger brutto inntekt.
Start med 30-års løpetid på lånet. I starten, ikke tenk på å nedbetale fortest mulig. Etter noen år med inflasjon og lønnsøkninger, så kan du senke nedbetalingstiden. Det koster ingenting å forandre på.
I starten bør du heller bygge opp en bufferkonto til uforutsette utgifter. Den bør være på minst 50k.

Regn med minimum 3 tusen i månedlige utgifter som skal dekke alt boligrelatert i tillegg til boliglånet.
Noe mer om du velger borettslag/sameie.

Om du har mulighet, så IKKE bruk BSU-kontoen din. Fortsett å spar i denne til kontoen er maxet ut og bruk så da pengene til å nedbetale et boliglån du måtte eventuelt ha. En bedre rente enn BSU finnes ikke, og skattefradraget på 6 tusen i året er gull verdt.
Sitat av Eplejus Vis innlegg
Kjøpte selv leilighet når jeg var 20 år og har ikke angret et sekund. Takket være det, nå 13 år senere med massiv prisstigning, så sitter jeg i dag på en enebolig i prisklassen som mange på min alder bare kan drømme om, og er på vei til å kjøpe nok en leilighet til utleie for å sikre pensjonen min

Å kjøpe seg eiendom må sees på som sparing. Avdragene går i grunn rett tilbake til din egen lommebok. Rentene er såpass lave og sammen med rentefradrag, så er det nærmest gratis å låne penger med tanke på inflasjon.

Fra 2017, så får du 24% fradrag på rentene du innbetaler. Et nytt krav er også at du max kan låne 5 ganger brutto inntekt.
Start med 30-års løpetid på lånet. I starten, ikke tenk på å nedbetale fortest mulig. Etter noen år med inflasjon og lønnsøkninger, så kan du senke nedbetalingstiden. Det koster ingenting å forandre på.
I starten bør du heller bygge opp en bufferkonto til uforutsette utgifter. Den bør være på minst 50k.

Regn med minimum 3 tusen i månedlige utgifter som skal dekke alt boligrelatert i tillegg til boliglånet.
Noe mer om du velger borettslag/sameie.

Om du har mulighet, så IKKE bruk BSU-kontoen din. Fortsett å spar i denne til kontoen er maxet ut og bruk så da pengene til å nedbetale et boliglån du måtte eventuelt ha. En bedre rente enn BSU finnes ikke, og skattefradraget på 6 tusen i året er gull verdt.
Vis hele sitatet...
bufferkonto er konto man setter av penger til uforutsette utgifter, right? Dette blir vell mer til hjelp hvis man skulle miste jobben osv?
Jeg jobber som lærling og har 4 års garantert jobb. Tjener ca 15k i måneden. Har ca 400k oppspart. Vet jeg har lav lønn, men stiger etter hvert, og har foreldre med penger. Tror dere det kan gå av for meg å få boliglån der jeg har sikkerhet fra foreldre, der de hjelper med utgifter. De fleste trenger kausjonist, men jeg trenger på en måte bare høyere inntekt. Vet noen om det går an å få hjelp av foreldre på den måten?
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
bufferkonto er konto man setter av penger til uforutsette utgifter, right? Dette blir vell mer til hjelp hvis man skulle miste jobben osv?
Vis hele sitatet...
Blant annet, men også alt annet som f.eks bilen må på verksted, vaskemaskinen har tatt kvelden, visdomstanna må akutt ut o.s.v o.s.v
Enkelt fortalt, uforutsette utgifter som kan ta et ellers stort gap av lønnskontoen.
Har selv kjøpt leilighet som 20åring, og vil annbefale å kjøpe noe du kan leie ut enten et eller flere rom. Det som er viktig når du kjøper er å se på totale utgifter på leiligheten. Kommunale avgifter, felleskostnader og renter står for det meste av utgifter. så er det alltid et par småting du vil få i tillegg.

Sitat av Slakteren Vis innlegg
Jeg jobber som lærling og har 4 års garantert jobb. Tjener ca 15k i måneden. Har ca 400k oppspart. Vet jeg har lav lønn, men stiger etter hvert, og har foreldre med penger. Tror dere det kan gå av for meg å få boliglån der jeg har sikkerhet fra foreldre, der de hjelper med utgifter. De fleste trenger kausjonist, men jeg trenger på en måte bare høyere inntekt. Vet noen om det går an å få hjelp av foreldre på den måten?
Vis hele sitatet...
Ja hvis du har 400k oppspart plus kan få sikkerhet fra foreldrene dine vil jeg tro det vil være veldig lett for deg å få lån.
Sist endret av Martin1d; 2. januar 2017 kl. 21:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Martin1d Vis innlegg
Har selv kjøpt leilighet som 20åring, og vil annbefale å kjøpe noe du kan leie ut enten et eller flere rom. Det som er viktig når du kjøper er å se på totale utgifter på leiligheten. Kommunale avgifter, felleskostnader og renter står for det meste av utgifter. så er det alltid et par småting du vil få i tillegg.



Ja hvis du har 400k oppspart plus kan få sikkerhet fra foreldrene dine vil jeg tro det vil være veldig lett for deg å få lån.
Vis hele sitatet...
blir nok hus på meg og ikke leilighet, så felles kostnader er minimale.
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
blir nok hus på meg og ikke leilighet, så felles kostnader er minimale.
Vis hele sitatet...
Selv om du ikke får felleskostander, så blir utgiftene like store, om ikke større.
Dyrere forsikring, høyere strømforbruk og mer vedlikeholdsutgifter på enebolig.

På min enebolig har jeg gjennomsnittlig omtrent ca fire tusen i utgifter i måneden utenom boliglånet.
Sitat av Eplejus Vis innlegg
Selv om du ikke får felleskostander, så blir utgiftene like store, om ikke større.
Dyrere forsikring, høyere strømforbruk og mer vedlikeholdsutgifter på enebolig.

På min enebolig har jeg gjennomsnittlig omtrent ca fire tusen i utgifter i måneden utenom boliglånet.
Vis hele sitatet...
sjekka hva som var ført opp for forsikringer,strøm,eiendomsskatt og kommunale avgifter på boligen nå, og landet på 2k i måneden. Vedlikehold burde være greit. Kjenner både elektrikere og snekkere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
sjekka hva som var ført opp for forsikringer,strøm,eiendomsskatt og kommunale avgifter på boligen nå, og landet på 2k i måneden. Vedlikehold burde være greit. Kjenner både elektrikere og snekkere.
Vis hele sitatet...
Men dei stiller neppe opp gratis - og materialer koster. Det er greit nok at det ikkje er kvart år du må vedlikehalde ting, men må du f.eks. skifte taket så koster det fort 100k minimum. Og reknar du at det har levetid på 30 år er det 3300,- i året. Bad koster fort 200k, og har kanskje levetid på 15-20 år, eller 10-12k i året. Eller ytterkledning på ein vegg - 30-50k, med levetid på 15-20 år...

Det baller på seg, og du ta med den typen utgifter også.

Som leilighetseigar veit eg at eg ikkje brått må ut med 200k for nytt tak. Det kan tenkast sameiget må ta opp 10 millioner i lån for å fikse taket, men det er ein tusenlapp i månaden, ikkje 200k utav lomma...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Men dei stiller neppe opp gratis - og materialer koster. Det er greit nok at det ikkje er kvart år du må vedlikehalde ting, men må du f.eks. skifte taket så koster det fort 100k minimum. Og reknar du at det har levetid på 30 år er det 3300,- i året. Bad koster fort 200k, og har kanskje levetid på 15-20 år, eller 10-12k i året. Eller ytterkledning på ein vegg - 30-50k, med levetid på 15-20 år...

Det baller på seg, og du ta med den typen utgifter også.

Som leilighetseigar veit eg at eg ikkje brått må ut med 200k for nytt tak. Det kan tenkast sameiget må ta opp 10 millioner i lån for å fikse taket, men det er ein tusenlapp i månaden, ikkje 200k utav lomma...
Vis hele sitatet...
Har heldigvis endel kontakter i form av kamerater som er elektrikere. Fattern er også håndverker og blikkenslager. Så klart skal jo de ha betalt de også, materialer koster jo. Men tror jeg kommer ganske billig ut av det i motsetning til folk som ikke har samme kontakter.
Det er ikke noe å lure på, bare å "kjøre på". Som sagt over er det bare å komme igang med nedbetalingen så fort som mulig. Bolig krakk kan du se langt etter!

Men jeg vil anbefale at dersom du kjøper ny bolig, så vær frekk nok til å installere avløp for et ekstra toalett og vask på vaskerommet, kanskje en dusj. Da har du et soverom samt eget bad du kan leie ut. Det blir helt håpløst med bare et bad når en skal leie ut!

Hvis du har dårlig økonomi leier du da ut eget soverom og eget privat bad, som blir helt supert. Har du god økonomi så bare boltrer du deg på det selv. Og om du reiser på ferie, så har du leie inntekter!

Du får en rørlegger til å bore avløp til deg, og legge opp punkter. Så kan du innrede et enkelt bad senere! De offentlige avgiftene til renovasjon går etter antall kvm og ikke antall bad.

Ellers kan du kjøpe et reinvesteringsobjekt, og putle med dette over noen år, så slipper du å kjede deg
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Det er ikke noe å lure på, bare å "kjøre på". Som sagt over er det bare å komme igang med nedbetalingen så fort som mulig. Bolig krakk kan du se langt etter!

Men jeg vil anbefale at dersom du kjøper ny bolig, så vær frekk nok til å installere avløp for et ekstra toalett og vask på vaskerommet, kanskje en dusj. Da har du et soverom samt eget bad du kan leie ut. Det blir helt håpløst med bare et bad når en skal leie ut!

Hvis du har dårlig økonomi leier du da ut eget soverom og eget privat bad, som blir helt supert. Har du god økonomi så bare boltrer du deg på det selv. Og om du reiser på ferie, så har du leie inntekter!

Du får en rørlegger til å bore avløp til deg, og legge opp punkter. Så kan du innrede et enkelt bad senere! De offentlige avgiftene til renovasjon går etter antall kvm og ikke antall bad.

Ellers kan du kjøpe et reinvesteringsobjekt, og putle med dette over noen år, så slipper du å kjede deg
Vis hele sitatet...
Blir nok å kjøpe ett hus jeg kan ha eie i ganske mange år, så tre soverom og to bad er å foretrekke. Tror også at husene i området jeg ser på kommer til å stige. Det er satsing på ny skole og ny motorvei til oslo er under bygging. som nevnt over er det tog muligheter ganske nærme også. Kunne jo så klart funnet ett enda billigere sted å bo, men har litt på feelingen at det ville vært en investering av meg å finne ett hus der jeg titter nå. Gå avstand til jobb hadde det blitt og, så bil utgifter hadde vært så og si 0.

Dette blir jo ikke før 2-3 år, så får nesten tenke litt på det. Eneste som suger er at hvis jeg ikke består eksamen så sitter jeg med 100k i studielån istedet for 40k. Ikke at det er verste lånet å ha, men skulle helst ikke ha hatt det. Er ett ganske stort valg. Droppe ingeniør utdanning og heller begynne å jobbe for vanlig arbeiderlønn, eller å prøve å streve seg gjennom 4 år med vanvittig mye jobbing. Så klart vil jo ingeniørjobb komme godt med, men når jeg merker hvor tungt det er nå, så er jeg ikke helt sikker på om det går. Motivasjonen har da droppet litt.
Har noen her tanker om hva som kan være minstelønn for å få lån, og hva slags bolig det bør være da? Forbehold om at en har 15% egenkapital.
Sitat av Slakteren Vis innlegg
Har noen her tanker om hva som kan være minstelønn for å få lån, og hva slags bolig det bør være da? Forbehold om at en har 15% egenkapital.
Vis hele sitatet...
Det er egentlig nesten umulig å svare på, for det er en del faktorer som spiller inn. Men din kundehistorie med banken, praktisk nedbetalingsevne, sikkerhet av inntekt og det er sikkert mange andre faktorer også. Regner med, at de i banken har kanskje har noe lignende noen formler, som en kan regne ut risiko o.l. Sammen med noe magefølelse og hvor godt den bankansatte kjenner deg.
Nå er det også kommet på plass nye regler som sier at du maksimalt får 5x årsinntekten din i lån.

Med en inntekt på 300 i året, så er det da snakk om 1,5 millioner i lån maksimalt. Men unntak kan gjøres, selv om bankene starter å bli mer og mer vrange.
Når du eier bil, så trekker de også vekk et beløp fra hvor mye du får låne. Usikker på om de fortsetter med dette med de nye reglene.
For min del var det snakk om 300 000 mindre jeg fikk i lån, for en bil på rundt samme verdi som det du har.

Så å kvitte seg med bilen (Hvert fall på papiret) når du skal ta opp lån er lurt. Så kjøper du deg heller bil når lånet er på plass.
tok en ca utregning av hva jeg kom til å sitte igjen med med en bruttoinntekt på 28k ish, bruker å jobbe endel overtid så kan fort bli litt mer til tider. Tok ca 8000kr i måneden til boliglån. Dette er hvis renten er på rundt 2.6% ish. Ifølge mitt kjappe excel utregning så burde jeg sitte igjen med 7250kr i måneden. Har sikkert glemt noe, men kommunale avgifter, bil, mat, klær, forsikring ,strøm og Internett er med.
Du må nok regne med nettoinntekt og ikke brutto.
Basert på ca netto (35% skatt), så sitter du med ca 10 000 kr etter at lånet er betalt.
Forsikring er ikke bare innbo, men også husforsikring/villaforsikring samt personforsikringer. Beregn ca 1000 kr i mnd.
Bil er jo variabelt, men om du har en nedbetalt bil så er det kun driftkostnader og vedlikehold. Ca 3000 i mnd.
Strøm på et hus havner fort på 1000 kr mnd.
Annet innhold til hus og personlig 1000 kr mnd.
Mat på 4000 i mnd
Internett og TV på 600 i mnd.

Da sitter du igjen med ca 0 kr i mnd. Og da har jeg ikke tatt med kommunale avgifter osv osv osv.

Generelt så tjener du alt for lite til å kunne kjøpe deg et hus til en verdi på rundt 2 millioner. Eller generelt betjene et lån på 1,5 millioner til et hus.

Siden du har fagbrev, så vil du tho trolig lett få deg en jobb som gir det minst 400 000 i året. Så kan være du akkurat klarer å få det til å gå rundt.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Du må nok regne med nettoinntekt og ikke brutto.
Basert på ca netto (35% skatt), så sitter du med ca 10 000 kr etter at lånet er betalt.
Forsikring er ikke bare innbo, men også husforsikring/villaforsikring samt personforsikringer. Beregn ca 1000 kr i mnd.
Bil er jo variabelt, men om du har en nedbetalt bil så er det kun driftkostnader og vedlikehold. Ca 3000 i mnd.
Strøm på et hus havner fort på 1000 kr mnd.
Annet innhold til hus og personlig 1000 kr mnd.
Mat på 4000 i mnd
Internett og TV på 600 i mnd.

Da sitter du igjen med ca 0 kr i mnd. Og da har jeg ikke tatt med kommunale avgifter osv osv osv.

Generelt så tjener du alt for lite til å kunne kjøpe deg et hus til en verdi på rundt 2 millioner. Eller generelt betjene et lån på 1,5 millioner til et hus.

Siden du har fagbrev, så vil du tho trolig lett få deg en jobb som gir det minst 400 000 i året. Så kan være du akkurat klarer å få det til å gå rundt.
Vis hele sitatet...

damn... er fort mye man glemmer ser jeg, bilutgiftene kommer til å bli minimale. Kommer til å kjøpe i gå avstand til jobben. Så der har jeg satt ca 750kr i måneden, kommer uansett til å kjøpe en gammel diesel mercedes som er veteran. Fattern har endel greie på disse, så alt av skruing blir gjort gratis, kun deleutgifter som koster.

Mat satte jeg til rundt 2000kr i måneden, får gratis mat på jobb, så blir kun frokost og middag jeg trenger å bekymre meg for. Til frokost så syns jeg også havregryn er helt greit, dette er jo også vanvittig billig.

Kunne jo også ha prøvd å funnet ett litt eldre billig hus. Dette blir jo uansett ikke før endel år fram i tid, men liker å ha noen tanker i bakhodet. Lokasjon er dog ganske viktig for min del, ønsker jo at huset skal forhåpentligvis øke i verdi. Problemet er at det koster fort endel å pusse opp ett hus også.

Leie ut hadde jo også gått. Har noen kriterier og det er minst 3 soverom, men kanskje vanskelig å leie ut rom i ett sånt hus på bygda.

Spent på hvordan livssituasjonen er noen år, for alt jeg vet kan jeg ha kommet godt i gang med ingeniørstudier, fått en bra betalt jobb eller funnet noen å betjene ett lån med. Syns bare det er kunnskapsrikt å se litt på hva man kan forvente i framtiden.

Setter uansett pris på alle innspill i tråden her, lærer noe nytt hver gang det blir poster ett svar.
Sist endret av tennbrikket; 3. januar 2017 kl. 18:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg kjøpte selv et rekkehus da jeg var 19, og har ikke angret et sekund. Når man har tatt steget, blir man tvunget til å vokse opp og bli selvstendig.

Jeg hadde en inntekt på 9k i måneden, gikk fortsatt på vgs., og fikk låne 2mill. Foreldrene mine hadde lån i samme bank, men det var langt unna nedbetalt. Det som sikra meg lånet var at jeg ba om et møte, hvor jeg viste fram en nedbetalingsplan. Jeg hadde printa ut finn annonser, som viste ca hvor mye jeg kunne leie ut huset for, viste til beliggenheten og fremtidige planer for kommunen, som bevis på at det blir lett å leie ut, og la fram de økonomiske planene mine de neste årene. Påsto at jeg skulle bo hos mor og far mens jeg leide ut huset (Endte med å bo der selv, mens jeg leide ut rom til tre kompiser). Inntektene jeg fikk fra utleia betalte lånet mitt, og gjør det fortsatt den dag idag (er 21 nå).

Det som sies om å ha en bufferkonto, er veldig viktig. Jeg har aldri klart å spare opp en buffer, og har såvidt klart meg når det har kommet uforutsette utgifter. Noe det er mye av, hvis du kjøper et gammelt hus. Det positive er jo at man lærer seg å fikse litt av hvert selv etterhvert. Jeg er selv tømrer, og har begynt smått med oppussingen. Satser på å være ferdig om 4-5 år, og bruke en ny takstering av huset som pant til å kjøpe nr 2. Men alt koster penger og tar tid, så det er veldig vanskelig å planlegge flere år fremover. Hittil har jeg tatt det en dag om gangen, og brukt de 2 siste årene på å lære meg hva det vil si å eie et hus. Nå begynner jeg å føle meg litt boss, og merker at ting faller på plass.

Ønsker deg lykke til, og håper du blir fornøyd med valget ditt!
Det er jo alltid smartest å kjøpe dersom man har muligheten. TS snakker om å kaste bort penger og det skjønner jeg ikke. Å leie er å kaste bort penger.

Jeg kjøpte min første leilighet sammen med en venninne fordi jeg ikke hadde råd alene. Da vi solgte der etter litt over et år tid hadde vi begge fått noen hundre tusen i egenkapital.
Sitat av Irie Vis innlegg
Jeg kjøpte selv et rekkehus da jeg var 19, og har ikke angret et sekund. Når man har tatt steget, blir man tvunget til å vokse opp og bli selvstendig.

Jeg hadde en inntekt på 9k i måneden, gikk fortsatt på vgs., og fikk låne 2mill. Foreldrene mine hadde lån i samme bank, men det var langt unna nedbetalt. Det som sikra meg lånet var at jeg ba om et møte, hvor jeg viste fram en nedbetalingsplan. Jeg hadde printa ut finn annonser, som viste ca hvor mye jeg kunne leie ut huset for, viste til beliggenheten og fremtidige planer for kommunen, som bevis på at det blir lett å leie ut, og la fram de økonomiske planene mine de neste årene. Påsto at jeg skulle bo hos mor og far mens jeg leide ut huset (Endte med å bo der selv, mens jeg leide ut rom til tre kompiser). Inntektene jeg fikk fra utleia betalte lånet mitt, og gjør det fortsatt den dag idag (er 21 nå).

Det som sies om å ha en bufferkonto, er veldig viktig. Jeg har aldri klart å spare opp en buffer, og har såvidt klart meg når det har kommet uforutsette utgifter. Noe det er mye av, hvis du kjøper et gammelt hus. Det positive er jo at man lærer seg å fikse litt av hvert selv etterhvert. Jeg er selv tømrer, og har begynt smått med oppussingen. Satser på å være ferdig om 4-5 år, og bruke en ny takstering av huset som pant til å kjøpe nr 2. Men alt koster penger og tar tid, så det er veldig vanskelig å planlegge flere år fremover. Hittil har jeg tatt det en dag om gangen, og brukt de 2 siste årene på å lære meg hva det vil si å eie et hus. Nå begynner jeg å føle meg litt boss, og merker at ting faller på plass.

Ønsker deg lykke til, og håper du blir fornøyd med valget ditt!
Vis hele sitatet...
interessant lesing. Kan jeg spørre hvor mye du hadde i egenkapital? Å leie ut til kompiser tror jeg heller ikke blir noe problem. Hadde vært morsomt å prøvd å hatt ett sånn møte med banken for å vise frem planen min. Føler selv at den ikke er helt idiotisk med tanke på satsinger kommunen gjør osv. I tillegg til gå avstand til jobb, så vil jeg heller ikke ha noen bil-utgifter, noe som kanskje burde være en + i margen for banken. Problemet er vell at jeg kan fort bli stemplet "nei" med en gang, bare jeg viser fram hva jeg har utbetalt.

hvis noen er nysgjerrig så var dette huset jeg så på. http://m.finn.no/realestate/homes/ad...nkode=85883910 Dette er jo uansett solgt om 3-4 år når det i det hele tatt hadde vært aktuelt for min del. Følte hvert fall dette dekte alle mine behov.
Sist endret av tennbrikket; 4. januar 2017 kl. 22:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
interessant lesing. Kan jeg spørre hvor mye du hadde i egenkapital? Å leie ut til kompiser tror jeg heller ikke blir noe problem. Hadde vært morsomt å prøvd å hatt ett sånn møte med banken for å vise frem planen min. Føler selv at den ikke er helt idiotisk med tanke på satsinger kommunen gjør osv. I tillegg til gå avstand til jobb, så vil jeg heller ikke ha noen bil-utgifter, noe som kanskje burde være en + i margen for banken. Problemet er vell at jeg kan fort bli stemplet "nei" med en gang, bare jeg viser fram hva jeg har utbetalt.

hvis noen er nysgjerrig så var dette huset jeg så på. http://m.finn.no/realestate/homes/ad...nkode=85883910 Dette er jo uansett solgt om 3-4 år når det i det hele tatt hadde vært aktuelt for min del. Følte hvert fall dette dekte alle mine behov.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde en egenkapital på 360 k, og kjøpte huset for 2,4 mil. Jeg var i litt samme situasjon som deg, så etter hus med 3 soverom, med god beliggenhet og enkelt å leie ut/selge videre. Det du har sett på virker jo perfekt! God standard også, du trenger jo ikke å pusse opp noen ting. Det virker som et lurt kjøp, jeg håper du ender opp med noe lignende når du kjøper.
Sitat av Irie Vis innlegg
Jeg hadde en egenkapital på 360 k, og kjøpte huset for 2,4 mil. Jeg var i litt samme situasjon som deg, så etter hus med 3 soverom, med god beliggenhet og enkelt å leie ut/selge videre. Det du har sett på virker jo perfekt! God standard også, du trenger jo ikke å pusse opp noen ting. Det virker som et lurt kjøp, jeg håper du ender opp med noe lignende når du kjøper.
Vis hele sitatet...
Mmhm, er rundt 350-400k jeg har regnet på jeg kommer til å skaffe meg i egenkapital.

Likte huset veldig godt selv, stort og nyoppusset, Gå avstand til alt av tog, skole, butikker og barnehage, så jeg er nesten sikker på at den boligen kommer til å stige i verdi. Hvem vet, kanskje den ligger til salgs om noen år også.

Føler jeg har litt dårlig tid, da prisnivået har økt endel i området der, og nå som storskole og motorvei direkte fra Kongsvinger til Oslo er under konstruksjon, så blir infrastrukturen bare bedre og beder.