Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 3197
Hei! Jeg sitter nå i et styre for et sameie på 17 boligseksjoner. (Selveierleiligheter).

Vi har fått et veldig godt tilbud fra et ny oppstartet firma som driver forretningsførsel.

De kan tilby alt av tjenester vi har i dag til ca halv pris. Dvs, innhenting av felleskostnader, admin av avtaler og husleie, styreportal, betaling av fakturaer, regnskap og prepping av årsmøter.

Firmaet jeg er i snakk med, er ikke autoriserte regnskapsførere. Derfor lurer jeg på om det er noen regler for dette?

De fremstår som veldig profesjonelle, og alle har god utdannelse innen økonomi og relevant kunnskap innen sameiedrift. Så jeg tviler ikke på kompetansen hos dem, men jeg synes det hørtes skummelt ut at de ikke er autoriserte regnskapsførere.

Så det jeg lurer på i grove trekk, er:
Noen andre som har vært borti et forretningsførerfirma som ikke er autorisert regnskapsfører?
Hvor mye betaler ditt sameie til forretningsføreren?

Takker for alle svar og info jeg kan få om dette

- T
Dersom sameiet er under 21 seksjoner er du ikke regnskapspliktig i henhold til regnskapsloven. Styret er fortsatt ansvarlig for at det føres regnskap, men altså et noe mildere krav. (Eierseksjonsloven §44 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-05-23-31)

Dermed ser det heller ikke ut til å være et krav om å benytte autorisert regnskapsfører for å utarbeidet dette regnskapet, noe det imidlertid hadde vært om man var regnskapspliktig. (Regnskapsførerloven §1 og §2 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1993-06-18-109)

Tall for sameiet der jeg bor for forretningsførsel er ca 200.000,- for ca 140 seksjoner.

Finner du en god forretningsfører er det en liten årlig utgift for sameierne gitt viktigheten og verdiene som forvaltes, samt at en god forretningsfører kan føre til at styret har langt mindre belastning. Undersøk grundig hva som er inkludert og ikke, enkelte av de som priser seg lavt i utgangspunktet kan ta det igjen ved å la takstameteret gå og tilleggsfakturere enhver ting de definerer utenfor standardavtalen.
Trådstarter
21 0
Tusen takk for svar!

Er i dialog med dem nå, og skal i møte med dem over helgen.

Det som er interessant, er at vi får nøyaktig samme styreportal og admin side som før, de bruker altså samme program som min nåværende forretningsfører, men til under halve prisen.

I tilbudet, hadde de også en fast årlig pris. Denne kunne også betales månedlig, slik at man slapp unna en stor betaling i slutten av året.

Vi får alt inkludert, som vi hadde fra før, men sparer 100.000 kr på det neste 4 årene.