Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1186
Hei

Jeg kopierte og flyttet noen hundre bilder av filtype jpg samt noen pdf filer fra min stasjonære PC til 2 forskjellige harddisker. Den ene harddisken kopierte jeg til samt den andre flyttet jeg til. Da jeg skulle sjekke sjekke filene etterpå så så jeg at alle hadde fått nytt filnavn og filtype. Jeg har prøvd å bytte tilbake til filtype jpg med får ikke åpnet den med feilmelding at filen er corrupt. Noen av bildene hadde navn som.f.eks img2018.jpg men heter nå f.eks. r7rDmHJnZf.b3f4 jeg er redd at alle bildene har gått tapt. Jeg kan se at de nye filene har samme størrelse som bildene som var rundt 2 Mb. Er det noen som har vært borti noe lignende eller vet hva som kan gjøres for å redde de? Jeg kjører win 7 64 bit.

Fant det ut selv nå. Det er ransomware virus og åpnet nå en fil med krav om penger for decryptering. Det betaler jeg selvsagt ikke men filene er nå tapt så det var surt. Nå blir det vel formatering samt legge de infiserte filene på en ekstern disk med håp at de kan decrypteres en gang i fremtiden.
Sist endret av Leivern; 26. oktober 2016 kl. 05:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Etter at du har kverket ransomwaren, bruk et undelete-program for p se om filene kan undeletes fra disken de ble flyttet ut fra.
Enkelte ransomware typer suger og lar seg dekryptere om du f.eks. Har en originalfil til a sammenligne med en kryptert fil. Du kan undersoke hva det er du har fatt for du gir helt opp.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av jajamensann Vis innlegg
Enkelte ransomware typer suger og lar seg dekryptere om du f.eks. Har en originalfil til a sammenligne med en kryptert fil. Du kan undersoke hva det er du har fatt for du gir helt opp.
Vis hele sitatet...
Du har rett selvfølgelig, hvis dette ikke er CryptoLocker ransomware. Les mer om det http://computerguiden.com/guiden/cryptolocker/ CryptoLocker er nå "populære".