Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3043
Hei Freaks !
Har et lite spørsmål som jeg satt og undret litt på, som kanskje noen av dere vet svare på.
Jeg går nå som student, men kommer til og jobbe litt på siden av. Jeg vet ikke hvor mye jeg kommer til å tjene, men tror det kommer til å gå over frikortgrensa (50 000kr).

Spørsmålet er egentlig da om det lønner seg me skattekort eller frikort?
På andre sider ser jeg at det egentlig kommer på det samme om du tar frikort eller skattekort, men der kommer problemet, det forstår jeg ikke.

Eksempel:

Du tjener 55 000kr iløpet av et år og har frikort. Du er da 5000kr over frikortet å betaler derfor 50% skatt av denne summen, som blir 2500kr

Men om du tjener 55 000kr og har skattekort betaler du vel mye mere en 2500kr skatt iløpet av året ?

Da kommer jo det ikke på samme om du bruker skattekort eller frikort.

Dette forstår jeg ikke helt, kan noen hjelpe meg med å forklare dette ?
Skatt eller mer korrekt forskuddsskatt. Det går dermed ut på ett om du har frikort eller skattekort. Etter at skatteåret er omme så leverer du ligning og evt. for mye eller for lite forskuddsskatt blir korrigert da. Har du betalt for lite så får du såkalt baksmell, og må innbetale til staten det som manglet av forskuddstrekk. Har du betalt for mye så får du pengene igjen fra staten.

Velger du feks frikort med tanken om at du "får mer å rutte med" så kan du fort gå fem på. For det kan medføre at du får baksmell. Velger du ordinært skattetrekk så blir det gjerne tabelltrekk og da er du stort sett innafor på skattetrekket så med mindre du har en diger formue eller eier en haug av biler og boliger så balanserer du stort sett i skatteoppgjøret.
Sist endret av frtoretang; 18. november 2016 kl. 21:09.
hoyhoy
Trådstarter
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Skatt eller mer korrekt forskuddsskatt. Det går dermed ut på ett om du har frikort eller skattekort. Etter at skatteåret er omme så leverer du ligning og evt. for mye eller for lite forskuddsskatt blir korrigert da. Har du betalt for lite så får du såkalt baksmell, og må innbetale til staten det som manglet av forskuddstrekk. Har du betalt for mye så får du pengene igjen fra staten.
Vis hele sitatet...
Ja, skjønner på en måte det. Men viss du tar eksempelet mitt da så må vel han med frikort få en skikkelig baksmell eller han med skatterkort få tilbake mye på skatten?
Eksempelet ditt er konkret abstrakt, så svaret blir et definitivt ja
Med det mener jeg at det er vanskelig å spå utfallet for meg. Jeg vet ikke hvilke fradrag du har utover minstefradrag, og det blir derfor ren gjetting. Men for å si det veldig forenklet så balanserer eksempelet over tid. Og som du sier han med frikort kan få en kjip baksmell mens den med ordinært skattetrekk for igjen - men om jeg skulle tippet så ville jeg nok tippet at med ordinært tabelltrekk så vil det månedlige trekket være stort nok til å bli omtrent korrekt, eller noe over, altså noen få kroner igjen heller enn baksmell.
Uvaksinert 👍
Spiller ingen rolle om du bruker opp frikortet først, skattekortet du får når du har gått over grensa tar hensys til dette og du betaler akkurat like mye i skatt om du kun skatter av de 5000 over eller av alle 55000.
https://frujustisia.no/frykt-ikke-frikortgrensen/
Sist endret av daffe; 18. november 2016 kl. 21:20.
hoyhoy
Trådstarter
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Eksempelet ditt er konkret abstrakt, så svaret blir et definitivt ja
Med det mener jeg at det er vanskelig å spå utfallet for meg. Jeg vet ikke hvilke fradrag du har utover minstefradrag, og det blir derfor ren gjetting. Men for å si det veldig forenklet så balanserer eksempelet over tid. Og som du sier han med frikort kan få en kjip baksmell mens den med ordinært skattetrekk for igjen - men om jeg skulle tippet så ville jeg nok tippet at med ordinært tabelltrekk så vil det månedlige trekket være stort nok til å bli omtrent korrekt, eller noe over, altså noen få kroner igjen heller enn baksmell.
Vis hele sitatet...
Okei, tror jeg forstår. Så sånn egentlig kommer det på det samme om du tar frikort elller skattekort når det er over 50k ?
Men er du under 50k så blir vel ikke det det samme? Eller får du tilbake alt du har betalt når du tjener under 50k og har skattekort ?

Mange spørsmål her og takker for svarene dine
Uvaksinert 👍
Den totale skatten vil bli den samme så ja da må du jo få igjen.

Siden skatteetaten skriver "Hvis du tror du kommer til å tjene mer enn 50 000 kroner, bestill skattekort" så må de jo ta høyde for at man kan tjene under selv om man trodde at man skulle tjene over og det ville blitt rimelig mye skriverier hvis skatteetaten hadde lurt folk til å betale for mye.
Sist endret av daffe; 18. november 2016 kl. 21:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
All inntekt opp til 50 000 i året er skattefritt.
Så har du f.eks betalt inn 3000 kr i skatt, men kun tjent 49 000 kr. Så vil du få tilbake 3000 kr igjen på skatten.

Når du er usikker, så er det best å bare bestille skattekort. Du får noen få kroner mindre i mnd å rutte med, men i værste fall så får du noen tusen ekstra å rutte med når sommeren kommer, i stedet for noen tusen mindre.

Husk også på om du totalt betaler over 5000 kr i skatt i året, så bør du putte 25k inn på BSU. Da får du fratrekk på 5000 kr, og ender opp med å betale 0 kr i skatt. (Mao: Få fratrekk på skatten.

Om du har 0 kr i lån, så tilsvarer 5000 kr i skatt en inntekt på 70 000 kr. - Så i teorien er det skattefri inntekt opptil 70 000 kr, om du fyller BSU kontoen samtidig. =)
Sist endret av Blackkoz; 19. november 2016 kl. 15:14.