Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3452
Hei kjære freaks, jeg trenger litt hjelp for å vurdere mine juridiske valg i en situasjon jeg har havnet i.

Dette blir en litt lang post, mye av informasjonen kunne vært sløyfet men jeg skriver det meste av saken slik at dere får litt innblikk i forløpet.


Jeg ble ansatt i en kiosk som 100% nattevakt, dette med garanti for lang varighet - ettersom jeg ble anmodet av dem å begynne hos dem for å slutte i min daværende jobb på 50% et annet sted slik at jeg kunne ta lån i banken til kjøp av leilighet( hadde diskutert dette med dem i forkant ettersom jeg hadde egenkapital til å kjøpe men manglet kun 100% arbeid på papiret).

Etter 1,5mnd i arbeid hos dem fikk jeg mindre timer enn jeg hadde krav på i følge kontrakten, og de begynte i tillegg å endre vaktplan fra natt til dag- og kveldsvakter. Kontrakten min spesifiserte nattarbeid inkludert natt-tillegg. Jeg informerte da omgående at lønn skulle følge kontrakt uavhengig av antall timer de satt meg på og tid på døgnet.

Ved utgangen av den 2. måneden fikk jeg en halvert lønning og dette fortsatte de kommende månedene, hvorpå jeg hver måned ga beskjed om at lønn skulle stå i henhold til kontrakt.

Flere ganger underveis fra start til slutt var jeg i dialog med sjefen angående dette, som da avviste mine krav. Det endte opp med en lang krig med fagforeningen som til slutt endte i favør for min del.
Samtidig som dette var det også en del andre saker hos arbeidsgiver og fagforeningen grunnet andre brudd hos andre arbeidstakere, samt mat tilsynet grunnet dårlig renhold og en rekke ting. Situasjonen på arbeidsstedet har vært meget dårlig for alle ansatte der grunnet veldig dårlig lederskap og en rekke brudd på en rekke lover og regler. Det tar jeg ikke stilling til her.

Arbeidsgiver ble pliktet å tilbakebetale totalt 54 000kr som manglende lønn i henhold til kontrakt.

Arbeidsgiver på denne kiosken mente han hadde problemer med å utbetale denne summen i en "en-gang" fordi da kunne franchisen oppdage at han slet økonomisk bla bla bla, og jeg gikk da med på en fordeling over 3 utbetalinger over 3 kalendermåneder. Med andre ord skjuler han sin lokale business(alt som foregikk i butikken ble alle fortalt at ikke måtte slippe ut til omverden) for sin franchise. Dette gjaldt da utbytting av råvarer til billige first prise produkter, hoppe over renhold, slå inn varer på feile koder slik at profitten ble kalkulert i kioskens favør osv.

Den første utbetalingen av lønnskravet kom 1mnd for sen, den 2. utbetalingen kom som avtalt men den 3. utbetalingen kom aldri. Etter en rekke samtaler med sjefen sa han til slutt at han kunne utbetale dette beløpet kontant, noe han til slutt gjorde.

Jeg ser meg som ferdig hos dette arbeidsstedet, ettersom jeg fikk en oppsigelse etter lønnskravet ble fremmet. Jeg vet denne oppsigelsen var uberettiget men jeg ønsker aldri å jobbe der igjen så det er ikke viktig.


For 1,5 mnd siden fikk jeg tilsendt en ytterligere lønnslipp fra dette arbeidsstedet - inneholdende feriepenger og timelønn så vidt jeg kunne forstå. Jeg reagerer med en gang på lønnslippen ettersom den var kaotisk og dårlig, samt jeg kunne ikke forstå at jeg skulle få utbetalt noe mer utenom feriepenger.

Jeg sender da epost til arbeidsgiver sammen med lønnslippen og ber han kontrollere denne. Får selvfølgelig ikke svar på epost, så jeg sender sms.

Meg: "Kan du se på eposten jeg nettopp sendte deg ang. lønnslippen?"
Svar: Har sett den, men er faktisk ikke helt sikker selv. Skal høre med **** hva som har skjedd"

Jeg ble veldig usikker på dette, og ringer vedkommende på telefon for å få oppklart hva utbetalingen gjelder.

Telefonsamtalen ble tatt opp og dette ble sagt ord for ord;

Arbeidsgiver; Hallo.
Meg: Hallaien.
Arbeidsgiver: hæ?
Meg:Ehm, Du jeg bare lurte på de der kronene som var til overs på lønnslippen denne gangen. Skal jeg bare overføre de tilbake til deg eller hva gjør vi der?
Arbeidsgiver; ehm....... nei?
Meg; altså den lønnslippen som kom nå, det jo ikke såvidt jeg kan forstå - er det mitt eller... Jeg tror ikke det.
Arbeidsgiver: Jo det som er der er jo, er jo, ehm.. ehm feriepengene dine.
Meg: ja men er du sikker på at alt var feriepenger?
Arbeidsgiver: det skal det nok være
Meg:Okei
Arbeidsgiver: jeg kan selvfølgelig se dobbelt på det men jeg er ganske sikker på at det skal være.. skal stemme.
meg: For meg ser det ut som at det er en lønning på 14 tusen, og resterende er feriepenger.
Arbeidsgiver: emm....
Meg: Det er jo mulighet for at jeg tar feil. Jeg vil jo ikke berettige meg på pengers om ikke er oppriktig mine.
Arbeidsgiver: nei nei, men jeg skal gå inn å se på det igjen.
Meg: det blir bare dumt nå visst det går et par måneder nå så har jeg brukt opp pengene og så plutselig får jeg beskjed om at de må tilbake da.
Arbeidsgiver: jada, klart det. - skal kikke på det nå med en gang.
Meg: Det haster ikke, har ikke tenkt å "go wild" liksom
Arbeidsgiver: Sikker hehe?
Meg: Skal ut i dag, så jeg overfører pengene til en annen konto imens
Arbeidesgiver: Jeg skal se på det igjen og gi deg en tilbakemelding på det
Meg: Vi snakkes
arbeidsgiver: Vi snakkes

Svar 2 dager senere:Har sett på nå. Det er nok skatt som er feil, for hvis du ser på hvor mye/lite skatt som er trukket ifht til opptjent ser det veldig lite ut. Jeg hadde spart på pengene i fall en skattesmell neste år.



Problemstillingen min er da;

Jeg har fått utbetalt et beløp jeg ikke forstod og tok kontakt for å få oppklaring i dette, og så vidt jeg kan forstå på svarene jeg fikk skulle dette være mine penger.

Arbeidsgiver har nå sendt meg en melding hvor han ønsker tilbakebetalt 14 tusen til sin private konto fra den 3. utbetalingen fra kravet jeg opprinnelig kom med. Dette var siste utbetaling som han betalte ut kontant.


Hvordan stiller jeg meg juridisk til dette beløpet?

- Personlig føler jeg at dette nå er mine penger. Jeg fikk en utbetaling som jeg ikke forstod, og fikk oppklaring i at dette var mine penger på både sms og telefon - så kommer arbeidsgiver tilbake 1 mnd i etterkant av oppklaringen og ønsker dem tilbake i senere tid likevel.

Er det noen her inne med litt bakgrunn i jus til å begrunne om jeg er pliktet etter loven å tilbakebetale beløpet, eller om jeg kan gi blaffen i vedkommende?

Hadde dere jobbet der selv hadde dere forstått at moralpreken på min side er unødvendig.

Om dere kunne tenke å hjelpe meg men mangler utdypende informasjon er det bare å sende en pm eller skrive i posten her. Alle samtaler som skrevet over er skrevet ord for ord slik det ble sagt i opptaket/sms.
"Øko-Terrorist"
Her har du dokumentasjon på at du reagerte på summen og ba om klarhet i utbetalingen. De bekreftet at pengene var dine. Om du velger å si at "pengene er borte, du sa de var mine" har du nok ditt på det rene. Du kan jo også nevne at du har dokumentasjon på at han bekreftet at de var dine.
Personlig så ville jeg bare gitt bængen. Du har tatt kontakt med sjefen og dobbeltsjekket. Og fikk beskjed om at alt var greit.
Case closed. At sjefen nå forsøker å få pengene tilbakeført til sin private konto lukter av svindel og bedrag. Og det virker som om det foregikk litt av hvert i regi av sjefen din. Gi faen, og behold pengene. Hva skal han gjøre med det liksom? Siden han vet han har vært involvert i masse snusk og fanteri så tenker jeg han neppe tar sjansen på å lage noe bølger. Han sitte rnok dønn stille i båten for å si det sånn.
"Øko-Terrorist"
Om han mot formodning slår seg vrang så si at du vil diskutere det med franchiset og komme tilbake til ham så holder han nok fint kjeft. Men som sagt over sitter han nok jævla stille i båten ja
Trådstarter
2 0
Jeg har nok vært litt uklar ser jeg.

Jeg fikk utbetalt kontant ettersom situasjonen dengang var "hektisk". Det var en løsning jeg så som final fra hans side. Pengene kom da både kontant og via bank overføring. Det er ikke grunn å tenke at siste utbetaling var noe annet enn fra privat lomme. Vi har aldri snakket noe mer om dette siden og saken har lagt på is. Jeg har jo antatt at jeg har fått mitt og at utfallet ikke har noe å si om det var privat eller via kiosken ettersom det var jo eieren jeg fikk penger av.

Nå får jeg derimot en utbetaling på denne lønnslippen som jeg syntes er uklar, med et overkommelig beløp likt det jeg fikk kontant. Jeg forhører meg da med dette til vedkommende om det ønskes tilbakebetaling eller hva som skal gjøres - men får som svar at det er feriepenger og mine penger såvidt jeg kunne forstå. Dette 15 dager etter utbetaling...

Hvordan stiller jeg meg da, etter denne belysningen.
Sist endret av arienalun; 30. oktober 2016 kl. 02:12.
Høres ut som arbeidsgiver muligens prøver få inn de pengene han betalte deg kontant fra egen lomme. Da vil det jo være veldig praktisk å utbetale dette som lønn til deg nå, og så få pengene tilbakebetalt til sin private konto.

Tenker på regnskap og slikt. Han må vel muligens dokumentere at han har betalt deg ut de 54000 ovenfor fagforening/franchise.

Har du tatt kontakt med fagforeningen igjen?
Sist endret av mr.roundtree; 30. oktober 2016 kl. 02:31.
Slik jeg forstår deg er du enig i at du har fått 14K mer utbetalt enn du har krav på i henhold til kontrakt. Hvorfor tenker du da at disse pengene er dine? Det er tydelig at arbeidsgiver har vært stresset og rotete, men du har ikke krav på noe mer penger av den grunn.

Dersom du har fått mer penger enn du skal ha må du selvsagt betale disse tilbake, det er ingen juridiske holdepunkter for at du har "krav" på disse bare fordi det har gått en måned og arbeidsgiver har surret litt.

Betal tilbake det du har fått for mye og gå videre med livet...
Ville personlig ikke betalt han penger. Da blir det bare enda mer rot. Sett pengene til side. Det verste som kan skje er at han går til sak for å få tilbakebetalt, noe som ikke kommer til å skje siden dette koster mye mer både penger og energimessig enn å la deg beholde pengene. At arbeidsgiver helt klart har brutt flere lover og regler samt ikke følger god regnskapsskikk stiller deg i et bedre lys. Tenk spillteori og ikke moral
Ønsker deg bedre ansettelsesforhold i framtiden.
Dersom vedkommende har hatt så lite kontroll som det fremstår her så ville eg ha dobbeltsjekket ALLE lønnslipper i forhold til skattetrekk og andre trekk. Dersom arbeidsgiver selv åpner opp for at det kan være feilkalkulert skatt du har fått feilaktig utbetalt så blir det en sak mellom deg og skattekontoret neste år - og da er det greit at du har pengene som du skulle ha blitt trekt i skatt.

Lønnslippene ville eg definitivt ha gått i sømmene - og sørg for å ta vare på disse da dette er den eneste kvitteringen du har på at du er blitt trekt i skatt. Selv om evnt arbeidsgiver ikke har betalt denne til skattekontoret så vil det da bli en sak mellom arbeidsgiver og skattekontoret - ikke deg og skattekontoret.

Lykke til.