Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3332
Hei.

Jeg vet ikke helt om dette er rette stedet å spørre på, men jeg prøver..

Jeg har nettopp startet i ny jobb. Jeg har vært i praksis i bedriften (offentlig bedrift) siden desember, og skrev under på jobbkontrakt 1. Juni.

Jeg ble syk i midten av Juli, og ordnet med sykemelding da jeg var borte i mere enn 3 dager. Jeg spurte i sykeperioden om jeg skulle få levert denne på kontoret, men fikk beskjed om at jeg bare kunne sende den i posten. Nå får jeg i ettertid vite at jeg ikke har rett på sykepenger i perioden jeg var borte, selvom jeg har sykemelding. Etter hva jeg har lest, så er det 4 uker i arbeid for å ha rett på sykepenger med sykemelding, og 2 måneder i arbeid for å ha rett på sykepenger med egenmelding.

Arb. giver står fast på at det er 2 måneder i arbeid med sykemelding, noe jeg er usikker på om faktisk stemmer da jeg har lest overalt at det er fire uker. Han mener også at det var dumt å levere den med post, og at den pga. dette kom alt for sent.

Hva har jeg rett til? Setter pris på all hjelp da jeg ikke vet hvordan jeg skal få pengene til å rekke etter neste lønning.
Nå virker det ut som at han godtar at det er fire uker som gjelder, MEN nå mener han at jeg leverte sykemeldingen alt for sent. Jeg sendte melding til han som var ansvarlig for bedriften da sjefen min var bortreist, og fikk beskjed om å sende den via post. Jeg har aldri levert en sykemelding i hele mitt liv og tenkte at dette ikke var noe problem. Jeg leste også nå at det er 14 dagers frist med å levere sykemelding.

Jeg leverte sykemeldingen 25. Juli, og han påstår at sykemeldingen kom med posten i dag. Jeg kan ikke tenke meg til at det tok nesten 2 uker å levere når jobben min ligger i kommunen rett ved siden av. Jeg føler nesten at jeg blir litt lurt her. Hadde jeg vist at det var en 14 dagers frist, hadde jeg aldri gått med på å levere den pr. post. Jeg har heller ikke troa på at det tok nesten 2 uker å sende den, når leveringstiden på post er 1-3 virkedager.....
Virker helt urimelig. Snakk med tillitsvalgt.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av Sparklefart Vis innlegg
...når leveringstiden på post er 1-3 virkedager.....
Vis hele sitatet...
Når det gjelder postsendinger er det vanlig å forholde seg til "postlagt", og da antar man at forsendelsen er mottaker i hende innen normal postgang. Det har ikke vært store avvik på postgangen såvidt jeg har fått med meg i mediene, i det siste, med unntak av det flyet som datt ned (var det i våres).

Så - hvorfor har du postlagt denne fremfor å levere personlig. Utifra hva du skriver, virker det som at du ikke bor i umiddelbar nærhet av arbeidsstedet. Det er da ikke urimelig at du sender denne per post i utgangspunktet. Ihvertfall ikke når din fungerende leder ba om det.

Når det gjelder sykemelding/egenmelding, så blir man normalt sett sykemeldt fra den dagen man har levert egenmelding. Typisk, du blir syk mandag og ringer inn egenmelding. Tirsdag får du time hos legen, og blir sykemeldt i X dager, fra mandag (første fraværsdag).

Når jeg jobbet litt med HR for mange år siden var det 6 uker på egenmelding, og 4 uker på sykemelding.

Dette er bare tull. Du har gjort slik du har fått beskjed om, og skal ikke lastes for dette. Om leder ønsker å statuere et eksempel, får han gjøre det ovenfor fungerende leder, som i så fall har gitt deg dårlig veiledning til dette.

Ta en rask prat med tillitsvalgt, og se hva han sier. Ta også en prat med han som var fungerende leder, og se hva han sier. Til slutt går du til sjefen og sier at du føler dette ble helt feil. Si at du er lei deg for at det ble som det ble, og at du håper dere kan løse dette på en god måte. Om ikke det hjelper, fagforening.
"Øko-Terrorist"
Sitter tilfeldigvis på vakt nå med min tillitsvalgt, viste han dette og han ristet bare på hodet. "Dette er ikke ok, hadde det vært her hadde det blitt rabalder" kom som svar.