Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3409
Hei.

Jeg har et mindre pengebeløp plassert i aksjer hos et meglerfirma utenfor Norge. Det jeg lurer på er om namsmannen eller andre har myndighet til å selge aksjene og ta ut verdiene?
Om du har tvangstrekk el så kan namsmann og andre myndigheter ta beslag/arrest/tvangssalg i dine verdier, kontantinnskudd, bolig, eiendom, verdipapirer etc.
Om namsmannen finner ut at du har disse aksjene så vil de kunne kreve salg og ta arrest i salgssum. Regner med at det ikke er noen automatikk i at utenlandske meglerfirma rapporter inn til norske myndigheter, så det er vel lite trolig at disse aksjene blir funnet om du ikke oppgir dem selv. Du er jo pålagt å gjøre rede for alle verdier i slike saker, men det blir nå opp til deg hva du velger å rapportere inn.
Sist endret av frtoretang; 4. august 2016 kl. 17:24.
Takk for svar frtoretang!

Aksjer er bare noe jeg holder på med fordi jeg synes det er gøy, så jeg investerer svært lite penger i kjøp og salg. Skulle det motformodning bli sånn at jeg skulle få igjen høy avkasting, så vil jeg selvfølgelig rapportere dette.

Både fordi jeg da vil betale skatt av inntjeningen, og at jeg vil gjøre opp gjelden min.

Jeg har hørt/lest at namsmannen kun har myndighet til å inndrive verdier innenfor Norge, men det kan jo være at det er samarbeid mellom ulike namsmenn i de ulike landene som hjelper hverandre?

Noen som har informasjon om dette?

Setter stor pris på svar
Neida namsmannen kan suge fatt i deg uansett hvor du bor. Men om du bor utenlands så mener jeg å huske at kravene er at evt. trekk eller beslag av eiendom etc må gå gjennom den lokale namsmann eller tilsvarende myndighet. Akkurat det kan være en utfordring, spesielt i enkelte land.

Har hort om en som flyttet til spania og som endte opp gjeldsfri fordi kravene mot mannen ikke ble gjort rettskraftige da kreditorer ikke kom gjennom i systemet i Spania. Er en regel om at et krav må fornyes så og så ofte for å ikke bli ugyldig.