Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4765
Hei
Har hatt litt ferie i jula. Tok meg ferie fra 22.des til 27.des, men måtte visst ta å søke om dette som permisjon uten lønn.
Jeg begynte i august så har jo ikke jobbet så lenge, men skal vel uansett ha betalte fri dager? Jobber i en kommune hvis det har noe å si.

Noen som vet hvordan det er med lærlinger og ferie? Evt vet om noen jeg kan kontakte.
Er sjefen min som sa dette så hjelper ikke å si jeg skal høre med han når jeg allerede har gjort det
Er ikke snakk om allverdens penger, men er jo kjedelig å bli snytt hvis det er det som er saken, men jeg aner ikke.

Takker for alle svar
Du må opparbeide deg feriedager som alle andre.
Ja, er ikke det noe sånt at man får 2 ferie dager for hver måned man har jobbet?
Du opparbeider deg feriedager året før du bruker dem. Dvs, du opparbeider deg ferie i 2010 til å bruke i 2011
Siden du ikke jobbet i 2009, har du ingen ferie tilgode i 2010.
Normalen er rett til 5 ukers ferie, hvor bedriften plasserer 4 av de fra midtsommeren og utover, den siste uka kan du velge eller fordele selv, uten lønn med mindre du har jobbet deg opp til det ( såkalt timebank )

Utover det er det opp til bedriften om de vil gi deg fri eller ikke uten lønn.

Legger merke til at du jobber i Kommunen, kan jo være de har andre ordninger?
Statlig ansatte har diverse andre ordninger enn andre ser du.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Du opparbeider deg feriedager året før du bruker dem. Dvs, du opparbeider deg ferie i 2010 til å bruke i 2011
Siden du ikke jobbet i 2009, har du ingen ferie tilgode i 2010.
Vis hele sitatet...
Det Waffaz sier her er helt riktig!

Og det betyr også at du får lite ferie i 2011, da du kun har opparbeidet deg ferie fra aug-des i 2010!
Sist endret av Torepia; 31. desember 2010 kl. 12:11.
Sitat av Torepia Vis innlegg
Det Waffaz sier her er helt riktig!

Og det betyr også at du får lite ferie i 2011, da du kun har opparbeidet deg ferie fra aug-des i 2010!
Vis hele sitatet...
Stemmer. Men ettersom man "har rett på" 5 uker ferie, kan man ta 5 uker. Men da blir det som går utover hva man har opparbeidet seg uten lønn.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
En annen ting å tenke over er feriepenger - hvis du ikke jobbet foregående år men skal ha fem uker ferie vil du ikke få noen utbetaling i juni, og noe dempet utbetaling i juli. Permisjon uten lønn høres ganske greit ut for meg, så har du "gjort opp" med en gang uten å trenge å tenke på hva som skjer senere.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Stemmer. Men ettersom man "har rett på" 5 uker ferie, kan man ta 5 uker. Men da blir det som går utover hva man har opparbeidet seg uten lønn.
Vis hele sitatet...
Er det mulig å akkumulere feriedagene til året etterpå? (Jeg har rett på 5 uker i 2011, men bruker ikke de før 2012, derfor tar jeg 10 ukers ferie) ???
Sitat av Hybelkanin1 Vis innlegg
Er det mulig å akkumulere feriedagene til året etterpå? (Jeg har rett på 5 uker i 2011, men bruker ikke de før 2012, derfor tar jeg 10 ukers ferie) ???
Vis hele sitatet...
Den vanlige regelen er at det er lov å overflytte 14 dager fra ett år over til ett annet. Her hvor jeg jobber kan jeg f.eks flytte 14 dager fra 2011 til 2012, og bruke 14 dager fra 2013 i 2012 teoretisk sett, slik at det blir da 9 uker totalt. Hvordan det vil gå i praksis er noe annet, iom at man må jo faktisk avtale ferien med arbeidsgiver slik at det passer med arbeidet.
Overskuddsmateriell
Siden du er lærling så har du timelønn og ikke fastlønn som en fastansatt. altså du får betalt for de timene du var på jobb i normal arbeidstid, mens en fastansatt får delt opp årslønna i 12 deler og får like mye hver mnd uavhenging av hellidager og slikt som tilfaller arbeidsdager. her snakker vi ikke om bonuser og overtid.

da hos en fastansatt vil da bedriften holde igjen feriepenger tilsvarende det du skal i lønn de dagene de er borte. Mens du som er på timelønn får utbetalt alt av feriepenger og må selv spare de så du kan bruke av de pengene de dagene du har ferie. Altså du skal bruke av de feriepengene du fikk utbetalt i juni i fjord (2010). jobbet du ikke i 2009 så du fikk krav på feriepenger så er det "ditt problem".

Henger du med?



Litt Offtopic:
Hvis du har mulighet til å ta ut avspasering som lærling lønner det seg sansynlig vis ikke for deg å gjøre det.

Jobber du overtid og tar ut det i lønn får du utbetalt hjelpearbeiderlønn, og tar permisjon uten lønn blir du trukket i lærlingelønna
Jobber du overtid og tar ut overtidsbetalinga som avspasering får du kun utbetalt som lærling de timene siden det er avspasering

Jobbet selv i en privat bedrift med over 1000 ansatte som da nesten blir like byråkratstyrt.
Sist endret av Bullhill; 4. januar 2011 kl. 16:00.
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Siden du er lærling så har du timelønn og ikke fastlønn som en fastansatt. altså du får betalt for de timene du var på jobb i normal arbeidstid, mens en fastansatt får delt opp årslønna i 12 deler og får like mye hver mnd uavhenging av hellidager og slikt som tilfaller arbeidsdager. her snakker vi ikke om bonuser og overtid.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke i mitt tilfelle. Jeg har fastlønn og er lærling. Ikke noe timesbetalt her.

Edit; Bare for å legge til, så jobber jeg i det offentlige.
Sist endret av Waffaz; 4. januar 2011 kl. 16:12.