Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 2245
Sakset ut fra avisa:

Kommunen advarer om nytt stoff: Flere overdoser den siste tida.

I løpet av de siste par ukene har det vært flere henvendelser til Steinkjer interkommunale legevakt om rusrelaterte overdoser enn normalt.

Ifølge pressemeldingen er de også kjent at det har vært minst en annen hendelse ellers på Innherred så langt.

– Dette kan sees i sammenheng med at det har kommet et nytt stoff på markedet, metonitazen. Ingen former for metonitazen er lovlig å bruke i Norge. Stoffene er svært sterke. Det er derfor fare for livstruende forgiftning, pustestans, overdose og død ved bruk. Rusmiddelet selges illegalt og inntas i ulike former som piller, væske, røyk, vapeolje, injeksjon og sniffing, skriver kommunen.

Politiet opplyser at de har etterretningsinformasjon på at stoffet har dukket opp i området den helt siste tida.

– Det er etablerte rusmiljø på Innherred, og det er slik sett kjent at det er tilgjengelighet på narkotika. Samtidig har politiet også etterretningsinformasjon på at det etablerte rusmiljøet kan ha blitt mer kyniske på å selge narkotika til yngre lag av samfunnet, står det i pressemeldingen.

– Bruk av vapeoljer ved «vaping» er et fenomen man ser både hos voksne og yngre, og man vet at det også omsettes vapeoljer på svartebørs på Innherred. Dette kan gi grunn for bekymring.

Utviklingen beskrives som foruroligende, og kommunen ber alle være ekstra oppmerksomme i tida framover.

– Vi har ingen å miste, fastslås det i pressemeldingen.
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En viss selger på et slags marked basert på internett, selger Oxy som egentlig er metonitazen. Håper ingen har lagt på røret pga denne idioten av en selger..
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
En viss selger på et slags marked basert på internett, selger Oxy som egentlig er metonitazen. Håper ingen har lagt på røret pga denne idioten av en selger..
Vis hele sitatet...
Ser ingenting galt i å selge dette stoffet, men å selge det som oxy bør straffes hardt. Det er ett under om ingen har lagt inn årene.

Er det disse M30 pillene da, eller?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ser ingenting galt i å selge dette stoffet, men å selge det som oxy bør straffes hardt. Det er ett under om ingen har lagt inn årene.

Er det disse M30 pillene da, eller?
Vis hele sitatet...
Ser du ingenting galt i å selge et stoff som er kraftigere en fentanyl og ikke brukes i Norge pga det er vanskelig å dosere forskjell på medisinsk bruk å overdose?
Såklart er det Steinkjer. Forundrer meg ikke i d hele tatt med tanke på hvor utbredt rusproblemer er der.
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Såklart er det Steinkjer. Forundrer meg ikke i d hele tatt med tanke på hvor utbredt rusproblemer er der.
Vis hele sitatet...
Det er også overdosedødsfall fra Halden.

Stoffet, som opprinnelig ble testet ut med tanke på bruk som medikament i Sveits på 50-tallet, sirkulerer nå rundt omkring i landet.

– Det ble aldri markedsført, fordi det er så liten forskjell på en terapeutisk dose og en forgiftningsdose, sier overlege Merete Vevelstad ved seksjon for rettstoksikologisk fortolkning på Oslo universitetssykehus til TV 2.

Kilde
Derfor er mener jeg det er galt å selge det om det skulle være uklart.
Sist endret av NokErNok; 12. desember 2023 kl. 15:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Ser du ingenting galt i å selge et stoff som er kraftigere en fentanyl og ikke brukes i Norge pga det er vanskelig å dosere forskjell på medisinsk bruk å overdose?
Vis hele sitatet...
Jepp. Hva er problemet? Skal vi diskriminere på grunn av styrkegrad så er det mange andre stoffer vi må luke bort også.

Det er ingen problem å dosere stoffer som dette så lenge man vet hvilket stoff det er.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jepp. Hva er problemet? Skal vi diskriminere på grunn av styrkegrad så er det mange andre stoffer vi må luke bort også.

Det er ingen problem å dosere stoffer som dette så lenge man vet hvilket stoff det er.
Vis hele sitatet...
Du kan slutte å være kranglefant på prinsipp. De fleste besitter hverken kunnskapen eller utstyret for å dosere ting som karfentanil eller andre stoffer med dødelig potens i noen skarve milligram. Vi har nok av dødsfall for å motbevise deg.

Jeg reagerer også på bruket av ordet "diskriminere", som om dette psykoaktive stoffet besitter rettigheter på et vis, det gjør bare argumentet ditt enda mer latterlig.
Sist endret av Dodecha; 12. desember 2023 kl. 18:19.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jepp. Hva er problemet? Skal vi diskriminere på grunn av styrkegrad så er det mange andre stoffer vi må luke bort også.

Det er ingen problem å dosere stoffer som dette så lenge man vet hvilket stoff det er.
Vis hele sitatet...
Av nysgjerrighet, hvilken andre stoffer er det vi prater om her?
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Du kan slutte å være kranglefant på prinsipp. De fleste besitter hverken kunnskapen eller utstyret for å dosere ting som karfentanil eller andre stoffer med dødelig potens i noen skarve milligram. Vi har nok av dødsfall for å motbevise deg.

Jeg reagerer også på bruket av ordet "diskriminere", som om dette psykoaktive stoffet besitter rettigheter på et vis, det gjør bare argumentet ditt enda mer latterlig.
Vis hele sitatet...
Ikke vær så vanskelig da, hvis du har vann i springen og vekt med to desimaler så kan du dosere karfentanil også, disse stoffene MÅ doseres volumetrisk.

Dødsfallene kommer hovedsakelig av folk som har kjøpt stoffene innpakket som noe annet, slik som det er i dette tilfellet også da stoffet selges som oxy. Blir det derimot blitt solgt som nøyaktig det stoffet det er så blir situasjonen en helt annen.

Gud forby at vi ble frarøvet muligheten til å bruke f.eks LSD på grunn av at folk solgte det som noe annet.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke vær så vanskelig da, hvis du har vann i springen og vekt med to desimaler så kan du dosere karfentanil også, disse stoffene MÅ doseres volumetrisk.

Dødsfallene kommer hovedsakelig av folk som har kjøpt stoffene innpakket som noe annet, slik som det er i dette tilfellet også da stoffet selges som oxy. Blir det derimot blitt solgt som nøyaktig det stoffet det er så blir situasjonen en helt annen.

Gud forby at vi ble frarøvet muligheten til å bruke f.eks LSD på grunn av at folk solgte det som noe annet.
Vis hele sitatet...
Du må ta opptil rundt 100 mg LSD for at det skal være dødelig.

Kilde: https://rusopplysningen.no/lsd

Kan ikke sammenlignes med f.eks. Fentanyl og dette stoffet i det hele tatt.
Trådstarter
Hele poenget her er vel at det er såpass nytt at folk ikke har peiling eller at det går for å være noe annet/blandes med noe annet.

Om du er tom for hva enn en dag, tenk deg om før du kjøper av han nye, en fetthåra fyr i 30-åra, med skitten joggebukse og en do uten dobørste.
Sist endret av Asket; 12. desember 2023 kl. 19:15.
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Asket Vis innlegg
Hele poenget her er vel at det er såpass nytt at folk ikke har peiling eller at det går for å være noe annet/blandes med noe annet.

Om du er tom for hva enn en dag, tenk deg om før du kjøper av han nye, en fetthåra fyr i 30-åra, med skitten joggebukse og en do uten dobørste.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke uenig med deg, det er totalt ansvarsløst å selge dette som oxy. Jeg har absolutt ingenting til overs for det, og jeg håper de som selger dette blir straffet før (flere) liv går tapt.

Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Du må ta opptil rundt 100 mg LSD for at det skal være dødelig.

Kilde: https://rusopplysningen.no/lsd

Kan ikke sammenlignes med f.eks. Fentanyl og dette stoffet i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Altså hvis alt annet en døden er innafor så er det fort mange stoffer som blir veldig trygge…
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke vær så vanskelig da, hvis du har vann i springen og vekt med to desimaler så kan du dosere karfentanil også, disse stoffene MÅ doseres volumetrisk.

Dødsfallene kommer hovedsakelig av folk som har kjøpt stoffene innpakket som noe annet, slik som det er i dette tilfellet også da stoffet selges som oxy. Blir det derimot blitt solgt som nøyaktig det stoffet det er så blir situasjonen en helt annen.

Gud forby at vi ble frarøvet muligheten til å bruke f.eks LSD på grunn av at folk solgte det som noe annet.
Vis hele sitatet...
Da må du vite nøyaktig styrke og det vet man aldri på svarte markedet. Som sagt er potensen til den type legemiddel litt av grunnen til at det ikke blir bruk i f. eks Norge. Så når sykehus sliter med å dosere så skal en uten særlig kunnskaper om faget klare det med vann i springen?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke vær så vanskelig da, hvis du har vann i springen og vekt med to desimaler så kan du dosere karfentanil også, disse stoffene MÅ doseres volumetrisk.

Dødsfallene kommer hovedsakelig av folk som har kjøpt stoffene innpakket som noe annet, slik som det er i dette tilfellet også da stoffet selges som oxy. Blir det derimot blitt solgt som nøyaktig det stoffet det er så blir situasjonen en helt annen.

Gud forby at vi ble frarøvet muligheten til å bruke f.eks LSD på grunn av at folk solgte det som noe annet.
Vis hele sitatet...
Vanskelig? slik tåpelig argumentering kan du droppe med en gang.
Sammenligningen med LSD er totalt tankeløs, det er registrerte tilfeller av folk som tok nesten et helt gram med ren LSD uten varige mén.

Din kunnskap om disse stoffene vakler man, du kan ikke sammenligne dødelige opioider og opiater mot etablerte psykedelika med lang brukstid og en massiv terapeutisk indeks.

At du påstår at karfentanil kan doseres med vann så håper jeg ingen hører på slike råd fra deg. Hintet er at vann ikke kan garantere en homogen løsning. Vi har et tilfelle av nettopp slikt her på forumet, da en bestillte bromo dragonfly. Han tok faktisk steget med å blande ut stoffet i en løsning ofte brukt i legemiddelindustrien, alikevell hadde en konsentrasjon av stoffet hopet seg opp i en pumpe og ei jente døde.

En av trådene om saken.
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har ikke gitt noen råd, så det er strengt tatt ingen råd å følge utenom å la være å pushe ting med feil drakt på. Du diskriminerer mot stoffer av den enkle grunn at det er sterkere enn andre lignende stoffer og det mener jeg blir feil.

Er du like i mot fentanyl også? Hvis du sier ja så forstår jeg hvor du kommer fra, men hvis ikke så skjønner du selv at det blir tåpelig å skulle fordømme ting på bakgrunn av folks uvitenhet og mangel på evner.

Jeg husker godt styret rundt bromo-dragonfly, ingen av de folka burde ha tilgang på høypotente stoffer, men det er fint med en posterchild man kan bruke i argumenteringen sin. Hadde du stolt på å la noen av dem dosere deg med LSD? Neppe.. Selv om man ikke dævver så er en overdose lite hyggelig.

Alt jeg prøver å si er at det er en skam at noen selger dette livsfarlige stoffet som oxy, på samme måte som det er en skam at fentanyl selges som oxy og heroin.
Folk som bidrar til å muliggjøre dette burde få sin straff da det kommer til å føre til dødsfall om det ikke allerede har krevd liv.
Det er ikke stoffet i seg selv jeg har noe i mot, men måten det distribueres på.
Opphopning av virkestoff kan skje ved hvilket som helst stoff når man gjenbruker utstyr, det er helt uforsvarlig når man håndterer slike stoff. At disse barna ikke tok forhåndsreglene får være på deres egen kappe, men det gjør det ikke noe mindre trist, derfor er det viktig at man har den nødvendige kunnskapen slik at man kan minimere risikoen. Den får man ikke ved å skape enda mer frykt rundt det.

Tenk på alle stoffene vi går glipp av hvis vi skal la oss stoppe på grunn av at andre har vært uforsiktige.

Ble litt rot her, men føler at det strengt tatt skulle vært unødvendig å ha denne diskusjonen, det er ikke stoffet som gjør feil, det er uvitenheten.
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Da må du vite nøyaktig styrke og det vet man aldri på svarte markedet. Som sagt er potensen til den type legemiddel litt av grunnen til at det ikke blir bruk i f. eks Norge. Så når sykehus sliter med å dosere så skal en uten særlig kunnskaper om faget klare det med vann i springen?
Vis hele sitatet...
Når man ikke vet renheten på stoffet så går man alltid ut i fra at den er 100%, da får man ingen overraskelser.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når man ikke vet renheten på stoffet så går man alltid ut i fra at den er 100%, da får man ingen overraskelser.
Vis hele sitatet...
Man kan fortsatt få det med det stoffet. Du ignorer totalt hva overlege Merete Vevelstad sier om stoffet som jeg har poengtert iallfall en gang ovenfor her.
"– Det ble aldri markedsført, fordi det er så liten forskjell på en terapeutisk dose og en forgiftningsdose". Er det fortsatt trygt? Det kan heller ikke sammenlignes med fentanyl.
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Man kan fortsatt få det med det stoffet. Du ignorer totalt hva overlege Merete Vevelstad sier om stoffet som jeg har poengtert iallfall en gang ovenfor her.
"– Det ble aldri markedsført, fordi det er så liten forskjell på en terapeutisk dose og en forgiftningsdose". Er det fortsatt trygt? Det kan heller ikke sammenlignes med fentanyl.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk PM med advarsel mot min deltagelse i denne tråden, så jeg kommer ikke til å delta etter dette, men ja, det er mange stoffer som aldri har blitt markedsført på det grunnlaget, mange av dem selges i dag som RC’er, og noen er til og med kommet inn i legemiddelindustrien igjen.
Hvilke overraskelser mener du man kan få når man går ut i fra at det holder maks styrkegrad? Selvsagt kan man bli overrasket over masse annet, men da blir man i det minste ikke overrasket over at stoffet er renere enn det er, så man kan se bort i fra overraskelser med akkurat det.

Kan du utdype hvorfor du mener det ikke kan sammenlignes med fentanyl? Jeg er for så vidt ganske enig, men det er også dette som gjør at jeg er for stoffer som dette.

Takk for meg, var ikke meningen å såre noen, jeg syntes bare vi legger litt mye ansvar på selve stoffet.
Du forstår tydeligvis ikke hva som ligger i "liten forskjell på en terapeutisk dose og en forgiftningsdose". Tenk deg et stoff hvor det er liten til null effekt før du har fått i deg en dose på 1x. Ved 1.5x er du død. Høres det ut som et trygt preparat? Det er problemstillingen dette handler om...
Og du har heller ikke tenkt gjennom dette med styrkegrad. Det finnes stoffer som er tusenvis av ganger sterkere enn morfin. Du har ingen mulighet til å vurdere styrke, ting kan være 100x sterkere enn du tror. Og da vil det du tror er en trygg dose være nokk til å senke en elefant.
Ikke bra det her,men jeg syntes det er rart markedet ikke flommer over av fentanyl å de stoffene her som det gjør i usa.Ikke for at jeg vil ha det,men folk er kyniske å kan ikke helt se hva som skiller Europa fra USA her.
Sitat av JayHova Vis innlegg
Ikke bra det her,men jeg syntes det er rart markedet ikke flommer over av fentanyl å de stoffene her som det gjør i usa.Ikke for at jeg vil ha det,men folk er kyniske å kan ikke helt se hva som skiller Europa fra USA her.
Vis hele sitatet...
Mer populært i USA fordi det bor flere i USA og regelverket er annerledes der.

For ikke å snakke om at uansett hvor kynisk selgeren er så tjener de ikke noe på døde kunder, og i et land som Norge, som har kun 5 millioner innbyggere så har ikke selgerne råd til å forgifte kundene sine. Det har de derimot i USA, hvor det bor over 300 millioner.
Sist endret av einsteindragon; 12. desember 2023 kl. 23:08.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Mer populært i USA fordi det bor flere i USA og regelverket er annerledes der.

For ikke å snakke om at uansett hvor kynisk selgeren er så tjener de ikke noe på døde kunder, og i et land som Norge, som har kun 5 millioner innbyggere så har ikke selgerne råd til å forgifte kundene sine. Det har de derimot i USA, hvor det bor over 300 millioner.
Vis hele sitatet...
Vell,nå har det seg at vi får gjerne de samme produktene som ellers sirkulerer i Europa,å da er markedet veldig stort.

Er jo ikke sånn At de fleste som får i seg fentanyl i statene stryker med helt plutselig å det er ganske så utbredt..så en viss peiling må de som mekker istand det her ha
Sist endret av JayHova; 12. desember 2023 kl. 23:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av JayHova Vis innlegg
Vell,nå har det seg at vi får gjerne de samme produktene som ellers sirkulerer i Europa,å da er markedet veldig stort.

Er jo ikke sånn At de fleste som får i seg fentanyl i statene stryker med helt plutselig å det er ganske så utbredt..så en viss peiling må de som mekker istand det her ha
Vis hele sitatet...
Nei, men i USA er det enklere å få slikt på resept også.
Sist endret av einsteindragon; 13. desember 2023 kl. 00:18.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Nei, men i USA er det enklere å få slikt på resept også.
Vis hele sitatet...
Fentanylen som florerer i usa kommer ikke fra noens resept
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Du forstår tydeligvis ikke hva som ligger i "liten forskjell på en terapeutisk dose og en forgiftningsdose". Tenk deg et stoff hvor det er liten til null effekt før du har fått i deg en dose på 1x. Ved 1.5x er du død. Høres det ut som et trygt preparat? Det er problemstillingen dette handler om...
Og du har heller ikke tenkt gjennom dette med styrkegrad. Det finnes stoffer som er tusenvis av ganger sterkere enn morfin. Du har ingen mulighet til å vurdere styrke, ting kan være 100x sterkere enn du tror. Og da vil det du tror er en trygg dose være nokk til å senke en elefant.
Vis hele sitatet...
Jo, det har jeg virkelig tenkt igjennom, så jeg tror det er du som må tenke igjennom det en gang til før du legger ord i kjeften på meg. Jeg sier at så lenge du går ut i fra at stoffet er 100% rent så får du ingen slike overraskelser, da spiller det ingen rolle om stoffet har 75x morfins styrke eller 1000x. Det kan aldri bli sterkere enn 100%.
Derfor vil aldri en dose jeg tror er trygg være nok til å senke en elefant, men hvis det skulle skjedd så hadde det iallfall vært av andre årsaker enn akkurat det.

Jo, jeg forstår veldig godt hva som ligger i det, det er heller ikke unikt for dette opioidet. Det er ikke ett nytt fenomen at folk dævver av stoffer i den klassen, mesteparten skjer på grunn av uvettig bruk eller på grunn av måten stoffet selges, ikke på grunn av at stoffet er så uforutsigbart. Disse pillene som selges? Det er helt bak mål spør du meg. Det er russisk roulette, da overlater du jo kontrollen til noen andre. Men! Bare det at dette faktisk blir solgt i pilleform tyder jo på at det faktisk er fult mulig å bruke dette stoffet, så hvis folk klarer å lage piller av det.. tror du ikke det er mulig å bruke det forholdsvis trygt i en kontroller setting? (F.eks med volumetrisk dosering og gode forhåndsregler)

Kan nevne at jeg hadde en liten periode for mange år siden hvor jeg brukte ett ganske høypotent opioid, dette var riktignok bare rett rundt 100 ganger mer potent enn morfin, men det er mer en nok til å kunne ta livet av de fleste som leker med det uten riktige forhåndsregler, så jeg snakker ut i fra en viss begrenset erfaring. Alt av opioider kan drepe deg, men det er så klart litt skumlere når mengden som skal til blir mikroskopisk.

Jeg er heldigvis godt ferdig med det kapittelet av livet, men ikke på mitt værste ville jeg funnet på å ta disse pillene som nevnes lengre oppe! Hold dere unna folkens, hvis dere absolutt skal leke med slike stoffer så bør dere skaffe rent virkestoff, men det er også en lek med livet med mindre du vet hva du holder på med. En opphoping av virkestoff som Dodecha nevner er bare en av mange ting som kan gå galt selv om man gjør «alt» riktig.
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av JayHova Vis innlegg
Fentanylen som florerer i usa kommer ikke fra noens resept
Vis hele sitatet...
Stemmer, er vell lenge siden det var snakk om vanlig fentanyl også, er vell for det meste diverse fentanyl-analoger med varierende styrkegrad, effekter og halveringstid.
Det meste kombineres med noe som heter Xylazine nå, ett stoff det ikke finnes noen motgift mot, og det er heller ikke ment for mennesker. Det bryter ned kroppen på bare noen få måneder/år, og man ender opp med svære sår over hele kroppen(ikke bare der man injiserer).
Det fører visstnok til kraftig diabetes også på toppen av alt, så det er en slags perfekt storm for lidelse. Amputeringer og så videre…
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jo, det har jeg virkelig tenkt igjennom, så jeg tror det er du som må tenke igjennom det en gang til før du legger ord i kjeften på meg. Jeg sier at så lenge du går ut i fra at stoffet er 100% rent så får du ingen slike overraskelser, da spiller det ingen rolle om stoffet har 75x morfins styrke eller 1000x. Det kan aldri bli sterkere enn 100%.
Derfor vil aldri en dose jeg tror er trygg være nok til å senke en elefant, men hvis det skulle skjedd så hadde det iallfall vært av andre årsaker enn akkurat det.

Jo, jeg forstår veldig godt hva som ligger i det, det er heller ikke unikt for dette opioidet. Det er ikke ett nytt fenomen at folk dævver av stoffer i den klassen, mesteparten skjer på grunn av uvettig bruk eller på grunn av måten stoffet selges, ikke på grunn av at stoffet er så uforutsigbart. Disse pillene som selges? Det er helt bak mål spør du meg. Det er russisk roulette, da overlater du jo kontrollen til noen andre. Men! Bare det at dette faktisk blir solgt i pilleform tyder jo på at det faktisk er fult mulig å bruke dette stoffet, så hvis folk klarer å lage piller av det.. tror du ikke det er mulig å bruke det forholdsvis trygt i en kontroller setting? (F.eks med volumetrisk dosering og gode forhåndsregler)

Kan nevne at jeg hadde en liten periode for mange år siden hvor jeg brukte ett ganske høypotent opioid, dette var riktignok bare rett rundt 100 ganger mer potent enn morfin, men det er mer en nok til å kunne ta livet av de fleste som leker med det uten riktige forhåndsregler, så jeg snakker ut i fra en viss begrenset erfaring. Alt av opioider kan drepe deg, men det er så klart litt skumlere når mengden som skal til blir mikroskopisk.

Jeg er heldigvis godt ferdig med det kapittelet av livet, men ikke på mitt værste ville jeg funnet på å ta disse pillene som nevnes lengre oppe! Hold dere unna folkens, hvis dere absolutt skal leke med slike stoffer så bør dere skaffe rent virkestoff, men det er også en lek med livet med mindre du vet hva du holder på med. En opphoping av virkestoff som Dodecha nevner er bare en av mange ting som kan gå galt selv om man gjør «alt» riktig.
Vis hele sitatet...
Du ignorerer jo Dodecha sin påstand om at vann ikke nødvendigvis gir en homogen løsning. Nettopp hele argumentet ditt hviler jo på dette. Ikke at det har mye å si uansett. Folk i rusmiljøet er ikke akkurat kjent for nøyaktige doseringer.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har ikke gitt noen råd, så det er strengt tatt ingen råd å følge utenom å la være å pushe ting med feil drakt på. Du diskriminerer mot stoffer av den enkle grunn at det er sterkere enn andre lignende stoffer og det mener jeg blir feil.
Vis hele sitatet...
Hva intensjonen din kan være er nå så men du står her å bagateliserer dødelige stoffer med høy potens og avfeier bekymringer vi legger frem med avvisende bemerkninger som "Slutt å vær så vanskelig da" og at det bare er å måle ting volumetrisk. Igjen bruker du ordet diskriminere, det er fremdeles et ord brukt for å beskrive det å handle mot noen basert på tilhørighet til en gruppe, i samfunnsrettighetsøyemed. Det er godt du liker stoff altså men de har ikke rettigheter.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er du like i mot fentanyl også? Hvis du sier ja så forstår jeg hvor du kommer fra, men hvis ikke så skjønner du selv at det blir tåpelig å skulle fordømme ting på bakgrunn av folks uvitenhet og mangel på evner.
Vis hele sitatet...
Nei, fentanyl har medisinsk applikasjon, men det har ingenting å gjøre i hendene på amatører, slik resten av stoffene vi snakker om.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg husker godt styret rundt bromo-dragonfly, ingen av de folka burde ha tilgang på høypotente stoffer, men det er fint med en posterchild man kan bruke i argumenteringen sin. Hadde du stolt på å la noen av dem dosere deg med LSD? Neppe.. Selv om man ikke dævver så er en overdose lite hyggelig.


Alt jeg prøver å si er at det er en skam at noen selger dette livsfarlige stoffet som oxy, på samme måte som det er en skam at fentanyl selges som oxy og heroin.
Folk som bidrar til å muliggjøre dette burde få sin straff da det kommer til å føre til dødsfall om det ikke allerede har krevd liv.
Det er ikke stoffet i seg selv jeg har noe i mot, men måten det distribueres på.
Opphopning av virkestoff kan skje ved hvilket som helst stoff når man gjenbruker utstyr, det er helt uforsvarlig når man håndterer slike stoff. At disse barna ikke tok forhåndsreglene får være på deres egen kappe, men det gjør det ikke noe mindre trist, derfor er det viktig at man har den nødvendige kunnskapen slik at man kan minimere risikoen. Den får man ikke ved å skape enda mer frykt rundt det.

Tenk på alle stoffene vi går glipp av hvis vi skal la oss stoppe på grunn av at andre har vært uforsiktige.

Ble litt rot her, men føler at det strengt tatt skulle vært unødvendig å ha denne diskusjonen, det er ikke stoffet som gjør feil, det er uvitenheten.
Vis hele sitatet...
Ja vi er alle enige i at stoffer ikke burde selges under andre navn, eller utgis for å være andre stoffer, det har aldri vært poenget og jeg skjønner ikke hvorfor du repeterer det igjen og igjen. Vi reagerer på at du bagateliserer dødeligheten av stoff.

Men det er da besynderlig at du nå mener at visse stoffer ikke skal i hendene på folk flest, er det ikke nettopp det du argumenterer mot?


Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg fikk PM med advarsel mot min deltagelse i denne tråden, så jeg kommer ikke til å delta etter dette, men ja, det er mange stoffer som aldri har blitt markedsført på det grunnlaget, mange av dem selges i dag som RC’er, og noen er til og med kommet inn i legemiddelindustrien igjen.
Hvilke overraskelser mener du man kan få når man går ut i fra at det holder maks styrkegrad? Selvsagt kan man bli overrasket over masse annet, men da blir man i det minste ikke overrasket over at stoffet er renere enn det er, så man kan se bort i fra overraskelser med akkurat det.

Kan du utdype hvorfor du mener det ikke kan sammenlignes med fentanyl? Jeg er for så vidt ganske enig, men det er også dette som gjør at jeg er for stoffer som dette.

Takk for meg, var ikke meningen å såre noen, jeg syntes bare vi legger litt mye ansvar på selve stoffet.
Vis hele sitatet...
Du fikk en PM med advarsel om at det du driver med nå er på grensa til misbruk av anonymfunksjonen. Du kommer her og serverer ting du vet ikke aksepteres: å bagatelisere farligheten av stoff. Det å prøve å leke martyr kan du droppe.
Sitat av JayHova Vis innlegg
Fentanylen som florerer i usa kommer ikke fra noens resept
Vis hele sitatet...
Nei, det stemmer nok. Men opioder generelt er mye lettere å få utskrevet i USA. Derfor de har en hel opioid epidemi der nå.

Tenker spesielt på oxycodone.

Er nok mange der som også får utskrevet fentanyl selv om den du får på gaten hovedsakelig ikke kommer fra apoteket.

Noe jeg er kritisk til er at her i Norge er det også veldig vanskelig å få utskrevet opioid motgift. Altså Nalokson.
Lettere å få utskrevet Morfin og Oxy, faktisk. Etter min erfaring.
Sist endret av einsteindragon; 13. desember 2023 kl. 11:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
...Vi reagerer på at du bagateliserer dødeligheten av stoff...


..Du kommer her og serverer ting du vet ikke aksepteres: å bagatelisere farligheten av stoff. Det å prøve å leke martyr kan du droppe.
Vis hele sitatet...
Det er jo overhodet ikke hva han har gjort. Det er kun din personlige mening rundt moralen av salg og potensielt uvettig/uviten livsfarlig bruk av stoffet. Hva han sa var mindre ordrett av hvis man bruker en formula, er stoffet ikke lengre farlig. Dette er jo bare et matematisk faktum.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av easethepain Vis innlegg
Det er jo overhodet ikke hva han har gjort. Det er kun din personlige mening rundt moralen av salg og potensielt uvettig/uviten livsfarlig bruk av stoffet. Hva han sa var mindre ordrett av hvis man bruker en formula, er stoffet ikke lengre farlig. Dette er jo bare et matematisk faktum.
Vis hele sitatet...
Du og han andre ser ut til glemme hvor lite metodisk og nøye den gjennomsnittlige brukeren er. Det er ingenting som kan stadfestes som matematisk faktum når du har mennesker involvert. Spesielt de som ruser seg, det er bare så enkelt.

Det er et eget nivå av kognitiv dissonans når den andre her, i en laiback setning, kaller meg "vanskelig" og i andre setningen er forferdet over at noen ikke tok forhåndsregler når de lekte med bromo-dragonfly. Den dødelige ironien her er at folk leser slike innlegg som fra dere, der man sier at det er enkelt å dosere, bare man følger logikk, og "ikke vær så kjip a"-mentaliteten som blir servert.

Det står skrevet i reglene våre at vi tillater ikke ufarliggjøring av stoff, og det er nettopp det du og han andre gjør her.
Sist endret av Dodecha; 13. desember 2023 kl. 12:45.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det står skrevet i reglene våre at vi tillater ikke ufarliggjøring av stoff, og det er nettopp det du og han andre gjør her.
Vis hele sitatet...
Ok, kanskje det er feil av meg å ordlegge meg slik. Selvfølgelig er stoffet like farlig. Men man eliminerer risikoen, i teorien. Jeg forstår at menneskelig svikt er den relevante faktoren oppi det hele, men det er jo nettopp det som er poenget - hvis man har litt bak ørene og ikke tar dumme valg, spesifikt uinformerte valg, så vil det ha potensialet til å gå veldig fint. Det handler ikke om å glorifisere eller ufarrliggjøre noe, det handler om at du nesten selv sier på prinsipp at dette i praksis nesten lar seg umuliggjøre.

Så lenge man ruser seg på ulovlige stoffer, så er det alltid en risiko involvert. Dette har jo du nok gangtid til å vite godt. Det kan være like farlig for mannen i gata å spise en ecstacy tablett, eller sniffe et gram kokain, som å leke med bromo-dragonfly. I teorien. Også i praksis.