Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1262
På hardware fra 2015 MacBook 15 Pro late 2013 heter den vel med 16 GB RAM, den vil ikke lenger oppgradere så nå holder jeg på å installere linux på den.

Det var en tid hvor CPUen het 233 MMX da skulle man ha 2.5x fysisk minne som swap, men jeg ser andre eksempler nå hvor youtube installasjoner benytter 2GB swap på 16GB RAM, hvilke forhold skal man legge til grunn for å velge swap størrelse?

Med fare for å svare selv; leser her nå: https://itsfoss.com/swap-size/

Spørsmålet er fortsatt på bordet, hvorfor bør jeg velge: 2GB, 18GB( RAM + 2 GB, ) eller 40GB( 2.5 * RAM ? )

Gikk for 40GB

```
pacstrap base base-devel neovim tmux htop inxi lshw linux linux-headers linux-firmware networkmgr linux-utils
```
Sist endret av ketoDaddy; 26. november 2023 kl. 12:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei, jeg har ikke noe fasit, men Proxmox delegerer like mye SWAP som RAM til containerne man setter opp. Derfor har jeg fulgt det utgangspunktet og alltid tildelt like mye SWAP som RAM. Hvorfor vet jeg ikke. Håper noen kan oppklare dette for meg også.

EDIT: Jeg tok med spørsmålet ditt til ChatGPT.
Valget av swap-størrelse avhenger av flere faktorer, inkludert mengden RAM, bruksmønsteret til datamaskinen og personlige preferanser. Det er ingen en-størrelse-passer-alle regel, men jeg kan gi deg noen generelle retningslinjer:

RAM-størrelse: Tidligere var anbefalingen å ha dobbelt så mye swap som RAM (2x RAM). Dette var relevant da systemer hadde begrenset mengde RAM. Med moderne datamaskiner som ofte har store mengder RAM (for eksempel 16 GB eller mer), er det vanlig å se mindre swap eller til og med ingen swap. Å bruke like mye eller mer swap enn RAM kan være overkill for de fleste moderne systemer.

Bruksmønster: Hvor mye swap du trenger, kan også avhenge av bruken. Hvis du kjører tunge applikasjoner eller gjør mye bildebehandling eller videoredigering, kan det hende du har nytte av mer swap.

Hiberfil: Hvis du planlegger å bruke "suspend to disk" (dvalemodus), må du ha minst like mye swap som mengden RAM, pluss litt ekstra. Dette skyldes at innholdet i RAM lagres på swap-partisjonen når datamaskinen går i dvale.

Personlig preferanse: Noen foretrekker å ha en liten mengde swap for sikkerhets skyld, selv om de har rikelig med RAM. Andre foretrekker å unngå swap fullstendig for å unngå å bruke plass på disken.

Gitt at du har 16 GB RAM, kan du vurdere følgende alternativer:

Ingen swap eller minimal swap (f.eks., 2 GB): Hvis du har rikelig med RAM og ikke planlegger å bruke dvalemodus.

Samme mengde som RAM (16 GB): Hvis du planlegger å bruke dvalemodus eller ønsker en likevekt mellom ytelse og diskplassbruk.

Mellom 2 GB og 16 GB, avhengig av bruksmønsteret ditt: Hvis du kjører tunge oppgaver, kan det være lurt å ha litt mer swap. Du kan justere størrelsen senere hvis du finner ut at det ikke er tilstrekkelig.

Det er alltid en god ide å monitorere systemressursene etter installasjon og justere swap-størrelsen etter behov.
Vis hele sitatet...
Ser at den tar med ordet "dvalemodus", og da gir det mening. Hvor skal det som ligger i RAM lagres når du skal sette PC-en i dvalemodus? Nemlig SWAP! Og da må det være nok plass. Har du 128 GB RAM, og bruker alt sammen, og setter PC-en i dvalemodus, så må nok SWAP ha nok plass til alle 128 GB med RAM som brukes.
Sist endret av Tysteren; 26. november 2023 kl. 12:04.
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Ser at den tar med ordet "dvalemodus", og da gir det mening. Hvor skal det som ligger i RAM lagres når du skal sette PC-en i dvalemodus? Nemlig SWAP! Og da må det være nok plass. Har du 128 GB RAM, og bruker alt sammen, og setter PC-en i dvalemodus, så må nok SWAP ha nok plass til alle 128 GB med RAM som brukes.
Vis hele sitatet...
Riktig, hvis vi ser bort fra dvalemodus og du har f. eks. 16GB RAM, så trenger du SWAP tilsvarende det høyeste RAM forbruket over 16GB som du vil at maskinen skal tåle før den låser seg. Det kan være 0, 100MB, 1GB, 2GB, 200GB, kommer helt an på hva du gjør og om det engang gir mening mtp. hvor mye tregere DISK er enn RAM.
Sist endret av vurezo; 26. november 2023 kl. 18:31.
Waterfox, FireFox Aurora, Chromium, neovim, og tmux er appen som vil bli lagt inn.
Hvor mye diskplass har du?
16 GB RAM, 1 TB Aura fra OWC
Sist endret av ketoDaddy; 26. november 2023 kl. 21:29.
Da tenker jeg at om du setter swap til 16G, så er det bra
Jeg ville ikke satt under 18G, men det ble 40G

– old skool
Sist endret av ketoDaddy; 27. november 2023 kl. 10:25.
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Jeg ville ikke satt under 18G, men det ble 40G

– old skool
Vis hele sitatet...
Hehe, det tror jeg er altfor altfor mye, det blir nok aldri behov for det Dette er uansett noe du må få lov til å eksperimentere og finne ut av selv, du har tross alt god plass til det og «ødelegger ikke for noe» ved å ha for mye SWAP
neovim m/dadbod, LSP for Swift og Rust, bare luksus her nå.
Kommer igjen an på hvor mye memory leaks du har i Swift, er vel ikke så mye av det i Rust. Uansett, 40GB er et smart valg, da vil du ha masse av tid til å knerte applikasjonen før hele systemet låser seg!
Sist endret av vurezo; 27. november 2023 kl. 18:14.
Rust og Swift er begge vesentlig bedre enn andre miljøer jeg har vært i kontakt med. Må nesten benytte UnsafePointer i Swift for å risikere krøll.