Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1401
Kjenner noen bønder som har tilgang på avgiftsfritt diesel, og som kan supplere dette til meg på en trygg måte. Planen er å bruke anleggsdiesel i tanken til russe-vanen. Politet sjekker russebiler for anleggdiesel, og jeg ønsker ikke å bli tatt
I bunn og grunn ser jeg etter en effektiv måte å rense dieselet fra sporstoffer, og farge. Jeg vet at man kan filtere ut fargen ved bruk av kattesand, varme og kaffefiltere, men hva med sporstoffet? Noen som vet hva slags sporstoff som brukes? Politet sjekker drivstoffet med saltsyre, noe som skaper en reaksjon som gjør dieselet rosa. Noen som har noe erfaring med dette, og som vet om en god måte å "rense" avgiftsfritt diesel på?
Så i stedet for å bare bruke noen ekstra kroner på rett diesel, så skal du sette i gang et prosjekt der du skal rense avgiftfri diesel.

Jeg tror det her er mye vanskeligere enn du tror og at du kommer til å tape tid og penger på sikt.
Det blir ikke så lett som å helle dieselen igjennom et filter og så er du good to go liksom. Hadde det vært enkelt hadde vel mange gjort det hele tiden.
Bygg om bilen, så du har bare et lite rom under der du vanligvis fyller diesel, med vanlig diesel i. Så har du resten av tanken med et hemmelig påfyllingshull, full av avgiftsfri diesel. Eller bare drit i det, siden du påstår russebilen blir sjekket. Personbiler blir jo omtrent aldri sjekket, så da er det mer verdt det. Differansen er jo bare noen få kroner nå uansett.
Trådstarter
2 0
Stemmer at prisene ikke er gunstige akkurat nå, men vet at jeg kan få tak i anleggs diesel til rundt 16,50kr/L. Bedre pris enn 20-21kr/L. Faller prisene kunne man ha spart en god penge på å snu om anleggsdiesel til vanlig hvit diesel.
Angående ekstra tank så blir filteret på bilen farget uansett - selv om man har flere tanker. Kanskje man slipper unna dette ved å rense dieselet, men jeg tror ikke det blir aktuelt å bygge om bilen, ettersom det må EU godkjennes. Setter pris på alle inspill. Blir mest sannsynelig ikke noe av siden prisforskjellen er lav nå, men om noen kan noe som helst om tema vil jeg gjerne høre alle inspill!
Sist endret av Dieselmann; 9. mars 2023 kl. 16:48. Grunn: Skrivefeil
Det finnes allerede to tråder på forumet hvor det har blitt diskutert (En og to).

Hva har det å si at filteret blir farget? Plukker de det av? Trodde bare testet med en sånn probe i påfyllingshullet på tanken.
hvor langt ruller en typisk russebuss/van? Femmer spart per liter, skal vel rulle en del mtp risiko?
Fargen er borte. Du ser ikke forskjell, men sporstoffet vet jeg ikke noe om.
Filtrer den avgiftsfrie dieselen i kattesand, det fjerner fargestoffet. Eneste forskjellen på avgiftsfri og «vanlig» diesel er fargestoffet som blir tilsatt i etterkant av raffineringsprosessen. Ligger masse guider på tuben, så bare å søke der.
Sist endret av mr.roundtree; 9. mars 2023 kl. 22:59.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Filtrer den avgiftsfrie dieselen i kattesand, det fjerner fargestoffet. Eneste forskjellen på avgiftsfri og «vanlig» diesel er fargestoffet som blir tilsatt i etterkant av raffineringsprosessen. Ligger masse guider på tuben, så bare å søke der.
Vis hele sitatet...
Hvor mye kattesand trenger man i så fall til 500 liter diesel?

Mulig 500 liter diesel er lite for hele russetida, men jeg bruker det som et eksempel.

Hvis man kjøper lovlig diesel på et gunstig tidspunkt kan man få den ned i 19 kr literen. TS sparer da 2,50 pr liter og dermed 1250 kr på 500 liter avgiftsfri diesel.
Den billigste kattesanden koster 100 kr for 10 liter.