Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 3732
Nå har jeg blitt hengt ut som rasist blant mine hvite og norske venner.

Hvorfor? Fordi min svarte kompis spøkte med «Ja, jeg er jo svart som faen, skjønner godt at hun blir redd da»

Jeg responderte: «Jepp, ser jo nesten ikke deg i mørket engang»

Min svarte kompis lo høyt og døde nesten, mens min hvite venninne ved siden av ble helt sjokkert over hva slags holdning jeg hadde overfor min kompis. Hun nektet også å lytte til kompisen min som forklarte at dette her var helt i orden, han la opp til det selv, og blir ikke støtt av rasisme.

Er det bare jeg som har sære venner, eller..?
Ja, og nei. Om man kjenner personen godt, og begge er inneforstått med at dette er humor vil jeg sagt det er greit, men den er smal sti. I dette tilfelle var det din venn som inviterte til spøken, og vil ikke nødvendigvis si at du gikk for langt.
Venninna di er sær. Du og kompisen din er normale.
Ingenting som fyrer en nordmann igang bedre enn muligheten til å være krenket på andres vegne, så det her er typisk norsk vil jeg tro.

Vedder hatten din på at om kompisen din hadde sagt det motsatte, at du er så hvit at du forsvinner i snøen, så hadde ikkje dritt-veninna di sagt ett eneste ord.


Er det en god kompis så ser jeg ikke problemet her.
Sist endret av mr.roundtree; 14. desember 2022 kl. 19:52.
Din "svarte kompis" har mindreverdighetskomplekser fordi han er svart og du er med på å forsterke dem ved å validere hans masochistiske vitser, det er pr definisjon rasistisk.
Hvite damer er de mest krenkede og undertrykkede menneskene på jorda.
Det er sånn passe ganske stor forskjell på å ta noe på egen bekostning (selvironi) om det er rasisme eller andre former for hets eller vittigheter. Og å ta det ut på andre.
Sist endret av Dough; 14. desember 2022 kl. 19:59.
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er sånn passe ganske stor forskjell på å ta noe på egen bekostning (selvironi) om det er rasisme eller andre former for hets eller vittigheter. Og å ta det ut på andre.
Vis hele sitatet...

Det var mest for å vise at selvironi eksisterer

Kjenner man noen godt nok og vet at de har selvironi og god humor, så er det helt greit og komme med små rasistiske kommentarer. Men den grensa man ballanserer på da, er hårtynn
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Kollektiv krenkelser!!! Hadde blitt den søteste krenkelsen noen gang
Sitat av Fyllekjøreren Vis innlegg
Jeg responderte: «Jepp, ser jo nesten ikke deg i mørket engang»
Vis hele sitatet...
Dette der er så mildt at jeg kan ikke forstå at det er noe å lage styr av. Tonefallet du brukte og hvor nære du og din kompis er har mye å si, men ut ifra det du skriver er det en sånn liten episode som skjer ila. en kveld sammen med venner som alle glemmer med en gang og fører samtalen videre.

Spøk på egen bekostning tyder nesten aldri på at noen har en mindreverdighetskompleks. Hvis det er det dominerende temaet gjennom humoret til en person, så ja, da kan en tenke seg at her er det noe med selvbilde, men en gang i blant kan bare bety at han ikke tar seg så jævlig alvorlig og er selvsikker nok til å spøke om sånne ting. Fratar temaet "hudfarge" dets sakramental status.

Jeg ble selv overrasket over hvor annerledes mennesker som f.eks. har vokst opp i forskjellige miljøer kan reagere på en, for deg, helt uforståelig måte. En lærer fort å selvsensurere seg selv kontinuerlig, på flere områder. Nå snakker ikke jeg om hudfarge eller rasisme. Kanskje det bare er jeg som har ræva holdninger og er en drittsekk haha.

En skal passe på hva man sier i et moderne samfunn - "raser", ideologier, politikk, gateslang, sterke følelser og alt annet kontroversielt - spar det for kun dine nærmeste. Det er utrolig hvor forskjellig folk kan oppfatte en og samme ting.
Sist endret av Stray Wanderer; 14. desember 2022 kl. 20:27.
ditch den grinete venninna de, ta vare på venner som kompisen din. Bare stress og mas med folk som hu der
Hvis du og kompisen er gode venner, og dere til og med har understreket det at dere har romslig spillerom for hverandre med slik type humor, så burde denne veninna slutte å være hårsår. Ironisk nok er det HUN som blir undertrykkeren hvis det er hun som hvit og norsk skal kontrollere hva man får lov til å synes er morsomt eller ikke.

Å tøye strikken på hva som er sosialt akseptabelt gjør vi alle sammen, sammen med nære venner. Hvor godt kjenner du denne veninna? Truffet hverandre et par ganger, eller kjent i lengre tid? Hvis dette er et lengre vennskap som har gått 100 til 0 over noe som dette, så høres det ut som at du har tatt uheldig valg av hvem du ville være venn med, og enda mer uheldig valg rundt hva du valgte å si rundt henne. Er hun av høylytt dramatype som er sykt opptatt av å virke politisk korrekt, eller er hun ellers "normal"?
Bytt kallenavn på hu såkalte vennina de, bare kall hu Karen (med amerikansk uttalelse) fra nå, så skal du se hu blir sinna
Sitat av dåven Vis innlegg
Din "svarte kompis" har mindreverdighetskomplekser fordi han er svart og du er med på å forsterke dem ved å validere hans masochistiske vitser, det er pr definisjon rasistisk.
Vis hele sitatet...
Spekulering og mest sannsynlig bare piss. Folk har selvironi/humor uansett etnisitet/farge på huden. Kan folk vær så snill å slutte å late som de blir krenket.

Til TS: hun dama har "jeg har blitt krenka på andres vegne komplekser"
Absolutt innafor, tror damer har problemer med å forstå at når man er med gutta så er det stort sett å gi hverandre litt tyn og dra vitser vi holder på med. Sålenge ting blir sagt direkte til personen og ikke bak ryggen er det som regel morsomt blant gode venner. De damene som tar denne humoren er gøy å henge med, de som tar alt høytidelig er bare slitsomme.
Sitat av ronny23 Vis innlegg
Spekulering og mest sannsynlig bare piss. Folk har selvironi/humor uansett etnisitet/farge på huden. Kan folk vær så snill å slutte å late som de blir krenket.

Til TS: hun dama har "jeg har blitt krenka på andres vegne komplekser"
Vis hele sitatet...
Definisjonen av ironi:

Ironi er det å (i hånende eller spøkefull hensikt) uttrykke noe man ikke mener, eller noe som er det motsatte av det man mener, slik at den egentlige mening skinner igjennom, for eksempel ved tonefall, ansiktsuttrykk eller lignende, eller fremgår av situasjonen og sammenhengen.
Vis hele sitatet...
Det er ingen ironi at folk er redde for svartinger i Norge. Det er svart humor:

White flight in Norway has increased since the 1970s, with the immigration of non-Scandinavians from (in numerical order, starting with the largest): Poland, Pakistan, Iraq, Somalia, Vietnam, Iran, Turkey, Bosnia and Herzegovina, Russia, Sri Lanka, the Philippines, the former Yugoslavia, Thailand, Afghanistan, and Lithuania. By June 2009, more than 40% of Oslo schools had an immigrant majority, with some schools having a 97% immigrant share.[53][unreliable source?] Schools in Oslo are increasingly divided by ethnicity.[54][55] For instance, in the Groruddalen (Grorud valley), four boroughs which currently have a population of around 165,000 saw the ethnic Norwegian population decrease by 1,500 in 2008, while the immigrant population increased by 1,600.[56] In thirteen years, a total of 18,000 ethnic Norwegians have moved from the borough.[57]

In January 2010, a news feature from Dagsrevyen on the public Norwegian Broadcasting Corporation said, "Oslo has become a racially divided city. In some city districts the racial segregation starts already in kindergarten." Reporters said, "In the last years the brown schools have become browner, and the white schools whiter," a statement which caused a minor controversy.[57][58]
Vis hele sitatet...
Sist endret av dåven; 15. desember 2022 kl. 09:45.
Enig med deg TS.

Hvis en hvit person mener jeg er rasist så gidder jeg ikke svare, det blir for dumt.

Hadde personen vært mørk så hadde jeg prøvd å ta det på alvor.
Det er aldri rasisme å påpeke fakta. Ja, det er vanskeligere å se svarte personer i mørket. Hva så? Jeg ser ikke grunnen til å ta seg nær av det.
Så å peke på en afrikaner i en gruppe europeere og si "Du ser ikke ut som oss" er altså ikke rasistisk?
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Så å peke på en afrikaner i en gruppe europeere og si "Du ser ikke ut som oss" er altså ikke rasistisk?
Vis hele sitatet...
Nå synes jeg vi vanner ut begrepet rasisme veldig her.
Hvordan pokker kan det være rasistisk å påpeke en forskjell?
Personen kan selvsagt bli fornærmet og såret, men rasisme? NEI!

Det må være mulig for helt vanlige folk å klare noe så enkelt som å skille mellom kommentarer som er (forsøk på) humor og tøys mellom to individer som faktisk kjenner hverandre og kommentarer som bygger på hat.

Skal vi bruke den ekstremt vage definisjonen du legger opp til så vil det faktisk være rasistisk å kalle noen blondiner, eller lave, eller smarte.

I følge SNL så eksisterer det to definisjoner av rasisme, jeg synes vi skal være veldige forsikte å bruke den brede definisjonen, for da er vi alle rasister på en eller annen måte og ordet mister sin opprinnelige betydning.

Rasisme er i smal betydning oppfatninger, holdninger eller handlinger som deler mennesker inn i påståtte «raser» hvor noen hevdes å være mer verdifulle enn andre. I dag brukes begrepet rasisme også i vid betydning om flere former for etnisk diskriminering som ikke nødvendigvis bygger på forestillingen om «menneskeraser», men som også skjer på basis av andre kjennetegn som nasjonalitet, utseende, kultur eller religion.
Vis hele sitatet...
https://snl.no/rasisme
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Så lenge alle er med på leken, og alle spøken "går utover" tar den med godt humør, kan jo dama slappe av et par hakk. Og så, med forbehold om at også slik humor kan ha en plass i vennegjengen, så kan jo folk vurdere hvorfor de føler et behov for å kalle rasistisk humor noe annet - er ikke det bare å "påpeke fakta"?

Edit: oooog vi er inne på den sedvanlige flisespikkingen om rasismebegrepet igjen. Fantastisk.
Sist endret av robhol; 15. desember 2022 kl. 12:00.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Så å peke på en afrikaner i en gruppe europeere og si "Du ser ikke ut som oss" er altså ikke rasistisk?
Vis hele sitatet...
Men dette var jo en spøk mellom to kompiser, den dama teller jo nesten ikke i det hele tatt, siden hun ikke var en del av spøken. Dette var en 1 til 1 greie. Er enig i at det hadde vært verre om det var 10 stk som gikk isammen her, da hadde det vært mye mer ekskluderende omstendigheter.
@fravær: Jeg har ingen problemer med TS sin spøk, men man skal være forsiktig med slik humor. Det er forskjell på selvironi og spydigheter, ikke alt man sier om seg selv kan sies til en annen person (ref afroamerikanere og n-ordet).

Men om man begynner å behandle folk anderledes fordi de ser anderledes ut så er man veldig fort ute å kjøre. Ikke fordi det er faktisk feil men fordi det blir en strøm av små stikk om hvordan "du ikke er som oss".
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Så å peke på en afrikaner i en gruppe europeere og si "Du ser ikke ut som oss" er altså ikke rasistisk?
Vis hele sitatet...
Afrikaner er ikke ensbetydende med svart. Hele nord-Afrika består av hvite, og Sør-Afrika er rimelig hvitt fortsatt. Men de er fortsatt afrikanere.
Alle blir krenka for alt i disse dager.
Ting som var helt normalt å si og tulle med for noen få år tilbake er nå så fyfy at man risikerer å bli anmeldt eller hata for livet av det, uansett om det bare var en intern spøk, tull eller fanteri uten baktanker.
Selv en vits til feil publikum kan føre til mye hat.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Så å peke på en afrikaner i en gruppe europeere og si "Du ser ikke ut som oss" er altså ikke rasistisk?
Vis hele sitatet...
Nei, det synes jeg ikke, nettopp fordi
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Det er aldri rasisme å påpeke fakta. Ja, det er vanskeligere å se svarte personer i mørket. Hva så? Jeg ser ikke grunnen til å ta seg nær av det.
Vis hele sitatet...
Så, Fulmen: Å påpeke en forskjell er ikke nødvendigvis rasistisk.
Må det ikke være en form for diskriminering i bildet for at det skal kalles rasisme?
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Alt folk legger seg opp i. Russland har offentlig truet Ukraina med bruk av atomvåpen, og NATO har også truet med bruk av fysisk respons. Kina gjør seg klar til å invadere Taiwan. Nord Korea tester ut missiler over Japan. Og dine hvite fuckings venner føler seg trakassert over en vits? Folk må faen meg skjerpe seg. Folk blir drept i verden, vi har langt større problemer en en jævla vits. Rasisme ja, det er et problem. Men en vits er ikke rasisme. Kan sitte her i flere døgn å nevne større problemer her i verden en den vitsen.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Det blir så utrolig dumt her i tråden når tråden starter som "Intern humor kan ikke defineres som rasisme, jo det kan det , og det kan ikke det. akkurat som han tullingen over som sier at en vits ikke er rasisme, jo en vits kan være rasisme og det kan ikke være rasisme... man må tenke liiiiiiiiiiiiiiiitt mer på individuelle scenarioer..
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Så å peke på en afrikaner i en gruppe europeere og si "Du ser ikke ut som oss" er altså ikke rasistisk?
Vis hele sitatet...
Såklart ikke. Alle ser vel at personen ser annerledes ut? Poenget er vel mer: hva så? Hvorfor er det noe å ta seg nær av? Å påpeke åpenbare ulikheter er i alle fall ikke rasisme. Hadde jeg behandlet personen som dritt fordi han hadde en annen hudfarge så hadde det vært noe annet.

Sitat av Fulmen Vis innlegg
@fravær: Jeg har ingen problemer med TS sin spøk, men man skal være forsiktig med slik humor. Det er forskjell på selvironi og spydigheter, ikke alt man sier om seg selv kan sies til en annen person (ref afroamerikanere og n-ordet).

Men om man begynner å behandle folk anderledes fordi de ser anderledes ut så er man veldig fort ute å kjøre. Ikke fordi det er faktisk feil men fordi det blir en strøm av små stikk om hvordan "du ikke er som oss".
Vis hele sitatet...
Les det du skriver.

«Om man begynner å behandle folk annerledes fordi de ser annerledes ut»

«ikke alt man sier om seg selv kan sies til en annen person»

Ved å ikke snakke likt til alle behandler du jo folk ulikt nettopp på grunn av hvordan de ser ut.
Sist endret av venstrehook; 16. desember 2022 kl. 01:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg diskuterte dette med ett par kamerater idag, han ene sa han hadde tatt det mer rasistisk, hvis vi ikke hadde turt å kødde med han pga hudfargen hans. For da er det stor forskjells behandling

Den dagen vi ikke kan kødde med nære venner pga hudfarge, vekt, bacon eller andre bagateller, så er det ikke noe morro mer. Det var vi ganske enige om alle samme
Sitat av Absurd Vis innlegg
Det blir så utrolig dumt her i tråden når tråden starter som "Intern humor kan ikke defineres som rasisme, jo det kan det , og det kan ikke det. akkurat som han tullingen over som sier at en vits ikke er rasisme, jo en vits kan være rasisme og det kan ikke være rasisme... man må tenke liiiiiiiiiiiiiiiitt mer på individuelle scenarioer..
Vis hele sitatet...
Alt kan defineres som rasisme om du skal ta det din vei....
En av mine favoritt vitser er noe som jeg hørte i en tv serie en gang, to mørkhudede som solgte drugs

Hvordan går salget?
Like tregt som en hvit mann i slippers! Haha

La oss snu den som en rubix kube og det er nå to hvite

Hvordan går salget?
Like kjapt som en svart mann på sykkel


Hvem av disse er rasistisk? Kan ikke se selv at noen er det
Sitat av 420master Vis innlegg
En av mine favoritt vitser er noe som jeg hørte i en tv serie en gang, to mørkhudede som solgte drugs

Hvordan går salget?
Like tregt som en hvit mann i slippers! Haha

La oss snu den som en rubix kube og det er nå to hvite

Hvordan går salget?
Like kjapt som en svart mann på sykkel


Hvem av disse er rasistisk? Kan ikke se selv at noen er det
Vis hele sitatet...
Ingen av disse er nødvendigvis rasistiske, selv om de er bygget på rasistiske stereotyper. Mitt største problem med denne typen humor er at den skaper en dem/oss mentalitet som er med på å spillte mennesker basert på faktorer vi ikke kan forandre. Ikke at en vits vil føre til rasisme, men at den er en del, av et mye større problem.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Å påpeke åpenbare ulikheter er i alle fall ikke rasisme
Vis hele sitatet...
Raaaait. Så hvis jeg går rundt og peker på alle mørkhudete mens jeg sier "Se, en neger" så er ikke det rasistisk.

Jeg tror jeg forlater denne diskusjonen nå...
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Raaaait. Så hvis jeg går rundt og peker på alle mørkhudete mens jeg sier "Se, en neger" så er ikke det rasistisk.

Jeg tror jeg forlater denne diskusjonen nå...
Vis hele sitatet...
Jo, fordi du bruker ordet neger, og ikke et av mange andre alternativer.
Så hva ville være greit å si?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Flisespikking om hva som er "rasisme" og ikke er en avsporing, og ofte en villet en. Det ser man ved at hver gang noen sier noe betenkelig, så kommer noen med "ja men det er ikke EGENTLIG rasisme, da". OK: betyr det at den aktuelle holdningen er uproblematisk, eller er det bare ikke akkurat den typen problematisk?

Poenget i denne saken er at humoren er rasistisk. Det er humor. Den er rasistisk. Ergo er det rasistisk humor. Vanskelig å komme unna, samme hvor hardt man prøver.

Det er også helt greit i kontekst, fordi den som ligger an til å bli "støtt" av spøken er med på den. Hele poenget er jo at dama overreagerer på andres vegne.
Hva vennegjenger/kompiser har som intern humor, skal vel ingen legge seg oppi!? Hvor gamle er dere? Hvis jeg sier til min svarteste kompis at han ikke må gå hjem fra byen, så han ikke skremmer noen snøfnugg, så skal vel ingen kalle det noe annet en det det er?! Min kompis elsker sånn "galgenhumor", han byr ofte på innvandrer/svarting humor, og ALLE elsker det! Det er sjargongen vi vokste opp med. Han er selvsikker og godt integrert! Hva er problemet?! Rart dette wokesamfunnet går til helvete
Andre mennesker sin oppfatning er jo kun deres fantasi av hvilke holdninger eller synspunkt du selv måtte ha. Om du er en rasist eller ikke vet du vell godt selv.
En "rasistisk" vits gjør ikke en person til rasist. Er man gift og har barn av annen rase har man et annet synspunkt på raser. Om man ikke "ser" raser så har man en helt annen tilnærming og synspunkt. Påpeker du at kompisen er vanskelig å se i mørket så er det verken diskriminerende eller rasistisk, men en realitet begge kan anerkjenne kanskje er sant.

Forskjeller i vår farge, tro, legning osv er ikke nødvendigvis diskriminerende å poengtere. At en mørkhudet person er svart/brun og at en homo liker kuk er i seg selv helt harmløst å si. Skjellsord er ikke stort til hatefulle ytringer da de brukes om alle. Å si neger er ikke lov lengere å blir sett på som rasistisk og veldig ugreit av de fleste. Du er ikke rasist selv om du ikke reagerte da du leste homo, for det også er jo bruk nedlatende om homofile. Skjellsord blir ikke nødvendigvis brukt til å skjelle ut, men heller som en kjapp poengtering av forskjeller.

Rasisme er en form for hat lett gjenkjennbart. Å kalle en liten vits for rasisme understreker bare at personen har ingen forståelse for hva rasisme(eller humor) faktisk er, og heller bør reagere på sin egen tankegang.
Det hatet som rasisme er blir bagatellisert når det hevdes alt er rasisme, noe som skader kampen mot rasisme.

Selvundertrykkelse er også noe som i stor grad ikke gjør saken særlig bedre. Jeg sier ikke at undertrykkelse ikke eksisterer, men at det er noe som i stor grad påføres eller påvirkes av individet selv. Det å ha et inntrykk av at verden er mot en selv er ikke nødvendigvis like reelt alltids. Frykten for hva alle andre mener å tror skaper en usikkerhet og manglende tilbørlighet i individet, som resulterer i et fordomsfullt samfunn skapt i sitt eget bilde. Selv om man møter motstand og andre meninger fra en viss gruppe betyr det ikke at det gjelder for resten av samfunnet. plutselig så er man fryktelig opphengt i raser og alt det der tullet folk føler seg krenket over.

Sannheten er vell at folk flest bryr seg egentlig ikke, men lever i et samfunn som liksom er engasjert i likestilling, rasisme og diskriminering. Det å støtte saken og å bry seg er plutselig noe som nærmest er forventet. Problemet er at de gjør det ikke for saken, men seg selv. Forståelsen og tolkningen av problemet kommer ofte fra hva man selv tror og hvor sympatisk man vil fremstå. Det er jo stort sett tull og tøys hele greia. Alt for å passe inn
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Jo, fordi du bruker ordet neger, og ikke et av mange andre alternativer.
Vis hele sitatet...
Begrepet rasisme handler ikke om å påpeke men å diskriminere og rakke ned på pga rase.

https://www.nettavisen.no/okonomi/un...-95-3424023045


Som dette, man skulle jo tro at en suksess historie om en stereotype skulle være greit? Men hvis vi bannlyser Malcolm X fra historiebøkene kommer det til å bli et helvettes spetakkel

Ja, det fins nok masse hverdagsrasisme i samfunnet selv i 2022

Men sett i det større bildet er det også et av tidenes mest misforståtte ord

Sitat av kimsta Vis innlegg
Hva vennegjenger/kompiser har som intern humor, skal vel ingen legge seg oppi!? Hvor gamle er dere? Hvis jeg sier til min svarteste kompis at han ikke må gå hjem fra byen, så han ikke skremmer noen snøfnugg, så skal vel ingen kalle det noe annet en det det er?! Min kompis elsker sånn "galgenhumor", han byr ofte på innvandrer/svarting humor, og ALLE elsker det! Det er sjargongen vi vokste opp med. Han er selvsikker og godt integrert! Hva er problemet?! Rart dette wokesamfunnet går til helvete
Vis hele sitatet...
True story, gikk på skole med en neger, en dag gikk han rundt på skolen og maulet oboy pulver som en jævla junkie. Famillie på boks kalte han det! Needless to say, jeg klarte ikke slutte å le resten av skoledagen
Sist endret av 420master; 18. desember 2022 kl. 02:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når man kan ha humor om hverandre og ens forskjellige egenskaper er man virkelig likestilt. Når din venninne blir sekundærkrenket her, så er det hun som har rasistiske holdninger da hun indirekte sier at din venn bør være krenket av dette utifra sin posisjon i samfunnet.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Humor er ikke rasisme. Høres ut som du og kameraten din har et sunt vennskap med humor. Humor er viktig. Humor er inkluderende.

Kanskje det er sunt at dere faktisk har en diskusjon om dette da de andre vennene dine tydeligvis synes dette er veldig ubehagelig å snakke om. Hvis man setter det på spissen, det de egentlig sier her er "du burde være fornærmet av det han sa til deg. Kom igjen, bli lei deg, jeg skal forsvare deg. Du er undertrykket, du er et offer. Det var rasistisk ment.". Det er overdrivelse, men poenget her er at det er en misforståelse av situasjonen og hva rasisme faktisk er.

Det er langt mer "rasistisk" å gå på eggeskall, endre hvordan man behandler folk fra andre raser, late som om at deres fysiske attributter ikke finnes i redsel for at du skal bli stemplet som rasist. Det er litt som de med fysiske utviklingshemmelser som blir behandlet annerledes. Folk liker ikke å bli behandlet annerledes. De liker å være likestilt. De liker genuine interaksjoner. De liker å vite hvor de har folk. De liker å faktisk være en del av gjengen på samme premisser. Og det er det som er riktig. Det er faktisk det likestilling handler om.

Rasisme er når du forskjellsbehandler folk fra en eller flere raser på bakgrunn av rasen og ikke ser dem for det individet de er men en idè om hvordan noen er fordi de tilhører en bestemt rase (som i og for seg er ganske logisk uintelligent og er en form for generalisering og ignoranse). Det å kritisere en handling noen gjør har ingenting med deres rase å gjøre. Det å gi skryt til noen på bakgrunn av noe de gjør eller sier har ingenting med deres rase å gjøre. Det er når du er nedverdigende mot en eller flere raser på bakgrunn av en generalisert karakterisering av deres rase at det er rasisme. Når du setter i bås og ikke klarer å se individet for individet.

Å være vennlig og dele et humoristisk øyeblikk er ikke rasisme. Du er ikke rasist om du kritiserer noen, som tilfeldigvis, er fra en annen rase. Om du lar være å si det du vanligvis ville sagt, på bakgrunn av at de er fra en bestemt rase, så er det per definisjon rasisme.


Så hvordan er man ikke rasist? Behandle dem slik du behandler alle andre. Døm dem (positivt eller negativt) på bakgrunn av handlinger, ord, holdninger osv. og ikke på bakgrunn av deres rase. Se dem for individet de er.

Det er for mye snakk om "hvite folk" og "svarte folk". Hvite gutter, hvite jenter etc... Når de som, angivelig, er mot rasisme gjør uttalelser om "hvite folk, hvite menn, hvite ditt og hvite datt, svarte folk etc." så er dette faktisk rasisme. Det samme gjelder når det eneste de tør å si som angår folk fra andre raser er positivt. Altfor mange, som er opptatt av rasisme, tenker altfor mye gjennom linsen om hudfarge. Det er veldig ironisk. De forskjellsbehandler fordi de ønsker å vise at de ikke er rasister. Det er nok noe de fleste føler litt på i en grad eller annen fordi det skapes mye press rundt disse tingene (som på ett og vis er med på å lage et mer tydelig skille mellom folk samtidig som det også har positive effekter i tillegg). Misforstå meg rett, jeg tror absolutt at intensjonen er god. Men ironien er fortsatt at de som til tider løper rundt å kaster om seg bekyldninger om rasisme gjør gjerne rasistiske handlinger selv.

Og så er det viktig å ha evnen til å tenke nyansert oppi dette her. Det er forskjell på å gå til angrep på personer fra en bestemt rase, trakasere dem og ønske utryddelse sammenlignet med å gjøre en uheldig kommentar eller spør hvor noen kommer fra uten noen negativ intensjon. Det er forskjell på å være en hatefull nazi og en komiker som prøver å være morsom men som ikke er hatefull i det hele tatt. Mange drar alt under samme kam, bryr seg ikke døyten om intensjon og går rett til angrep. Resultatet er ikke at du løser situasjonen eller kommer fram til noe, men blåser den opp og beskylder folk for noe mye verre enn det som faktisk skjedde. Ingen liker det og selvsagt fører ikke det til en saklig diskusjon.

Folk blir blindet og mister antenner og evne til logisk resonnering. Dette går også ut over det emosjonelle.

"Rasist" er et veldig betent ord som folk ofte mister helt forstanden på.

Så hvis vi kan slutte å bruke uttrykk og generaliseringer om "hvite og svarte folk" og heller snakke om individer og bare være folk så blir ting mye enklere. Det eneste man oppnår med mye av denne politikken som føres i dag er å forsterke det feilaktige prinsippet om at vi er inndelt i grupper på bakgrunn av hudfarge og etnisitet... Ja, dette inkluderer å skrike ut om rasisme når det faktisk ikke er det. Det er ikke TS som forverre ting her. Han ser ut til å være med på å gjøre ting bra og dyrke et sunt samfunn, ut i fra det vi vet fra førsteposten.


Sitat av dåven Vis innlegg
Din "svarte kompis" har mindreverdighetskomplekser fordi han er svart og du er med på å forsterke dem ved å validere hans masochistiske vitser, det er pr definisjon rasistisk.
Vis hele sitatet...
Nei, han viser signaler om at han er inkludert og akseptert. Humor er en form for inkludering og aksept. Og det er ganske tydelig at de er venner og dette ikke var ment negativt. Det er også tydelig at humoren er med på å latterliggjøre konseptet om at "svarte folk er skumle". Det som faktisk blir kommunisert er "nei, dette stemmer ikke, han er ikke skummel". Så hvorfor det endte opp med beskyldning om rasisme er ulogisk.

Humor er en kommunikasjonsform som mister budskapet fullstendig om man tolker ting ordrett og enda verre tilegner det følelser og intensjoner som aldri var en del av budskapet. Det samme gjelder ironi og sarkasme. Og så er det bare et faktum at ikke alle velger ordene sine perfekt hele tiden, det betyr ikke at de mener det du tolker det som. Det er viktig å ha respekt for intensjoner til andre mennesker og lære å lese situasjoner.

Det er på ingen måte rasisme å beskrive hudfargen på en person. Min hudfarge er en blanding av rosa og hvit. Å si at jeg blender sammen med sand er ikke rasistisk. Det er en logisk konklusjon på bakgrunn av fargesammenligning. Å si at noen med mørk hudfarge er vanskelig å se i mørket er heller ikke rasisme. Det er en nokså kjedelig observasjon om at når det er mørkt så er det vanskelig å se ting som er mørke. Dette utsagnet forbinder verken negative eller positive egenskaper til en bestemt farge og det er på ingen måte en uttalelse som generaliserer og dømmer noen for å ha en bestemt rase.

Humoren som blir beskrevet av TS er, som sagt, noe som signaliserer vennlighet, inkludering og aksept. Om man skal låse bort visse aspekter av humor og sosial interasjon i frykt for mistolkning til tross for at det ikke er av rasistisk natur så skaper man, som sagt, en ny form for rasisme. Intensjonen er kanskje god, men resultater er at man faktisk forskjellsbehandler folk fra en bestemt rase og forsterker deres følelse om at de er annerledes og ikke en del av fellesskapet. De er bare individer, en av mange innbyggere.


Så kan folk slutte å fabrikere konflikter og gruppering av mennesker? Og kan folk slutte å slenge rundt på uttrykket "rasist" som faktisk er et seriøst uttrykk? Det mister verdien om man slenger det rundt totalt hensynsløst. Man ender opp med å ta flere steg bak enn fram...

Sitat av Absurd Vis innlegg
Det blir så utrolig dumt her i tråden når tråden starter som "Intern humor kan ikke defineres som rasisme, jo det kan det , og det kan ikke det. akkurat som han tullingen over som sier at en vits ikke er rasisme, jo en vits kan være rasisme og det kan ikke være rasisme... man må tenke liiiiiiiiiiiiiiiitt mer på individuelle scenarioer..
Vis hele sitatet...
Selvsagt kan en vits være rasistisk. Det som bestemmer dette er budskap og intensjon. Og da fra perspektivet til den som sier det, ikke hvordan andre påstår at det er ment. Du har rett, men tror nok de mellom linjene referer til en godartet vits.


Sitat av hasjkake Vis innlegg
Alt folk legger seg opp i. Russland har offentlig truet Ukraina med bruk av atomvåpen, og NATO har også truet med bruk av fysisk respons. Kina gjør seg klar til å invadere Taiwan. Nord Korea tester ut missiler over Japan. Og dine hvite fuckings venner føler seg trakassert over en vits? Folk må faen meg skjerpe seg. Folk blir drept i verden, vi har langt større problemer en en jævla vits. Rasisme ja, det er et problem. Men en vits er ikke rasisme. Kan sitte her i flere døgn å nevne større problemer her i verden en den vitsen.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva du mener, men det er ikke enten-eller. Man kan ha flere tanker og det i seg selv betyr ikke at man har noe mindre respekt for andre ting.

Det er en ting noen ofte sier når man snakker om politikk eller diverse mindre viktige saker. Fordi de kommer på noe som er verre og mer alvorlig så bruker de det til å nullifisere noe annet. Det er verken logisk eller saklig.


Sitat av Fulmen Vis innlegg
Så å peke på en afrikaner i en gruppe europeere og si "Du ser ikke ut som oss" er altså ikke rasistisk?
Vis hele sitatet...
Det kommer an på intensjon og budskap. Så enkelt er det. Budskapet trenger ikke å være rasistisk og det trenger heller ikke å være en rasistisk og krenkende intensjon.

Men det kan bli tolket som og oppleves sånn. Det er dog en annen sak. Hvis vi later som om det utsagnet ikke er idiotisk å si i praksis så kan vi resonnere oss fram til at det som sagt kommer an på. Og om den det blir rettet mot føler at det er ubehagelig så er det noe man, som en ordentlig person, har omtanke for. Det var kanskje ikke rasistisk, men det kan være en del av et rasistisk problem. Altså, det kan få noen til å føle at de, på bakgrunn av deres rase og uten hensyn til deres individuelle identitet, blir forskjellsbehandlet og kanskje til og med sett ned på og behandlet verre. På samme måte så er det heller ikke bra om noen blir behandlet bedre på bakgrunn av deres rase.

Så, avhengig av intensjon og budskap i eksempelutsagnet ditt så er det mer en ufølsom og hensynsløs ting å si. Som de med antenner lett kan forstå kan skape ubehageligheter.
Sist endret av Sentio; 27. januar 2023 kl. 02:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av dåven Vis innlegg
Din "svarte kompis" har mindreverdighetskomplekser fordi han er svart og du er med på å forsterke dem ved å validere hans masochistiske vitser, det er pr definisjon rasistisk.
Vis hele sitatet...
Hvem er du til å antyde at han har mindreverdighetskomplekser? Arrogant av deg å annta det.

Sitat av Fulmen Vis innlegg
Så å peke på en afrikaner i en gruppe europeere og si "Du ser ikke ut som oss" er altså ikke rasistisk?
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. Spørs på konteksten.
Sist endret av neiass; 27. januar 2023 kl. 03:21.
Sitat av robhol Vis innlegg
Flisespikking om hva som er "rasisme" og ikke er en avsporing, og ofte en villet en. Det ser man ved at hver gang noen sier noe betenkelig, så kommer noen med "ja men det er ikke EGENTLIG rasisme, da". OK: betyr det at den aktuelle holdningen er uproblematisk, eller er det bare ikke akkurat den typen problematisk?

Poenget i denne saken er at humoren er rasistisk. Det er humor. Den er rasistisk. Ergo er det rasistisk humor. Vanskelig å komme unna, samme hvor hardt man prøver.
Vis hele sitatet...
Mja. Det er faktisk nødvendig å forklare i detalj hva uttrykket betyr fordi en del folk faktisk ikke vet hva det betyr. Man risikerer at det diskuteres på bakgrunn av et uttrykk som folk har en forskjellig forståelse av som dermed fører til at tolkningen av det som blir skrevet ikke samsvarer med budskapet. Det er det som virkelig kan villede en diskusjon, spesielt om folk ikke er åpen for å komme til enighet og å forstå motpartens perspektiv.

Dette omhandler semantikk. Rasisme, per definisjon, beskriver omtale og interaksjon av generalisert og nedlatende natur. Ihvertfall slik uttrykket blir brukt og hvordan det i litteraturen er definert.

Derfor er det avhengig av budskap og intensjon om vitsen er rasistisk eller ikke. På bakgrunn av defninisjonen på uttrykket så er dermed ikke faktuelle og logiske observasjoner av en bestemt rase å regne som rasistisk fordi det ikke er av en generaliserende og nedlatende natur (veldig forenklet beskrivelse av den faktiske definisjonen, for enkelthetsskyld).

Uttrykk kan dog brukes forskjellig og det er en viss fleksibilitet i semantikken, til tross for at det kan trosse et pedantisk semantisk prinsipp. Det som faktisk er viktigest er ikke egentlig hva noen har definert som betydning av et ord eller hvordan det brukes. Det viktigeste er at budskapet kommer fram og blir tolket og forstått riktig. Og om ordet faktisk er nyttig. Om man i stedet for "rasisme" hadde brukt ordet "dårlig handling" så er det jo åpenbart at det ikke hadde bygget et nyttig og solid grunnlag for diskusjonen.

Det betyr ikke at det er helt uviktig å bruke ord og uttrykk riktig i henhold til betydning og definisjoner. Isolert sett har det liten betydning. Betydningen er betinget grunnlaget for kommunikasjon og funksjonen det har i kommunikasjonen.