Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 675
Jeg har aldri vært noe særlig flink med pengebruken. Det er ikke sånn at jeg kjøper dyre ting uten å ta en vurdering, men det er mer det at jeg har et litt ubevisst forhold det hverdagslige forbruket. F.eks når det kommer til strøm/forsikring/telefon så har jeg vært veldig lite prisbevisst, samme med dagligvarer. Det er liksom så mye som skal sjongleres i livet at jeg rett og slett ikke vet helt hvor eller hvordan jeg skal starte for å bli flinkere på dette

I det siste så har jeg gjort et forsøk, jeg har skrevet ned utgiftene på forskjellige matvarer jeg pleier å kjøpe inn, og har funnet ut at det er veldig mye å spare her, men jeg synes det er utrolig mye jobb å få ordentlig oversikt


Dersom jeg hadde fått kvitteringer på alt jeg handlet digitalt så kunne jeg automatisk plottet dette i Excel og laget en oversikt til meg selv, men det er vel ingen måte å gjøre dette på med mindre man bruker egne apper til de forskjellige butikkene man handler på? F.eks CoopPay gir deg digitale kvitteringer, men det er jo litt vanskelig når man bruker kortet forskjellige steder (butikker, bensinstasjoner, bomringer, kiosker osv).

Er det evt noen måte å digitalisere alt man bruker bankkortet til? Eller har evt OCR-gjenkjenning blitt bra nok til at man bare kan ta bilde av kvitteringene og konvertere til tekst?

Er det noen gode løsninger for å hjelpe med å få bedre oversikt over privatøkonomien?

Hva er gjør dere for å holde styr på økonomien?
Har oversikt i bankappen, som heter Min økonomi, den klassifiserer alt jeg bruker i løpet av en måned i forskjellige kategorier. Har sparebanken bedt, men vet andre banker også har lignende løsninger
Hver gang du handler noe eller får tilsendt en regning, ta vare på dem på et fast sted. Hver dag setter du av til til regnskap, hvor du går igjennom kvitteringene/regningene, og fører dem inn i et regneark. Det tar ikke lange tiden så snart du får et system i det. Regninger du får i framtiden, slik som husleie, strømregning, osv. setter du gjerne opp på forhånd så de eikke kommer som en overraskelse. Er det problem å holde av penger, kan du opprette en annen konto du bruker til å spare til de faste utgiftene, og betale de derfra.

Jeg bruker selv Openoffce Calc, med automatisk beregning, men Exxel fungerer bra det også.

Med mindre du har råd til en regnskapsfører, må du nok gjøre jobben selv. Butikker er ikke interessert i at du bruker mindre penger (hos dem).

Det finnes også ferdige regnskapsprogrammer. Kanskje kikke på dem og ta en vurdering?
Har et Excel-ark med oversikt over faste utgifter. Hver lønning går jeg inn og overfører til de forskjellige kontoene basert på Excel-arket. Hus, fellesutgifter, bil, mat og drikke, underholdning, mobilregning, osv.

Har egen konto for kvartalsvise regninger. Hver måned går en tredjedel av hver kvartalsvise utgift inn i kontoen slik at det blir nøyaktig beløp den tredje måneden, sånn at jeg kan betale uten problemer.

Etter å ha overført alt til sine kontoer sitter jeg igjen med en slump penger som er sparing, egen bruk, til dama og ellers andre utgifter som dukker opp.