Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2819
Hei, jeg har innsett at jeg sliter med overtenking, uten og gå inn på historier osv, men det kan komme hvis jeg ligger i sofaen en kveld og kjeder meg litt. Ellers utenom dette er jeg i mye aktivitet mellom jobb og trening osv.


Jeg ser nå at jeg trenger hjelp til å knekke denne overtenkingen.

Har noen tips til bøker eller videoer jeg kan se på? Er psyokolog også en utvei her?
Først er det ett problem? Fører det til problemer?

Og første steg er jo som regel fastlegen, men du kan og ta kontakt med psyk team i kommunen.

Men selv om grubling er en psayk diagnose, så er det jo heller ikke uvanlig når man kjeder seg å la tankene vandre. Problemet oppstår jo når du ikke kommer ut av det, det går utover søvn og fører til depresjon.

Hvis det er problemet gå til fastlegen med en gang og søk hjelp.
Altså, jeg fikk Sobril helt til jeg følt jeg ikke trengte det mer, har liggende ved behov, men de pillene fikk meg over kneiken sånn at jeg glemte de faktene jeg hadde mtp overtenking og tankekjør. Og det å bli avhengig av Sobril er ganske overvurdert, kommer helt an på hvilken retning livet ditt er på vei.
Trådstarter
Setter pris på tips fra dere Jeg personlig er ikke fan av medisiner og piller, og ser på dette som en av aller siste utveiene.

Jeg er mer interresert i teknikker eller lignende som kan forsterke psyken min, da det er der jeg tror det ligger
Kjenner meg igjen i det du skriver! En ting som har hjulpet meg er å minne meg selv på at det jeg driver med er nettopp overtenking. Nå vet jeg at du ikke ville nevne noen spesifikke situasjoner, men en ting jeg vet mange som overtenker opplever er å tro at andre tenker spesifikke ting om deg selv, og da gjerne negative ting. Poenget er at de tingene man overtenker gjerne er helt å jordet, og ikke har rot i virkeligheten. Vet ikke om dette hjelper deg, men det har hjulpet meg med å kunne ta meg selv i nakken og plante beina på jorden igjen når jeg vet at jeg overtenker.
Jeg sliter med tankekjør og har etter 30 år ikke funnet noe som funker. Er pdd ikke i jobb da jeg blir utslitt til tider og ligger an til å bli ufør, ellers lykke til.
Forøvrig kan medisin hjelpe som f. eks ritalin, amf, vival/valium. Foretrekker helst ritalin eller amf da man ofte får mere rus av valium/vival.
Sitat av nattenssønner Vis innlegg
5 gode råd for en sterkere psykisk helse :-)

https://www.helsenorge.no/psykisk-he...psykisk-helse/
Vis hele sitatet...
Vær oppmerksom
Er det ikke da man begynner å tenke dritt eller blir oppmerksom på hvor fucka verden egentlig er?
et plantebasert kosthold har hjulpet meg med tankekjør, jeg har fått mere ro i sinnet klarhet i tankene og følelsene
Tror psykolog eller terapaut kan være fint her, en som kan hjelpe deg med å gi litt perspektiv på tankene dine og hjelpe deg med å komme ut av tankeloops og lignende. Kan ofte være veldig vanskelig å se slikt selv, og jo lengre ned man kommer dess verre blir det.
Har et triks du kan prøve. Sett alarmen på 10 minutter og gå inn for å gruble og overtenke så mye overhode mulig frem til alarmen ringer. Gjør dette hver dag og prøv å innstill hodet ditt på at du er ferdig grublet for dagen så slipper du å ta det når kvelden kommer.
Hvis du opplever dette som et stort problem som påvirker livskvalitet osv anbefales profesjonell hjelp.

Hvis det ikke påvirker deg så dypt, men du bare ønsker litt mer kontroll eller litt endret perspektiv, så kan meditasjon være en god ting.
Personlig liker jeg Waking Up bedre enn alt annet jeg har funnet så langt, og man kan få tilgang i et år svært billig eller gratis om nødvendig:
https://app.wakingup.com/scholarship
Her får man mye innsikt om det å tenke, og generelt å oppleve virkeligheten, på likt som man lærer meditasjonsteknikker.
Enig med @drewjuice ang Waking Up appen. Fantastisk å bruke meditasjon for overtenking!
Trådstarter
Sitat av nattenssønner Vis innlegg
5 gode råd for en sterkere psykisk helse :-)

https://www.helsenorge.no/psykisk-he...psykisk-helse/
Vis hele sitatet...
Herlig! Skal sjekke det ut

Sitat av drewjuice Vis innlegg
Hvis du opplever dette som et stort problem som påvirker livskvalitet osv anbefales profesjonell hjelp.

Hvis det ikke påvirker deg så dypt, men du bare ønsker litt mer kontroll eller litt endret perspektiv, så kan meditasjon være en god ting.
Personlig liker jeg Waking Up bedre enn alt annet jeg har funnet så langt, og man kan få tilgang i et år svært billig eller gratis om nødvendig:
https://app.wakingup.com/scholarship
Her får man mye innsikt om det å tenke, og generelt å oppleve virkeligheten, på likt som man lærer meditasjonsteknikker.
Vis hele sitatet...
Bare sånn litt off topic. Hva annet enn overtenking/tankekjør + eventuelt stress kan meditasjon hjelpe mot?
Sist endret av kingkentyy; 28. juni 2022 kl. 09:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gått til psykolog i årevis og har fått god hjelp. Akkurat dette med tankekjør/loops er ikke blitt vesentlig bedre. Sliter fortsatt med regulering og det å få stoppet tankekjør. Ofte så krevende det og skulle stoppe tankekjøret at jeg ikke klarer det og bare blir apatisk og gir opp. Forsøkt nesten alt nevnt i tråden, bortsett fra veganer. Det skjer ikke. Hatt forskjellige psykologer og deltatt i forskjellige behandlinger. Jeg er i langt bedre psykisk helse enn jeg var tidligere, dog not so much mtp tankekjøret.

Tror det eneste som virkelig gjorde merkbar forskjell over tid mtp tankekjør var relativt voksne doser seroquel depot. Dessverre er det noen bivirkninger av de slik at jeg ikke kan ta de fast.
Sist endret av _abc_; 28. juni 2022 kl. 10:54.
Ved tankekjør kan det hjelpe å sortere tankene. Lage et tankekart, skrive ned hva du tenker og stille deg selv spørsmål. Er dette konstruktiv? Er dette noe jeg kan gjøre noe med? Kan jeg fikse dette problemet her og nå? Vil problemet løses jo mer jeg tenker på det? Er dette tanker som er nødvendige for meg? Kommer jeg noen vei med dette? Ofte er svaret nei. For noen fungerer det å forestille seg at man legger tankene i en boks, setter den bakerst i skallen og tar frem boksen innenfor en viss tidsramme i løpet av dagen. Du gir deg selv 10 minutter til å tenke og gruble, og du bestemmer selv om du setter et mål for tenkingen. Skal du finne en løsning, eller skal du bare gruble? Det beste vil være å vinne en løsning, slik at du kan avslutte tankene og gå videre. For andre fungerer meditasjon, personlig har jeg veldig dårlig erfaring med meditasjon - tankene blir overveldende og jeg klarer ikke forestillingen om at de bare flyter forbi, skal aksepteres osv. Da har visualiseringen av at de gjemmes bort og tas frem igjen bedre effekt for meg. Det skader derimot ikke å prøve meditasjon, for det er mange som syns det er effektiv. Det krever også mye øvelse, det er ikke sikkert du fikser det de første gangene du prøver. Noe annet som også kan fungere er så klart å koble fullstendig ut ved å la seg oppsluke av en hobby eller interesse som ikke gir rom for unødig tankekjør. Kan være alt ifra gaming til lesing, gå tur og trene, lage mat fra bunnen av eller lage noe annet med hendene. Mekke på en bil, male et maleri, fargelegge, hekle, rydde i hjemmet, pusse opp hjemmet, organisere.

Overtenking sånn generelt sliter jeg selv med, det er litt verre å takle syns jeg. Det hjelper å stille seg selv de samme spørsmålene som nevnt over her. Kommer jeg noen vei med å tenke dette i hjel? Er det ikke like greit å ta en beslutning, en avgjørelse, her og nå, fremfor å problematisere det med hva, hvis, hvordan... Enklere sagt enn gjort. Å gå til psykolog kan hjelpe, ettersom psykologen kan hjelpe deg med å sortere og rasjonalisere vanskelige tanker. Du lærer å forstå deg selv bedre, observere usunne tankemønstre og lære deg hvordan du kan snu en viss tankegang, samtidig lære deg å ufarliggjøre tanker. Det er jo tross alt bare tanker.
Medusa; skal testes.

Dog har jeg en anelse skepsis kjenner jeg. Tankekjør, slik en behandler forklarte det, er noe som til en viss grad er utenfor vår kontroll da det kan være reelle livssituasjoner eller diagnoser som trigger tankekjøret. Det er jo ikke det at jeg ikke vet at det er ufarlig, det er mer det at tankeloops binder opp hjernekapasitet og det blir ganske utmattende og ha kaos og storm under lua så lenge. For det kan jo vare i alt fra timer til dager.
Sist endret av _abc_; 28. juni 2022 kl. 21:50.
Når det gjelder tankekjør og overtenking så har jeg ingen gode løsninger på selve problemet, da jeg er hardt rammet selv. Men jeg vil anbefale deg å kanalisere det. Holder du deg fokusert med noe som engasjerer, så vil hele hodet samarbeide på å løse oppgaven. Dessuten vil du lære deg ting og slikt.

Har vært i situasjoner som er forenelig med mental tortur ved et par anledninger, men vet et tilfelle så satt jeg fanget i et rom og stirret i veggen, mens livet rastte sammen. Tankejøret man kan gjennomgå over 10 minutter er nok til å slite deg ut. For meg tok det omtrent 3 døgn (uten søvn), før jeg kom til konklusjonen av at tiden går uavhenig av hvor fort hodet raser. Og la det rase, la det ligge, tiden går og egne tanker er kun tanker. Dette ga ihvertfall mening for meg på den tiden, og ga meg en evne til å akseptere at ting er bokstavelig talt uutholdelig- men så lever man da, så det går jo faktisk.
Glemte en viktig ting, det aller verste er at tankekaoset skaper isolasjon. For en blir jo ubrukelig når alt er kaos i huet, selv enkle ting feks svare i telefon er ofte ikke mulig. Sosialisering feks treffe venner eller bli med på ting, umulig. For hodet jobber sakte, veldig sakte. Og ofte legger en ikke merke til at noen snakker eller avventer din oppmerksomhet. Selv om en kan sosiale koder greit nok fremstår det ikke slik. Og heller enn å forsøke forklare noe jeg ikke er helt sikker på selv blir jeg heller hjemme. Og det bedrer jo ikke ting det heller for da blir det mer sosial angst og dørstokkmila blir lengre og lengre.
Meditasjon! Vet hvordan det føles å bli anbefalt det, men er helt serriøst den beste metoden for å takle shit jeg har prøvd! Er et langtidsprosjekt som funker best dammens med andre tiltak, husk at helheten er større enn hver enkelt del!
For min del ble symptomene mine bedre når jeg har fått livet mer på stell. Fast inntekt er noe av det som har hjulpet mest. Gode rutiner på mat, så jeg har et stabilt blodsukker hele dagen har hjulpet veldig også.

Når det står på så er det eneste som fungerer for meg å distrahere hjernen og gjøre meg selv så sliten at hjernen ikke har kapasitet til å stikke kjepper i hjulene. Jeg har prøvd alt ifra heroin til meditasjon og litt til, men dette er da altså det som funka for meg.