Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1597
Fant et bankkort som sto i en parkeringsautomat, og skulle levere det inn til politiet hvis jeg ikke for tak i personen som eier kortet, men jeg lurer på hva straffen er om man blir tatt i å bruke det? Blir man tatt egentlig? Har selv opplevd at noen har brukt kortet mitt, og måtte sperre det, men politiet starter vel ikke sak om sånt og går i gjennom videoopptak fra stedet kortet ble brukt og sånt?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Dette er beskrevet i Straffeloven § 371, og straffes med bot eller fengsel inntil to år. Politiet kan gå gjennom videoopptak om de velger å prioritere det.
Sist endret av Tias; 30. september 2021 kl. 13:21.
Sitat av Tias Vis innlegg
Dette er beskrevet i Straffeloven § 371, og straffes med bot eller fengsel inntil to år. Politiet kan gå gjennom videoopptak om de velger å prioritere det.
Vis hele sitatet...
Hansker, munnbind og hette gjør jo saken til politiet relativt vanskelig.
Tenker da i forbindelse med uttak fra minibank.
Sitat av suwoop Vis innlegg
Hansker, munnbind og hette gjør jo saken til politiet relativt vanskelig.
Tenker da i forbindelse med uttak fra minibank.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal du ta ut fra minibank uten kode?

Eneste et kort uten kode duger til er kjøp for småbeløp som ikke trenger kode.
Er vel beløp under 200 kr hvor man bare kan beepe kortet og ikke trenger kode. Også kan man bruke kortnummer og CVC til utfylling på netthandel.
I siste tilfelle kan mottakeradresse på bestilt vare avsløre gjerningsmann, og i første tilfelle kan politiet hente ut overvåkning hvis de vil. Tror neppe de gjør det pga ett kjøp men hvis de ser et mønster eller trend hvor de mistenker at samme gjerningsmann driver med systematiske trekk. Du kan bli dømt for bedrageri og evn tyveri.

Men mest sannsynlig har eier sperret kortet allerede og da er det ikke noe man får brukt det til, annet enn evn fake ID på by'n. Du kan i værste fall bli tatt for dokumentforfalskning da, men jeg har aldri hørt om en dørvakt som har ringt politiet når han buster noen med fake leg.
Sist endret av celtseus; 30. september 2021 kl. 14:23.
Sitat av suwoop Vis innlegg
Hansker, munnbind og hette gjør jo saken til politiet relativt vanskelig.
Tenker da i forbindelse med uttak fra minibank.
Vis hele sitatet...
Dersom vedkommende hadde hatt pin kode så finnes det tryggere måter en minibank, men her sitter han bare med kortet som han fant i en automat.


Til op:

Kort fortalt så er det veldig lett og slippe unna norsk politi ved kort svindel på internett så fremt du vet hva du gjør. Dette gjør at politiet henlegger de fleste saker på kort svindel automatisk. Men mitt råd til deg er å levere kortet tilbake, du kan få adresse av banken. De fleste nettbutikker krever 3d secure nå og med mindre du har efaring rundt dette så kommer du ikke langt. Kortet er nok sperret allerede også.
Her var jeg som leste litt for raskt. Trodde han hadde koden.
Nå til dags må man vel ha kodebrikke for å fullføre kjøp gjennom netthandel.
Tror kanskje at spill gjennom Steam ikke trenger brikke, men å gjøre seg kriminell for akkurat tviler jeg på noen gjør.
Det første man gjør når man mister kortet sitt er å kontakte banken for å sperre det. Det har nok eieren av dette kortet også gjort. Dermed kan du ikke misbruke det. Det er heller ikke noe poeng å levere det tilbake, da eieren nok allerede har bestilt nytt kort. Kortet du fant kan du like gjerne kaste.