Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1495
Har de siste ukene fått random annrop fra folk her i norge men når jeg ringer de opp igjen så påstår de at de aldri har ringt meg å at det var jeg som ringte dem? Jeg søker opp tlf nr på gulesider og kommer opp forskjellige ole nordmanner bosatt alt fra oslo til trondheim. Hva kan dette være? Er det scammere som klarer å få andre sine tlf numre opp på skjermen eller har tlf nr mitt blitt lagt ut en plass eller?
Pleier å være ola og kari nordmann's nummer som blir brukt når microsoft ringer meg sikkert 1 gang i måneden.
Skjedd med meg flere ganger. Jeg tok kontakt med mobiloperatør og de sa det var et problem de jobbet med. Lenge siden sist nå så jeg vil tro de har klart å luke bort noe av det.
Jeg har plutselig begynt å bli oppringt av en del engelske numre. Sikkert samme greia.
Det kalles spoofing. De maskerer sitt ekte telefon nummer med et telefon nummer ifra en tilfeldig nordmann i et håp om at det er større sannsynlighet for at du plukker opp røret. De kan bruke IP telefoni ifra for eksempel Afrika eller India, og spoofe nummeret så de kan utgi seg for å være ifra det samme landet målet bor i.
Opplevd det samme ett par ganger. Både at noen har ringt meg opp igjen og påstått at jeg har ringt de - og motsatt. Hva skjer om man tar tlf når noen av disse ringer egentlig?
Sitat av StupidFreak Vis innlegg
Opplevd det samme ett par ganger. Både at noen har ringt meg opp igjen og påstått at jeg har ringt de - og motsatt. Hva skjer om man tar tlf når noen av disse ringer egentlig?
Vis hele sitatet...
Kan være alt ifra nigerianske scams til "Microsoft ingeniører" som ringer deg angående angivelige virus de har oppdaget på PCen din. Du må ikke ringe opp igjen i tilfelle det er et spesialnummer som er kjempedyrt.
Kan det være en nordmann som har skaffet seg et gsm modem med plass for massevis av sim kort og så gjør massevis av utgående anropfra et eller flere sip-abonnement?-leste et sted at noen gjør såkalt "wardialing" på denne måten-men skjønner ikke helt hva som er poenget med modemet og sim-kortene om man bare kan spoofe nr?

Mulig jeg blander to forskjellige ting her men oppringingene kan vel være et mer alvorlig angrep enn bare å prøve få noen til å ringe opp et utenlandsk betalnr eller "microsoft-ingeniørene"?

Og angående dette med SIP servere så har vel et sikkerhetshull for disse vært( i alle fall tidligere) noe med det såkalte "Trust" begreppet de operer med, dvs at ip-telefoni trafikk mellom innenlands og utenlands SIP-servere blir videreformidlet i visse tilfeller uten at faktureringskontroll gjøres før i ettertid.
Noen som vet?